Blokowanie korytarza życia będzie traktowane jak przestępstwo? A może wystarczy mandat w wysokości 300 zł? Będą nowe kary i przepisy!

js
Korytarz życia pozwala na szybkie dotarcie służbom ratowniczym do poszkodowanego w wypadku drogowym.
Korytarz życia pozwala na szybkie dotarcie służbom ratowniczym do poszkodowanego w wypadku drogowym. Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
Jak podaje „Rzeczpospolita” szykują się nowe kary, nowe pytania na egzaminach na prawo jazdy oraz kampania społeczna. Wszystko po to, by kierowcy w Polsce wiedzieli, jak ważne jest tworzenia korytarzy życia. Zmiany pojawią się na pewno. Krajowa Rada Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego dała sobie czas do końca 2019 r.

Korytarze życia na wszelkich możliwych drogach

Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita” obowiązek tworzenia korytarzy życia powinien dotyczyć wszystkich dróg, które umożliwiają jego zorganizowanie. Według strażaków tworzenie korytarzy życia powinno być obowiązkiem kierowcy – w szczególności w miastach.

O których drogach mowa? Chodzi o te drogi, które mają pobocza. Kierowcy mogą dzięki nim ustąpić przejazdu karetce jadącej na sygnale.

Posypią się kary dla tych, którzy blokują korytarz życia

„Rzeczpospolita” podkreśla, że jeszcze nie został ustalony system kar za blokowanie korytarzy życia. Jakie kary są rozważane?

  • W grę wchodzi m.in. ustalenie kary jak za poważne wykroczenie i umieszczenie go w taryfikatorze. Kierowcy mieliby płacić od 300 do 500 zł.
  • Innym pomysłem jest uznanie blokowania korytarzy życia za przestępstwo.

Marek Jagodziński, ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego uważa, że kiedy życie jest zagrożone, należy jak najszybciej udzielić pomocy. Z tego powodu każdy, kto utrudnia dostęp ratowników do poszkodowanego, powinien za to odpowiedzieć.

Marek Jagodziński dla „Rzeczpospolitej”: Dzięki sprawnej akcji można uratować ludzkie życie. Ktoś, kto przeszkadza w jej prowadzeniu, może je mieć na sumieniu. Zapłacenie mandatu nie powinno wystarczyć.

Pytania egzaminacyjne o korytarz życia

Nowe kary za blokowanie korytarzy życia nie będą jedyną zmianą. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) zastrzega, że jednym z zadań jest lepsze edukowanie młodych kierowców. Planuje się m.in. wprowadzenie pytań na egzamin na prawo jazdy.

Jak stworzyć korytarz życia?

Gdy zaczyna się tworzyć zator na drodze, kierowcy z lewego pasa powinni zjechać na lewą stronę jezdni, a kierowcy z prawego pasa na prawą stronę jezdni. Dzięki temu możliwe jest utworzenie na środku wolnego miejsca. Strażacy i ratownicy medyczni mogą szybko przejechać "korytarzem" i sprawnie dojechać na miejsce wypadku drogowego.

W Polsce na drogach ciągle ginie zbyt wielu ludzi. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w roku 2017 w wypadkach zginęło 75 osób na milion obywateli (średnia unijna to 49 osób na milion obywateli). Wynik ten plasuje nas wysoko w statystyce UE. Gorzej jest tylko w Chorwacji, Rumunii i Bułgarii.

Jak działa korytarz życia? ZOBACZ wideo:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Blokowanie korytarza życia będzie traktowane jak przestępstwo? A może wystarczy mandat w wysokości 300 zł? Będą nowe kary i przepisy! - Gazeta Wrocławska

Komentarze 38

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
to ja!
przecież to jakaś shiza... jeśli jest pas awaryjny to on ma służyć służbom jako dojazd na miejsce zdarzenia!!!! czemu ja mam zajmować pas awaryjny??? to jakiś horrendalny debilizm jest!!!!!
x
xyz

a możeby po prostu zjechać z drogi i pozwolić ratownikom na swobodny dojazd? U nas zawsze musi być jakieś ale ...……a syreny są dostatecznie głośne

o
olek

Każdy pretekst jest dobry, żeby zgodnie z literą prawa okraść kierowcę z kilku stówek!!! W końcu z czegoś trzeba mieć kasę na rady nadzorcze spółek skarbu państwa!!!

j
j...UE !

A może by tak głośniejsze syreny wozów uprzywilejowanych ? Tylko zaraz kretyni i alkoholicy z Komisji Yewropejskiej stwierdzą, że za głośno jest.

p
posener
teraz obnosi się ze swoimi defektami umysłowymi jak impotent z miękkim fiutem.
G
Gość
W tym CB Radio w telefonie także możemy słuchać, gdzie trzeba zrobić korytarz ratunkowy!

Chcesz wiedzieć, czy gdzieś nie ma utrudnień w ruchu spowodowanych wypadkiem lub innymi zdarzeniami losowymi?
Zainstaluj w swoim telefonie aplikację "Zello Walkie Talkie".
Następnie wejdź na kanał wroclaw112.
Jakie są możliwości:
- Możesz informować innych uczestników o utrudnieniach na drodze,
- Słyszysz komunikaty innych uczestników,
- Możesz zrobić zdjęcie kolizji, pożaru itp i wysłać na kanał, wtedy wszyscy zobaczą zdjęcie.

Lista kanałów dla miast Polski: bielsko112, bydgoszcz112, czestochowa112, gdansk112, gorzow112, inowroclaw112, jelenia112, katowice112, krakow112, kielce112, legnica112, lodz112, leszno112, opole112, pila112, poznan112, pyrzyce112, rzeszow112, radom112, szczecin112, srem112, torun112, tarnow112, wawa112, walbrzych112, zg112, zlotoryja112, zakopane112, boleclawiec112, polska112 itd...

Są też kanały stworzone tylko dla dróg szybkiego ruchu oraz autostrad. A1-PL, A2-PL itd. S1-PL, S2-PL itd. Więc jeżeli śmigasz tymi drogami to możesz też nasłuchiwać tych kanałów i wiedzieć, czy nie ma przed Tobą jakiegoś zatoru, aby zaoszczędzić cenne godziny. :)

Są też luźne kanały. Odpowiedniki fejsbukowych grup:

Wroclaw sżnwt
Wrocław: sprzedam, kupię, zamienię, oddam.
Wroclaw: znalezione, zgubione.
d
dar

Wyznaczyć na autostradach ( 2-pasmowych) i ulicach liniami przerywanymi granice korytarzy -  wykonać pobocza , wymalować żółtymi liniami przerywanymi zakres korytarza życia - wtedy na sygnał ratunkowy pojazdy zjadą poza ten korytarz. Nie wszędzie w miastach   jest możliwość zjazdu na pobocze, bo wysokie krawężniki. Na ulicach miast tak samo. Nie wszędzie jest możliwość zjazdu na boki - taka infrastruktura naszych ulic i dróg. Przystosować ciągi komunikacyjne dla tworzenia korytarzy  życia , a potem karać kierowców.

Na A4 - niby autostradzie od Kątów Wrocławskich nie ma pasa awaryjnego - TIRy zajmują prawy pas, nie zawsze jest możliwość zjazdu na lewą stronę do barierek. Na fotografii przykład z pasem awaryjnym. Pokażcie jak się ma sytuacja na wąskiej ulicy dwupasmowej z wysokimi krawężnikami po bokach.

 
d
dar

Wyznaczyć na autostradach ( 2-pasmowych) i ulicach liniami przerywanymi granice korytarzy. Nie wszędzie w miastach   jest możliwość zjazdu na pobocze, bo wysokie krawężniki. Przystosować ciągi komunikacyjne dla tworzenia korytarzy  życia , a potem karać kierowców.

g
gość
Dokładnie - jak w ciągle zakorkowanym Wrocławiu mam robić korytarz życia? Ja stoję średnio 4/5 dni w tygodniu a karetkę widzę raz góra dwa razy w miesiącu
.
jesteś idiotą i wszyscy którzy ci lajkują
n
nie myślący
naród debili to państwo musi narzucić - jak widać sami nie potrafią
.
ty ulepie umysłowy a widziałeś kiedyś helikopter ze sprzętem np. do wycinania ?
G
Gość
czytam komentarze i widzę, że u niektórych w głowie białoruś - narzucanie tego przepisu interpretują jako chęć kontroli przez władzę i dodatkowe kary, żeby uprzykrzyć życie - JESTEŚCIE IDIOTAMI
t
toksyczny styropian
a później szukają "korytarza życia" na dwujezdniowej, zatłoczonej drodze z rowami i barierami po bokach. O helikopterach kretyni nie słyszeli.
A
AMG
więc nie będę czekać jak frajer.
Wróć na i.pl Portal i.pl