Zwrot za wycieczkę a koronawirus. Co ma zrobić klient biura podróży? Co to jest Turystyczny Fundusz Zwrotów i Turystyczny Fundusz Pomocowy

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
Miłosz Bogdanowicz
Miłosz Bogdanowicz
Tylko w przypadku Itaki o zwrot kosztów za wycieczki, które się nie odbyły, będzie się ubiegało kilkadziesiąt tysięcy klientów - szacuje biuro.
Tylko w przypadku Itaki o zwrot kosztów za wycieczki, które się nie odbyły, będzie się ubiegało kilkadziesiąt tysięcy klientów - szacuje biuro. Sławomir Mielnik
Nie poleciałeś na wczasy z powodu pandemii koronawirusa? Teraz zwrot pieniędzy za wycieczkę, która się nie odbyła, będzie łatwiejszy. To efekt rozwiązań zawartych w tak zwanej drugiej tarczy turystycznej, którą podpisał we wtorek prezydent Andrzej Duda. - W końcu ktoś wprowadził konkretne rozwiązania, które są dobre zarówno dla klientów, jak i dla samych biur - mówią touroperatorzy.

Co to jest Turystyczny Fundusz Zwrotów?

Nowelizacja przepisów przynosi między innymi utworzenie Turystycznego Funduszu Zwrotów.

- Od początku walki z koronawirusem cała branża walczyła o jego utworzenie. Przede wszystkim pomoże on tym osobom, które miały opłacone - choćby w części - wycieczki w biurze podróży, a których realizacja nie była możliwa z powodu obostrzeń związanych z koronawirusem - tłumaczy Piotr Henicz, wiceprezes biura podróży ITAKA, największego touroperatora w Polsce.

Turystyczny Fundusz Zwrotów to tak naprawdę forma pożyczek dla firm, na bardzo dobrych warunkach, które biura podróży będą mogły spłacić w ciągu 6 lat licząc od kwietnia 2021 roku.

- Trzeba będzie to oddać, fakt, ale jest to rozłożone w czasie. Dzięki takiemu rozwiązaniu touroperatorzy mogą zachować płynność finansową, bo nie muszą oddawać pieniędzy z własnych kont, co przy takim sezonie, jak ten, byłoby niezwykle trudne - dopowiada Henicz.

Tylko w przypadku Itaki o zwrot kosztów za wycieczki, które się nie odbyły, będzie się ubiegało kilkadziesiąt tysięcy klientów.

Małgorzata Retmańczyk-Mazur z biura podroży e-Retman w Opolu zauważa jednak, że uzyskanie zwrotu opłaty za imprezę turystyczną wymaga od klientów złożenia wniosku do funduszu przez profil zaufany lub bankowość elektroniczną. - Choć w pierwszej ustawie była mowa, że klient dostanie zwrot po 18 dniach, to teraz może się to wydłużyć nawet do końca roku - wskazuje Retmańczyk-Mazur.

Dla agencji pośredniczących w sprzedaży oferty, jak e-Retman, wprowadzenie ustawy oznacza konieczność zwrotu prowizji za sprzedane np. jesienią 2019 r. wyjazdy, które z powodu COVID nie doszły do skutku. - To jeszcze pogorszy i tak naszą trudną sytuację. Obroty w lipcu i sierpniu nie przekroczyły 30-40 proc. tych z ubiegłego roku, a we wcześniejszych miesiącach praktycznie wcale nie działaliśmy - mówi Małgorzata Retmańczyk-Mazur.

Dla kogo Turystyczny Fundusz Pomocowy?

Dodatkowo tarcza antykryzysowa dla turystyki obejmuje utworzenie Turystycznego Funduszu Pomocowego. Ruszy on 1 stycznia 2021 roku.

Fundusz będzie stanowić zabezpieczenie dla klientów, którzy będąc na wakacjach dowiedzą się, że ich biuro turystyczne upadło.

Pomoże to też w sytuacji, gdy w przyszłości wylot nie będzie możliwy na przykład z powodu zamknięcia granic przez pandemię koronawirusa, czy chociażby zamachy terrorystyczne lub anomalie pogodowe.

To nie koniec profitów płynących z nowych przepisów.

Jeśli firmy prowadzące działalność turystyczną, gestorzy bazy noclegowej, agenci turystyczni, piloci czy przewodnicy turystyczni wykażą spadek dochodów o co najmniej 75%, zostaną zwolnieni ze składek ZUS za lipiec, sierpień i wrzesień.

Szacuje się, że tarcza turystyczna będzie kosztować 700 mln złotych, z czego 400 mln złotych pochłoną postojowe i zwolnienie z ZUS, a 300 mln złotych ma kosztować Turystyczny Fundusz Zwrotów. Ustawa wejdzie w życie w ciągu 7 dni od jej ogłoszenia.

- Mamy więc wreszcie do czynienia z rozwiązaniami kompleksowymi, dla obu stron. To pozwoli branży turystycznej łatwiej przetrwać pandemię koronawirusa - podsumowuje Henicz.

Oszuści próbują wyłudzić pieniądze na "bon turystyczny"

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie