Akcja „dziura budżetowa”, czyli jak zaciskać pasa na brzuchach najsłabszych

Jan Śpiewak
Jan Śpiewak
„Dziura budżetowa” zniknęła na osiem lat z mediów, żeby w ostatnich kilku dniach zrobić wielki powrót
„Dziura budżetowa” zniknęła na osiem lat z mediów, żeby w ostatnich kilku dniach zrobić wielki powrót 123rf
Dług publiczny w Polsce, opisywany jako „ukrywana dotąd dziura budżetowa”, po gigantycznych tarczach dla biznesu i szczodrych transferach socjalnych jest wciąż mniejszy niż za rządów Donalda Tuska.

Wielki powrót „dziury budżetowej”

„Dziura budżetowa” zniknęła na osiem lat z mediów, żeby w ostatnich kilku dniach zrobić wielki powrót. Oto dzień po wyborach okazało się, że sytuacja finansów publicznych jest tragiczna, a rząd ukrywał dane na temat zadłużenia. Liberalne media i politycy ruszyli do ataku. Izabela Leszczyna z Platformy Obywatelskiej napisała na Twitterze: „PiS to oszuści: ukrywali przed wyborami, że w tegorocznym budżecie jest gigantyczna dziura Morawieckiego”. Ryszard Petru, nowy poseł ugrupowania Szymona Hołowni, wtórował: „PiS zostawia finanse publiczne w tak złym stanie, że może zabraknąć pieniędzy w budżecie na koniec roku. Niezbędna będzie nowelizacja budżetu.”

W mediach liberalnych zaroiło się od histerycznych nagłówków. Portal TVN24 podał: „Prawdę pokazano po wyborach. Gigantyczna dziura Morawieckiego”. Wyborcza dramatycznie pytała „To już katastrofa finansowa? Wielka dziura zionie w budżecie”. Dziennika Gazety Prawna informował: „Podwyżki dla budżetówki pod znakiem zapytania. Wszystko zależy od wielkości dziury budżetowej”. Politycy pytani o obietnice wyborcze zasłaniali się brakiem wiedzy na temat stanu finansów państwa. - Nie wiemy, jaki jest jest budżet Polski - bronił się przed pytaniami Raberta Mazurka Andrzej Szejna z Lewicy.

Zaciskanie pasa na brzuchach najuboższych

Jaki jest cel tego typu publicystyki i wypowiedzi? Nikt tego nie próbuje specjalnie ukrywać. Część hojnych obietnic wyborczych opozycyjnych, a wkrótce rządzących partii, może nie być możliwa do spełnienia. Koszty propozycji idą już w setki miliardów złotych i faktycznie można się zastanawiać nad sensownością niektórych. Szczególnie, że opozycja chce obniżać dalej podatki i składki jednocześnie zwiększając wydatki państwa. Niektóre propozycje są wprost adresowane do bogatszej części społeczeństwa, chociażby jak zwolnienie z opodatkowania wysokich emerytur kosztem likwidacji 13 i 14 emerytury, co proponuje Polskie Stronnictwo Ludowe. Część obiecanych wydatków jest pilna i konieczna, jak chociażby podwyżki dla budżetówki czy wzrost nakładów na służbę zdrowia. Czy czeka nas polityka zaciskania pasa na brzuchu najuboższej części społeczeństwa?

W rzeczywistości sytuacja budżetowa państwa jest jasna, transparentna i lepsza niż wtedy gdy Tusk oddawał władzę w 2014 roku. Polski rząd ma obowiązek raportować do Unii Europejskiej całkowity dług sektora finansów publicznych wraz z długami wszystkich funduszy i agencji w tym Banku Gospodarstwa Krajowego czy Polskiego Funduszu Rozwoju.

To właśnie te instytucje ratowały polskie przedsiębiorstwa w trakcie pandemii, zaciągając na ten cel ogromne długi.

Ten całkowity dług określany jako EDP wyniósł w 2013 roku aż 57,1 proc. PKB Polski. To między innymi dlatego rząd Tuska zlikwidował OFE. Przeniesienie aktywów z OFE do

budżetu ograniczyło zadłużenie i ograniczyło dług o dobre kilka punktów procentowych. Takie działanie było konieczne, bo za rządów PO-PSL bardzo szybko rosło zadłużenie kraju z 44,4 proc. w 2007 roku do wspomnianych 57,1 proc. PKB w 2013 roku. Natomiast dług EDP po covidowych tarczach dla biznesu, które wyniosły ponad 200 miliardów złotych, wzrósł do 57,2 proc. polskiego PKB, ale po roku 2020 zaczął szybko spadać. Pandemiczne odbicie, szybki wzrost gospodarczy i inflacja zapewniły budżetowi ogromny wzrost dochodów umożliwiając redukcję zadłużenia do 48,1 proc. PKB w II kwartale tego roku.

Dług za rządów Tuska

Skąd taki wysoki dług za rządów Tuska? Na kryzys ekonomiczny w latach 2007-2008 rząd odpowiedział polityką zaciskania pasa. Zamroził pensje w budżetówce i zderegulował rynek pracy. Rozpowszechniły się śmieciówki i praca za 4-5 złotych za godzinę. Ograniczyło to dochody budżetu państwa. Widać to też było w statystykach bezrobocia, które za rządów PO było dwukrotnie wyższe niż w ciągu ostatnich ośmiu latach.

W 2020 roku odpowiedź na kryzys była zupełnie inna. To państwo wzięło na siebie dług, żeby ratować miejsca pracy. Dzięki temu mogliśmy szybko wrócić na ścieżkę wzrostu. Podobnie zadziałały transfery społeczne i wzrost pensji po 2015 roku. Dług spadł do 45,7 proc. PKB w 2019 roku dzięki rozkręceniu gospodarki poprzez wzrost dochodów ogromnej części Polaków, które zawdzięczamy transferom socjalnym, 500+, dodatkowym emeryturom, minimalnej stawce godzinowej i wzrostowi pensji minimalnej. Trend redukcji zadłużenia zanegował dogmat liberałów, że zdrowa polityka gospodarcza musi ograniczać wydatki publiczne i deficyt. Jednocześnie widać, że zadłużenie Polski jest stosunkowo niski. Średnie zadłużenie krajów UE podawane przez eurostat to ponad 80 proc. PKB, gdy w Polsce nie przekracza 50 proc. Oznacza to, że Polska wciąż ma możliwość zwiększania zadłużenia, a żadne bankructwo jej nie grozi, bo zadłuża się we własnej walucie.

Obecna dyskusja o stanie finansów publicznych pokazuje, że bardzo wielu polityków i dziennikarzy niewiele rozumie z tego, jak działa dobrze funkcjonująca gospodarka. Niestety budzi to uzasadnione obawy, że kłamstwa i manipulacje propagowane przez część dziennikarzy, „ekspertów” i polityków mają służyć temu, by nie dotrzymać części sensownych obietnic socjalnych, albo wręcz odebrać to, co zostało przez ostatnie osiem lat Polakom dane. Dlatego tak ważne jest, żeby operować w debacie publicznej faktami.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 52

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

I
Iks
4 listopada, 16:45, stary marych:

Dla tych co wypisują głupoty ?

W czasach rządu towarzyszy PZPR, marzeniem każdego pracującego, mającego dzieci obywatela PL, był socjal taki jak np. w RFN. PIS zrealizował, te marzenie - które dzisiaj są przez Tuskowych liberałów, i współczesnych komunistów wyśmiewane jako rozdawnictwo ? Nauczcie się rozróżniać Socjal, od Socjalistów ?

4 listopada, 18:03, Iks:

Socjal może nie jest taki zły (można dyskutować), ale jest zdobyczą i przejawem socjalizmu. W RFN rządzą partie, które nie wstydzią się swoich lewicowych lub socjaldemokratycznych poglądów, w przeciwieństwie do Pisu, który nazywa się "prawicą", a który sam przecież mówi, że w Niemczech i innych krajach UE rządzi "lewactwo". 😁. Dodatkowo wszystkich w koło wyzywa od komuchów. Wy pisiorki, możecie sobie wmawiać, że jest takie coś jak prawica socjalna 😁, ale to wszędzie na świecie jest narodowy socjalizm albo jakaś lewica chrześcijańska. Bo prawdziwa prawica opiera gospodarkę o zasady wolnorynkowej konkurencji. W naszym wypadku jedynie Konfederację można nazwać prawicą, przynajmniej biorąc pod uwagę to co deklarują

4 listopada, 18:23, Paweł:

A w twoim przypadku to zdziczały liberał???

4 listopada, 23:01, zb:

Iks nie ma bladego pojęcia o socjalizmie. Jemu się wydaje, że państwo o rozwiniętej pomocy socjalnej jest państwem socjalistycznym. Namawiam go już od paru dni, żeby sobie poczytał co to takiego ten socjalizm. Niestety on ma w sobie coś z rycerza.

5 listopada, 10:29, iks:

Z rycerza to ty masz bardzo wiele i do tego piśniętego. Np. wg partalu ideologia .pl sposób kla[wulgaryzm]ikcji partii politycznych, Płaszczyzna ekonomiczno-społeczna:

-lewica - gospodarka rynkowa (socjaldemokraci) lub rynkowo-rozdzielcza (komuniści); dopuszczalne różne formy własności lub priorytet własności uspołecznionej; rozwinięty interwencjonizm państwowy; wysokie podatki; rozwinięta polityka socjalna: welfare state lub model komunistyczny rozbudowanej polityki socjalnej

- prawica - gospodarka rynkowa; własność prywatna; ograniczenie interwencjonizmu państwowego; niskie podatki; ograniczone ramy polityki socjalnej państwa

Polityka społeczna:

- lewica - Orientacja na modernizację struktury społecznej. Działania na rzecz wyrównywania szans przy jednoczesnej ogólnej akceptacji nierówności generowanych przez rynek. Większe wydatki na programy polityki społecznej

- prawica - Odwołanie się do harmonii społecznej oraz utrzymanie status quo w strukturze stratyfikacji społecznej. Podkreślenie pozytywnej roli rywalizacji interesów. Mniejsze wydatki na programy polityki społecznej.

Źródło:https://ideologia.pl/kla[wulgaryzm]ikacja-partii-politycznych/

To bardzo wygodne być konserwatystą w sprawch światopoglądowych a w pozostałych lewicowcem albo socjalistą, a do tego wmawiać małolotnemu elektoratowi, że się jest "prawicą"

5 listopada, 17:22, Paweł:

Fajna funkcja to kopiuj-wklej , ale nie świadczy,że ktoś coś zrozumiał.

A może tak coś bardziej merytorycznego? Nadal uważacie, że Pis to prawica?😁

P
Paweł
4 listopada, 16:45, stary marych:

Dla tych co wypisują głupoty ?

W czasach rządu towarzyszy PZPR, marzeniem każdego pracującego, mającego dzieci obywatela PL, był socjal taki jak np. w RFN. PIS zrealizował, te marzenie - które dzisiaj są przez Tuskowych liberałów, i współczesnych komunistów wyśmiewane jako rozdawnictwo ? Nauczcie się rozróżniać Socjal, od Socjalistów ?

4 listopada, 18:03, Iks:

Socjal może nie jest taki zły (można dyskutować), ale jest zdobyczą i przejawem socjalizmu. W RFN rządzą partie, które nie wstydzią się swoich lewicowych lub socjaldemokratycznych poglądów, w przeciwieństwie do Pisu, który nazywa się "prawicą", a który sam przecież mówi, że w Niemczech i innych krajach UE rządzi "lewactwo". 😁. Dodatkowo wszystkich w koło wyzywa od komuchów. Wy pisiorki, możecie sobie wmawiać, że jest takie coś jak prawica socjalna 😁, ale to wszędzie na świecie jest narodowy socjalizm albo jakaś lewica chrześcijańska. Bo prawdziwa prawica opiera gospodarkę o zasady wolnorynkowej konkurencji. W naszym wypadku jedynie Konfederację można nazwać prawicą, przynajmniej biorąc pod uwagę to co deklarują

4 listopada, 18:23, Paweł:

A w twoim przypadku to zdziczały liberał???

4 listopada, 23:01, zb:

Iks nie ma bladego pojęcia o socjalizmie. Jemu się wydaje, że państwo o rozwiniętej pomocy socjalnej jest państwem socjalistycznym. Namawiam go już od paru dni, żeby sobie poczytał co to takiego ten socjalizm. Niestety on ma w sobie coś z rycerza.

5 listopada, 10:29, iks:

Z rycerza to ty masz bardzo wiele i do tego piśniętego. Np. wg partalu ideologia .pl sposób kla[wulgaryzm]ikcji partii politycznych, Płaszczyzna ekonomiczno-społeczna:

-lewica - gospodarka rynkowa (socjaldemokraci) lub rynkowo-rozdzielcza (komuniści); dopuszczalne różne formy własności lub priorytet własności uspołecznionej; rozwinięty interwencjonizm państwowy; wysokie podatki; rozwinięta polityka socjalna: welfare state lub model komunistyczny rozbudowanej polityki socjalnej

- prawica - gospodarka rynkowa; własność prywatna; ograniczenie interwencjonizmu państwowego; niskie podatki; ograniczone ramy polityki socjalnej państwa

Polityka społeczna:

- lewica - Orientacja na modernizację struktury społecznej. Działania na rzecz wyrównywania szans przy jednoczesnej ogólnej akceptacji nierówności generowanych przez rynek. Większe wydatki na programy polityki społecznej

- prawica - Odwołanie się do harmonii społecznej oraz utrzymanie status quo w strukturze stratyfikacji społecznej. Podkreślenie pozytywnej roli rywalizacji interesów. Mniejsze wydatki na programy polityki społecznej.

Źródło:https://ideologia.pl/kla[wulgaryzm]ikacja-partii-politycznych/

To bardzo wygodne być konserwatystą w sprawch światopoglądowych a w pozostałych lewicowcem albo socjalistą, a do tego wmawiać małolotnemu elektoratowi, że się jest "prawicą"

Fajna funkcja to kopiuj-wklej , ale nie świadczy,że ktoś coś zrozumiał.

i
iks
4 listopada, 16:45, stary marych:

Dla tych co wypisują głupoty ?

W czasach rządu towarzyszy PZPR, marzeniem każdego pracującego, mającego dzieci obywatela PL, był socjal taki jak np. w RFN. PIS zrealizował, te marzenie - które dzisiaj są przez Tuskowych liberałów, i współczesnych komunistów wyśmiewane jako rozdawnictwo ? Nauczcie się rozróżniać Socjal, od Socjalistów ?

4 listopada, 18:03, Iks:

Socjal może nie jest taki zły (można dyskutować), ale jest zdobyczą i przejawem socjalizmu. W RFN rządzą partie, które nie wstydzią się swoich lewicowych lub socjaldemokratycznych poglądów, w przeciwieństwie do Pisu, który nazywa się "prawicą", a który sam przecież mówi, że w Niemczech i innych krajach UE rządzi "lewactwo". 😁. Dodatkowo wszystkich w koło wyzywa od komuchów. Wy pisiorki, możecie sobie wmawiać, że jest takie coś jak prawica socjalna 😁, ale to wszędzie na świecie jest narodowy socjalizm albo jakaś lewica chrześcijańska. Bo prawdziwa prawica opiera gospodarkę o zasady wolnorynkowej konkurencji. W naszym wypadku jedynie Konfederację można nazwać prawicą, przynajmniej biorąc pod uwagę to co deklarują

4 listopada, 18:23, Paweł:

A w twoim przypadku to zdziczały liberał???

4 listopada, 23:01, zb:

Iks nie ma bladego pojęcia o socjalizmie. Jemu się wydaje, że państwo o rozwiniętej pomocy socjalnej jest państwem socjalistycznym. Namawiam go już od paru dni, żeby sobie poczytał co to takiego ten socjalizm. Niestety on ma w sobie coś z rycerza.

Z rycerza to ty masz bardzo wiele i do tego piśniętego. Np. wg partalu ideologia .pl sposób kla[wulgaryzm]ikcji partii politycznych, Płaszczyzna ekonomiczno-społeczna:

-lewica - gospodarka rynkowa (socjaldemokraci) lub rynkowo-rozdzielcza (komuniści); dopuszczalne różne formy własności lub priorytet własności uspołecznionej; rozwinięty interwencjonizm państwowy; wysokie podatki; rozwinięta polityka socjalna: welfare state lub model komunistyczny rozbudowanej polityki socjalnej

- prawica - gospodarka rynkowa; własność prywatna; ograniczenie interwencjonizmu państwowego; niskie podatki; ograniczone ramy polityki socjalnej państwa

Polityka społeczna:

- lewica - Orientacja na modernizację struktury społecznej. Działania na rzecz wyrównywania szans przy jednoczesnej ogólnej akceptacji nierówności generowanych przez rynek. Większe wydatki na programy polityki społecznej

- prawica - Odwołanie się do harmonii społecznej oraz utrzymanie status quo w strukturze stratyfikacji społecznej. Podkreślenie pozytywnej roli rywalizacji interesów. Mniejsze wydatki na programy polityki społecznej.

Źródło:https://ideologia.pl/kla[wulgaryzm]ikacja-partii-politycznych/

To bardzo wygodne być konserwatystą w sprawch światopoglądowych a w pozostałych lewicowcem albo socjalistą, a do tego wmawiać małolotnemu elektoratowi, że się jest "prawicą"

z
zb
4 listopada, 16:45, stary marych:

Dla tych co wypisują głupoty ?

W czasach rządu towarzyszy PZPR, marzeniem każdego pracującego, mającego dzieci obywatela PL, był socjal taki jak np. w RFN. PIS zrealizował, te marzenie - które dzisiaj są przez Tuskowych liberałów, i współczesnych komunistów wyśmiewane jako rozdawnictwo ? Nauczcie się rozróżniać Socjal, od Socjalistów ?

4 listopada, 18:03, Iks:

Socjal może nie jest taki zły (można dyskutować), ale jest zdobyczą i przejawem socjalizmu. W RFN rządzą partie, które nie wstydzią się swoich lewicowych lub socjaldemokratycznych poglądów, w przeciwieństwie do Pisu, który nazywa się "prawicą", a który sam przecież mówi, że w Niemczech i innych krajach UE rządzi "lewactwo". 😁. Dodatkowo wszystkich w koło wyzywa od komuchów. Wy pisiorki, możecie sobie wmawiać, że jest takie coś jak prawica socjalna 😁, ale to wszędzie na świecie jest narodowy socjalizm albo jakaś lewica chrześcijańska. Bo prawdziwa prawica opiera gospodarkę o zasady wolnorynkowej konkurencji. W naszym wypadku jedynie Konfederację można nazwać prawicą, przynajmniej biorąc pod uwagę to co deklarują

4 listopada, 18:23, Paweł:

A w twoim przypadku to zdziczały liberał???

Iks nie ma bladego pojęcia o socjalizmie. Jemu się wydaje, że państwo o rozwiniętej pomocy socjalnej jest państwem socjalistycznym. Namawiam go już od paru dni, żeby sobie poczytał co to takiego ten socjalizm. Niestety on ma w sobie coś z rycerza.

P
Paweł
4 listopada, 16:45, stary marych:

Dla tych co wypisują głupoty ?

W czasach rządu towarzyszy PZPR, marzeniem każdego pracującego, mającego dzieci obywatela PL, był socjal taki jak np. w RFN. PIS zrealizował, te marzenie - które dzisiaj są przez Tuskowych liberałów, i współczesnych komunistów wyśmiewane jako rozdawnictwo ? Nauczcie się rozróżniać Socjal, od Socjalistów ?

4 listopada, 18:03, Iks:

Socjal może nie jest taki zły (można dyskutować), ale jest zdobyczą i przejawem socjalizmu. W RFN rządzą partie, które nie wstydzią się swoich lewicowych lub socjaldemokratycznych poglądów, w przeciwieństwie do Pisu, który nazywa się "prawicą", a który sam przecież mówi, że w Niemczech i innych krajach UE rządzi "lewactwo". 😁. Dodatkowo wszystkich w koło wyzywa od komuchów. Wy pisiorki, możecie sobie wmawiać, że jest takie coś jak prawica socjalna 😁, ale to wszędzie na świecie jest narodowy socjalizm albo jakaś lewica chrześcijańska. Bo prawdziwa prawica opiera gospodarkę o zasady wolnorynkowej konkurencji. W naszym wypadku jedynie Konfederację można nazwać prawicą, przynajmniej biorąc pod uwagę to co deklarują

A w twoim przypadku to zdziczały liberał???

I
Iks
4 listopada, 16:45, stary marych:

Dla tych co wypisują głupoty ?

W czasach rządu towarzyszy PZPR, marzeniem każdego pracującego, mającego dzieci obywatela PL, był socjal taki jak np. w RFN. PIS zrealizował, te marzenie - które dzisiaj są przez Tuskowych liberałów, i współczesnych komunistów wyśmiewane jako rozdawnictwo ? Nauczcie się rozróżniać Socjal, od Socjalistów ?

Socjal może nie jest taki zły (można dyskutować), ale jest zdobyczą i przejawem socjalizmu. W RFN rządzą partie, które nie wstydzią się swoich lewicowych lub socjaldemokratycznych poglądów, w przeciwieństwie do Pisu, który nazywa się "prawicą", a który sam przecież mówi, że w Niemczech i innych krajach UE rządzi "lewactwo". 😁. Dodatkowo wszystkich w koło wyzywa od komuchów. Wy pisiorki, możecie sobie wmawiać, że jest takie coś jak prawica socjalna 😁, ale to wszędzie na świecie jest narodowy socjalizm albo jakaś lewica chrześcijańska. Bo prawdziwa prawica opiera gospodarkę o zasady wolnorynkowej konkurencji. W naszym wypadku jedynie Konfederację można nazwać prawicą, przynajmniej biorąc pod uwagę to co deklarują

s
stary marych
Dla tych co wypisują głupoty ?

W czasach rządu towarzyszy PZPR, marzeniem każdego pracującego, mającego dzieci obywatela PL, był socjal taki jak np. w RFN. PIS zrealizował, te marzenie - które dzisiaj są przez Tuskowych liberałów, i współczesnych komunistów wyśmiewane jako rozdawnictwo ? Nauczcie się rozróżniać Socjal, od Socjalistów ?
i
iks
29 października, 22:16, Iks:

Dlaczego PiS tak bardzo wstydzi się tego swojego socjalizmu? Dlaczego wszystkich w koło wyzywa od komuchów, a jest najbardziej socjalną partią po '89 i bez tego populistycznego lewicowego rozdawnictwa nie miałby szans rządzić ? Dlaczego nazywa się prawicą, chociaz jest partią narodowo-socjalistyczną?

30 października, 18:49, zb:

A dlaczego POstkomuchy nazywają siebie liberałami, a totalne komuchy nazywają siebie lewicą, czy jeszcze fajniej nową lewicą?

31 października, 18:05, Iks:

Nie wiem gdzie ty widzisz tych komuchow, bo w Polsce nigdy komunizmu nie było. Ale moje pytanie nie jest o domniemanych komunistach tylko dlaczego Pis próbuje im dorównać, okradajac jednych i rozdający swoim wyborcom. Przy czym strasznie się tego wtydzi, używając eufemizmów typu "transfery spoleczne". Czego się tak wstydzicie pisi towarzysze ?

31 października, 23:58, zb:

Facet alboś tak głupi, albo gimbus. Jeśli nie widzisz różnicy między partią specjalistyczną, a działaniem socjalnym to nawet nie warto z tobą dyskutować. Działanie socjalne jakiejś partii nie ma nic wspólnego z socjalizmem. W tym układzie wg twojej teorii najbardziej socjalistycze są kraje zachodnie:):):). A to czy u nas był czy nie było komunizmu nie ma żadnego znaczenia,komunizm to stan umysłu.

1 listopada, 0:51, Iks:

No widzisz jaki ty zaczadzony , pisiaku.Oczywiście że kraje "zachodnie" (nie USA) są socjalistyczne. Rządzi tam często lewica albo socjaldemokracja. Nawet twoi pisi guru mówią, że tam rządzi "lewactwo". Posłuchaj Prezesa, bo coś ci ta dyskuja się nie klei i coraz bardziej się pogrążasz w demaskowaniu własnej głupoty

1 listopada, 5:38, zb:

Ot,i wiedza z kosmosu. Oczywiście nie są matołku socjalistycze tylko prowadzą rozwiniętą politykę socjalną . Poczytaj wreszcie czym jest socjalizm. Tylko dokładnie i ze zrozumieniem.

2 listopada, 21:28, Iks:

Oczywiście, matołku, "socjalny" nie na nic wspólnego z "socjalistyczny". Wmawiaj sobie tak dalej. Ciekawe kto wywalczył pierwszy różne prawa socjalne? Ale w tym wątku chodzi o zakłamanie pisich towarzyszy, którzy z jednej strony opierają swoją politykę o socjalne przekupstwo, są więc socjalistami, a z drugiej strony, za wszelką cenę dystansują się od ugrupiowań, ktore też są "socjalne". Ale, sądząc po wynikach wyborów, ludzie mają dosyć tego pisiego cwaniactwa, i doszli do wniosku, że skoro socjaliści z Pisu, którzy nazywają się Prawicą wprowadzają nam socjalizm, to juz lepiej niech ten socjalizm wprowadzają ugrupowania, które nie ukrywają że są lewicowe albo te, które przez pisią "prawicę" są nazywane "lewackimi". 😁

3 listopada, 1:23, zb:

Czy w końcu barani łbie za nim zaczniesz coś pisać,przeczytasz co ci radziłem? G...wiesz o socjalizmie,ale jak widać chcesz zaistnieć.

3 listopada, 9:34, Iks:

Wszędzie na świecie prawa socjalne wymuszają ugrupowania lewicowe albo socjaldemokracja, a u nas, patrz, pisia "prawica". A przecież istnieją na świecie nurty narodowo-socjalistyczne albo katolicko-lewicowe, pasujące do Pisu, tylko trzeba mieć odwagę się do tego przyznać 😁

4 listopada, 0:48, zb:

Matko święta:);). Czy Bozia była nawet na wolnym jak tobie przydzielali rozum? Wszędzie na świecie. A nie przyszło ci do głowy że np,.coś takiego jak związki zawodowe wcale nie muszą i nie są lewackie i socjalistyczne, a dbają o prawa pracowników. A nie przyszło ci do głowy, że nie trzeba być lewakiem, żeby dbać o potrzeby narodu który powierza rządy. Nie wspomnę, że jakoś nasza lewica zainteresowana jest raczej tym czym przeciętny obywatel Polski się zwyczajnie nie interesuje. Dla ciebie dbanie o socjal równa się socjalizmowi. Dlatego po raz któryś z rzędu piszę, poczytaj co to takiego ten socjalizm. A co do różnych nurtów, to nie zawracaj sobie tym głowy, bo ty nawet tych głównych nie rozumiesz.

Kolaboracja Solidarnosci z pisią władzą, też świadczy o jej socjalistycznym charakterze (związki są z natury socjalistyczne). I nie można być prawdziwą "prawicą" zabierając jednym i rozdając innym.

z
zb
29 października, 22:16, Iks:

Dlaczego PiS tak bardzo wstydzi się tego swojego socjalizmu? Dlaczego wszystkich w koło wyzywa od komuchów, a jest najbardziej socjalną partią po '89 i bez tego populistycznego lewicowego rozdawnictwa nie miałby szans rządzić ? Dlaczego nazywa się prawicą, chociaz jest partią narodowo-socjalistyczną?

30 października, 18:49, zb:

A dlaczego POstkomuchy nazywają siebie liberałami, a totalne komuchy nazywają siebie lewicą, czy jeszcze fajniej nową lewicą?

31 października, 18:05, Iks:

Nie wiem gdzie ty widzisz tych komuchow, bo w Polsce nigdy komunizmu nie było. Ale moje pytanie nie jest o domniemanych komunistach tylko dlaczego Pis próbuje im dorównać, okradajac jednych i rozdający swoim wyborcom. Przy czym strasznie się tego wtydzi, używając eufemizmów typu "transfery spoleczne". Czego się tak wstydzicie pisi towarzysze ?

31 października, 23:58, zb:

Facet alboś tak głupi, albo gimbus. Jeśli nie widzisz różnicy między partią specjalistyczną, a działaniem socjalnym to nawet nie warto z tobą dyskutować. Działanie socjalne jakiejś partii nie ma nic wspólnego z socjalizmem. W tym układzie wg twojej teorii najbardziej socjalistycze są kraje zachodnie:):):). A to czy u nas był czy nie było komunizmu nie ma żadnego znaczenia,komunizm to stan umysłu.

1 listopada, 0:51, Iks:

No widzisz jaki ty zaczadzony , pisiaku.Oczywiście że kraje "zachodnie" (nie USA) są socjalistyczne. Rządzi tam często lewica albo socjaldemokracja. Nawet twoi pisi guru mówią, że tam rządzi "lewactwo". Posłuchaj Prezesa, bo coś ci ta dyskuja się nie klei i coraz bardziej się pogrążasz w demaskowaniu własnej głupoty

1 listopada, 5:38, zb:

Ot,i wiedza z kosmosu. Oczywiście nie są matołku socjalistycze tylko prowadzą rozwiniętą politykę socjalną . Poczytaj wreszcie czym jest socjalizm. Tylko dokładnie i ze zrozumieniem.

2 listopada, 21:28, Iks:

Oczywiście, matołku, "socjalny" nie na nic wspólnego z "socjalistyczny". Wmawiaj sobie tak dalej. Ciekawe kto wywalczył pierwszy różne prawa socjalne? Ale w tym wątku chodzi o zakłamanie pisich towarzyszy, którzy z jednej strony opierają swoją politykę o socjalne przekupstwo, są więc socjalistami, a z drugiej strony, za wszelką cenę dystansują się od ugrupiowań, ktore też są "socjalne". Ale, sądząc po wynikach wyborów, ludzie mają dosyć tego pisiego cwaniactwa, i doszli do wniosku, że skoro socjaliści z Pisu, którzy nazywają się Prawicą wprowadzają nam socjalizm, to juz lepiej niech ten socjalizm wprowadzają ugrupowania, które nie ukrywają że są lewicowe albo te, które przez pisią "prawicę" są nazywane "lewackimi". 😁

3 listopada, 1:23, zb:

Czy w końcu barani łbie za nim zaczniesz coś pisać,przeczytasz co ci radziłem? G...wiesz o socjalizmie,ale jak widać chcesz zaistnieć.

3 listopada, 9:34, Iks:

Wszędzie na świecie prawa socjalne wymuszają ugrupowania lewicowe albo socjaldemokracja, a u nas, patrz, pisia "prawica". A przecież istnieją na świecie nurty narodowo-socjalistyczne albo katolicko-lewicowe, pasujące do Pisu, tylko trzeba mieć odwagę się do tego przyznać 😁

Matko święta:);). Czy Bozia była nawet na wolnym jak tobie przydzielali rozum? Wszędzie na świecie. A nie przyszło ci do głowy że np,.coś takiego jak związki zawodowe wcale nie muszą i nie są lewackie i socjalistyczne, a dbają o prawa pracowników. A nie przyszło ci do głowy, że nie trzeba być lewakiem, żeby dbać o potrzeby narodu który powierza rządy. Nie wspomnę, że jakoś nasza lewica zainteresowana jest raczej tym czym przeciętny obywatel Polski się zwyczajnie nie interesuje. Dla ciebie dbanie o socjal równa się socjalizmowi. Dlatego po raz któryś z rzędu piszę, poczytaj co to takiego ten socjalizm. A co do różnych nurtów, to nie zawracaj sobie tym głowy, bo ty nawet tych głównych nie rozumiesz.

I
Iks
29 października, 22:16, Iks:

Dlaczego PiS tak bardzo wstydzi się tego swojego socjalizmu? Dlaczego wszystkich w koło wyzywa od komuchów, a jest najbardziej socjalną partią po '89 i bez tego populistycznego lewicowego rozdawnictwa nie miałby szans rządzić ? Dlaczego nazywa się prawicą, chociaz jest partią narodowo-socjalistyczną?

30 października, 18:49, zb:

A dlaczego POstkomuchy nazywają siebie liberałami, a totalne komuchy nazywają siebie lewicą, czy jeszcze fajniej nową lewicą?

31 października, 18:05, Iks:

Nie wiem gdzie ty widzisz tych komuchow, bo w Polsce nigdy komunizmu nie było. Ale moje pytanie nie jest o domniemanych komunistach tylko dlaczego Pis próbuje im dorównać, okradajac jednych i rozdający swoim wyborcom. Przy czym strasznie się tego wtydzi, używając eufemizmów typu "transfery spoleczne". Czego się tak wstydzicie pisi towarzysze ?

31 października, 23:58, zb:

Facet alboś tak głupi, albo gimbus. Jeśli nie widzisz różnicy między partią specjalistyczną, a działaniem socjalnym to nawet nie warto z tobą dyskutować. Działanie socjalne jakiejś partii nie ma nic wspólnego z socjalizmem. W tym układzie wg twojej teorii najbardziej socjalistycze są kraje zachodnie:):):). A to czy u nas był czy nie było komunizmu nie ma żadnego znaczenia,komunizm to stan umysłu.

1 listopada, 0:51, Iks:

No widzisz jaki ty zaczadzony , pisiaku.Oczywiście że kraje "zachodnie" (nie USA) są socjalistyczne. Rządzi tam często lewica albo socjaldemokracja. Nawet twoi pisi guru mówią, że tam rządzi "lewactwo". Posłuchaj Prezesa, bo coś ci ta dyskuja się nie klei i coraz bardziej się pogrążasz w demaskowaniu własnej głupoty

1 listopada, 5:38, zb:

Ot,i wiedza z kosmosu. Oczywiście nie są matołku socjalistycze tylko prowadzą rozwiniętą politykę socjalną . Poczytaj wreszcie czym jest socjalizm. Tylko dokładnie i ze zrozumieniem.

2 listopada, 21:28, Iks:

Oczywiście, matołku, "socjalny" nie na nic wspólnego z "socjalistyczny". Wmawiaj sobie tak dalej. Ciekawe kto wywalczył pierwszy różne prawa socjalne? Ale w tym wątku chodzi o zakłamanie pisich towarzyszy, którzy z jednej strony opierają swoją politykę o socjalne przekupstwo, są więc socjalistami, a z drugiej strony, za wszelką cenę dystansują się od ugrupiowań, ktore też są "socjalne". Ale, sądząc po wynikach wyborów, ludzie mają dosyć tego pisiego cwaniactwa, i doszli do wniosku, że skoro socjaliści z Pisu, którzy nazywają się Prawicą wprowadzają nam socjalizm, to juz lepiej niech ten socjalizm wprowadzają ugrupowania, które nie ukrywają że są lewicowe albo te, które przez pisią "prawicę" są nazywane "lewackimi". 😁

3 listopada, 1:23, zb:

Czy w końcu barani łbie za nim zaczniesz coś pisać,przeczytasz co ci radziłem? G...wiesz o socjalizmie,ale jak widać chcesz zaistnieć.

Wszędzie na świecie prawa socjalne wymuszają ugrupowania lewicowe albo socjaldemokracja, a u nas, patrz, pisia "prawica". A przecież istnieją na świecie nurty narodowo-socjalistyczne albo katolicko-lewicowe, pasujące do Pisu, tylko trzeba mieć odwagę się do tego przyznać 😁

z
zb
29 października, 22:16, Iks:

Dlaczego PiS tak bardzo wstydzi się tego swojego socjalizmu? Dlaczego wszystkich w koło wyzywa od komuchów, a jest najbardziej socjalną partią po '89 i bez tego populistycznego lewicowego rozdawnictwa nie miałby szans rządzić ? Dlaczego nazywa się prawicą, chociaz jest partią narodowo-socjalistyczną?

30 października, 18:49, zb:

A dlaczego POstkomuchy nazywają siebie liberałami, a totalne komuchy nazywają siebie lewicą, czy jeszcze fajniej nową lewicą?

31 października, 18:05, Iks:

Nie wiem gdzie ty widzisz tych komuchow, bo w Polsce nigdy komunizmu nie było. Ale moje pytanie nie jest o domniemanych komunistach tylko dlaczego Pis próbuje im dorównać, okradajac jednych i rozdający swoim wyborcom. Przy czym strasznie się tego wtydzi, używając eufemizmów typu "transfery spoleczne". Czego się tak wstydzicie pisi towarzysze ?

31 października, 23:58, zb:

Facet alboś tak głupi, albo gimbus. Jeśli nie widzisz różnicy między partią specjalistyczną, a działaniem socjalnym to nawet nie warto z tobą dyskutować. Działanie socjalne jakiejś partii nie ma nic wspólnego z socjalizmem. W tym układzie wg twojej teorii najbardziej socjalistycze są kraje zachodnie:):):). A to czy u nas był czy nie było komunizmu nie ma żadnego znaczenia,komunizm to stan umysłu.

1 listopada, 0:51, Iks:

No widzisz jaki ty zaczadzony , pisiaku.Oczywiście że kraje "zachodnie" (nie USA) są socjalistyczne. Rządzi tam często lewica albo socjaldemokracja. Nawet twoi pisi guru mówią, że tam rządzi "lewactwo". Posłuchaj Prezesa, bo coś ci ta dyskuja się nie klei i coraz bardziej się pogrążasz w demaskowaniu własnej głupoty

1 listopada, 5:38, zb:

Ot,i wiedza z kosmosu. Oczywiście nie są matołku socjalistycze tylko prowadzą rozwiniętą politykę socjalną . Poczytaj wreszcie czym jest socjalizm. Tylko dokładnie i ze zrozumieniem.

2 listopada, 21:28, Iks:

Oczywiście, matołku, "socjalny" nie na nic wspólnego z "socjalistyczny". Wmawiaj sobie tak dalej. Ciekawe kto wywalczył pierwszy różne prawa socjalne? Ale w tym wątku chodzi o zakłamanie pisich towarzyszy, którzy z jednej strony opierają swoją politykę o socjalne przekupstwo, są więc socjalistami, a z drugiej strony, za wszelką cenę dystansują się od ugrupiowań, ktore też są "socjalne". Ale, sądząc po wynikach wyborów, ludzie mają dosyć tego pisiego cwaniactwa, i doszli do wniosku, że skoro socjaliści z Pisu, którzy nazywają się Prawicą wprowadzają nam socjalizm, to juz lepiej niech ten socjalizm wprowadzają ugrupowania, które nie ukrywają że są lewicowe albo te, które przez pisią "prawicę" są nazywane "lewackimi". 😁

Czy w końcu barani łbie za nim zaczniesz coś pisać,przeczytasz co ci radziłem? G...wiesz o socjalizmie,ale jak widać chcesz zaistnieć.

I
Iks
29 października, 22:16, Iks:

Dlaczego PiS tak bardzo wstydzi się tego swojego socjalizmu? Dlaczego wszystkich w koło wyzywa od komuchów, a jest najbardziej socjalną partią po '89 i bez tego populistycznego lewicowego rozdawnictwa nie miałby szans rządzić ? Dlaczego nazywa się prawicą, chociaz jest partią narodowo-socjalistyczną?

30 października, 18:49, zb:

A dlaczego POstkomuchy nazywają siebie liberałami, a totalne komuchy nazywają siebie lewicą, czy jeszcze fajniej nową lewicą?

31 października, 18:05, Iks:

Nie wiem gdzie ty widzisz tych komuchow, bo w Polsce nigdy komunizmu nie było. Ale moje pytanie nie jest o domniemanych komunistach tylko dlaczego Pis próbuje im dorównać, okradajac jednych i rozdający swoim wyborcom. Przy czym strasznie się tego wtydzi, używając eufemizmów typu "transfery spoleczne". Czego się tak wstydzicie pisi towarzysze ?

31 października, 23:58, zb:

Facet alboś tak głupi, albo gimbus. Jeśli nie widzisz różnicy między partią specjalistyczną, a działaniem socjalnym to nawet nie warto z tobą dyskutować. Działanie socjalne jakiejś partii nie ma nic wspólnego z socjalizmem. W tym układzie wg twojej teorii najbardziej socjalistycze są kraje zachodnie:):):). A to czy u nas był czy nie było komunizmu nie ma żadnego znaczenia,komunizm to stan umysłu.

1 listopada, 0:51, Iks:

No widzisz jaki ty zaczadzony , pisiaku.Oczywiście że kraje "zachodnie" (nie USA) są socjalistyczne. Rządzi tam często lewica albo socjaldemokracja. Nawet twoi pisi guru mówią, że tam rządzi "lewactwo". Posłuchaj Prezesa, bo coś ci ta dyskuja się nie klei i coraz bardziej się pogrążasz w demaskowaniu własnej głupoty

1 listopada, 5:38, zb:

Ot,i wiedza z kosmosu. Oczywiście nie są matołku socjalistycze tylko prowadzą rozwiniętą politykę socjalną . Poczytaj wreszcie czym jest socjalizm. Tylko dokładnie i ze zrozumieniem.

Oczywiście, matołku, "socjalny" nie na nic wspólnego z "socjalistyczny". Wmawiaj sobie tak dalej. Ciekawe kto wywalczył pierwszy różne prawa socjalne? Ale w tym wątku chodzi o zakłamanie pisich towarzyszy, którzy z jednej strony opierają swoją politykę o socjalne przekupstwo, są więc socjalistami, a z drugiej strony, za wszelką cenę dystansują się od ugrupiowań, ktore też są "socjalne". Ale, sądząc po wynikach wyborów, ludzie mają dosyć tego pisiego cwaniactwa, i doszli do wniosku, że skoro socjaliści z Pisu, którzy nazywają się Prawicą wprowadzają nam socjalizm, to juz lepiej niech ten socjalizm wprowadzają ugrupowania, które nie ukrywają że są lewicowe albo te, które przez pisią "prawicę" są nazywane "lewackimi". 😁

B
Babcia
28 października, 9:59, Andi:

Panie Śpiewaku ! PO WYGRAŁA ! Wreszcie wolna Polska !!!

PO wygrała chyba na fujarce. Jak zrobicie ,,goło[wulgaryzm]ki chop do kupki,, to wtedy macie większość. Wybory wygrał PIS.

a
antyPiS
Śpiewak już pokazał, jak to oszczędzanie wygląda w praktyce. Na uporządkowanie grobu ojca widocznie nie ma pieniędzy. Jak wygląda grób sławnego profesora, pokazał wczoraj portal i.pl. Ojciec nie żyje więc się nie upomni.
E
Ewelina
1 listopada, 21:35, Miłego dnia:

Buahaha, "na 8 lat zapomniano o dziurze budżetowe", dobre sobie. Oczywiście, że w TVPiS nikt nigdy nie mógł usłyszeć nie korzystnych informacji dla pisowskiego rządu. W naprawdę wolnych mediach zawsze pisano o pisowskich przekrętach z budżetem, wypychaniem kasy do pseudo funduszy z których mogli kraść bezkarnie miliony.

Dziś pisowski rząd zostawił nas zadłuzonych, jak żaden rząd wcześniej pomimo dobrej koniunktury na rynku. Nawet Czesi redukowali swój dług, tylko u nas panowała beztroska hojność w sponsorowaniu nierobów, czyli wiernego elektoratu pisu.

Gdzie dowody?? Nima.... jak stara baba gładzisz. Normalnie takich w Niemczech potrzeba jak ty . Wpadnij czasem do Polski i sam zobacz .

Wróć na i.pl Portal i.pl