Co szósty lot z Polski był opóźniony lub odwołany. "Pandemia jest tylko jednym z powodów problemów lotniczych"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
W pierwszym kwartale 2021 roku, ponad 13 tys pasażerów wylatujących w Polski ucierpiało wskutek długich opóźnień i odwołań lotów.
W pierwszym kwartale 2021 roku, ponad 13 tys pasażerów wylatujących w Polski ucierpiało wskutek długich opóźnień i odwołań lotów. Lucyna Nenow / Polska Press
Z danych AirHelp wynika, że ponad 11,7 tys polskich pasażerów ucierpiało z powodu odwołanych lotów w pierwszych trzech miesiącach 2021 roku. Kolejne ponad 1,2 tys osób borykało się z dużymi opóźnieniami lotów.

Jak wynika z danych AirHelp, w pierwszym kwartale 2021 roku, ponad 13 tys pasażerów wylatujących w Polski ucierpiało wskutek długich opóźnień i odwołań lotów, z czego 8,5 tys jest uprawnionych do odszkodowania finansowego od linii lotniczych.

Co ważne, odszkodowanie lotnicze nie jest ekwiwalentem zwrotu środków za bilet: na mocy europejskiego prawa, linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty pasażerom do 600 euro odszkodowania za poważnie opóźniony lub odwołany lot, jeśli wina za zakłócenie leży po stronie przewoźnika, a pasażerowie nie dotarli do swojej destynacji na czas, przykładowo z powodu usterki technicznej samolotu czy braku załogi.

- Linie lotnicze są zwolnione z wypłaty odszkodowania jeśli nadzwyczajne sytuacje jak Covid-19, czy ekstremalne warunki pogodowe uniemożliwiają im operowanie na czas- tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press Marta Koziarz, AirHelp.

Jednocześnie, jak wskazują dane, 1 na 2 polskich pasażerów który doświadczył ponad 3-godzinnego opóźnienia bądź odwołania lotu w pierwszych 3 miesiącach 2021 roku, ucierpiał z winy linii lotniczych, nie pandemii i jej implikacji. - Biorąc pod uwagę całkowitą liczbę lotów z lotnisk w Polsce, aż co 6 był opóźniony bądź odwołany. 20 lotów było opóźnionych powyżej 3 godzin, a kolejne 140 odwołanych. Pośród nich, aż 95 zakwalifikowało się do odszkodowania finansowego, co oznacza, że pandemia jest tylko jednym z powodów problemów lotniczych- wylicza ekspertka.

"Pandemia skłoniła pasażerów do zapoznania się ze swoimi prawami"

- Świadomość praw pasażerskich była niska jeszcze przed pandemią. W 2019 roku, jedynie 17 proc. Europejczyków zadeklarowało znajomość swoich praw w przypadku problemów z lotem. Raport Steer przygotowany dla Komisji Europejskiej w 2020 wskazał, że znajomość praw pasażerów jest wyższa wśród podróżnych, którzy doświadczyli opóźnienia lotów uprawniającego ich do odszkodowania, 60 proc. z nich wnioskuje o odszkodowanie lotnicze za zakłócony lot- wylicza ekspertka i dodaje, że w przypadku pasażerów odwołanych lotów, jedynie 20 proc. wnosi o odszkodowanie, mylnie biorąc zwrot środków za zakupiony bilet za jedyną możliwą rekompensatę, gdy w rzeczywistości mogą ubiegać o zwrot środków i dodatkowo, odszkodowanie lotnicze, jeśli to linia lotnicza jest odpowiedzialna za zaistniały problem.

- Ankieta AirHelp z 2021 wskazuje, że pandemia skłoniła pasażerów do zapoznania się ze swoimi prawami i aż trzy czwarte respondentów (73,9 proc.) z Polski wskazało, że w trakcie pandemii dowiedziało się więcej o swoich prawach pasażerskich, co można zaliczyć do nielicznych, pozytywnych skutków pandemii- dodaje.

Ekspert: Rowerów na rynku nie zabraknie, ale mogą być proble...

Będzie wakacyjny boom? Polacy stęsknieni za podróżami

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie