Prof. Genowefa Grabowska: Jeśli Polacy zbojkotują referendum, UE wymusi na nas więcej

Joanna Grabarczyk
Joanna Grabarczyk
Profesor Genowefa Grabowska i sędzia Wojciech Hermeliński.
Profesor Genowefa Grabowska i sędzia Wojciech Hermeliński. Arkadiusz Gola, Adam Jankowski / Polska Press
Sędzia Hermeliński, zachęcając do podarcia karty wyborczej, nawołuje do popełnienia przestępstwa. Wynik referendum może być sprawnym narzędziem do walki o polskie interesy w Unii Europejskiej, która ma się czego bać w związku z jego wynikiem. Weryfikacja migrantów? W porządku, tylko jak zidentyfikować i zweryfikować przybysza, który usunął sobie celowo linie papilarne, w celu uniemożliwienia identyfikacji? O tym wszystkim mówiła profesor Genowefa Grabowska w rozmowie z portalem i.pl.

Profesor Genowefa Grabowska, konstytucjonalistka i ekspert w zakresie prawa międzynarodowego wyjaśnia, jakie mogą być skutki zbojkotowania październikowego referendum i kto przyjedzie do Polski, jeśli Polska nie da skutecznego weta europejskim zwolennikom paktu migracyjnego. Prezentujemy fragmenty wywiadu, który ukaże się w sobotę, 19 sierpnia.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

- Sędzia Hermeliński zachęcał do bojkotu tego referendum i wyraził opinię, że można podrzeć kartę wyborczą. Pan sędzia jednak doskonale zna przepisy, które właśnie za taki czyn przewidują konkretną karę. To jest przestępstwo i nie wolno tego robić. Dziwię się, że sędzia nawołuje czy wręcz wskazuje drogę do popełnienia takiego przestępstwa wyborczego. Otóż nie, nie można dokonać takiego czynu.

- Wybory mają być nie tylko równe i bezpośrednie, ale i tajne! Taka adnotacja przy nazwisku, że konkretna osoba nie wzięła udziału w referendum i zażądała wpisania tego w rejestr jest sprzeczna z tym pięcioprzymiotnikowym prawem wyborczym, a konkretnie z obowiązkiem zachowania tajności w wyborach. To jest bardzo zły pomysł. To rozwiązanie, które mogłoby także posłużyć organom zewnętrznym – na przykład OBWE - pozwolić organom zewnętrznym sformułować zarzut, że polskie wybory nie odbyły się zgodnie z tym obowiązkiem zachowania tajności. To jest niebezpieczne dla oceny całokształtu wyborów i to nastąpić nie może: wskazywanie, który obywatel jak podszedł do wyborów czy do referendum.

- Wynik referendum wiąże władze naszego państwa. Władze naszego państwa muszą wtedy Unii Europejskiej przekazać, że nie mogą tego paktu zaakceptować, ponieważ obywatele odrzucili ten dokument. Rząd ma wtedy w UE związane ręce. Nie może przyjąć ani żadnego aktu, który byłby sprzeczny z wynikiem referendum ani nie może podjąć konkretnych działań, które naruszałyby to zobowiązanie. Rząd nie może wtedy nawet negocjować i na przykład powiedzieć: „Dobrze – w drodze ustępstwa bierzemy do siebie stu imigrantów”. Nawet taki akt byłby sprzeczny z wolą uczestniczących w referendum.

- Niemcy mają tych migrantów ogromne liczby. Chodzi o tych, którzy nie pracują i pobierają zasiłki. Niemcy chcieliby ich wyeksportować za granicę. I niby dla państw nie jest to przymus: można przyjąć migrantów albo płacić. Ale dla migranta to jest przymus! Nikt go nie pyta, do którego kraju on chce jechać i czy w ogóle chce np. wyjechać z Niemiec. Traktowany jest absolutnie przedmiotowo – po otrzymaniu nakazu ma opuścić kraj, bo tak postanowiono w ramach relokacji.

- Myśli pani, że gdyby rozdzielano migrantów na podstawie paktu migracyjnego, to prześlą nam tutaj pracujących, wykształconych i znających języki? Bzdura! Wyślą tych, co ciągną państwową kasę, rozrabiają i nie asymilują się.

To już było. Mieliśmy problemy, kiedy na pakt zgodziła się Ewa Kopacz. Wówczas było powiedziane, że państwo ma wpływ na to, kogo przygarnia do siebie. Nasze służby pojechały nawet do tych obozów migracyjnych we Włoszech, żeby zobaczyć, jak to wszystko działa. Co się okazało? Większość przybyszów nie miała dokumentów identyfikacyjnych. Mało tego! Niektórzy mieli nawet pościerane opuszki palców, żeby nie można było pobrać od nich odcisków linii papilarnych, identyfikujących konkretną osobę. Tych ludzi w ogóle nie można było zidentyfikować. W takiej sytuacji nie wiadomo, czy bierze się do siebie terrorystę czy biednego człowieka, który przyjechał za pracą. Na to żadne mądre państwo się nie zgodzi.

Cały wywiad z profesor Genowefą Grabowską, byłą poseł do Parlamentu Europejskiego, konstytucjonalistką oraz ekspertką w zakresie prawa międzynarodowego, już w sobotę 19 sierpnia na portalu i.pl.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
Leo
18 sierpnia, 23:57, WYBORCA:

Ja mam tylko jedno pytanie na referendum .Oto pytanie - Czy chcesz aby nadal Platforma Obywatelska okradała Polaków !!!

Większych złodziei niż PiS nie było nigdy! Na czele z działkowiczem Morawieckim!

K
Klara
Unia Europejska, to my! Wciąż jesteśmy w Unii i powinniśmy zachowywać się tak, żebyśmy byli traktowani poważnie. Niestety rząd PiS skłócił nas ze wszystkimi. Bierzemy udział w wyborach żeby odsunąć PiS od władzy, ale pisowskie referendum bojkotujemy, nie pobieramy karty i dopilnowujemy żeby odnotowano ten fakt. Października 15-tego...
G
Gość
19 sierpnia, 1:00, antyPiS:

Mam do wyboru - nie zniszczyć karty referendalnej i mieć świadomość, że ktoś się nią posłużył do sfałszowania wyników albo zniszczyć i zapłacić karę - wybiorę zniszczenie i karę. Będę mieć świadomość, że żadna łajza nie użyje mojej karty. Opinia, że ktoś użyje nieodebranych kart do sfałszowania referendum - zwracam uwagę - nie tryb przypuszczający "może" ale pewnik, - sfałszuje - dowodzi, jakie zaufanie mają wyborcy do instytucji wyborów. Władzo! Co wyście zrobili z tym krajem?! Jako opozycja w PRLu głosiliście hasła o niemal świętości głosowań a zwł. referendum. I co zostało? Splugawiliście i to.

Zgadzam się z Panem, ale istnieje możliwość zablokowania fałszerstwa referendalnego przez pisowską ZARAZĘ. Trzeba samemu lub też komuś z komisji wyborczej zlecić napisanie na kartce referendalnej NIE WZIĘŁAM NIE WZIOŁEM oczywiście patrząc na ręce człowiekowi z komisji! Można pod tym się i podpisać. Nie radzę jednak składać podpisu Osobom pracującym na państwowych posadach, ponieważ tak, jaki za komuny mogą się spodziewać zwolnienia z pracy.

g
gość
18 sierpnia, 19:47, ab:

Daczego muzułmanów nie przyjmują bogate kraje muzułmańskie? Dlaczego „uchodźcy” tam się nie rwą? Bo tam nie ma socjalu.

A czemu przyjmuje ich Białoruś , ruska onuco ? Sobie tam przylatują , chodzą wolno od granicy do granicy . Koczują , gdzie popadnie . Przyjazny kraj i nie muzułmański , pojeABańcu , nieprawdaż ?

a
antyPiS
18 sierpnia, 22:10, Sam:

Taa. Unia wymusi. Tak jak teraz przymusową relokacji migrantów. Wymyślony przez pis temat mający na celu wskazać rzekomych wrogów, z którymi trzeba walczyć. No ale jak kierownictwo rodem z PRL-u to tworzą problemy, żeby z nimi walczyć jak za poprzedniczki PiS czyli PZPR.

18 sierpnia, 23:16, SA:

Oj tam, oj tam. Przefarbowali się z czerwonego, obłaskawili kler, to im nikt nie wypomina, ze zdradzili PZPR

Nie PZPR ale bród z dna osadu. Nie pozyskali wykształconych, inteligentnych działaczy. Musieli zadowolić się tym, co zawsze tworzą wszelkie organizacje - koniunkturalistów, pieczeniarzy, oportunistów, klakierów itp. Gotowych na każde łajdactwo, byleby pozostać u władzy i pożywiać się resztkami.

z
zb
18 sierpnia, 21:57, ***** ***:

Nie brać tego cuchnącego kaczką referendalnego papirusa.

A mnie ty jedziesz cykorem, jak każdy PO.eb.

a
antyPiS
Mam do wyboru - nie zniszczyć karty referendalnej i mieć świadomość, że ktoś się nią posłużył do sfałszowania wyników albo zniszczyć i zapłacić karę - wybiorę zniszczenie i karę. Będę mieć świadomość, że żadna łajza nie użyje mojej karty. Opinia, że ktoś użyje nieodebranych kart do sfałszowania referendum - zwracam uwagę - nie tryb przypuszczający "może" ale pewnik, - sfałszuje - dowodzi, jakie zaufanie mają wyborcy do instytucji wyborów. Władzo! Co wyście zrobili z tym krajem?! Jako opozycja w PRLu głosiliście hasła o niemal świętości głosowań a zwł. referendum. I co zostało? Splugawiliście i to.
z
zb
18 sierpnia, 22:10, Sam:

Taa. Unia wymusi. Tak jak teraz przymusową relokacji migrantów. Wymyślony przez pis temat mający na celu wskazać rzekomych wrogów, z którymi trzeba walczyć. No ale jak kierownictwo rodem z PRL-u to tworzą problemy, żeby z nimi walczyć jak za poprzedniczki PiS czyli PZPR.

Cóż,ty to musisz mieć ze dwa metry wzrostu:):):)

W
WYBORCA
Ja mam tylko jedno pytanie na referendum .Oto pytanie - Czy chcesz aby nadal Platforma Obywatelska okradała Polaków !!!
J
Ja
I znowu te banialuki piszecie propagandyści ze śmiesznej gazetki. Jeszcze tylko 58 dni!
S
SA
18 sierpnia, 22:10, Sam:

Taa. Unia wymusi. Tak jak teraz przymusową relokacji migrantów. Wymyślony przez pis temat mający na celu wskazać rzekomych wrogów, z którymi trzeba walczyć. No ale jak kierownictwo rodem z PRL-u to tworzą problemy, żeby z nimi walczyć jak za poprzedniczki PiS czyli PZPR.

Oj tam, oj tam. Przefarbowali się z czerwonego, obłaskawili kler, to im nikt nie wypomina, ze zdradzili PZPR

H
Hahaha
4 x NIE i niech nas ( Polaków) Platforma pocałuje .... tam gdzie słońce nie dochodzi.
E
ERROR 404
18 sierpnia, 19:40, gość:

Ciekawe, kto tej kobiecie dał tytuł prof. Pewnie z niej taka Prof. jak z zybertowicza. Nie obawiajcie się żadnych konsekwencji ZERA ziobry!!! Po prostu sami albo ktoś z komisji niech wpisze na tej kartce NIE WZIĘŁAM, NIE WZIOŁEM. Tym, którzy pracują na państwowych stanowiskach odradzam podpisywanie się, tylko wpisać to co proponuję powyżej. Ponieważ podpis może podobnie jak za komuny spowodować zwolnienie z pracy, jeżeli nie daj Bóg pisowska ZARAZA wygrałaby 3cią kadencję. Wszyscy szanujący się Polacy i Polki tak postąpią i nie dadzą się wciągnąć w pisowską SZOPKĘ pt. referendum!!!

18 sierpnia, 19:45, Prawnik:

Nie masz racji.

18 sierpnia, 20:23, Gość:

Uważam, że mam rację i to w całej rozciągłości i zdecydowana większość Ludzi zrobi to, co napisałem!!! Oczywiście ta zdecydowana większość jest tego świadoma a mój komentarz napisałem tylko dla przypomnienia.

Tylko Ty uważasz że masz rację,a z tą większością to nie szalej.

E
ERROR 404
18 sierpnia, 19:36, Andrzej:

Gienia nie mieszaj się do spraw o których nie nasz pojęcia, nikt nas do niczego nie zmusza teraz i nie zamierza zmuszać czego najlepszym dowodem są Czechy które żadnego referendum nie zamierzają robić.

To jest profesor nauk prawnych, a Ty jesteś tylko Andrzej, a Czechy niech robią co sobie chcą nie bądź Weber.

E
ERROR 404
18 sierpnia, 19:37, POLAK:

Tego referendum nie chcą POLACY, tylko pseudo-polacy z Nowogrodzkiej !

Nie jestem z Nowogrodzkiej i jestem Polakiem i skorzystam z mojego prawa wyborczego i referendalnego i na nic Twoje bzdety.

Wróć na i.pl Portal i.pl