Opony letnie, zimowe i całoroczne. Czeka Cię wymiana opon i nie wiesz, jakie wybrać? Pomożemy Ci znaleźć najlepsze opony

Redakcja Strony Podróży
Redakcja Strony Podróży
Na rynku dostępny jest duży wybór opon letnich, zimowych oraz całorocznych. Postaraliśmy się przedstawić najważniejszą charakterystykę opon sezonowych i wielosezonowych, aby ułatwić Wam wybór przed wymianą opon. Opisujemy najważniejsze różnice pomiędzy oponami letnimi, zimowymi i całorocznymi. Podpowiadamy, kiedy warto zdecydować się na zakup opon całorocznych, a kiedy lepiej zostać przy sezonówkach.
Na rynku dostępny jest duży wybór opon letnich, zimowych oraz całorocznych. Postaraliśmy się przedstawić najważniejszą charakterystykę opon sezonowych i wielosezonowych, aby ułatwić Wam wybór przed wymianą opon. Opisujemy najważniejsze różnice pomiędzy oponami letnimi, zimowymi i całorocznymi. Podpowiadamy, kiedy warto zdecydować się na zakup opon całorocznych, a kiedy lepiej zostać przy sezonówkach. CC0
Na rynku dostępny jest duży wybór opon letnich, zimowych oraz całorocznych. Postaraliśmy się przedstawić najważniejszą charakterystykę opon sezonowych i wielosezonowych, aby ułatwić Wam wybór przed wymianą opon. Opisujemy najważniejsze różnice pomiędzy oponami letnimi, zimowymi i całorocznymi. Podpowiadamy, kiedy warto zdecydować się na zakup opon całorocznych, a kiedy lepiej zostać przy sezonówkach.

Opony letnie - charakterystyka

Przed wymianą opon warto zainteresować się, czym powinny charakteryzować się opony letnie. Czym różnią się opony letnie od zimowych? Przede wszystkim składem mieszanki, z której są wykonane. Opony letnie są twardsze od opon zimowych. Jak sama nazwa wskazuje, opony letnie, przystosowane są do jazdy latem, a dokładniej do temperatury powyżej 7°C. Co się dzieje z oponami, kiedy temperatura spadnie poniżej 7°C? Opony letnie zimą stają się bardzo twarde, nie są przystosowane do niskich temperatur, co zdecydowanie utrudnia jazdę, a przede wszystkim hamowanie na śliskiej powierzchni.

Oprócz mieszanki ważna jest rzeźba bieżnika opon. W przypadku opon letnich nie musi być on tak głęboki, jak w przypadku opon zimowych. Ponieważ opony letnie mają być przystosowane do jazdy po suchej lub mokrej nawierzchni, ich bieżnik jest tak skonstruowany, aby z łatwością mógł odprowadzać wodę. Dodatkowo ważny jest również komfort jazdy, więc opony letnie nie będą tak hałasować, jak zimowe przy wysokich temperaturach. Polskie prawo wymusza jednak trzymanie się pewnych zasad. Bieżnik opony nie może być płytszy niż 1.6 mm. W praktyce okazuje się, że i to jest za mało. Warto o tym pamiętać zanim zdecydujemy się na zakup konkretnych opon.

Oczywiście opony letnie różnią się również między sobą. Producenci opon przedstawiają szereg właściwości konkretnych opon. Na co warto zwrócić największą uwagę? Wybierając opony letnie kierujmy się takimi kryteriami jak: opór toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz hałas zewnętrzny.

Produkty do samochodu

Materiały promocyjne partnera

Opony zimowe - jakie wybrać?

Analogicznie, jak z oponami letnimi, zimowe sprawdzą się tylko w odpowiednich warunkach, czyli poniżej 7°C. Przy wyższej temperaturze opony będą się zbyt szybko rozgrzewać, co przyspieszy ich zużycie. Również hamowanie na oponach zimowych przy wyższych temperaturach będzie mniej skuteczne. Natomiast przy niskich temperaturach opony zimowe sprawdzą się niewiarygodnie dobrze. Przeprowadzone badania pokazały, że droga hamowania przy niskich temperaturach na oponach zimowych jest ponad dwukrotnie mniejsza, niż przy oponach letnich.

Bieżnik w oponach zimowych jest zdecydowanie głębszy niż w przypadku opon letnich, oraz ma większą liczbę nacięć. Gwarantuje to lepszą przyczepność w zimowych warunkach. Głównym zadaniem opon zimowych jest radzenie sobie ze śniegiem lub błotem. Zapobieganie zlepiania się śniegu i przyklejania go do opon możliwe jest dzięki odpowiedniej miękkości opon, która umożliwia łapanie śniegu i pozbywanie się go.

Na co zwracać uwagę przed wymianą opon zimowych? Wybierając opony zimowe kierujemy się tymi samymi kryteriami, co w przypadku opon letnich, uwzględniając jednak fakt, że wymagania są różne. Co oznacza, że inny opór toczenia uznamy za najlepszy w przypadku opon zimowych, a inny w przypadku opon letnich.

Produkty do samochodu

Opony całoroczne - czy warto założyć?

Na rynku dostępne są opony całoroczne, inaczej zwane oponami wielosezonowymi, które zapewniają pewien kompromis. Musimy powiedzieć sobie szczerze, że opony całoroczne nie spełnią wysokich oczekiwań, tak jak opony letnie oraz zimowe, ale wybór opon wielosezonowych ma swoje plusy. Zacznijmy porównanie od drogi hamowania. W warunkach letnich opony całoroczne poradzą sobie lepiej niż opony zimowe, ale nie dorównają oponom letnim. W warunkach zimowych analogicznie, opony wielosezonowe poradzą sobie lepiej od opon letnich, ale nie dorównają oponom zimowym. Chociaż różnica pomiędzy sezonówkami a całorocznymi nie będzie ogromna. Dlatego jazdę na oponach całorocznych, jak najbardziej możemy uznać za bezpieczną. Warto pamiętać jednak, że są różnice w drogach hamowania.

Kolejnym kryterium, które możemy wziąć pod uwagę jest głośność jazdy na oponach całorocznych. Tu nie miejmy złudzeń, opony całoroczne w lato będą głośniejsze od opon letnich, ponieważ bieżnik mają bardziej zbliżony do opon zimowych. Tak, jak już napisaliśmy opony całoroczne to pewien kompromis pomiędzy oponami letnimi a zimowymi, także ich miękkość oraz bieżnik plasować będą się gdzieś pośrodku.

Kiedy więc warto zdecydować się na wymianę opon na opony całoroczne? Jeśli samochód służy nam jedynie do krótkich tras lub poruszania się po mieście, innymi słowy, nie robimy samochodem w skali roku zbyt wielu kilometrów, wtedy opony całoroczne świetnie się sprawdzą. Opony całoroczne będą bardziej oszczędne od opon sezonowych, nie będziemy musieli wymieniać ich w ciągu roku. Decydując się na zakup opon całorocznych warto pamiętać, że ich klasyfikacja nie jest ujednolicona. Dlatego przeglądając opony różnych producentów, możemy spotkać się z innymi oznaczeniami opon całorocznych. Warto dokładnie wczytać się w ich specyfikację, żeby się nie rozczarować.

Pomocne przy parkowaniu samochodu

Materiały promocyjne partnera
Okazje

Szukasz sposobu na tańsze zakupy? Sprawdź dostępne kody rabatowe i promocje w popularnych sklepach i sieciówkach.

Wybrane kupony rabatowe:

Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Opony letnie, zimowe i całoroczne. Czeka Cię wymiana opon i nie wiesz, jakie wybrać? Pomożemy Ci znaleźć najlepsze opony - Strona Podróży

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hans von Schwinke
najlepsze sa opony ktore wlacza MUZG kierowcy i zapobiegna "dachowaniu".
P
Piotr Makowiec
17 maja 2020, 19:18, Łukasz Bednarczyk:

Ja wybrałem całoroczne Yokohamy 4S AW21 i prędko nie wrócę do sezonowych. Opony dobrze się spisują i mam mniej wydatków jak i pracy przy nich.

Dobry wybór. Ja śmigam od sześciu lat na Dębicy WS, zero uwag

P
Piotr Makowiec
Od kilku lat jeżdżę na wielosezonowych, już drugim modelem samochodu (duża różnica typu i gabarytów), wcześniej jeździłem na letnich i zimowych. Zdecydowanie polecam wielosezonowe, doskonale radzą sobie podczas ulewy na rozgrzanym asfalcie, jak również w śniegu kopnym nie odstają od zimówek.
w
wulkanizator
kupujcie jedynie wiosenne!
J
Jack
Najlepsze są sprawnie działające opony mózgowe.
R
Rhw
BLA BLA BLA !

WSZYSTKO ZALEŻY OD SPOSOBU JAZDY ! Ja używam opon Matador MP62 All Weather Evo i nie mam problemu ani w zimie ani w lecie do zwykłego użytku są ok !

BEZ PRZESADY WIĘKSZOŚĆ Z NAS JEŹDZI NIE EKSTREMALNIE WIĘC SZUKANIE RÓŻNIC W KILKU METRACH W CZASIE TESTU TO KOMPLETNIE NIE ŻYCIOWE BLA BLA!
G
Gość
27 marca, 08:54, też kierowca:

Mam opony całoroczne, oraz łańcuchy w bagażniku(w razie potrzeby). Mamy tutaj lekkie zimy i nie zmierzam zmieniać opon sezonowo. Szkoda mi czasu i pieniędzy.... Tak mam ponad 40 lat jazdy samochodami.

Jeśli szkoda ci czasu na zmianę opon sezonowo tzn. że szkoda ci czasu na bezpieczeństwo własne i innych.

Tzw. opony całosezonowe, albo uniwersalne, zawsze trakcyjnie są dużo gorsze w lecie od opon letnich i w zimie od opon zimowych. Tak naprawdę są to opony nie na nasz klimat. Nadają się do krajów gdzie nie występują opady śniegu. A łańcuchy są legalne i dozwolone tylko w przypadku kiedy na drodze rzeczywiście leży śnieg, Rozumiem, że zakładasz łańcuchy tylko jak trafiasz na zaśnieżone odcinki drogi, a kiedy zdarzy się niezaśnieżony odcinek albo śnieg w trakcie jazdy stopnieje to natychmiast zdejmujesz łańcuchy, inaczej niszczysz łańcuchami jezdnię. To już łatwiej dwa razy do roku zmienić nawet nie opony tylko całe koła. Mniej roboty, lepszy komfort jazdy i bezpieczniej.

t
też kierowca

Mam opony całoroczne, oraz łańcuchy w bagażniku(w razie potrzeby). Mamy tutaj lekkie zimy i nie zmierzam zmieniać opon sezonowo. Szkoda mi czasu i pieniędzy.... Tak mam ponad 40 lat jazdy samochodami.

D
Danhe

U mnie niestety często pada śnieg nawet jak w całej Polsce nikt go nie widział:) Także zimowe opony to konieczność. U siebie mam Yokohamy V903 kilka sezonów i dają radę. Pod górę nawet nie pamiętam kiedy musiałem łańcuchy zakładać.

////

Dębica Navigator

G
Gość

Wielosezonowe Michelina .... drogie.

Co 1 tys. kilometrów latem musze je wyważać jak autostradą to zrobię ...

trakcyjnie gorsze niż letnie ... z przebiegiem 12 tys. kilometrów hałasują jak stare letnie Pirelli z 40- 50 tys. przebiegu.

Jak bym tego drugi raz nie kupił bo nie dość że x2 droższe to co 1-2 tys. wyważanie tego to jakaś kpina. A jak serwis powiedział ... trzeba wyważać bo się szybko to ściera.

Ł
Łukasz Bednarczyk

Ja wybrałem całoroczne Yokohamy 4S AW21 i prędko nie wrócę do sezonowych. Opony dobrze się spisują i mam mniej wydatków jak i pracy przy nich.

Wróć na i.pl Portal i.pl