Wykryto najjaśniejszy obiekt we Wszechświecie. Jego czarna dziura „pożera” jedno słońce każdego dnia

Damian Świderski
emisja bez ograniczeń wiekowych
Badacze z Australijskiego Uniwersytetu Narodowego zaobserwowali pewien obiekt we wszechświecie. Okazuje się, że jest on jakieś 500 bilionów jaśniejszy od Słońca. Jakby tego było mało, to jego czarna dziura byłaby w stanie wchłonąć jednego dnia całą materię Słońca. Naukowcy opisali zjawisko w "Nature Astronomy".
Australijscy naukowcy zidentyfikowali kwazar wraz z czarną dziurą. Obiekt jest 500 bilionów razy jaśniejszy od Słońca. Fot. YT/ESO/M. Kornmesser

Spis treści

Czarna dziura może wchłonąć olbrzymie ilości materii. Słońce nie miałoby szans

Zarejestrowany obiekt to kwazar znany jako J0529-4351. Jest to jasne jądro galaktyki, które jest aż 500 bilionów razy jaśniejszy niż nasze Słońce. Średnica obiektu wynosi siedem lat świetlnych. W jego centrum znajduje się też czarna dziura o masie porównywalnej do 17 miliardów mas Słońca. Potrafi więc pożreć każdego dnia ilość materii odpowiadającej najważniejszej gwieździe Układu Słonecznego.

- Udało nam się odkryć najszybciej rosnącą czarną dziurę, jaką znamy. Ma masę 17 miliardów Słońc i codziennie zjada ona ponad jedno Słońce. To sprawia, że mamy do czynienia z najjaśniejszym obiektem w znanym nam we Wszechświecie

— wyjaśnił Christian Wolf z Australijskiego Uniwersytetu Narodowego, główny autor badania.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuji.pl!

Kwazar obserwowano od wielu lat. Nie uznano go jednak za takiego olbrzyma

Kwazar zauważono już w latach 80. XX wieku, jednak nie uznano go za jądro galaktyki. Wszystko dlatego, że obiekt był zbyt jasny. Sklasyfikowano go wówczas jako gwiazdę niedaleko Ziemi. Jednakże J0529-4351 istnieje prawdopodobnie dłużej niż ludzka historia.

- Wpatrywał się on w nasze oczy od wielu lat, ponieważ świecił swoją jasnością dłużej, niż prawdopodobnie istniała ludzkość. Teraz go rozpoznaliśmy, nie jako jedną z wielu gwiazd pierwszego planu naszej Drogi Mlecznej, ale jako bardzo odległy obiekt