Zwolnienia w Volkswagen Poznań: Fabryka VW zlikwiduje 750 miejsc pracy do 2020 roku. Powód? Automatyzacja i modernizacja VW Poznań

Rafał Cieśla
Rafał Cieśla
Zaktualizowano 
Zwolnienia w fabryce motoryzacyjnej Volkswagen Poznań są związane m.in. z automatyzacją fabryki. Zobacz, kogo zwolnienia i likwidacja stanowisk dotknie w zakładach Volkswagen Poznań. Dlaczego dojdzie do likwidacji stanowisk w VW? Czy w VW Poznań planowane są zwolnienia grupowe? Kogo - jakich specjalistów - będzie w przyszłości potrzebowała poznańska fabryka Volkswagena? Łukasz Gdak
Zwolnienia w fabryce Volkswagen Poznań. Jak wynika z naszych informacji, w VW Poznań ma zostać zlikwidowanych 750 miejsc pracy do końca 2020 roku. Dlaczego VW, który jest największym pracodawcą w Poznaniu i Wielkopolsce, chce zwalniać lub nie przedłużać umów z pracownikami zatrudnionymi w fabryce Volkswagen Poznań? Którzy pracownicy odejdą lub zostaną zwolnieni z VW Poznań? Czy likwidacja stanowisk dotyczyć będzie fabryki VW w poznańskim Antoninku czy także zakładu VW we Wrześni? - Zmniejszenie liczby stanowisk pracy w Volkswagen Poznań ma bezpośrednio związek z realizowanymi inwestycjami i zwiększeniem stopnia automatyzacji procesów produkcyjnych, w szczególności dotyczy to obszaru spawalni w zakładzie w Poznaniu - mówi portalowi gloswielkopolski.pl Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań. Czy redukcja stanowisk w poznańskiej fabryce Volkswagena będzie miała jakikolwiek wpływ na uczniów lub studentów, którzy kształcą się w klasach patronackich VW lub na studiach dualnych, które współtworzył Volkswagen Poznań z Politechniką Poznańską?

Jak tłumaczą władze fabryki VW Poznań, modernizacja zakładów jest niezbędna, aby dotrzymać kroku konkurencji w przemyśle motoryzacyjnym i zmianom technologicznym. Chodzi tu m.in. o budowę aut elektrycznych, ale nie tylko.

Czytaj też: 25 lat fabryki Volkswagena w Poznaniu: zobacz zdjęcia z imprezy na stadionie przy Bułgarskiej

Zwolnienia w VW Poznań: których pracowników VW będą dotyczyć?

Modernizacja fabryki, coraz większa automatyzacja różnych procesów produkcyjnych oznacza, że w fabryce dojdzie do likwidacji stanowisk. Dotyczy to w szczególności osób, które do tej pory zajmowały stanowiska manualnego spawania i zgrzewania, ale także innych stanowisk produkcyjnych, jak i administracyjnych. W czwartek, 5 września 2019, o tej decyzji dowiedziała się załoga VW Poznań.

- Przemysł motoryzacyjny przechodzi fazę głębokiej rewolucji i nie mam tu na myśli tyko napędów elektrycznych, lecz również zmianę technologii produkcji. Przemysł 4.0, bussines 4.0 zmienia naszą rzeczywistość w biurach i na produkcji. W związku z tym musimy dostosować nasze procesy, ale i liczbę pracowników do tych zmian. Mówimy tu o zmniejszeniu o 750 stanowisk pracy w perspektywie do końca 2020 roku - podkreśla prezes Ocksen.

Czytaj też: Prezes Jens Ocksen o fabryce we Wrześni i w Poznaniu

Volkswagen Poznań: o żadnych zwolnieniach grupowych w VW nie ma mowy

Jak się dowiedzieliśmy, likwidacja stanowisk nie oznacza żadnych zwolnień grupowych w VW Poznań. Część pracowników przejdzie do innych działów, inni odejdą na emeryturę. Z kolei ci pracujący na umowach na czas określony lub tymczasowych mogą nie mieć tych umów przedłużonych. Tutaj ważnym czynnikiem będzie istniejący system ocen pracowniczych. Przedstawiciele VW Poznań przeznaczą też blisko 15 milionów złotych na przekwalifikowanie i szkolenia dla członków załogi.

Czytaj też: Najnowocześniejsza fabryka motoryzacyjna w Europie otwarta we Wrześni

Jednocześnie polityka rekrutacyjna dotycząca wolnych stanowisk w VW skierowana będzie w pierwszej kolejności do pracowników firmy, zwłaszcza tych, którzy mają umowy na czas określony. - Volkswagen Poznań jest i pozostanie największym pracodawcą w Wielkopolsce. Obecnie świadomie inwestujemy w modernizację i nowe technologie, aby zapewnić stabilną przyszłość dla ludzi i zakładów - zaznacza Jolanta Musielak, członek zarządu ds. Personalnych i Organizacji.

- Jesteśmy w tej chwili w kontakcie z partnerami biznesowymi, dostawcami i sprawdzamy możliwości i ich potrzeby kadrowe. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z tego jak dzisiaj wygląda rynek pracy. Nasi pracownicy to osoby przeszkolone, wykształcone i doświadczone w pracy w nowoczesnym środowisku. Jesteśmy przekonani, że nie będą mieli wielkich trudności w znalezieniu nowego pracodawcy - dodaje Jens Ocksen.

Czytaj też: Fabryka VW we Wrześni już działa

VW Poznań: związkowcy o zwolnieniach

W VW Poznań zdecydowana większość pracowników jest zrzeszona w "Solidarności". Jak na informację o likwidacji stanowisk zareagowali związkowcy? Przypomnijmy, że związek zawodowy Solidarność reprezentuje w Volkswagen Poznań 7500 pracowników, co stanowi 70 proc. całej załogi.

Postęp i inwestycje są gwarancją przyszłości dla naszych zakładów i zatrudnionych pracowników, nie mamy tu wątpliwości. Naszym celem jest zabezpieczenie miejsc pracy nie tylko dzisiaj ale i w przyszłości. Pracodawca na nasz wniosek m.in. zagwarantował odpowiednie środki na przygotowanie pracowników do pracy na nowych stanowiskach - mówimy tu o 15 milionach złotych na przekwalifikowanie w perspektywie do 2021 roku

- mówi Piotr Olbryś, przewodniczący NSZZ Solidarność Volkswagen Poznań.

2 miliardy złotych na inwestycje w VW Poznań

W 2019 i 2020 roku Volkswagen Poznań przeznaczy 2 miliardy złotych na inwestycje w hale, urządzenia i szkolenia dla personelu. Co zmienią te inwestycje? Przykładowo w rozbudowanej hali spawalni poziom automatyzacji wzrośnie z 42 do 80 procent. Obecnie w tym obszarze montowanych i programowanych jest 450 robotów, których zadaniem będzie wykonywanie powtarzalnych procesów. Dzięki temu poziom automatyzacji procesu budowy karoserii zwiększy się z 42 do blisko 80 procent.

Jednocześnie firma wzmacnia swoje kompetencje w zakresie rozwoju pojazdów. Oznacza to większe zapotrzebowanie na specjalistów w obszarach m.in. konstrukcji pojazdu. W perspektywie najbliższego roku zatrudnienie znajdzie tam około 30 osób.

Czytaj też: VW Poznań: z fabryki we Wrześni wyjechał 20 000 MAN

Zwolnienia w VW Poznań: co z uczniami i studentami?

We wrześniu i październiku 2019 uczniowie klas zawodowych w ZS1 w Swarzędzu i ZSP we Wrześni oraz studenci studiów dualnych na Politechnice Poznańskiej rozpoczną kolejny rok nauki i połączą wiedzę teoretyczną z doświadczeniem zawodowym i pracą w Volkswagen Poznań. Co likwidacja 750 stanowisk oznacza dla przyszłych pracowników VW Poznań, którzy teraz uczą się lub podejmują naukę w klasach patronackich.

Optymalizacja struktury zatrudnienia, o której dzisiaj mówimy nie dotyczy uczniów klas patronackich, czy studentów studiów dualnych, którzy zdecydowali się swoją przyszłość związać z Volkswagenem. Osoby te zdobywają dzisiaj wiedzę i kwalifikacje jakich będziemy potrzebowali w przyszłości. Dlatego jesteśmy przekonani, że również w przyszłości będziemy oferować absolwentom politechniki i klas patronackich dalszą pracę w zakładach Volkswagen Poznań

- mówi Jolanta Musielak, członek Zarządu ds. Personalnych i Organizacji

Volkswagen Poznań – największy producent samochodów w Polsce

Volkswagen Poznań to największy producent samochodów w Polsce. Rok 2018 był rekordowym w historii spółki. Taśmy produkcyjne opuściło 266 819 samochodów, w tym VW Caddy, T6, Crafter, MAN TGE 9. Spółka to także największy pracodawca w Wielkopolsce, dający zatrudnienie ponad 11 tys. osobom.

Sprawdź też:

polecane: 60 Sekund Biznesu: W internecie jest wygodniej i większy wybór.

Wideo

Materiał oryginalny: Zwolnienia w Volkswagen Poznań: Fabryka VW zlikwiduje 750 miejsc pracy do 2020 roku. Powód? Automatyzacja i modernizacja VW Poznań - Głos Wielkopolski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jarosław.

VW to przecież Polska firma jak i Opel co może potwierdzić M. Morawiecki.

G
Gość

Amzon ich przyjmie

i
interpol

no i macie PiS

koszty produkcji ida w gore i lepiej wprowadzic automaty

Polska chce sie zrownac z Niemcami ? przeciez wiekszosc Europy zarabia 1000-1500 euro czyli juz tyle jak w Polsce.jak beda chcieli wiecej to sie wyprowadza !trzeba kontrolowac koszty zycia aby te 1000 euro wystarczylo na zycie ale przez drukowanie zlotego oraz wrzutke pieniedzy na rynek poszla inflacja ale tego juz pis nie bedzie splacal

M
Marcin

Skończyło się eldorado. Ale słusznie. Podatki w Państwie nas zabijają, coraz większe koszty. Ja się cieszę, że nie likwidują całej fabryki. Sami tego chcieliśmy - wiwaty dla wyborców 500

S
Slaw

Sam pracuję w firmie gdzie wprowadzana jest automatyzacja. Do automatyzacji też potrzebni są pracownicy, ale nie kucharz czy jakiś mgr ekonomii pracujący na lini produkcyjnej tylko facet z kwalifikacjami technicznymi.

G
Gość
6 września, 16:13, Romek:

Tylko na spotkaniu mowa o 750 pracownikach do zwolnienia którzy mają umowy z VW a o workach których jest 1200 nic nie mówią bo im nie przedłuża umów i to daje łączna kwotę około 2000 ludzi do zwolnienia.Dlaczego o tym nie mówią bo dla nich pracownik z Worka to nie pracownik i skala zwolnień będzie ogromna.

A kto powiedział ze 750 osób tylko z volkswagena?

G
Gość

Nie których ludzi trzeba zastąpić,co sobie kupili wykształcenie a żeby tam pracować, są psychoaktywni, i na pewno pomoże to każdemu taka inwestycja powinna być rozpatrywana już w każdych fabrykach itp ponieważ też ludzi brak

G
Głos Poznaniaka

No i? Bezrobocie to nie jest problem naszych czasów. Rynek wchłonie.

R
Romek

Tylko na spotkaniu mowa o 750 pracownikach do zwolnienia którzy mają umowy z VW a o workach których jest 1200 nic nie mówią bo im nie przedłuża umów i to daje łączna kwotę około 2000 ludzi do zwolnienia.Dlaczego o tym nie mówią bo dla nich pracownik z Worka to nie pracownik i skala zwolnień będzie ogromna.

K
Kostrzynianin
6 września, 9:40, Gość:

"spółka VW Poznań to także największy pracodawca w Wielkopolsce"

NIEPRAWDA,

taka np biedronka zatrudnia więcej ludzi,

i tu nie chodzi o same sklepy,

kostrzyn = siedziba główna Biedronki

Wszyndzie ten Kostrzyn jak tam jest bogato i wgl drzwiuf nie trzeba zamykać

G
Gość

"spółka VW Poznań to także największy pracodawca w Wielkopolsce"

NIEPRAWDA,

taka np biedronka zatrudnia więcej ludzi,

i tu nie chodzi o same sklepy,

kostrzyn = siedziba główna Biedronki

Dodaj ogłoszenie