Warto już kupić samochód elektryczny w Polsce. 190 modeli, ceny od 80 tys. zł nie licząc dotacji, średni zasięg 390 km: 2.01.2021

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym oferowanym w Polsce jest Dacia Spring, dostępna od ok. 80 000 zł, bez uwzględnienia dopłat z programu „Mój Elektryk”. Na przeciwnym biegunie znajduje się Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, którego ceny rozpoczynają się od ponad 800 000 zł.
Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym oferowanym w Polsce jest Dacia Spring, dostępna od ok. 80 000 zł, bez uwzględnienia dopłat z programu „Mój Elektryk”. Na przeciwnym biegunie znajduje się Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, którego ceny rozpoczynają się od ponad 800 000 zł. Mariusz Kapała / Polska Press
Na polskim rynku dostępne jest już ponad 190 modeli samochodów z napędem elektrycznym, co oznacza, że niemal 38% oferty modelowej w Polsce jest już zelektryfikowana. Cały czas rosną pojemności akumulatorów litowo-jonowych, osiągi oraz moce ładowania. Średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych oferowanych w Polsce przekracza 390 km (WLTP). Ceny BEV rozpoczynają się już od 80 tys. zł i to bez uwzględnia dotacji ze środków publicznycznych.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zaprezentowało 5. edycję cyklicznego raportu „Katalog pojazdów elektrycznych”. Publikacja zawiera modele całkowicie elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) i hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles), dostępne w stałej sprzedaży na terenie Polski. Prezentowane są m.in. ceny pojazdów oraz ich szczegółowe parametry. Partnerami tegorocznego wydania zostały firmy Garo oraz Webfleet Solutions.

Rekordowa oferta samochodów elektrycznych w Polsce

Z opracowania wynika, że liczba samochodów z napędem elektrycznym dostępnych na polskim rynku z roku na rok bardzo dynamicznie się zwiększa. Koncerny motoryzacyjne obecne w Polsce oferują już 190 modeli samochodów elektrycznych. Pod względem liczb bezwzględnych oznacza to rekordowy wzrost. W 2017 r. polscy klienci mieli do wyboru 33 modeli BEV i PHEV, w 2018 r. 35, w 2019 r. 46, zaś w roku ubiegłym – 101.

WARTO WIEDZIEĆ. Kliknij i przeczytaj!

Od 33 do 190

– Od momentu publikacji poprzedniej edycji naszego raportu, oferta koncernów motoryzacyjnych w zakresie EV powiększyła się niemal dwukrotnie. Uwzględniając wszystkie warianty bateryjne oraz mocy, ta liczba staje się jeszcze wyższa i sięga ok. 400. W Polsce dostępne są niemal wszystkie modele BEV i PHEV oferowane na zachodzie Europy. Co ważne, samochody z napędem elektrycznym stają się coraz praktyczniejsze, coraz bardziej komfortowe i dla wielu nabywców mogą stanowić realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych – uważa Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA.

Ceny i zasięgi EV

W Katalogu zaprezentowano zarówno modele osobowe, jak i dostawcze (78 BEV i 112 PHEV). Rozpiętość cenowa modeli sprzedawanych na polskim rynku jest bardzo szeroka. Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym oferowanym w Polsce jest Dacia Spring, dostępna od ok. 80 000 zł, bez uwzględnienia dopłat z programu „Mój Elektryk”. Na przeciwnym biegunie znajduje się Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, którego ceny rozpoczynają się od ponad 800 000 zł. Najtańszą hybrydą typu plug-in w Polsce jest natomiast KIA Ceed Plug-in Hybrid w cenie od ok. 130 000 zł, zaś najdroższą – Ferrari SF90 za które trzeba zapłacić co najmniej 2 500 000 zł. Co ważne, w ciągu ostatniego roku na rynku zadebiutował szereg modeli BEV i PHEV należących do popularnych segmentów rynkowych i oferowanych w stosunkowo atrakcyjnych cenach.

- Pojazdy całkowicie elektryczne stają się także coraz bardziej praktyczne w warunkach codziennego użytkowania. Z generacji na generację modele BEV wyposażane są w coraz pojemniejsze akumulatory trakcyjne i w konsekwencji dysponują coraz większymi zasięgami na jednym ładowaniu. W tej kategorii czołowe pozycje zajmują takie pojazdy jak Mercedes-Benz EQS (732 km) Tesla Model S (652 km) oraz BMW iX (629 km). Z Katalogu wynika, że średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych wynosi ponad 390 km (WLTP) – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSPA.

Podobny trend można zaobserwować w segmencie PHEV. Zasięgi hybryd typu plug-in obecnej generacji często przekraczają 50 km w trybie zeroemisyjnym (WLTP). Rekordzistą w tej dziedzinie jest Mercedes-Benz Klasy S, który na napędzie elektrycznym może przejechać w teorii 103 km. Kolejne miejsca zajmują LEVEC TX (101 km), jak również Mercedes-Benz Klasy C (100 km).

Rośnie moc ładowania

Wyposażanie EV w pojemne akumulatory trakcyjne idzie w parze z przystosowywaniem ich do coraz większych mocy ładowania i korzystania z ultraszybkich stacji. Już nie tylko Porsche Taycan pozwala na uzupełnianie energii z mocą powyżej 200 kW - do tego grona dołączyły m.in. takie modele jak Hyundai IONIQ 5, KIA EV6 czy Audi e-tron GT. Do niedawna standardem w przypadku samochodów całkowicie elektrycznych było 50 kW.

Ważna zmiana ustawy dotyczy sposobu prowadzenia postępowań w sprawie świadczenia wychowawczego - pisma, informacje i decyzje będą przekazywane w formie elektronicznej za pośrednictwem PUE ZUS.

Wszystko o nowym 500 plus Chcesz otrzymywać świadczenie na d...

- Cieszymy się, że kolejny, już piąty rok jesteśmy Partnerem katalogu pojazdów elektrycznych. Publikacja doskonale ilustruje dynamikę rynku, obrazując jak duży przyrost w gamie modelowej dokonuje się na naszych oczach rok do roku. Jako producent stacji ładowania, dokładamy wszelkich starań, aby ta dynamika miała odzwierciedlenie w rozwiązaniach, które oferujemy. Szeroko pojęta infrastruktura ładowania i jej właściwa dywersyfikacja, od prywatnych stacji garażowych po ultraszybkie stacje DC, jest kluczowym elementem prawidłowego rozwoju całego rynku E-mobility – mówi Krzysztof Zamożny, Head of Sales E-mobility GARO Polska Sp. z o.o.
- Wzrost dostępnych na rynku modeli elektrycznych to bardzo dobry sygnał dla flot komercyjnych - dodaje Agnieszka Szwaj, Kierownik marketingu na Polskę i Europę Środkową w Webfleet Solutions. - Na podstawie analizy danych pojazdów (pokonywane dzienne dystanse) podłączonych do naszej platformy telematycznej WEBFLEET możemy potwierdzić, że już teraz 49% polskich flot lekkich i dostawczych mogłoby z powodzeniem przełączyć się na auta elektryczne. Do jednych z najczęściej wymienianych przez zarządzających flotą barier przy podejmowaniu decyzji o elektryfikacji należy dostępność odpowiednich do ich potrzeb modeli aut, możne zatem przypuszczać, że przy obecnej podaży na rynku, te decyzje będą podejmowane znacznie łatwiej i chętniej.
Rynek EV zmienia się bardzo dynamicznie, a do sprzedaży regularnie trafiają nowe pojazdy z napędem elektrycznym, dlatego PSPA uruchomiło również aktualizowaną na bieżąco, internetową wersję katalogu w ramach kampanii społecznej elektromobilni.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Warto już kupić samochód elektryczny w Polsce. 190 modeli, ceny od 80 tys. zł nie licząc dotacji, średni zasięg 390 km: 2.01.2021 - Strefa Biznesu

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
MMC Car Poland
Osoby zainteresowane kupnem własnego pojazdu z napędem PHEV zapraszamy do zapoznania się z ofertą Mitsubishi Motors Polska oraz do umówienia się na jazdę testową Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: https://bit.ly/Jazda_probna_wybierz_model

Klienci posiadający Kartę Dużej Rodziny mogą z niej skorzystać przy zakupie swojego modelu z alternatywnym rodzajem napędu :)
G
Gość
Fajnie by było gdyby oferta i ceny pojazdów elektrycznych szły w parze z ich funkcjonalnością i stosunkiem kosztów zakupu, utrzymywania oraz wartością rezydualną. Obecnie hybrydy plug in oraz pojazdy o napędzie wyłącznie bateryjnym na przestrzeni ok 100 tys km nie są żadną konkurencją dla nowoczesnych silników benzynowych oraz diesla. Zwyczajnie różnica w koszcie zakupu nie daje zwrotu w późniejszym koszcie ładowania, a warto mieć również na uwadze że są to konstrukcje maksymalnie odchudzone na potrzeby bardzo ciężkich baterii. Zastanawiam się też jak długo będzie miał sens dopłat do czegoś co pozbawia Skarb Państwa wpływów podatkowych ale obciąża kosztami utrzymania dróg ze względu na zwiększoną masę pojazdów elektrycznych. Oferty producentów póki co są albo suberdrogie, albo pozbawione funkcjonalności. Niewiele osób zdaje sobie sprawę również z bądź co bądź utraty sprawności baterii oraz gigantycznego spadku wartości elektryków na rynku pojazdów używanych. Póki co poczekam...
k
kkk8987
jak to mówią, kto pierwszy ten lepszy, zawsze na jakies bonusty z tego eko tytułu można sie załapać, ja czekam na bz4x
g
gość
nie mam elektrycznego auta, ale elektryczną vespę. W cieplejszym okresie jeżdżę skuterem do pracy, nie muszę kupować paliwa, ładuje go u siebie w domu a nie na stacji. Powiem że to jest wygodna opcja, do tego sporo tańsza. Co do auta to się nie wypowiem no nie wiem jak to wygląda
G
Gość
Przy dzisiejszych temperaturach około-15 Nie polecam wyciągać z garażu zasięg spada o połowę i to w zimnym aucie, przy włączonym ogrzewaniu o kolejne procenty,jazda grozi uszkodzeniem baterii co może skutkować wymianą w cenie nowego auta,nie polecam
J
Jotgie
Ciągle mało stacji ładowania. A te, które są w najbardziej atrakcyjnych miejscach łatwo trafić na "zajęte". No i ciągle jazda na prądzie ze stacji zewnętrznych jest droższa od jazdy na LPG. A od stycznia będzie jeszcze drożej!
Wróć na i.pl Portal i.pl