Zmiana opon na zimowe obowiązkowa! [NOWA USTAWA]

Sławomir Cichy
W Czechach ten znak oznacza obowiązkowe zimówki na drodze
W Czechach ten znak oznacza obowiązkowe zimówki na drodze arc.
Musi to na Rusi, a w Polsce jak kto chce. To ponoć dlatego u nas nie ma obowiązku zakładania opon zimowych. Trudno przekonać posłów do zmiany prawa, więc policjanci mają związane ręce. Jeśli zimą oszczędzając na wymianie, ślizgasz się po drogach na letnich, nie musisz bać się mandatu. Ale ustawa o oponach zimowych to tylko kwestia czasu. Zmiana opon na zimowe - CZYTAJ WIĘCEJ.

**Obowiązkową zmianę ogumienia na zimowe forsowała w styczniu w Sejmie posłanka Beata Małecka-Libera z PO**. Gdyby przepisy weszły w życie, brak stosownego ogumienia od listopada do kwietnia niósłby ze sobą ryzyko mandatu, tak jak w większości krajów Europy.

POSŁANKA BEATA MAŁECKA-LIBERA: ZIMÓWKI MAJĄ BYĆ OBOWIĄZKOWE

Od 1 listopada 2011 dołączyły do nich Czechy. Na drogach oznaczonych znakiem "Zimní výbava", samochody mogą poruszać się wyłącznie na oponach zimowych. Tak stanowi nowa czeska ustawa. Przed wyjazdem na narty wykaz wszystkich dróg z obowiązkowym ogumieniem zimowym warto sprawdzić na www.rsd.cz.

- Nasze stanowisko w sprawie zimówek jest niezmienne od lat. W każdym "zimowym" komunikacie przypominamy kierowcom, że zimówki zwiększają bezpieczeństwo - mówi Janusz Jończyk z KWP w Katowicach.

TA ZIMA W POLSCE JEST OSTATNIĄ, GDY MOŻNA JEŹDZIĆ NA OPONACH LETNICH

Ekspert motoryzacyjny i instruktor szkoły bezpiecznej jazdy Marek Kopeć przytacza jednoznaczne dane.

- Żeby zatrzymać auto jadące na letnich oponach z prędkością 50 km/h, droga hamowania wynosi 63 metry. Na zimówkach skraca się o połowę do 32 m. Zdecydowanie więc zwiększają bezpieczeństwo, ale i komfort jazdy - mówi. Na letniakach kierowcy mogą mieć kłopoty nie tylko z hamowaniem, ale z ruszaniem na skrzyżowaniach, a start na światłach pod górkę może się w ogóle nie udać - dodaje Kopeć, którego kursanci przechodzą obowiązkowo takie próby w trakcie szkolenia.

ZOBACZ TEST OPONY LETNIE KONTRA OPONY ZIMOWE

Przyjęło się, że zmiana opon na zimowe jest konieczna, kiedy temperatura powietrza wynosi nie więcej niż 7 st. C i prognozy mówią o tendencji spadkowej. W Polsce to przełom października i listopada. Różnica w budowie opon letnich i zimowych sprowadza się nie tylko do stosowania specjalnych mieszanek gumy. Ważną cechą zimówek jest ich konstrukcja i budowa bieżnika, który ma szerokie lamelowe rowki, duże kostki. Dzięki temu opona lepiej dostosowuje się do warunków drogowych, odprowadza większą ilość wody, śniegu czy błota pośniegowego.
Ci, którzy przed rokiem za późno zdecydowali się na zakup zimówek, z wielu warsztatów odchodzili z kwitkiem. Zdaniem ekspertów powody były co najmniej dwa. Po pierwsze - Niemcy wprowadzili przepisy nakazujące korzystanie z opon dostosowanych do warunków drogowych. W 88 proc. aut jeżdżących po niemieckich drogach zamontowano nowe zimówki. Wszelkie nadwyżki produkcji zamiast do Polski trafiały do naszych zachodnich sąsiadów.

Nikomu nie życzymy takich emocji

Po drugie - wytwórcy opon okazali się pesymistami. Ograniczyli produkcję sadząc, że kryzys spowoduje mniejszy popyt.

Nie chcemy być skazani na ryzyko

Obowiązkowych zimówek chce m.in. nasza posłanka PO Beata Małecka-Libera. Już w lutym złożyła w tej sprawie interpelację w Ministerstwie Infrastruktury.

- Nie odpuszczam tego tematu także w nowej kadencji. To bardzo ważne dla naszego bezpieczeństwa. W wielu europejskich krajach taki obowiązek już istnieje. Powinniśmy pójść w ich ślady - mówi Beata Małecka-Libera.

POSŁANKA BEATA MAŁECKA-LIBERA: ZIMÓWKI MAJĄ BYĆ OBOWIĄZKOWE

Jeśli uda się zmienić przepisy, kierowcy będą musieli w okresie od listopada do kwietnia używać wyłącznie "zimówek". Brak stosownego ogumienia będzie karany mandatem.

NOWY KODEKS RUCHU DROGOWEGO - PRZECZYTAJ KONIECZNIE

Posłanka Małecka-Libera uważa, że sprawa obowiązkowej wymiany opon jest równie ważna, co prosta w wykonaniu.

- Żadna inicjatywa na rzecz poprawy bezpieczeństwa nie powinna być przedmiotem sporu politycznego. Wiem, że w zimie na letnich oponach jeżdżą nawet kierowcy tirów. Bez odpowiednich regulacji prawnych, wciąż będziemy skazani na to ryzyko - podkreślała w rozmowie z DZ.

Opony Polaków na śnieg i lód

Według najnowszych badań TNS OBOP:
Co dwudziesty (5 proc.) ankietowany przyznał, że ubiegłej zimy jeździł na letnich oponach. 79 proc. używało opon zimowych, 13 proc. zdecydowało się na ogumienie całoroczne, 3 proc. nie znało rodzaju opon, w jakie wyposażone było auto. Najpopularniejsze opony to Dębica. Na kolejnych miejscach plasują się Michelin i Goodyear.

Oto jak w Europie jeździ się zimą

Bezwzględny obowiązek stosowania opon zimowych obowiązuje już w: Finlandii, Szwecji, Estonii, Niemczech, na Łotwie i Litwie oraz we włoskiej prowincji Mediolan (od 15 listopada do 31 marca).

W Austrii samochody muszą być wyposażone w "zimówki" w typowych warunkach zimowych (od 1 XI do 15 IV). Jeśli zima jest gorąca i sucha, nie ma takiego obowiązku. Podobnie jest w Hiszpanii.

W Chorwacji trzeba mieć komplet opon zimowych lub letnie wyposażone w łańcuchy. Podobne wymogi stawiane są w Albanii, Bośni, Hercegowinie, Serbii i Czarnogórze.

Co najmniej dwie opony zimowe trzeba mieć w Słowenii i na Słowacji.

W Czechach trzeba mieć "zimówki" na wyznaczonych znakiem "Zimní výbava" trasach od 1 XI do 30 IV.

Oto kraje, w których zalecane jest stosowanie opon zimowych: kraje Beneluksu, Dania, Norwegia, Rosja, Włochy, Turcja.

Obowiązku zakładania "zimówek" nie ma w: Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Macedonii, Bułgarii, Rumunii i na Węgrzech.

Czy uważasz, że używanie opon zimowych powinno być w Polsce obowiązkowe?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Zmiana opon na zimowe obowiązkowa! [NOWA USTAWA] - Dziennik Zachodni

Komentarze 100

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Django
Jakoś nie wyobrażam sobie jeździć na całorocznych. Zmieniam na zimówki tuż po dniu Wszystkich Świętych. Mieszkam w Krk i rokrocznie stawiam się w Auto-Gum na zmianę ogumienia. Ja nie wiem co znaczy termin, że "zima zaskoczyła kierowców" :)
k
kdriver
Jezdzi mi sie lrpiej niz na letnich i zimowych fo kupy wzietych. Nie zaskiczy mnie snieg we wrzesniu i plus 25 w styczniu.
Najgorsze sa badziewne chinskie opony ktore za calorocznymi np Goodyear 4 seasons sa lata swietlne. POLSKA ma klimat zmienny i caloroczne opony dobrej klasy sa optymalne.
T
TAdek
komu kit wciskacie, ostatnio się śmiałem bo wracając z roboty przyjechałem szybciej niż ci na zimówkach, fakt mam bardzo dobre letnie opony ale powiem szczerze że na śniegu są o dziwo bardzo dobre, nawet przeszkodą nie jst dla nich 15 cm snieg. Na lodzie to i zimówkę sobie w d*** można wsadzić, jedynie kolce.
B
B
Stefan, jest mi przykro że nienie możesz wyjechać. Nie koniecznie nazwałbym to Syfem, ale zgodzę się że za łatwo się nie mieszka w Polsce. Ja to zrobiłem i nie żałuję. A czytając wiadomości z Poski coraz bardziej się upewniam, że podjąłem właściwą decyzję. Zbierze się w sobie i zaryzykuj, jeśli tego nie zrobisz nie będziesz wiedział co mógłbyś zyskać. Co do stwierdzenia stac czy nie stać, to nie wierzę aby nie było to do przeskoczenia. Kwestia nauki języka tego kraju do którego się udajesz. Reszta, to wiele prób podjęcia pracy. W większości przypadków kończy się pozytywnie. Być może nie od razu ale po nieodległym czasie. Powodzenia.
G
George
Używam opon wielosezonowych od trzech lat (Uniroyal allseason) i zapewniam Cię, że nie są łyse. Technologia idzie do przodu i jak się okazuje jest możliwe zrobienie dobrej opony wielosezonowej. Opony zachowują się bardzo dobrze w każdych warunkach pogodowych, a mam porównanie, bo wcześniej zmieniałem zimowe/letnie. Jedynie w terenie górskim w kopnym śniegu, dobrej jakości opona zimowa wykazuje swoją wyższość....
S
Sim
Idąc tym tropem powinni wprowadzić nakaz noszenia czapek w tym okresie, ponieważ chodzenie "bez" powoduje zwiększoną zachorowalność co z kolei prowadzi do powikłań i wielu zgonów. A przecież chodzi o bezpieczeństwo i dobro obywateli. Szwedzkie badania dowodzą, że im więcej systemów bezpieczeństwa tym mniej bezpiecznie bo całe rzesze idiotów myślą, że różnorakie systemy zastąpią za nich myślenie i zdrowy rozsądek.
g
grzegorz
Różne są sytuacje, Nie wszyscy wyjeżdżają z garażu jak sypie. Przy zimie jaka mamy caloroczne są najlepszym rozwiązaniem. Ja osobiście zmieniam na zimowe i to dobre, więc szkoda mi DRZEĆ ich z obowiązku od pażdziernika .Sam wiem ,kiedy przychodzi czas wymiany i większość normalnych ludzi również o tym wie. Nie róbmy z ludzi tumanów, wszędzie tylko ograniczenia i narzucanie nowych obowiązków. Zawsze z tym związane są dodatkowe koszty oraz mandaty ,a kto płaci ?
s
stefan ...
szkoda że mnie nie stać żeby wyjechać z tego SYFU...
K
KAZIMIERZ JEDWABNE
Jakis parch pejsaty wymyśli żeby inne parchy sprzedające that sit miały gieszeft .Czy ta niedouczona poslanka z POmatolskiej mafi slyszala kiedykolwiek o oponach All season ,czy nadal zna tylko zelazne obręcze z wozow kołchozowych skad przyjechala w ramach EXODUSU sponsorowana przez falszywa repatriacje.Najgorzej dac ciemnocie władze a nieukom prawo decydowania.To jest wlasnie wada demokracji ,ze prostytutka może być zakonnica a ksiądz (nawet arcybiskup)pedalem lub pedofilem .Nie poniesie zadnej kary [pod warunkiem ze jest bękartem parchatej żydowskiej nacji.Stad wywodzi się większość ,pedalow ,pedofili i przestepcow roz
m
maliniak
I znowów nakaz!!!. Znów wariacwo !!!. Zdejmuj juz albo jeszce nie -letnie 1 stopień mniej lub więcej i mandat.Może lepiej wpłacić pewną kwotę na mandaty, żeby nie było dyskusji z policjantem.Wyjeżdzam z domu jest 11 stopni a tu zmiana pogody po 100km i jet 0 stopni .Wariactwo i znółw nieściśłości i niedomówienia. Powiedzenie jest aktualne - "jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze.
R
Rain Man
Nie powinniśmy ciągle dyskutować o takich sprawach. Ustawa w tej sprawie jest potrzebna, bo durnie jeżdżące po Polsce w trudnych warunkach i bez umiejętności odpowiednich stwarzają permanentnie zagrożenie. Mamy coraz mniej śnieżne zimy ale tylko w części Polski. Odpowiedzialny człowiek wie, że powinien jeździć bezpiecznie dla siebie, rodziny i innych użytkowników drogi. A dla tych durni którzy nie rozumieją, dla tych bezmózgów, którym brakuje wyobraźni i trzeźwej myśli MUSI być konkretny nakaz. Podobnie z ograniczeniem prędkości do 50 km/h w obszarze zabudowanym: normalni ludzie wiedzą jaka prędkość w mieście, szczególnie na wąskich uliczkach jest ODPOWIEDNIA, dla debili musi być NAKAZ, ustawa itp.
O
OGI
JA JEZDZE KILKA NASCIE LAT NA OPONACH ZIMOWYCH ZMIENIAM POCZATEK PAZDZIERNIKA DO KWIETNIE
m
młody
Zimówki jak sama nazwa mówi są to opony dostosowane do danej temperatury i warunków atmosferycznych a letnie to sa na lato gumy a nie rozumiem pojecia opon wielosezonowe kazda guma jest inna przejezdzisz cały sezon na wielosezonowych i guma lysa bo nie jest dostosowana do zmian temperatur ale sa madrzejsi a pozniej ubezpieczalnia sie chce wyprzec danej kolizji:) ale kazdy g***** wydaje się mądry!!!
M
Monia1
Ty myślisz, że im chodzi o twoje bezpieczeństwo? Oni twoje bezpieczeństwo mają gdzieś. Im chodzi tylko o kasę.
M
Monia1
Dobrze, że z alkomatami nie wyszło!
Wróć na i.pl Portal i.pl