Onboarding w tydzień? Pracownicy mają za mało czasu na wdrożenie się w nowym miejscu pracy. "To proces wieloetapowy"

OPRAC.: MB
41 proc. pracowników czuło się w pełni przygotowanymi do pełnienia swoich obowiązków po upływie kilku miesięcy, a 23 proc. potrzebowało na to od 1 do 4 tygodni.
41 proc. pracowników czuło się w pełni przygotowanymi do pełnienia swoich obowiązków po upływie kilku miesięcy, a 23 proc. potrzebowało na to od 1 do 4 tygodni. Joanna Urbaniec / Polska Press
Ponad połowa Polaków na wdrożenie się w nowym miejscu pracy miała niecały tydzień, z czego co piąty zapytany tylko jeden dzień. Tymczasem 41 proc. pracowników potrzebuje ponad miesiąca na wdrożenie w obowiązki zawodowe i kulturę nowego pracodawcy.

Onboarding w polskich firmach

- Pytanie o optymalny czas trwania wdrożenia do nowej firmy to tak naprawdę pytanie o kwestię dużo ważniejszą: o jego prawdziwy cel. Onboarding służy doprowadzeniu pracownika do pełnej produktywności, czyli do sytuacji, w której będzie on w stanie realizować na 80-100 proc. zadania przypisane do jego stanowiska bez zewnętrznego wsparcia– mówi Adrian Witkowski, prezes zarządu i współzałożyciel Gamfi.

Jego zdaniem, na dojście do takiego punktu większość zapytanych potrzebuje nie dzień czy tydzień, ale najlepiej kilku miesięcy. Badanie zrealizowane na zlecenie Gamfi wskazuje, że firmy w Polsce bardzo szybko zamykają proces wdrożenia nowych członków załogi.
- W przypadku 56 proc. zapytanych trwał on niecały tydzień – z czego 21 proc. tylko jeden dzień zapoznawało się z nową organizacją, a 35 proc. – od 2 do 6 dni. Natomiast 16 proc. pracowników miało więcej niż 1 miesiąc na wdrożenie się w nowe obowiązki zawodowe i kulturę nowego pracodawcy. 8 proc. pracowników w ogólnie nie doświadczyło onboardingu- wskazano w badaniu.

Z drugiej strony 41 proc. pracowników czuło się w pełni przygotowanymi do pełnienia swoich obowiązków po upływie kilku miesięcy, a 23 proc. potrzebowało na to od 1 do 4 tygodni. 29 proc. „weszło” w nową organizację w ciągu tygodnia, z czego 12 proc. w ciągu jednego dnia.

Wdrożenie pracownika: teoretyczne i praktyczne

- Onboarding to proces wieloetapowy: zaczyna się od kwestii formalnych, procesowanych jeszcze przed pierwszym dniem pracy, a następnie przechodzi we wdrożenie teoretyczne i kluczowe wdrożenie praktyczne. Z tego punktu widzenia jest to proces obejmujący całą organizację, angażujący działy IT i HR, menedżerów i współpracowników, i w praktyce trwa od 3 do 9 miesięcy– komentuje Adrian Witkowski z Gamfi. - Zamknięcie tego procesu w zdecydowanie krótszym czasie może okazać się dotkliwe dla pracodawcy i jego podwładnego- dodaje.

Witkowski argumentuje to faktem, że źle wdrożona osoba może po okresie próbnym zostać uznana za mało wartościowy "nabytek" i w konsekwencji zwolniona lub sama zrezygnować z pracy. - To powoduje wielotysięczną stratę nakładów poniesionych na wdrożenie i zwiększa koszty rekrutacji. Koło się zamyka- dodaje.

Jak się okazuje, dominujący czas onboardingu w każdej firmie bez względu na wielkość wynosi od 2 do 6 dni. Wskazało na niego 34 proc. przedstawicieli sektora MŚP, 45 proc. zatrudnionych w dużych firmach (od 250 do 999 pracowników) i 28 proc. osób z największych organizacji z ponad 1000 pracowników na pokładzie. I w każdej firmie, niezależnie od jej wielkości, pracownicy potrzebują zdecydowanie więcej czasu na wdrożenie, bo ponad miesiąc. Dopiero po takim czasie 39proc. przedstawicieli MŚP, 49proc. przedstawicieli dużych firm i 46proc. przedstawicieli największych organizacji nabierają poczucia, że są w pełni przygotowani do pełnienia swoich obowiązków

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak przygotować się do rozmowy o pracę?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl