Nowy system poboru opłat e-TOLL. Będzie nowa i prostsza aplikacja ułatwiająca płacenie za przejazd autostradami A2 i A4

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Przejazd autostradą z nowym systemem e-TOLL ma być prostszy od obecnego. Są do tego przeznaczone specjalne skrajne pasy na bramkach autostradowychZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Przejazd autostradą z nowym systemem e-TOLL ma być prostszy od obecnego. Są do tego przeznaczone specjalne skrajne pasy na bramkach autostradowychZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE KAS/MF
W nowym systemie e-TOLL zarejestrowano już ponad 163 tysiące transakcji. Korzystają z niego firmy transportowe i użytkownicy aut osobowych. Ministerstwo Finansów zapewnia, że na początku sierpnia ci ostatni dostaną uproszczoną aplikację, bez skomplikowanego sposobu rejestracji w systemie, który działa obecnie. Dla transportu ciężkiego ministerstwo chce wprowadzić zachętę w postaci 25 proc. obniżki za korzystanie z płatnych dróg w Polsce. Zniżka będzie obowiązywała do 30 września, kiedy to ostatecznie zostanie wyłączony stary system viaTOLL. Za przedłużenie jego działania o trzy miesiące państwo zapłaciło dodatkowo 73,5 mln zł (brutto).

Okres przejściowy kosztował skarb państwa 73,5 mln zł

Nowy system poboru opłat e-TOLL funkcjonuje już od ponad czterech tygodni. Minister Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej, zapowiada, że nie będzie już dalszego przedłużania okresu przejściowego.

- Stary system viaTOLL zostanie definitywnie wyłączony 30 września. Od tego czasu na płatnych odcinkach polskich dróg i zarządzanych przez Skarb Państwa autostradach będzie obowiązywał już tylko jeden system e-TOLL – mówi minister Rzeczkowska.

Przypomnijmy. Aby ułatwić kierowcom korzystającym dotąd ze starego systemu viaTOLL przejście na nowy, KAS wprowadziła tzw. okres przejściowy, w którym równolegle działają oba systemy e-TOLL i viaTOLL. Podpisanie umowy z dotychczasowym operatorem systemu viaTOLL – firmą Kapsch, na przedłużenie o trzy miesiące działania systemu, kosztowało Skarb Państwa dodatkowo 73,5 mln złotych brutto (59,8 mln zł netto).

Pasy dla e-TOLL na A4 działają hybrydowo

Obecnie na wjeździe i wyjeździe z płatnego odcinka autostrady A4 między Gliwicami i Wrocławiem prawe skrajne pasy na bramkach obsługują e-TOLL i viaTOLL. Jednak w czasie wakacji, gdy ruch jest tam ogromny, są tam też dodatkowe funkcjonalności.

- Z uwagi na wzmożony w ostatnich miesiącach ruch na autostradzie A4, między Gliwicami i Wrocławiem pasy przeznaczone dla użytkowników e-TOLL i viaTOLL działają też hybrydowo, co znaczy, że jeśli pomyłkowo wjedzie tam kierowca, który nie posiada tych systemów, a pobrał na bramkach bilet, będzie mógł zapłacić tam także za przejazd manualnie, kartą lub gotówką – mówi Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji.

Budowa wiaduktu nad ulicą Zieloną spowoduje utrudnienia dla mieszkańców. Cała ośmioipółkilometrowa trasa w 90 procentach biegnie po estakadach, mostach, wiaduktach i przez tunele. Dlatego to jeden z najdroższych odcinków dróg ekspresowych w Polsce. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa S1 w Beskidach. W Węgierskiej Górce do 18 sierpnia bę...

Prawie 60 tysięcy pobranych aplikacji

Aktualnie w systemie e-TOLL pobrano już 59 tysięcy aplikacji do jego obsługi z Google Play (38,2 tys. ) i Apple Store (20,8 tys. ). Na internetowym koncie klienta założono około 49 tysięcy kont użytkowników nowego systemu. W sumie w systemie zarejestrowano już około 65 tysięcy pojazdów, z czego 47 tysięcy to pojazdy ciężkie, a około 18 tysięcy – pojazdy lekkie.
Obecnie w Sejmie procedowany jest kolejny pakiet ułatwień dla kierowców korzystających z nowego systemu.

- Chodzi na przykład o postępowanie w przypadku awarii systemu GPS, którego brak uniemożliwia zarejestrowanie trasy i dokonania opłat. Po zmianie przepisów, kierowca samochodu, w którym nastąpiło uszkodzenie, nie będzie musiał zjeżdżać od razu z trasy, ale będzie mógł przy wyjeździe zapłacić według deklarowanej przez niego, pokonanej trasy. Do trzech dni po zakończeniu przejazdu, w czasie którego wystąpiła awaria urządzenia GPS, będą mieli możliwość uregulowania opłaty kierowcy, na przykład pojazdów przewożących zwierzęta czy beton, lub biorące udział w akcjach ratowniczych – mówi Przemysław Koch.

Będzie 25-procentowa zniżka za przejazd

Nowe przepisy umożliwią także wprowadzenie kolejnej zachęty dla kierowców, przedsiębiorców transportowych korzystających dotąd z systemu viaTOLL.

- Dzięki zmianom wprowadzamy zniżki za przejazd wszystkimi drogami płatnymi w Polsce oraz płatnymi odcinkami autostrad zarządzanymi przez państwo – mówi minister Rzeczkowska.

Nie przeocz

Zachęty będą obowiązywały tylko do 30 września, kiedy system viaTOLL zostanie wyłączony. Jak mówi Tomasz Prarat, dyrektor Departamentu Poboru Opłat Drogowych, administracja państwowa zamierza porozumieć się w właścicielem bramownic, obsługujących stary system, by móc wykorzystać je częściowo także do obsługi nowego systemu e-TOLL, który będzie obowiązywał na wszystkich drogach płatnych w Polsce i wspomnianych autostradach. Nie będzie obowiązywał podczas przejazdów po koncesjonowanych autostradach. Koncesjonariusze mają możliwość wnioskowania o przejęcie poboru opłat przez administracje skarbową na ich odcinkach, ale to musi być ich inicjatywa.

- Dotąd nie odnotowaliśmy takiego wniosku – przyznaje Rzeczkowska.

Szefowa KAS uważa jednak, że może się to zmienić po wprowadzeniu kolejnych funkcjonalności, jakie pojawią się dla kierowców - zwłaszcza samochodów osobowych - od pierwszego grudnia tego roku.

- Mam tu na myśli e-bilet i bilet papierowy, które będzie można kupić w punktach obsługi, kioskach, stacjach benzynowych i które będą uprawniały także do przejazdu autostradą państwową – dodaje.

Kiedy procedowanie obecnie w Sejmie zmiany mają szansę trafić do Senatu? Jak mówi Magdalena Rzeczkowska, 22 lipca ma się odbyć trzecie czytanie i głosowanie projektu, potem pakiet ustaw ma trafić do Senatu, który zbiera się na początku sierpnia.

Aplikacja e-Toll będzie prostsza i bardziej funkcjonalna

Ważnym elementem systemu jest aplikacja, poprzez którą najczęściej opłat dokonują kierowcy aut osobowych. Kierowcy nie pozostawiają na niej suchej nitki, począwszy od szeroko krytykowanej i bardzo skomplikowanej rejestracji w systemie, bez której aplikacja nie zadziała, po rozpraszające powiadomienia, alarmy oraz brak możliwości doładowania konta bezpośrednio przez aplikację np. w czasie jazdy. Doładowanie po zakończeniu przejazdu też jest kłopotliwe, bo najniższa kwota, jaką przyjmie aplikacja to 120 złotych. Dla okazjonalnego kierowcy, którzy płatny odcinek autostrady jadąc np. na wakacje, to niepotrzebne blokowanie pieniędzy. To wszystko ma się zmienić. I to już w ciągu najbliższych tygodni.

- Pracujemy nad udostępnieniem kierowcom samochodów osobowych uproszczonej aplikacji. Rzeczywiście obecna, ze skomplikowanym systemem rejestracji, była przeznaczona raczej dla samochodów ciężarowych. Dla aut osobowych, dla których e-TOLL będzie obowiązkowy od 1 grudnia 2021 roku, planowaliśmy wprowadzenie prostszej aplikacji. Pracujemy nad tym i niewykluczone, że ta aplikacja będzie dostępna już na przełomie lipca i sierpnia. Jesteśmy już po pierwszych testach. Tu rejestracja zostanie znacznie uproszczona – deklaruje Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji, podkreślając, że ma świadomość wielu zbyt skomplikowanych lub czasem niepotrzebnych rozwiązań zastosowanych w obecnie działającej aplikacji.

e-TOLL obowiązkowy na razie dla ciężarówek, od grudnia dla wszystkich

Obecnie w polskim systemie poboru opłat zarejestrowanych jest ponad 1,4 mln złotych aut ciężarowych. Do 30 września wszystkie muszą zacząć korzystać z nowego systemu poboru opłat. Po tym terminie będzie działał już tylko e-TOLL. Ten system będzie pobierał opłaty za przejazd wszystkimi płatnymi drogami krajowymi w Polsce. Wyjątkiem są koncesyjne odcinki autostrad. Kierowcy osobówek wjeżdżający na płatne odcinki autostrad A2 (konin -Stryków) i A4 (Gliwice – Wrocław) będą musieli korzystać z e-TOLL od 1 grudnia 2021 roku. Mogą to oczywiście robić już dziś, jednak obowiązek wchodzi z początkiem grudnia.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowy system poboru opłat e-TOLL. Będzie nowa i prostsza aplikacja ułatwiająca płacenie za przejazd autostradami A2 i A4 - Dziennik Zachodni

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl