Czy kupno elektryka się opłaca? Ruszyła kampania reklamowa "Elektromobilność – zielone światło dla klimatu"

Justyna Madan
Justyna Madan
Rok 2021 był dla elektromobilności wyjątkowo dobry
Rok 2021 był dla elektromobilności wyjątkowo dobry 123rf
Pod koniec listopada 2021 po polskich drogach jeździło łącznie 35 222 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Na początku roku było ich ok. 20 tysięcy. Popularność elektryków stale rośnie, a Fundacja Czyste Powietrze wystartowała niedawno z kampanią edukacyjno-informacyjną „Elektromobilność – zielone światło dla klimatu”. Ambasadorem kampanii został kierowca rajdowy Jakub Przegoński.

Fundacja Czyste Powietrze we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej chce popularyzować wiedzę na temat elektromobilności, jej wpływu na środowisko, poprawę warunków życia oraz rozwój gospodarczy. Dlatego powstała kampania „Elektromobilność – zielone światło dla klimatu”.

Ważnym elementem tej akcji jest rozwiązanie wątpliwości, czy wyjaśnienie mitów na temat elektrycznych samochodów. Podkreślone są zalety posiadania elektryka. Realizowany ma być również ranking TOP 10 najlepszych przedsiębiorstw i instytucji w Polsce przyjaznych elektromobilności i zaangażowanych w rozwój zeromisyjnego transportu. Do udziału w nim będzie mogła zgłosić się każda organizacja, która ma w swojej flocie samochody w pełni elektryczne lub hybrydy PHEV.

O elektromobilności w reklamach i social mediach

Ambasadorem kampanii został Jakub Przegoński, kierowca rajdowy, były motocyklista, członek zespołu Orlen Team. Przygoński wziął udział w promocyjnych spotach telewizyjnych i radiowych, które będą emitowane w grudniu i styczniu w mediach masowych oraz na portalach społecznościowych. Współpraca ze znanym kierowcą rajdowym i ekspertem w dziedzinie motoryzacji ma wzmocnić pozytywny przekaz zakupu auta elektrycznego, który faktycznie przekłada się na poprawę jakości powietrza.

W planach jest 6-cio odcinkowy program do obejrzenia na YouTube. W każdym odcinku wystąpi gość specjalny, który wsiądzie do konkretnego elektryka i przekaże widzom swoje wrażenia i wnioski. Bohaterowie programu będą mieli do wykonana zadania i wyzwania, czasem będą to utrudnienia, do rozwiązania dzięki funkcjom danego samochodu elektrycznego. Ważną rolę ma pełnić głos lektora z off-u, który będzie komentował poczynania gości programu.

„Program i kampania edukacyjna pokazują realne korzyści, jakie każdy z nas może uzyskać dzięki zakupowi samochodu elektrycznego już dziś. To tańsze podróżowanie, wygoda prowadzenia, a także bycie nowoczesnym i pro-eko. Nasza kampania podkreśla, że e-samochody są coraz bardziej dostępne, ich zasięgi dają możliwość komfortowego podróżowania, sieć szybkich ładowarek obejmuje już cały kraj, a dopłaty do zakupu są dodatkową, przekładającą się na konkretne złotówki zachętą” – informuje Agata Śmieja, prezes Fundacji Czyste Powietrze.

Z badań wynika, że zaledwie 20% Polaków rozważa zakup auta z napędem elektrycznym. Kampania Fundacji Czyste Powietrze i NFOŚiGW ma przekonać więcej osób do elektromobilności.

Popularność elektryków na świecie stale rośnie

„Udział pojazdów elektrycznych w rynku gwałtownie rośnie. Ich popularność wśród klientów zależy od inwestycji w infrastrukturę szybkiego ładowania” – podaje Raport KPMG International pt. „Global Automotive Executive Survey”.

Przedstawiciele kadry zarządzającej w branży motoryzacyjnej spodziewają się, że udział pojazdów elektrycznych w rynku będzie gwałtownie rósł. Respondenci przewidują, że do 2030 r. pojazdy elektryczne zajmą połowę rynku samochodowego w Japonii, Chinach, Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej oraz około 40% w Brazylii i Indiach.

77% respondentów badania spodziewa się, że konsumenci będą oczekiwać czasu ładowania poniżej 30 minut podczas podróży. Obecnie w przypadku większości stacji ładowania czas ten wynosi ponad trzy godziny.

Branże technologiczna i motoryzacyjna powoli się łączą, co prowadzi do zawierania nowych sojuszy i wchodzenia nowych podmiotów na rynek. 78% respondentów zgadza się, że w najbliższych latach nastąpi zasadnicza zmiana w sposobie nabywania pojazdów, twierdząc, że do 2030 roku większość z nich będzie sprzedawana przez Internet.

Elektromobilność w Polsce

Według ostatnich danych w Polsce zarejestrowanych jest 35 222 osobowych samochodów elektrycznych. To ogromny wzrost, ponieważ w lutym 2021 było ich 20 tysięcy.

„Pod względem liczby nowo zarejestrowanych, osobowych samochodów całkowicie elektrycznych listopad był nie tylko zdecydowanie najlepszym miesiącem w 2021 r., ale również rekordowym miesiącem w historii polskiej elektromobilności. Na drogi wyjechało 1 108 takich pojazdów. To ponad 4 razy więcej niż w styczniu i więcej niż w całym 2018 r.”– mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

W pierwszej piątce najchętniej kupowanych przez Polaków samochodów elektrycznych w 2021 roku znalazł się Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model 3 oraz Skoda Citigo-e. Wśród najtańszych w tym roku elektryków znalazły się Dacia Spring, Smart EQ forfour/fortwo oraz Fiat 500 – ceny tych trzech aut plasują się poniżej 100 tys. zł. Największe zasięgi mają natomiast Ford Mustang Mach-E RWD XR, Rivian R1T czy Tesla Model 3 Performance, które mogą przejechać – według producentów - na jednym ładowaniu nawet 500 km.

Produkcja pierwszej polskiej marki samochodów elektrycznych – Izera – ma ruszyć w 2024 roku.

Powoli zaczyna się rozwijać też infrastruktura ładowania. Pod koniec listopada 2021 w kraju było 1813 ogólnodostępnych stacji ładowania, to jest 3 544 punktów. Tylko w listopadzie uruchomiono 101 nowych stacji. Natomiast w ciągu 5 kolejnych lat w Polsce ma być już 15 tysięcy stacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu