NIK krytycznie o organizacji szkół w pandemii. Brak pomocy psychologicznej, chaos w decyzjach ministrów i wykluczenie cyfrowe

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Najwyższa Izba Kontroli prześwietliła polskie szkoły w kontekście trwającej pandemii. Obniżenie jakości kształcenia, pogłębienie nierówności w zakresie edukacji, a także pogorszenie kondycji psychofizycznej nauczycieli i uczniów to czynniki, na które zwrócono uwagę w raporcie. NIK podkreślało również, że w szkołach brakowało systemowych rozwiązań, które zapewniłyby odpowiednie warunki do nauki, a działania ministrów edukacji określono jako „doraźne” i „dostosowywane do aktualnych potrzeb”.

Raport NIK o funkcjonowaniu szkół w czasie pandemii

Duży chaos panował w szkołach w czasie pandemii – tak w skrócie można przedstawić raport, który został opublikowany 1 lutego 2022 roku przez Najwyższą Izbę Kontroli. Nieokreślenie standardów zdalnego lub hybrydowego nauczania sprawiało, że placówki edukacyjne działały na własną rękę. Część zajęć odbywała się zdalnie, a część polegała jedynie na przeniesieniu całego obowiązku edukacyjnego na rodzica i ucznia.

Pojawiły się także problemy związane z kontrolą realizacji obowiązku szkolnego. W części placówek nie sprawdzano obecności na lekcjach, biorąc pod uwagę publikację „Kształcenie na odległość – poradnik dla szkół” ministra edukacji. Jak informuje NIK, pojawiły się także przypadki wykluczenia cyfrowego.

Najwyższa Izba Kontroli krytycznie oceniła także działania podejmowane przez ministrów edukacji – Dariusza Piontkowskiego i Przemysława Czarnka.

Kolejni ministrowie edukacji, we współpracy z Ministrem Zdrowia, Głównym Inspektorem Sanitarnym oraz kuratorami oświaty podejmowali działania, które w tej sytuacji miały umożliwić szkołom realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Jednak – również ze względów obiektywnych – nie wystarczyły one do zapewnienia prawidłowej organizacji kształcenia dzieci i młodzieży. Polegały przeważnie na doraźnym wydawaniu rekomendacji i wytycznych oraz dostosowywaniu przepisów prawa do aktualnych potrzeb – czytamy w raporcie NIK.

Ograniczenie wymagań egzaminacyjnych i brak pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła decyzję podjętą przez ministra edukacji o ograniczeniu zakresu wymagań egzaminacyjnych dla uczniów, którzy w roku szkolnym 2020/2021 zdawali maturę lub egzamin ósmoklasisty.

Zdaniem Izby, dzięki uwzględnieniu trudnych warunków, w jakich uczniowie zdobywali wiedzę, można było adekwatnie ocenić ich postępy w nauce – informuje NIK.

Poważnym problemem okazał się brak pomocy psychologiczno-pedagogicznej w okresie pandemii. Jak zaznacza Najwyższa Izba Kontroli, działania podejmowane przez ministra edukacji w tej sprawie pojawiły się zbyt późno i nie były wystarczające.

Szkoły w pandemii – wnioski na temat raportu NIK

Zdaniem NIK tradycyjny model nauczania nie sprawdził się w dobie pandemii i nauki zdalnej. Należałoby więc wypracować konkretne rozwiązania, które zapewniłyby uczniom swobodny dostęp do edukacji, chroniły ich zdrowie psychiczne, a jednocześnie spełniałyby wymogi reżimu sanitarnego.

Najwyższa Izba Kontroli postuluje więc, by minister edukacji m.in. opracował optymalny model funkcjonowania szkół w okresie zagrożenia epidemicznego, przygotował (we współpracy z innymi środowiskami) plan naprawczy dla szkół oraz udzielił wsparcia poradniom psychologiczno-pedagogicznym, które działają na rzecz zdrowia psychicznego uczniów.

W raporcie NIK znalazły się także zalecenia względem kuratorów oświaty: wspomaganie szkół w sytuacjach kryzysowych, przeprowadzenie obserwacji na temat lekcji online oraz monitorowanie form i zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom szkoły.

od 7 lat
Wideo

Polacy badają kosmos

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji