Drakońska kara UOKiK dla Biedronki. Ustalono naruszenia w związku z jedną z akcji promocyjnych

Damian Kelman
Damian Kelman
Wideo
od 16 lat
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął decyzję o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kary w wysokości ponad 160 milionów złotych. Ma ona związek z nieprawidłowościami podczas akcji promocyjnej "Tarcza Biedronki antyinflacyjna". Czym zawiniła sieć sklepów Biedronka?

Drakońska kara UOKiK dla Jeronimo Martins Polska

We wtorek pojawił się komunikat Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w którym poinformowano o decyzji prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego w sprawie Jeronimo Martins Polska. Prezes zarzucił sieci "skomplikowane zasady, niewspółmierne korzyści i ograniczoną dostępność regulaminu" w związku z akcją "Tarcza Biedronki antyinflacyjna", która trwała od kwietnia do czerwca 2022 roku.

- Była ona reklamowana na dużą skalę hasłem "Jeśli na naszej liście 150 najczęściej kupowanych produktów znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, zwrócimy wam różnicę". Miała stanowić odpowiedź przedsiębiorcy na wzrost wskaźnika inflacji. Przekazy reklamowe były tak sformułowane, aby przyciągnąć uwagę konsumentów, którym zależy na niskich cenach produktów oraz wytworzyć u nich przeświadczenie, że oferowane produkty są najtańsze na rynku. Po przeprowadzonym postępowaniu Prezes UOKiK wydał decyzję stwierdzającą naruszenie przez Jeronimo Martins Polska zbiorowych interesów konsumentów - czytamy w komunikacie.

Spółka została finalnie ukarana za trzy praktyki użyte podczas promocji, a właściciel musi zapłacić dokładnie 160 923 767 złotych kary.

"Prezes UOKiK nałożył także na Jeronimo Martins Polska obowiązek opublikowania oświadczenia o decyzji Prezesa UOKiK na stronie internetowej spółki, na profilu Biedronki na Facebooku, we wskazanych stacjach telewizyjnych oraz w sklepach sieci" - postanowiono dodatkowo.

Trzy grzechy Biedronki

W uzasadnieniu wyszczególniono dokładne błędy popełnione przez sieć sklepów. Zgodnie z dokumentem:

  • Po pierwsze, nie wystarczyło znaleźć artykuł atrakcyjniejszy cenowo – należało go kupić w obu sklepach oraz spełnić dodatkowe liczne i nieoczywiste warunki wskazane w regulaminie. Określał on m.in. konkretne sklepy konkurencyjne i terminy zakupów, konieczność wykonania zdjęcia etykiet produktów, zachowania rachunków, zgłoszenia elektronicznego oraz wysyłki pocztą na własny koszt kompletu dokumentacji.
  • Po drugie, Biedronka deklarowała, że zwróci różnicę w cenie, co sugeruje, że zwrot nastąpi w formie pieniężnej do dowolnego wykorzystania. Tymczasem konsumenci mieli dostać ważny tylko 7 dni e-kod o wartości różnicy (czyli na przykład kilkunastu lub kilkudziesięciu groszy) na zakupy w sklepach sieci.
  • Trzecia zakwestionowana praktyka dotyczy dostępności regulaminu, który opisywał wszystkie zasady akcji. Miał się on znajdować – zgodnie z informacjami zamieszczonymi w materiałach reklamowych – w sklepach, jednak nie był nigdzie wywieszony. Pracownicy Biedronki mogli go wydrukować i udostępnić wyłącznie na życzenie zainteresowanych klientów, co w praktyce czyniło zapoznanie się z regulaminem w sklepie niemożliwym.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

W związku z tak niejasnymi zasadami, Jeronimo Martins Polska nie zarejestrowało żadnego zgłoszenia, które w pełni spełniałoby wymogi regulaminu.

Jeronimo Martins Polska odwoła się od decyzji

W oświadczeniu OUKIK zaznaczono, że "decyzja jest nieprawomocna", co oznacza, że spółka ma furtkę, by odwołać się od niej i walczyć o swoje racje w sądzie. Jeronimo Martins Polska wydało już oświadczenie, z którego wynika, że takie kroki zostaną podjęte.

"Tarcza Biedronki Antyinflacyjna to wyjątkowa i prekursorska na polskim rynku akcja, która pomogła chronić miliony polskich rodzin przez skutkami rosnącej inflacji. Ubolewamy, że urzędy państwowe, zamiast wspierać przedsiębiorców i miliony polskich rodzin w walce z inflacją, wikłają się w długotrwałe spory prawne, bezprecedensowo kwestionując zasady komunikacji z klientami dotychczas powszechnie przyjęte i niekwestionowane. Jesteśmy zdeterminowani do obrony swoich racji przed niezawisłym sądem. Podkreślamy, że w czasie 79 dni trwania akcji, ceny ponad 200 produktów oferowanych w jej ramach w sklepach sieci Biedronka nie wzrosły. Tym samym zrealizowaliśmy publiczne zobowiązanie do niepodnoszenia cen w okresie, kiedy wskaźnik cen i usług konsumpcyjnych (inflacja CPI) wzrósł z poziomu 7,7 proc. w kwietniu do 15,5 proc. w czerwcu 2022 r." - podała sieć w oświadczeniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pogromca biedronek haha
Tylko tyle ? Minimum 500mil powinni zapłacić , lecą ostro z klientami od długiego czasu …. A w niektórych punktach to taki bur**^ mają , że tylko płakać …. Od długiego czasu ten supermarket a w sumie ch**omarket zrobił się oszustem i naciągaczem , ceny różnią się przy kasie , a co najlepsze to nawet od reklam w tv czy internecie …
A
Adam
Biedronka reklamuje w swojej gazetce łopatkę wieprzową vac po 14.99 do końca czerwca. Tylko nigdzie jej nie znajdziesz.

A w sklepach z ladą mięsna mają łopatkę po 22.00 PLN. Tak wyglądają akcje promocyjne Biedronki.
F
Fff
A Orlen robił wszystkich w..... I Cudowny UOKIK nie doszukał się naruszenia?

Pisowskie dno!
A
Aga
13 czerwca, 17:55, Igma:

Tanio kupujesz, dwa razy kupujesz.

Oby tylko 2 razy

A
Aga
A to ciekawe , że za Biedre się wezmą a za Royal Colection nie . Chciałam zwrócić koszulkę za miliony a oni powiedzieli , spadaj pani . I wtedy UOKIK powiedział mi .....Prze pani , na nich nie mamy mocnych . To jak to jest
D
Deutsch
13 czerwca, 16:59, Goac:

My za to zapłacimy, biedronka to nas zywi więc dbajmy o nią, można ukarać ale nie niszczyć

13 czerwca, 17:10, goac:

nie bredź.

Raczej truje cymbale und robi w babuko

O
Oko
To przestaje już być śmieszne.Ciągle czytam że jakiś koncern lub instytucja zostały ukarane wysoką grzywną.Następnie ukarani odwołują się i nikt już nie napisze ,czy w ogóle ktoś cokolwiek zapłacił.
I
Igma
Tanio kupujesz, dwa razy kupujesz.
R
Rimming girls
Dobrze ze chociaż oni nakładają kary. Na PiS też powinni za to że tak kłamią. A najbardziej za tłuste zapchlone koty.
Q
Qaz
Czym zawinęła? Szalikiem?

Czym ZAWINIŁA, autorzyno.
H
Hamlet
Biedronka to najgorsza sieć marketów w Polsce. Na miejscu 2. Mrówka.
I
Igma
Człowiwk nie zwierzę.

Da się zaskoczyć od tyłu

O tym dobrze wiedzą twórcy promocji, które promocjami nie są
g
goac
13 czerwca, 16:59, Goac:

My za to zapłacimy, biedronka to nas zywi więc dbajmy o nią, można ukarać ale nie niszczyć

nie bredź.

g
goac
13 czerwca, 17:01, Goac:

Niech się wezmą za spółki energetycznej, paliwowe i gazowe , to jest patologia , wyzyskują, Najwyszej Iżby Komtroli nie wpuszczają, zawyzaja ceny , fikcyjne usługi maja dla partyjnych znajomków

ty jesteś patologią.

m
marysia
czy kogoś takie akcje promocyjne obchodzą ? Zajmują się durnymi bzdurami a RAMA sobie promuje margarynę jako masło wprowadzając konsumentów w błąd w każdym możliwym miejscu, w telewizji, internetach i gazetach. m a s a k r a
Wróć na i.pl Portal i.pl