Poczta Polska szykuje rewolucje. Od 1 kwietnia nowe formaty przesyłek listowych. Sprawdź, co się zmieni

  • Polska

mj

Ma być prościej, bardziej czytelnie, a przede wszystkim zgodnie z oczekiwaniami zmieniającego się rynku. 1 kwietnia Poczta Polska zmienia ofertę usług listowych. Od tego momentu obowiązywać będą tylko trzy podstawowe formaty listów. Co te zmiany oznaczają dla klientów? Dalsza część artykułu poniżej.

Poczta Polska szykuje prawdziwą rewolucję. Zasady wysyłania przesyłek listowych, które dla wielu klientów były nieczytelne, teraz mają zostać zastąpione nowymi, prostszymi rozwiązaniami. To pierwsza tak duża zmiana w Poczcie Polskiej od 1989 r. Jak będzie wyglądało wysyłanie listów po 1 kwietnia 2019 r.?

W cenniku, zamiast dwunastu pozycji, znajdzie się tylko sześć, a wysokość opłaty za list będzie zależała od dwóch czynników: wielkości koperty i tego, czy przesyłka jest ekonomiczna czy priorytetowa.

Nowe wielkości kopert na poczcie

Od 1 kwietnia obowiązywać będą trzy podstawowe formaty przesyłek listowych:

  • S (Format A5) - wymiary max: 230mm x 160mm x 20mm, waga max: 500g;
  • M (Format A4) - wymiary max: 325mm x 230mm x 20mm, waga max: 1000g;
  • L (Format większy niż A4) - wymiary max: 900mm (suma długości, szerokości, wysokości), najdłuższy bok max 600mm, waga: 2000g
Poczta Polska/mat. prasowe

Zmiany te mają uprościć i uelastycznić ofertę, a także ułatwić klientom oszacowanie ceny za list. Ich wprowadzenie zostało poprzedzone dokładnymi badaniami, w których osoby korzystające z usług Poczty Polskiej mogły ocenić propozycje w porównaniu z dotychczas obowiązującymi zasadami. Większość ankietowanych uznała nowe rozwiązania za lepsze.

Poczta Polska dostosowuje usługi do rynku eCommerce

Czynnikiem decydującym dla wprowadzenia zmian była konieczność dostosowania usług do wymagań rynku. W tej chwili już co trzecia przesyłka w Polsce zawiera towar, a nie papierowy list i - jak wynika z szacunków Poczty Polskiej - wartość tradycyjnych przesyłek listowych dalej będzie spadać. W perspektywie 2023 r. ma zmniejszyć się do poziomu ok. 3,8 mld zł. Wzrosnąć ma za to wartość rynku eCommerce, do którego potrzeb stara się właśnie dostosować Poczta Polska.

- Nowe formaty są odpowiedzią na zmiany, które zachodzą już na świecie. Chodzi o tak zwany minipakiet dedykowany branży eCommerce. Zmiana oferty i dostosowanie jej do potrzeb rynku jest naturalnym działaniem biznesowym - wyjaśnia rzecznik prasowa Poczty Polskiej Justyna Siwek.

Rozwiązania zaproponowane przez Pocztę Polską nie są nowością na rynku europejskim. Zasady podobne do tych, które od 1 kwietnia będą obowiązywały w Polsce, na rynku niemieckim funkcjonują już od dwudziestu lat.

Nowy cennik przesyłek listowych

Z nowego cennika usług listowych wynika, że część przesyłek będzie tańszych niż dotychczas, ale niektóre zdrożeją.

- Chciałbym uspokoić, oczywiście pewne modyfikacje cen będą, natomiast i tak listy będą kosztować mniej niż np. bilety komunikacji miejskiej - mówi wiceprezes Poczty Polskiej Grzegorz Kurdziel. Jak podkreśla, ceny te wciąż są znacznie niższe niż w innych krajach europejskich, nawet biorąc pod uwagę siłę nabywczą złotego. Cena za 1 g przesyłki listowej w Niemczech wynosi 0,08 euro, w Wielkiej Brytanii 0,0074 euro, a w Polsce 0,0022 euro.

Za przesyłkę ekonomiczną w formacie S zapłacimy 3,30 zł - jeśli będzie to przesyłka nierejestrowana lub 5,90 zł - jeśli przesyłka polecona. Wysłanie przesyłki priorytetowej nierejestrowanej w formacie S będzie kosztowało 4,10 zł, a poleconej 8,40 zł. Małą przesyłkę z zadeklarowaną wartością wyślemy za 11,30 zł (ekonomiczna) lub 14,10 zł (priorytet).

Ceny listów w formacie M wyniosą od 4,00 zł (w przypadku przesyłek ekonomicznych nierejestrowanych) do 14,70 zł (w przypadku przesyłki priorytetowej z zadeklarowaną wartością).

Wysłanie listu w formacie L (większym niż A4) będzie kosztowało od 6,60 zł za przesyłkę ekonomiczną nierejestrowaną do 22,40 zł za przesyłkę priorytetową z zadeklarowaną zawartością.

Poczta Polska na krajowym rynku

Poczta Polska, mimo dużej konkurencji na rynku usług pocztowych, wciąż dynamicznie się rozwija. Spółce Skarbu Państwa udało się odwrócić tendencję spadkową i od 2016 r. jej przychody rosną o 500 mln zł rocznie. Od tego czasu systematycznie wzrasta także zatrudnienie oraz liczba placówek pocztowych. W 2018 r. było ich w Polsce 7602.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

24.03.2019, 16:00

w nawiązaniu do poprzedniego wpisu - list który opisuję to u nas ok. 3,10 funta - w UK to samo mogę wysłać za 1,89 funta - ot takie porównanie

24.03.2019, 15:51

dziś list polecony gabaryt B kosztuje 9,80 - po "zmianie" ten sam list 15,60 - to ni mniej ni więcej a 59% z okładem - zmiana faktycznie iście "kosmetyczna" - przy tych cenach krucho to widzę ale nie mój to problem

20.03.2019, 07:45

Czyli PODWYŻKA...nie można było prosto zatytułowac???
Może mięso jeszcze tam sprzedawac?...masakra

18.03.2019, 22:05

Kurierem do 5 kg taniej niż na poczcie do 2 kg. Poczta strzela sobie w stopę.Dalej roznosić będzie przesyłki sądowe (polecone) po 1,5zł oraz chińskie gdzie towar z przesyłką za 1 zł dostarczany jest do Polski (6,6zł od kwietnia)...Gratulacje .Na urzędach za mało sprzedają mydła i powidła .Co do komunikacji miejskiej ,bilet normalny w Olsztynie kosztuje 3 zł i jest tańszy niż najtańsza przesyłka poczty od 1 kwietnia .Wice prezio się mija z prawdą.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3