Zwrot biletu PKP - jak to zrobić i kiedy? Takie warunki muszą zostać spełnione w przypadku biletów Intercity i POLREGIO

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Zasady dotyczące tego, kiedy i w jaki sposób można dokonać zakupionych biletów regulowane są ogólnymi przepisami przewozowymi oraz regulaminami przewoźników.
Zasady dotyczące tego, kiedy i w jaki sposób można dokonać zakupionych biletów regulowane są ogólnymi przepisami przewozowymi oraz regulaminami przewoźników. Szymon Starnawski/ Polska Press
Pasażerowie, którzy zakupili wcześniej bilet PKP, ale jednak nie mogą zrealizować danego przejazdu, mogą wnioskować o zwrot kosztów za niewykorzystaną podróż. Należy jednak pamiętać o wszystkich terminach i wymogach stawianych przez spółki oraz konieczności uiszczenia odstępnego w tej sytuacji. Kiedy można zwrócić bilet PKP i jak to zrobić? Wyjaśniamy krok po kroku jak przejść przez cała procedurę zwrotu.

Spis treści

Jak zwrócić bilet PKP online?

Przewoźnicy kolejowi świadczący usługi na terenie naszego kraju oferują możliwość dokonania zwrotu zakupionych biletów. Zasady dotyczące tego, kiedy można to zrobić, regulowane są przez ogólne przepisy przewozowe, a także regulaminy samych przewoźników.

Bilety PKP, które kupiliśmy przez Internet, możemy zwrócić z poziomu serwisu internetowego spółki. Jeśli zakupu dokonaliśmy bez rejestracji, na naszej poczcie e-mail znajdziemy wiadomość z numerem biletu, a także linkiem do panelu użytkownika. Po kliknięciu odnośnik wystarczy wybrać opcję „Opłacone”, a potem „Zrezygnuj” przy danym bilecie i potwierdzić operację.

W przypadku użytkowników, którzy mają konto, wystarczy się zalogować i przejść do wymienionej wyżej zakładki. Na zwrot pieniędzy będziemy czekali maksymalnie 30 dni od momentu złożenia rezygnacji, ale zwykle będą to 2-3 dni robocze. Z biletu kupionego online możemy zrezygnować w terminie do 5 minut przed planowanym odjazdem pociągu. Jeśli został natomiast niewykorzystany częściowo, należy wystąpić do przewoźnika z odpowiednim wnioskiem.

– W przypadku biletu na przejazd międzynarodowy całkowicie niewykorzystanego, pasażer może go zwrócić w serwisie e-IC albo w aplikacji PKP Intercity z potrąceniem odstępnego, którego wysokość zależy od rodzaju biletu lub oferty – wyjaśnia PKP Intercity w komentarzu przesłanym Strefie Biznesu.

Zwrot biletu PKP kupionego w kasie

Bilety zakupione stacjonarnie można zwrócić w dowolnej kasie biletowej danego przewoźnika. W tym przypadku cała procedura trwa kilka minut, a pieniądze można otrzymać od razu do ręki.

PKP Intercity w komentarzu przesłanym Strefie Biznesu wyjaśnia, że „jeśli rozpoczął się termin ważności dokumentu przewozu (nie dotyczy rezerwacji miejsca) albo minął czas przewidziany na jego zwrot w serwisach internetowych lub aplikacjach, a pasażer chce zrezygnować z przejazdu, to musi uzyskać poświadczenie”.

Kasa biletowa może wydać poświadczenie w sytuacji, gdy pasażer rezygnuje:

  • z przejazdu pociągiem IC, TLK bez obowiązkowej rezerwacji, a także EIC przed upływem terminu ważności danego biletu,
  • z przejazdu pociągiem IC, TLK z obowiązkową rezerwacją miejsc, a także EIP do 60 minut od rozpoczęcia terminu ważności biletu (nie później niż przed upływem terminu ważności),
  • z przejazdu na stacji, na której pasażer wysiadł, ale do 60 minut od godziny przyjazdu na tę stację.

– Aby otrzymać zwrot pieniędzy, pasażer musi zwrócić oryginał dokumentu przewozu wraz z poświadczeniem, jeśli było do niego wydane. Poświadczony dokument przewozu można zwrócić w kasie biletowej w terminie trzech miesięcy od dnia poświadczenia – informuje PKP IC.

Rezerwację miejsca można zwrócić tylko przed rozpoczęciem jej ważności.

Jaka prowizja za zwrot biletu PKP?

Przewoźnicy kolejowi zazwyczaj pobierają prowizje za zwrot kupionych biletów. W przypadku PKP IC opłata wynosi:

  • 15 proc. – bilety na pociągi IC, TLK i EIP,
  • 15 proc. – bilety na miejsca sypialne.

Jeśli chcemy zmienić dzień lub godzinę podróży, natomiast miejsce wyjazdu oraz stacja docelowa pozostaną bez zmian, można skorzystać z możliwości wymiany biletu. W tym przypadku przewoźnik nie potrąci odstępnego.

Zwrot biletu w trakcie podróży

Pasażerowie mają również możliwość przerwania podróży i wnioskowania o częściowy zwrot kosztów. W tym celu można zgłosić się do konduktora w celu odebrania poświadczenia o dokonanej zmianie.

– Jeżeli jednak podróżny nie zgłosił konduktorowi w pociągu rezygnacji z przejazdu do stacji przeznaczenia, może uzyskać poświadczenie w terminie ważności biletu – w punkcie odprawy na stacji pośredniej położonej na drodze przewozu. Osoba obsługująca podróżnych w punkcie odprawy zamieszcza odpowiednie poświadczenie – czytamy w regulaminie PKP IC.

Uzyskane poświadczenie umożliwi ubieganie się o odzyskanie pieniędzy w formie reklamacji. Przewoźnicy nie ponoszą odpowiedzialności za bilety kupione przez pomyłkę.

Zwrot biletu w POLREGIO

Przewoźnik POLREGIO również umożliwia dokonanie zwrotu biletów przed podróżą lub na drodze przewozu. W celu odzyskania pieniędzy trzeba najpierw pozyskać odpowiednie poświadczenie u konduktora lub w punkcie odprawy.

– Zwrot należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystany (odpowiednio poświadczony) bilet, można uzyskać w dowolnym punkcie odprawy prowadzącym sprzedaż biletów danego rodzaju w terminie do 3 miesięcy, licząc od dnia ważności biletu, pod warunkiem zwrócenia przez podróżnego oryginału poświadczonego biletu – informuje spółka.

Poświadczenia nie wymagają bilety, które zwracane są przed rozpoczęciem terminu ważności.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu