Przyszła moda na internetowe butiki. Hitem jest luksusowa odzież z drugiej ręki

Zbigniew Biskupski AIP
Największe światowe marki, takie jak Chanel, Prada, Valentino czy Celine można już kupić w Polsce. Na miejscu i przez internet. Światowa sieć planuje ekspansję w oparciu o lokalne partnerstwo biznesowe. To może być dobry pomysł na biznes!

W czerwcu wystartowała platforma internetowa, a także butik z luksusowymi ubraniami i dodatkami, które w doskonałym stanie trafiły tam od pierwszych właścicieli. Butik Chosen By to odpowiedź na znany już na całym świecie trend – nadawanie drugiego życia markowym ubraniom i dodatkom, tak zwanym pre-owned luxury goods. Model biznesowy www.chosenby.eu opiera się na sprawdzonych światowych wzorcach, takich jak Vestiaire Collective, łączących zarówno kupujących jak i sprzedających luksusową i nienoszoną już odzież oraz akcesoria. W pierwszych tygodniach działania odnotowano kilkadziesiąt transakcji, a średnia wartość zakupu to kilka tysięcy złotych dla toreb oraz około 1100 zł dla pozostałych kategorii (ubrania, buty etc.). Ceny używanych produktów są o 30-70 proc. niższe niż oryginalne. Na pierwszym etapie butik koncentruje się na rozwoju w Warszawie, natomiast dzięki platformie e-commerce oraz planowanym partnerstwom lokalnym, sklep już dziś pozyskał licznych klientów z innych miast.

Luksus z drugiej ręki

Zgodnie z danymi Bain & Company, wartość globalnego rynku dóbr luksusowych wynosi ok. 224 mld euro, z czego aż 16 mld euro wynosi wartość rynku pre-owned luxury goods, czyli używanych i sprzedawanych kolejnym właścicielom luksusowych akcesoriów i produktów odzieżowych. W Polsce zamożni konsumenci spotykali się jak dotąd głównie z używanymi dobrami z kategorii takich jak samochody czy jachty (w tej drugiej kategorii większość zakupów stanowią właśnie transakcje na rynku wtórnym). Analitycy słusznie przewidywali jednak rychłą zmianę w tej materii, od kilku lat wyraźnie widoczną w najbardziej rozwiniętych gospodarkach – bardzo szybki rozwój rynku pre-owned luxury goods w sektorze mody.
Dlaczego właśnie teraz trend dociera nad Wisłę? Odpowiedź jest prosta – około 10 lat temu, wraz z wejściem do UE, Polacy otrzymali dostęp do produktów, które dotychczas były w zasięgu tylko najzamożniejszych, dużo podróżujących po świecie konsumentów. Mimo to, produkty takie jak torebki Prada, Louis Vuitton czy Celine pozostawały wciąż raczej poza zasięgiem dla szerszej grupy. Po kilku latach, wraz ze wzrostem zamożności Polaków, a konkretnie poszerzaniem się grupy zamożnej klasy średniej, zaczęły pojawiać się w Polsce pierwsze luksusowe butiki, na rynek weszły pierwsze luksusowe marki. Także łatwość podróżowania po Europie sprawiła, że modowe produkty z najwyższej półki stały się osiągalne. Marki takie jak np. MaxMara otworzyły własne salony w Polsce, a marki najbardziej ekskluzywne, jak Chanel, YSL lub Valentino – były do dostania w multibrandowych butikach, sklepach oraz outletach odwiedzanych przez Polaków w czasie podróży do Włoch, Francji, Hiszpanii czy USA. Dodatkowym elementem pobudzającym rynek okazał się rozkwit polskiego show-biznesu i inwestycje marek w ambasadorki-celebrytki, a przy tym dynamiczny rozwój polskich projektantów. Dziś na markową torbę, płaszcz, szpilki czy suknię od projektanta stać już wiele kobiet, a wraz ze zniknięciem czynnika niedostępności rynek mocno się nasyca. Zamożne klientki są już na etapie, kiedy nie celebrują każdej z zakupionych rzeczy, a z częścią z nich gotowe są się rozstać, by zamienić je na coś nowego.
Tylko od 2013 r. rynek pre-owned luxury goods zwiększył swoje udziały na globalnym rynku wszystkich dóbr luksusowych niemalże dwukrotnie. Im szybciej zmienia się moda w drogim sektorze, tym więcej doskonałej jakości rzeczy trafia do drugiej i trzeciej ręki. Modni klienci, poszerzając wciąż garderoby, często „wietrzą swoje szafy” i sprzedają część rzeczy z poprzednich lub nawet aktualnych kolekcji, by zrobić miejsce na nowe. Tym sposobem wyjątkowe ubrania, buty, torby czy biżuteria trafiają z powrotem na rynek, sprawiając, że wymarzoną „it bag” można zdobyć o 30-70 proc.taniej. I tak właśnie buduje się z każdym dniem nieskończona skarbnica luksusowej nienoszonej już przez właścicieli garderoby, którą zagarnęła do swego biznesu Karolina Bartczak, pomysłodawczyni platformy www.chosenby.eu.

Polska na celowniku

Pre-owned luxury goods services to prawdziwe skarbnice dla entuzjastów mody na całym świecie. Pierwszy raz spotkałam się z tym konceptem w Paryżu, gdzie w jednym ze sklepów torby Chanel ze starych kolekcji podawane były przez obsługę w białych rękawiczkach. We Francji lub Anglii posiadanie sukienki czy butów
z poprzednich kolekcji znanych marek jest oznaką indywidualnego podejścia do mody, a nie tylko podążaniem
za trendami. Na świecie od lat triumfy święcą takie platformy jak: Vestiaire Collective, The Real Real, Luxury Exchange, Closet Upgrade, V-S-P Consigment, Portero.com. W Polsce z tym trendem dotychczas zetknęłam się tylko w gronie bliskich znajomych, gdy regularnie spotykałyśmy się, by sprzedawać lub wymieniać między sobą wartościową garderobę, której już nie nosimy, a z którą nadal żal nam się było rozstać, głównie z uwagi na niedostępność i luksusowy charakter. Z każdym takim spotkaniem grono zainteresowanych rosło, stąd też pomysł, by zorganizować taką wymianę na szeroką skalę. Jestem przekonana, że polski rynek jest już gotowy na taki model biznesowy - mówi Karolina Bartczak, twórczyni i właścicielka platformy www.chosenby.eu .
Cała sztuka polega na tym, by znaleźć miejsce, gdzie tak wyjątkowe i wartościowe produkty można bezpiecznie sprzedać, a także kupić, mając pewność ich oryginalności i jakości. W idealnym przypadku, to również miejsce, które już samą selekcją wystawianych na sprzedaż rzeczy, inspiruje i dyktuje trendy. Ta właśnie potrzeba stała się inspiracją do powstania Chosen By – platformy stworzonej w oparciu o doświadczenia największych sklepów z pre-owned luxury goods w Europie i USA.

Tak ten biznes działa

W Chosen By, platformie, na którą składają się butik na Mokotowskiej 63 oraz e-sklep www.chosenby.eu można zarówno kupić, jak i sprzedać ubrania oraz akcesoria, łącznie z biżuterią. Na kupujących czekają nie tylko wyjątkowe sukienki światowych domów mody: Alexandra Mcqueena, Valentino, Chanel, Prady czy Victorii Beckham, ale także ubrania polskich projektantów: m.in. La Manii, Gosi Baczyńskiej, Łukasza Jemioła.
Dla tych, którzy z kolei chcieliby wystawić swoje markowe rzeczy na sprzedaż, istnieją dwie ścieżki:
1. Wystarczy wejść na www.chosenby.eu i załadować odpowiednio przygotowane zdjęcia swoich ubrań, które następnie zostaną przekazane do akceptacji administratora. Po zaakceptowaniu zdjęcia trafią na stronę. Gdy rzecz zostanie zakupiona, ubrania należy wysłać do magazynu, z którego dopiero po sprawdzeniu oryginalności oraz jakości zostaną wysłane do kupującego.
2. Osoby zajęte mogą skorzystać z dodatkowego ułatwienia - usługi concierge. W tej opcji wystarczy przynieść lub wysłać swoje rzeczy prosto do butiku.
Co niezwykle ważne, dzięki opracowanemu przez Chosen By systemowi sprzedaży, każda rzecz przechodzi szczegółową kontrolę, która stanowi gwarancję jakości sprzedawanych na platformie ubrań. Chosen By gwarantuje, że każda wystawiona rzecz będzie w stanie identycznym z tym opisanym na stronie.
Tylko w ciągu miesiąca od startu platformy Chosen by zarejestrowało się już ponad 1000 osób, dokonano kilkuset transakcji. Kim jest klientka Chosen By? To w większości kobieta po trzydziestce, na bardzo wysokim stanowisku lub zamożna, ale niepracująca. To klientka, która jest doskonale świadoma cen i marek światowych domów mody, bardzo podobna do klientki Vestiaire. Na jednorazowe zakupy na platformie wydaje średnio 1100 zł, a w przypadku zakupu torby – kilka tysięcy złotych. Co interesujące, produkty wyszukiwane są wg. marek, a nie zgodnie z ich cenową wartością, co oznacza, że na tym etapie cena nie gra tak wielkiej roli.
W ciągu miesiąca platforma wzbogaciła swój asortyment o 1500 egzemplarzy modnej odzieży i akcesoriów,
a ilość ta w zawrotnym tempie rośnie. Wśród perełek znaleźć można unikatowe torebki Chanel czy płaszcze Celine. Najbardziej popularny produkt platformy stanowią luksusowe torby i buty.
Klientki i stylistki kochają takie zakupy nie tylko za korzystniejsze ceny, ale przede wszystkim dlatego, że dają szansę na upolowanie egzemplarzy unikalnych, niedostępnych już w sklepach i pozwalają wyróżnić się na tle masowych fasonów i podobnych stylizacji w danym sezonie. Prawdziwa moda jest ponadczasowa – piękna skórzana torba, wieczorowy płaszcz, szal czy kaszmirowy sweter z kolekcji sprzed paru lat, zinterpretowane na nowy sposób, wyglądają często jeszcze lepiej niż na początku.
Rynek pre-owned luxury goods doceniają także wszystkie panie, które chcą rozstać się z markowymi, a nienoszonymi już sukienkami, parą baletek, niedopasowanym luksusowym prezentem lub kupionym pośpiesznie na zagranicznych zakupach i nie do końca trafionym ekskluzywnym płaszczem czy torbą. Za kwotę uzyskaną z ich sprzedaży chętnie kupują od razu inną markową rzecz – większość Klientek Chosen By korzysta zarówno z opcji kupna, jak i sprzedaży.
Dlaczego platforma www? Internetowy butik, dostępny z każdego miejsca w Polsce to także model, który pozwala nam na budowanie biznesu poza Warszawą – dodaje Karolina Bartczak.
Chosen By to znacznie więcej niż platforma sprzedażowa. To miejsce, które doskonale czuje modę i może stać się źródłem wielu inspiracji. Gra słów „wybrane przez” oznacza indywidualność wyborów. Po pierwsze: wyborów platformy, która dla swoich klientek specjalnie selekcjonuje unikatowe egzemplarze, rzeczy warte tego, by zaproponować je w portfolio. Po drugie, to oryginalność wyborów klientek, które wzbogacą swoją garderobę, kupując wybrane elementy spośród zaproponowanych zestawów. Po trzecie, Chosen By to również decyzja o tym, z którym z pięknych przedmiotów pragniemy się pożegnać, sprzedając go za pośrednictwem sklepu. To także ulubione wybory najlepiej ubranych gwiazd w Polsce, z którymi butik prowadzi współpracę. Starannie wyselekcjonowane przez markę ambasadorki i ikony stylu, specjalnie dla Chosen By, będą tworzyć swoje niepowtarzalne zestawy i opowiadać o swoich ulubionych markach, modelach toreb, butów, czy sukienek.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu