Rosja znalazła sposób na obejście sankcji? Tak ropa ma trafiać do europejskich portów

Maciej Białobrzeski
Maciej Białobrzeski
Rosyjskie tankowce mają pływać bez żadnych przeszkód między innymi do Włoch, Danii, Holandii i Republiki Południowej Afryki. Zdj. ilustracyjne.
Rosyjskie tankowce mają pływać bez żadnych przeszkód między innymi do Włoch, Danii, Holandii i Republiki Południowej Afryki. Zdj. ilustracyjne. fot.123-RF/ leungchopan
Udostępnij:
Rosyjskie tankowce, które pływają pod liberyjską banderą, ubezpieczone przez indyjską firmę, dostarczają ropę do portów w Unii Europejskiej - informuje Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP). Organizacja jest medialnym konsorcjum, śledzącym przestępczość zorganizowaną i korupcję.

OCCRP informuje, że osiemnaście tankowców, które należą do Sowkomfłotu, największej firmy żeglugowej w Rosji, zostało zarejestrowanych jako własność spółek córek przedsiębiorstwa z Cypru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Tankowce mają być ubezpieczone przez ich indyjską firmę Indian Register of Shipping.

Tankowce mają pływać bez żadnych przeszkód między innymi do Włoch, Danii, Holandii i Republiki Południowej Afryki. Tak wynika ze śledztwa dziennikarzy OCCRP, które zostało przeprowadzone w maju. Każdorazowo jeden tankowiec ma transportować ładunek ropy o wartości ok. 240 mln dolarów.

Profesor Ricardo Soares z Uniwersytetu w Oxfordzie informuje jednak, że wskazanie dowodów na przynależność tankowców do Sowkomfłotu jest w zasadzie niemożliwe. Jak wyjaśnia, struktura własności jest złożona, a rosyjska firma jest znana z częstych zmian nazwy i nakazów wyłączania transponderów.

- Liberia jest żeglugowym rajem podatkowym, który użycza swej bandery obcym statkom, a jej otrzymanie jest tak łatwe jak założenie skrzynki pocztowej - zaznacza profesor Soares.

OCCRP nie było jednak w stanie wykazać, który z krajów Europy kupuje krwawą ropę dostarczaną przez statki Sowkomfłotu.

W lutym Stany Zjednoczone i Unia Europejska nałożyły sankcje na rosyjską firmę. Mają one obejmować również statki, które są jeszcze budowane, m. in. w Korei Południowej. To głównie tankowce-lodołamacze, przeznaczone do transportu skroplonego gazu ze złóż, które Rosja chce eksploatować w Arktyce - podaje OCCRP.

Reuters poinformował, że indyjski ubezpieczyciel żeglugowy IRClass ubezpieczył ponad 80 statków zarządzanych przez zarejestrowaną w Dubaju firmę SCF Management Services Ltd, która figuruje jako spółka córka Sowkomfłotu.

Źródło: Organized Crime and Corruption Reporting Project, Reuters

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Jak żołnierz dawca ratuje ludzkie życie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej PolskaTimes
Dodaj ogłoszenie