Od maja nowe etykiety w UE ułatwiające porównywanie opon – w opracowaniu pomogła firma Nokian Tyres

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
materiały prasowe
Tego rozwiązania oczekiwali klienci. I doczekali się, bo od maja będą nowe etykiety w Unii Europejskiej, które ułatwią porównywanie opon – w opracowaniu pomogła firma Nokian Tyres

Europa będzie pierwszym regionem na świecie stosującym piktogram przyczepności opon na lodzie. Ponadto opony będą mieć symbol przyczepności na śniegu oraz kod QR prowadzący do europejskiej bazy danych. Zmiana wejdzie w życie od 1 maja.
Nowe etykiety mają pomagać kupującym w porównywaniu opon oraz skłaniać do zakupu bezpieczniejszych i bardziej ekologicznych produktów. Jako pionier w segmencie opon zimowych Nokian Tyres od dawna uczestniczy w opracowywaniu tych etykiet.

Etykiety opon zostaną zmodernizowane w całej Unii Europejskiej. Nowe etykiety są wymagane w przypadku opon wyprodukowanych po kwietniu 2021 r., dlatego zaczną się pojawiać stopniowo na oponach trafiających do sprzedaży.
Opony całoroczne, letnie i zimowe bez kolców sprzedawane w Unii Europejskiej zostały po raz pierwszy opatrzone etykietami UE w 2012 roku. Etykiety były dotychczas wymagane w przypadku opon do samochodów osobowych, SUV-ów oraz samochodów dostawczych i musiały zawierać informacje o oporze toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni, a także zewnętrznym hałasie toczenia.

Teraz etykiety się zmieniają, a informacje muszą też obejmować przyczepność na śniegu i lodzie. Ponadto zaktualizowana została dotychczasowa skala, a do etykiety dodano kod QR. Wymaganie to nie dotyczy opon zimowych z kolcami.

„W praktyce przyczepność na mokrej nawierzchni jest przeciwieństwem przyczepności na lodzie — zwiększenie jednej z tych właściwości zazwyczaj powoduje zmniejszenie drugiej. W oponach zaprojektowanych do użytku w Europie Środkowej podkreśla się cechy wymagane na niezanieczyszczonych lodem czy śniegiem drogach, podczas gdy piktogram przyczepności na lodzie wskazuje, że opona rzeczywiście sprawdza się i pozostaje bezpieczna w trudnych skandynawskich warunkach zimowych. Nie zalecamy stosowania opon przeznaczonych na region Europy Środkowej w warunkach, do których nie zostały one zaprojektowane” — mówi menedżer ds. obsługi technicznej klientów Nokian Tyres Matti Morri.

Nowy system etykietowania może nawet wpłynąć na wybór opon przez firmy, ponieważ wymagania te dotyczyć będą teraz także opon do samochodów ciężarowych i autobusów. W tym segmencie oznakowania opon były dotychczas używane tylko w materiałach marketingowych. Opony te nie będą mieć piktogramu przyczepności na lodzie.
Niemal 90 proc. śladu węglowego opony generuje się podczas jej eksploatacji, dlatego Nokian Tyres pracuje nad zmniejszaniem oporu toczenia swoich produktów. Firma zmniejszyła opór toczenia swoich opon średnio o 8,5 proc. w
porównaniu z 2013. Niższy opór toczenia to mniejsze zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.

„Kiedy Unia Europejska chciała dodać na oponach etykietę oporu toczenia na początku lat dwutysięcznych, branża zażądała także etykiety przyczepności na mokrej nawierzchni, aby uniknąć akcentowania energooszczędności kosztem bezpieczeństwa. Organizacje ekologiczne chciały z kolei wskazywania cech związanych z hałasem. W ten sposób powstała pierwotna etykieta, wskazująca opór toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia” — mówi Jarmo Sunnari, menedżer ds. norm, przepisów i atestów w Nokian Ty-res.

Zmiana etykiet opon ma na celu ułatwienie wyboru klientom i zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. Aktualny pozostaje pierwotny cel etykiet — redukcja emisji dwutlenku węgla.
„Nowym elementem etykiety jest kod QR, który prowadzi do obszernej bazy danych o wszystkich oponach dostępnych na rynku europejskim. Informacje o produktach są ustandaryzowane, co umożliwia łatwe porównanie opon” — mówi Sunnari. „W przyszłości etykiety opon będą nadal uzupełniane o nowe elementy, takie jak wskaźniki zużycia ściernego oraz przebiegu w okresie eksploatacji opony na drogach. Decyzja została już podjęta, ale zatwierdzenie metod testowych potrwa jeszcze lata”.

WhatsApp zmienia regulamin, użytkownicy zbulwersowani

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie