S11 to bardzo ważna droga
Droga ekspresowa S11 dla województwa śląskiego będzie równie ważna jak S1. Choć w naszym województwie dużo krótsza, to sprawi, że ruch drogowy, ściśnięty obecnie na starej i już niezbyt przepustowej trasie DK 11, między Tarnowskimi Górami a granicą z województwem opolskim, wreszcie się upłynni.
Kierowcy przejeżdżający tędy na przykład w drodze na zachodnie wybrzeże, do Kołobrzegu z pewnością odczują zmiany w komforcie podróżowania nową, dwujezdniową trasą. Planuje się, że licząca w całej Polsce około 550 km trasa ekspresowa S11 pobiegnie od węzła Piekary śląskie (A1) aż do Kołobrzegu. Jak zapewniał niedawno Tomasz Żuchowski, pełniący obowiązki dyrektora GDDKiA, cała ekspresowa S11 ma być gotowa w 2029 roku.
Kliknij poniżej i zobacz zdjęcia
- Koniec bramek! Naszpikowane elektroniką radiowozy "przeswietlą" auta na autostradzie
- Gierkówka, stara połatana i częściowo „pożarta” przez A1. Podróż sentymentalna
- A1: powstają cztery MOP-y między Częstochową i Blachownią
- Trasa S1 Sosnowiec - Mysłowice będzie gruntownie przebudowana. Jest decyzja ministra
61 kilometrów S11 w Śląskiem
Orientacyjna długość drogi S11 w województwie śląskim to około 61 kilometrów. Jednak to tylko szacunki, bo ostateczna długość ekspresowej S11 będzie zależała od wybranego wariantu przebiegu drogi. Na etapie tworzenia STEŚ (Studium Techniczno- Ekonomiczno-Środowiskowego) projektanci starają się uwzględniać wnioski i oczekiwania gmin, przez które przebiegać ma nowa droga. W opracowaniu pojawią się różne warianty jej przebiegu, choć projektant ma wskazać, jego zdaniem, najbardziej optymalny przebieg drogi.
Ostateczna decyzja, nie zapadnie jednak na tym etapie przygotowania inwestycji, lecz prawdopodobnie dopiero na etapie uzgodnień środowiskowych. Poszczególne warianty przebiegu oceni też Komisja oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.
Opóźnione badania geologiczne na trasie S11
W kwietniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała już mieć gotowe Studium Techniczno- Ekonomiczno-Środowiskowe przygotowywane przez katowickie biuro projektowe Complex Projekt Sp. z o.o. Biuro Projektowo - Konsultingowe. Niestety, wszystko wskazuje na to, że dokumentacja trafi tu z opóźnieniem.
- Otrzymaliśmy wniosek od wykonawcy o przedłużenie terminu realizacji, ze względu na utrudnienia, jakie w przeprowadzeniu wszystkich koniecznych badań geologicznych, spowodowała epidemia COVID-19. Obecnie analizujemy ten wniosek – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
- Autostrada A4 bis. Trzeba wydać ponad 5 miliardów złotych
- Przekroczysz prędkość o 11 km/h na odcinkowym pomiarze prędkości na A1? Masz mandat!
- Korki w metropolii: co rozładuje ruch? Buspas, ITS, śląskie metro?
- Druga jezdnia na "drodze śmierci" będzie później, niż zakładano
- Nowy system opłat na autostradach: kierowcy mają wiele pytań. U nas - odpowiedzi
- Przetarg na S1 unieważniony. Pierwsza powstanie obwodnica Bierunia
Jak powiedział nam Marek Prusak, na tym etapie GDDKiA nie przewiduje jednak opóźnień, dotyczących założonego wcześniej harmonogramu przygotowania realizacji tej inwestycji. Niewykluczone, że brakujące badania uda się szybko uzupełnić, tak by jeszcze w tym półroczu gotowy STEŚ trafił do GDDKIA.
To będzie wygodna i bezpieczna ekspresówka
Droga ekspresowa S11 ma być drogą dwujezdniową, na której do dyspozycji kierowców ma być po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W niektórych, szczególnie obciążonych ruchem miejscach mogą się znaleźć nawet po trzy pasy ruchu. Przy trasie nie będzie jednopoziomowych, kolizyjnych skrzyżowań, zastąpią je wiadukty. Pojawią się także Miejsca Obsługi Podróżnych, ze stacjami benzynowymi i restauracjami.
Generalnie założono, że w województwie śląskim droga prawie w całości ma przebiegać po zupełnie nowym śladzie. Jednak nie można też wykluczyć, że na niewielkim odcinku nie będzie konieczności poprowadzenia jej po obecnej DK11. Wszystko ma zależeć od wariantu, jaki zostanie wybrany ostatecznie do realizacji.
Dwa odcinki S11 w Śląskiem za 3 miliardy złotych
W województwie śląskim budowę S11 podzielono na dwie części: odcinek I to obwodnica Tarnowskich Gór, a odcinek II to ciąg dalszy obwodnicy aż do granicy z województwem opolskim.
Zobacz koniecznie
Warto wiedzieć, że w marcu tego roku rozpoczęła się budowa pierwszego odcinka S11 w województwie opolskim. Jest nim obwodnica Olesna. Ma być gotowa w IV kwartale 2022 r., a za wykonanie odpowiada konsorcjum Mirbudu i Kobylarni. Obwodnica Olesna zaczyna się na granicy z województwem śląskim i ma 25 km długości. Ma być wygodną i bezpieczną ekspresową dwupasmówką.
Wracając jednak do województwa śląskiego i obwodnicy Tarnowskich Gór, to zakłada się, że odcinek będzie miał zupełnie nowy przebieg. Powinien rozpoczynać się pomiędzy miejscowościami: Tworóg i Lubliniec. Natomiast zakończenie odcinka przewidziano na węźle „Piekary” autostrady A1. Orientacyjna długość tego odcinka wynosi około 25 km.
Nie przeocz
Odcinek II ma się zaczynać przy granicy z województwem opolskim, w miejscu, gdzie skończy się wspomniana wcześniej, budowana już Obwodnica Olesna. Tu również, zakłada się poprowadzenie drogi po nowym śladzie. Czy to się uda, okaże się po wybraniu konkretnego wariantu przebiegu. Poznamy je w szczegółach, prawdopodobnie jeszcze w tym półroczu. Orientacyjna długość tego odcinka wynosi około 36,1 km.
Szacuje się, że S11 w województwie śląskim będzie budowana w systemie „projektuj i buduj” w latach 2023- 2026. Budowa ma kosztować w sumie około 3 miliardów złotych.
Musisz to wiedzieć
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?