Coraz chętniej robimy zakupy w sklepach stacjonarnych. "Powrót do centrów handlowych po pandemii napawa dużym optymizmem"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje.
Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje. Aneta Zurek/ Polska Press
Dane od najemców, jak i właścicieli obiektów handlowych o majowych obrotach napawają optymizmem. Odwiedzalności w centrach handlowych, w ostatnim tygodniu maja 2021 r. była średnio o 17 proc. wyższa niż w roku ubiegłym i o 13 proc. niższa niż w roku 2019, przed pandemią. Zakupy najchętniej robiliśmy w sobotę.

W maju, czyli pierwszym miesiącu po czwartym lockdownie, odwiedzalność w dni robocze była o 17 proc. niższa niż w 2019 roku, a jednocześnie o 33 proc. wyższa niż rok temu, czyli tuż po pierwszym zamknięciu- wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych. Jak się okazuje, to sobota była najchętniej wybieranym dniem na zakupy – w ten dzień każdą galerię średnio odwiedziło od 3 do 4 tys. klientów więcej niż w pozostałe dni handlowe tygodnia.

Jak wskazują przedstawiciele PRCH, z każdym tygodniem powraca do centrów pełna oferta handlowo-usługowa, co skłania klientów do regularnych odwiedzin i korzystania z niej. Jednak, po doświadczeniach związanych z pandemią koronawirusa, zmieniły się zachowania konsumenckie.

- Od kilku miesięcy centra handlowe odwiedzane są raczej w pojedynkę niż całymi rodzinami. Zakupy są bardziej celowe, a paragon wyższy. Już w lutym tego roku obserwowano obroty wyższe niż przed pandemią, mimo odwiedzalności wynoszącej 79 proc. poziomu z 2019 roku- wskazano.

Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje.

Coraz chętniej robimy zakupy w sklepach stacjonarnych. "Powr...

- Pełne otwarcie centrów handlowych było długo oczekiwane przez miliony osób: konsumentów, właścicieli i zarządców obiektów oraz najemców. Wyniki odwiedzalności w maju potwierdzają prognozy, że powrót do wyników sprzed pandemii powinien nastąpić szybko. Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje. Chętnie też korzystają z oferty kawiarni i restauracji, które działają w trybie na miejscu – komentuje Krzysztof Poznański, Dyrektor Zarządzający PRCH, cytowany w komunikacie.

Chcemy robić zakupy w sklepach stacjonarnych

Klienci nie chcą rezygnować z zakupów stacjonarnych- wynika z badania przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja 2021 r. na zlecenie Cushman & Wakefield. Ponad 30 proc. badanych deklaruje, że w przyszłości większość lub wszystkie zakupy ma zamiar dokonywać w sklepach stacjonarnych, jednocześnie 44 proc. ankietowanych planuje rozłożyć zakupy równomiernie pomiędzy internet i sklepy stacjonarne. Jedynie co czwarty (23 proc.) respondent zamierza realizować większość lub wszystkie zakupy online.

- Szybki powrót konsumentów do centrów handlowych po pandemii napawa dużym optymizmem, ale absolutnie nie zwalnia wszystkich uczestników rynku od szukania nowych rozwiązań- mówi Małgorzata Dziubińska, Cushman & Wakefield.

Jednocześnie jak wynika z danych PRCH, najwyższą odwiedzalność, czyli najbardziej zbliżoną do tej sprzed pandemii odnotowują galerie handlowe o średniej wielkości tj. 20-39,9 tys. mkw. GLA. W maju br. średnia odwiedzalność tych obiektów sięgnęła 93 proc. rezultatów z 2019 roku. Niższe poziomy odwiedzalności w maju notowały obiekty handlowe o powierzchni przekraczającej 60 tys. mkw. GLA, ale wraz z uruchamianiem branży rozrywkowej i gastronomicznej, która stanowi znaczącą część ich oferty, odwiedzalność w tych centrach rośnie. W tygodniu od 31 maja do 6 czerwca ich średnia odwiedzalność w dni handlowe wyniosła już 87 proc. rezultatów sprzed pandemii.

Analiza danych w ujęciu regionalnym wskazuje na najwyższą odwiedzalność w regionie centralnym (88 proc. wyników z 2019 roku). Najniższą zaś w maju odnotowały galerie z północno-zachodniej części kraju.

Sytuacja w sklepach tradycyjnych zaczęła się jednak odwracać

Jak wynika z danych M/platform, maj 2021 odwrócił trend spadkowy obserwowany w handlu tradycyjnym od lutego bieżącego roku. Po trzech miesiącach spadków wartości sprzedaży – w ujęciu rok do roku- kanał ten odnotował niewielki wzrost, +0, 7proc. w stosunku do maja 2020. Wzrosła też liczba transakcji, o 5,3 proc. Natomiast średnia wartość koszyka zakupowego w sklepie tradycyjnym wyniosła 21,12 zł.

Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje.

Coraz chętniej robimy zakupy w sklepach stacjonarnych. "Powr...

Kategoriami charakteryzującymi się w maju 2021 dalszymi spadkami sprzedaży w sklepach tradycyjnych były dwie bardzo istotne dla tego kanału kategorie piwa oraz wódki, które odnotowały odpowiednio spadki o 10,4 proc. oraz 8,7 proc. w stosunku do maja 2020. Podobnie jak w poprzednich miesiącach bieżącego roku, wydaliśmy łącznie mniej także na nabiał (spadek o 9,0 proc.) oraz słodycze (spadek o 12,0 proc.).

- Warto jednak zwrócić uwagę na kategorie, które przyczyniły się do odwrócenia trendu spadkowego na poziomie całkowitych obrotów w handlu tradycyjnym. Dwiema kategoriami, które z uwagi na swoje miejsca w rankingu przyczyniły się do odwrócenia trendu w największym stopniu, były napoje bezalkoholowe, które odnotowały wzrost o 6,5 proc. rok do roku oraz alkohole typu whisky, giny czy likiery – wzrost o 4,9 proc. Wśród kategorii rosnących z czołówki rankingu największych kategorii w handlu tradycyjnym znalazły się także mrożonki uwzględniające oczywiście kategorię lodów – wzrost o 2,6 proc. czy gotowe posiłki – wzrost o 2,3 – podsumowała badanie Ewa Rybołowicz, Dyrektor ds. Analiz Rynkowych w Comp Centrum Innowacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl