Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe. Kierowco - sprawdź, jak jechać. Prawo o ruchu drogowym znowelizowane [12. 12. 2019 r.]

TK
Jazda na suwak i korytarz życia to nowy obowiązek kierowców
Jazda na suwak i korytarz życia to nowy obowiązek kierowców Wimedia commons
Jazda na suwak i korytarz życia to nowy obowiązek kierowców. Niby wszystko jasne, ale nie wszyscy kierowcy wiedzą, na czym polegają nowe przepisy i jak właściwie zachować się na drodze. Przede wszystkim liczy się kolejność samochodów. Sejm znowelizował ustawę Prawo o ruchu drogowym. Gra idzie o najwyższą stawkę - o ludzkie życie. Umożliwienie służbom sprawnego dotarcia do poszkodowanych to założenia korytarza życia. Natomiast jazda na suwak, to coś na co wielu kierowców od dawna czekało. Dziś nowe regulacje wchodząą w życie.

Jazda na suwak i korytarz życia. Kierowców czekają zmiany

Sejm znowelizował ustawę Prawo o ruchu drogowym. Już wkrótce na barki kierowców spadną nowe obowiązki, a mianowicie:

  • jazda na suwak,
  • korytarz życia.

Nowe przepisy mają pomóc uregulować zachowanie się kierowców w dwóch ważnych sytuacjach:

  • włączania się do ruchu podczas tworzących się zatorów oraz zwężeń,
  • tworzenia korytarzy życia podczas wypadków drogowych, w celu umożliwienia służbom sprawnego dotarcia na miejsce np. wypadku.

Na czym dokładnie polega jazda na suwak? Gdy np. mamy do czynienia z remontem drogi dwupasowej lub trzypasowej i do dyspozycji pozostaje tylko jeden pas ruchu, lub z trzech dwa, korzystając z jazdy na suwak ma dojść do upłynnienia ruchu.

Bardzo ważne jest, by, tak samo jak w przypadku prawdziwego suwaka, dojeżdżać do końca pasa, który się kończy. Tam na zmianę przejeżdżają wtedy samochody z obu pasów, jeden z lewego, jeden z prawego – tłumaczy Janusz Markiewicz z katowickiego WORD.

Zasada jazdy na suwak

Walkę z czasem w trakcie akcji ratowniczych ma natomiast usprawnić tworzenie korytarzu życia, który polega na zostawieniu odstępu dla służb ratunkowych.

Zobaczcie koniecznie

Gdy znajdujemy się na drodze z jednym pasem ruchu, zjedźmy maksymalnie do prawej strony i zostawmy większy niż zazwyczaj odstęp od poprzedzającego pojazdu. W razie potrzeby pozwoli on nam na manewrowanie samochodem.

Jeśli dojeżdżamy do miejsca wypadku drogą dwupasmową, kierowcy poruszający się lewym pasem zjeżdżają do lewej krawędzi, a kierowcy z prawego pasa – do prawej. W przypadku trzech pasów ruchu kierowcy z lewego zjeżdżają do lewej krawędzi, z prawego do prawej krawędzi, a samochody jadące środkowym pasem ustawiają się jak najbliżej nich.

Zobaczcie koniecznie

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. Od kiedy nowe przepisy?

Nowe przepisy, które sprawią, że jazda na suwak i tworzenie korytarza życia będą obowiązującą praktyką na polskich drogach, wejdą w życie już pojutrze. Jazda na suwak zaczyna obowiązywać kierowców od 6 grudnia 2019 roku.

<br>Ogólnopolski test znajomości znaków drogowych. Kierowco - musisz zdobyć 100%! QUIZ

Nie przegapcie

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

x
x
19 października, 17:22, Gość:

Kolejny bubel nieudolnej zmiany. Ładnie wygląda to tylko na obrazku, ciekawe kto ponumeruje samochody w czasie jazdy. kto i na jakiej podstawie będzie rozstrzygał o winie w przypadku kolizji?

wina tego co nie wpusci samochodu ktory na drugim pasie jest przed nim. proste?

x
x
6 grudnia, 12:03, Gość:

Polska kultura jazdy czyli cwaniaki którzy jadą drugim pasem do końca i się wpychają przed ciebie, a ty stoisz jak głupi, a ci bardziej bezczelni wyjeżdżają za ciebie i wjeżdżają przed ciebie. Widzę to codziennie na S3 koło Szczecina. Środkowy pas stoi, a chołota jedzie.

No stoisz jak głupi bo nie znasz prawa drogowego i masz wolny pas z ktorego nie korzystasz.

K
Krzychu
9 grudnia, 11:52, komnikacja miejska:

Większość ćwoków będzie miała ten przepis w d... . To tak jak stosują się do przepisu 18 p. a i b , gdzie należy wypuścić autobus który chce włączyć się do ruch , bądż zmienić pas . I jaka rzeczywistość ? Większość " kubiców" przyśpiesza na widok włączonego kierunkowskazu w autobusie . Dlaczego ? Bo policja nie reaguje na ten przepis . Tak będzie i z tym przepisem .

Ale w razie kolizji winny będzie ten, który nie ustąpił.

G
Gość
6 grudnia, 12:03, Gość:

Polska kultura jazdy czyli cwaniaki którzy jadą drugim pasem do końca i się wpychają przed ciebie, a ty stoisz jak głupi, a ci bardziej bezczelni wyjeżdżają za ciebie i wjeżdżają przed ciebie. Widzę to codziennie na S3 koło Szczecina. Środkowy pas stoi, a chołota jedzie.

7 grudnia, 17:54, Gość:

Zgadzam się z Tobą pod jednym względem - "stoi jak głupi na prawym pasie" bo tylko jednordzeniowy procesor ze słabym chłodzeniem nie pojmuje że należy równomiernie wypełnić oba pasy to nie będzie tych głupich i nie będzie tych cwaniakow a w korku będziesz jechał obok gościa z którym równocześnie dojechałeś i na koniec żaden z Was nie będzie miał wrażenia że jest "dymany przez cwaniaka" i wpuscicie się grzecznie. Od samego początku rób to dobrze!

Dokładnie tak powinno być. Jazda na suwak ułatwia życie.

k
komnikacja miejska

Większość ćwoków będzie miała ten przepis w d... . To tak jak stosują się do przepisu 18 p. a i b , gdzie należy wypuścić autobus który chce włączyć się do ruch , bądż zmienić pas . I jaka rzeczywistość ? Większość " kubiców" przyśpiesza na widok włączonego kierunkowskazu w autobusie . Dlaczego ? Bo policja nie reaguje na ten przepis . Tak będzie i z tym przepisem .

G
Gość

Będą jaja,hi hi hi

G
Gość
6 grudnia, 12:03, Gość:

Polska kultura jazdy czyli cwaniaki którzy jadą drugim pasem do końca i się wpychają przed ciebie, a ty stoisz jak głupi, a ci bardziej bezczelni wyjeżdżają za ciebie i wjeżdżają przed ciebie. Widzę to codziennie na S3 koło Szczecina. Środkowy pas stoi, a chołota jedzie.

Zgadzam się z Tobą pod jednym względem - "stoi jak głupi na prawym pasie" bo tylko jednordzeniowy procesor ze słabym chłodzeniem nie pojmuje że należy równomiernie wypełnić oba pasy to nie będzie tych głupich i nie będzie tych cwaniakow a w korku będziesz jechał obok gościa z którym równocześnie dojechałeś i na koniec żaden z Was nie będzie miał wrażenia że jest "dymany przez cwaniaka" i wpuscicie się grzecznie. Od samego początku rób to dobrze!

G
Gość

Polska kultura jazdy czyli cwaniaki którzy jadą drugim pasem do końca i się wpychają przed ciebie, a ty stoisz jak głupi, a ci bardziej bezczelni wyjeżdżają za ciebie i wjeżdżają przed ciebie. Widzę to codziennie na S3 koło Szczecina. Środkowy pas stoi, a chołota jedzie.

w
wredny
18 października, 19:12, Gość:

Kolejna bzdurna ustawa ustępującego parlamentu. Jeśli chodzi o korytarz życia jestem za. W przypadku ustanowionych przepisów o jeździe na suwak jest łamaniem przepisów o pierwszeństwem jazdy przy zmianie pasa. Jako stary kierowca zarówno krajowy jak i międzynarodowy proponuję wcześniejsze oznakowanie kończącego się pasa a nie doprowadzać sytuacji konfliktowych. Wiele tragedii w ruchu drogowym można by uniknąć gdyby dyletanci nie zajmowali się tym o czym nie mają pojęcia.

Dokładnie ... mam wrażenie, że nie wiesz o czym piszesz ...

G
Gość
18 października, 19:12, Gość:

Kolejna bzdurna ustawa ustępującego parlamentu. Jeśli chodzi o korytarz życia jestem za. W przypadku ustanowionych przepisów o jeździe na suwak jest łamaniem przepisów o pierwszeństwem jazdy przy zmianie pasa. Jako stary kierowca zarówno krajowy jak i międzynarodowy proponuję wcześniejsze oznakowanie kończącego się pasa a nie doprowadzać sytuacji konfliktowych. Wiele tragedii w ruchu drogowym można by uniknąć gdyby dyletanci nie zajmowali się tym o czym nie mają pojęcia.

20 października, 20:18, Ada:

Matko co za beztalecie z cb po to wykorzystujemy wszystkie pasy by korek nie wydłużał się do kilku kilometrow jazda na suwak w innych krajach to chleb codzienny

22 października, 9:33, aergae:

jazda na suwak ma sens tylko taki, że sprawiedliwie dzieli 2-3 pasy na 1. natomiast błądne jest twierdzenie, że to upłynnia ruch. skoro to upłynnia ruch w/g znawców to co się dzieje kiedy z 1 pasa mamy 2-3 ? czy tam ktoś logicznie myśli ? czy to bredziciele unijni tak nam rozkazują ?

Może lepiej przesiądź się na pociąg lub na inny środek komunikacji publicznej....

G
Gość
18 października, 07:42, Gość:

Dziwna ta jazda na suwak. Pierwszeństwo będą miały cwaniaki, którzy będą specjalnie dojeżdżać do końca pasa remontowanego, bo według przepisów będą mieli pierwszeństwo przed tym, który będzie stał w korku na pasie środkowym. :/

18 października, 13:01, Gość:

Zastanów się, jaką totalną bzdurę palnąłęś.



Szkoda, że przepisy już nie obowiązują. Zjazd z Trasy Niepodleglości do ronda . Zwęzenie do jednego pasa. Przepuściłem kilka samochodów. Żaden nie zamierzał dać mi wjechać. Zaciśnięte usta, grymas na twarzy, oczy skierowane w przód., na ustach słowa "po moim trupie c[wulgaryzm]u....ja tu jade prosto...

Po wejściu nowych przepisów- kamerka, i niech chamy walą.

G
Gość
18 października, 7:42, Gość:

Dziwna ta jazda na suwak. Pierwszeństwo będą miały cwaniaki, którzy będą specjalnie dojeżdżać do końca pasa remontowanego, bo według przepisów będą mieli pierwszeństwo przed tym, który będzie stał w korku na pasie środkowym. :/

Nie. :)

a
aergae
18 października, 19:12, Gość:

Kolejna bzdurna ustawa ustępującego parlamentu. Jeśli chodzi o korytarz życia jestem za. W przypadku ustanowionych przepisów o jeździe na suwak jest łamaniem przepisów o pierwszeństwem jazdy przy zmianie pasa. Jako stary kierowca zarówno krajowy jak i międzynarodowy proponuję wcześniejsze oznakowanie kończącego się pasa a nie doprowadzać sytuacji konfliktowych. Wiele tragedii w ruchu drogowym można by uniknąć gdyby dyletanci nie zajmowali się tym o czym nie mają pojęcia.

20 października, 20:18, Ada:

Matko co za beztalecie z cb po to wykorzystujemy wszystkie pasy by korek nie wydłużał się do kilku kilometrow jazda na suwak w innych krajach to chleb codzienny

jazda na suwak ma sens tylko taki, że sprawiedliwie dzieli 2-3 pasy na 1. natomiast błądne jest twierdzenie, że to upłynnia ruch. skoro to upłynnia ruch w/g znawców to co się dzieje kiedy z 1 pasa mamy 2-3 ? czy tam ktoś logicznie myśli ? czy to bredziciele unijni tak nam rozkazują ?

G
Gość
18 października, 19:25, Mariusz:

Mam pytanie . Czy jazda na suwak to mowa także o pasie rozruchowym na autostradzie?

20 października, 20:25, Ada:

Jaki pas rozruchowy niema takiego jest tylko pas rozbiegajacy gdzie Ty robiłeś prawo jazdy. A pas rozbiegajacy służy jak sama nazwa wskazuje do zabierania prędkości by podczas wjazdu na autostradę nie stwarzać zagrożenia

Przyganiał kocioł garnkowi a sam smoli.

A
Ada
18 października, 19:25, Mariusz:

Mam pytanie . Czy jazda na suwak to mowa także o pasie rozruchowym na autostradzie?

Jaki pas rozruchowy niema takiego jest tylko pas rozbiegajacy gdzie Ty robiłeś prawo jazdy. A pas rozbiegajacy służy jak sama nazwa wskazuje do zabierania prędkości by podczas wjazdu na autostradę nie stwarzać zagrożenia

Wróć na i.pl Portal i.pl