Pianokrąg. Czułe koncerty Bartka Wąsika w Parku Królikarnia w Warszawie już od niedzieli

Anita Czupryn
Anita Czupryn
Bartek Wąsik, "Pianokrąg"
Bartek Wąsik, "Pianokrąg" Ksawery Zamoyski
W najbliższą niedzielę o godzinie 18 w Parku Królikarnia w Warszawie a jednocześnie online na stronach FINY usłyszymy muzyka cudownego i cudownie czułego. Cykl koncertów “Pianokrąg” potrwa trzy miesiące – aż do września. Pomysłodawcą jest Bartek Wąsik, jeden z czołowych i wszechstronnych polskich pianistów.

Bartka Wąsika jakoś specjalnie przedstawiać nie trzeba. W świecie muzycznym (i świecie wrażliwców) jest doskonale znany. Od 15 lat tworzy Kwadrofonik, jest kompozytorem, aranżerem, laureatem międzynarodowych konkursów i nagród pozamuzycznych m. in. „Paszportu Polityki”, nagrody fonograficznej Fryderyk, Gwarancji Kultury, czy Wdechów. Ma na swoim koncie wiele artystycznych dokonań od lat przykuwających uwagę publiczności i krytyków. I tak na przykład płyta „Nowa Warszawa” z piosenkami Stanisławy Celińskiej to też jego dzieło (albo dziecko).

Za chwilę znów będzie o nim głośno z powodu innej płyty (ale to jeszcze sekret).
“Pianokrąg” rozpocznie się już w najbliższą niedzielę 28 czerwca o godz. 18:00. Koncerty będą pojawiać się cyklicznie aż do września.
Czekają nas wydarzenia tyleż niezwykłe, co również – mówiąc słowami naszej noblistki - niezwykle czułe. Albowiem to właśnie noblowska przemowa Olgi Tokarczuk stała się dla artysty inspiracją.
Marzeniem Bartka było stworzenie cyklu koncertów, który warszawskiemu odbiorcy zaoferuje spójność pomiędzy prezentowaną muzyką, a miejscem, w którym ona wybrzmiewa. Chodzi o wykreowanie bezpiecznej przestrzeni, w której publiczność w niezobowiązujący sposób, skupiona wokół jednego instrumentu będzie mogła wysłuchać zaproponowanych przez Wąsika czterech różnych spojrzeń na muzykę fortepianową. Nazwa cyklu zostawia wiele pola do interpretacji. Z jednej strony nawiązuje do istniejącego tylko w języku polskim słowa widnokrąg - miejsca pozornego zetknięcia się nieba z powierzchnią ziemi. Z drugiej – tworzy wyobrażenie uczestnictwa w kręgu, we wspólnocie, w tym przypadku zebranej wokół jednego instrumentu - fortepianu. Inspirując się przemówieniem noblowskim Olgi Tokarczuk, Bartek Wąsik w swoich nowych działaniach artystycznych chce odwołać się do czułej narracji i wykreować rodzaj wspólnoty, której tak często brakuje w wielkich salach koncertowych. Poprzez sposób opowiadania - a w tym przypadku gry na jednym instrumencie - wykonawca ma stać się "czułym narratorem”.
Wydarzenia te są nieodpłatne. Nawiasem zauważając, ciekawe, że to, co najcenniejsze, dostajemy za darmo. Prawda?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie