Zwolnienia w krakowskiej kurii. Sprawą zajmie się RPO. Niewykluczona kontrola PIP

Pog
Arcybiskup Marek Jędraszewski rządzi w kurii twardą ręką
Arcybiskup Marek Jędraszewski rządzi w kurii twardą ręką Fot: Adam Wojnar/Polska Press
Metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski zwolnił część pracownic biura prasowego kurii. Powód? Nie mają mężów i nie tworzą katolickich rodzin. Tą sprawą od kilku dni żyje nie tylko Kraków, ale i cała Polska. Jak informuje Radio Zet, interweniować ma Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar. Zamierza także zwrócić się do Państwowej Inspekcji Pracy o kontrolę.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

Sprawa zwolnień w biurze prasowym krakowskiej kurii zaczęła się w czwartek i rozwijała dynamicznie. Jak dowiedziało się Radio Zet, całej sytuacji przyjrzy się RPO, który rozważa także zgłoszenie sprawy do PIP.

Adam Bodnar zamierza poprosić kurię o wyjaśnienia, aczkolwiek - jak zaznacza - prywatny podmiot jakim jest kuria - nie musi na taką prośbę odpowiadać.

Zwolnienia w kurii, bo nie mają mężów

Do zwolnień w Archidiecezji Krakowskiej doszło w czwartek. Wtedy pojawiła się informacja, że całe biuro prasowe - w tym pięć pracujących tam kobiet, zostało rozwiązane. Dodajmy, że chodzi o matki z dziećmi.

Kuria po jakimś czasie doprecyzowała, że zwolniła nie wszystkie, a trzy osoby. Kuria poinformowała, że "jej działania dotyczą zakończenia współpracy jedynie z koordynatorem biura prasowego, Joanną Adamik, i jej dwiema najbliższymi współpracowniczkami, które są osobami niezamężnymi".

"Natomiast dwie pozostałe osoby, które w życiu prywatnym jako matki tworzą wraz ze swymi mężami katolickie rodziny, nadal pozostają pracownikami Biura Prasowego Archidiecezji Krakowskiej" - czytamy w komunikacie. Można było się z niego także dowiedzieć, że Joanna Adamik sama złożyła rezygnację, jeszcze w sierpniu, a władze kurii przychyliły się do niej właśnie teraz.

Komentarz zwolnionej Joanny Adamik

Do powyższych informacji odniosła się Joanna Adamik na swoim profilu na Facebooku, gdzie w emocjonalnych słowach komentuje całą sprawę, w którą ciężko jest jej uwierzyć.

„Nareszcie wiem! Zwolnili mnie i Kasię Katarzyńską za to, że nie mamy mężów, tylko samotnie (dodam, że z wyboru i będąc praktykującymi katoliczkami) wychowujemy adoptowane dzieci i jesteśmy rodzinami zastępczymi dla innych dzieciaków, a Monika Jaracz tylko za to, że nie ma męża ani dzieci... Czy mamy rozumieć, że wierzące, praktykujące samotne matki, także adopcyjne, nie mają miejsca w Kościele katolickim i nie mogą mu służyć? Gdzie to jest napisane w Piśmie Świętym lub Katechizmie Kościoła? Stracić pracę za brak męża...” - napisała Adamik.

Dalej kobieta pisze, że jest bardzo zdziwiona postawą abpa Marka szewskiego, zwłaszcza wobec jego wcześniejszej postawy. „Ksiądz Arcybiskup odwiedził nas w domu na początku naszej pracy, zna nasze dzieci, rodziny, wielokrotnie się z nimi spotykał, rok temu ochrzcił córkę Kasi, dzieci go uwielbiały i od czwartku nie mogą uwierzyć, że ich kochany Ksiądz je porzucił. Może mi to wytłumaczyć jakiś mądry Kapłan? Wolno nam iść z dziećmi jutro na niedzielną Mszę św., czy najpierw musimy znaleźć mężów?” - pyta się Adamik na koniec swojego wpisu.

Internauci współczują

Pod jej oświadczeniem na Facebooku do niedzieli pojawiło się blisko 200 komentarzy. W większości kobiecie okazywane jest współczucie. Pojawiają się też porady, aby o całej sprawie napisać do papieża Franciszka.

„Asiu. Podłość tego co Was spotkało jest niewyobrażalna. Przykro mi, że tak rozczarowałyście się człowiekiem, którego tak, wbrew wszystkiemu, broniłyście” - napisała jedna z osób. Pracownice biura prasowego kurii zorganizowały medialną akcję w obronie abpa Marka Jędraszewskiego po tym, jak stał się obiektem wielu atakach po swoich słowach o „tęczowej zarazie”.

Przypomnijmy, w piątek w mailu rozesłanym do mediów Joanna Adamik pisała, że wszystkie pracownice biura są matkami mającymi dzieci na utrzymaniu.

„Co robiłyśmy, ile, w jaki sposób i na jakim poziomie pozostawiamy ocenie Państwa. Dziękujemy jednocześnie z całego serca za wszystkie słowa pochwał, wsparcia, wdzięczności, za cierpliwość i zrozumienie, że nie wszystko zależało od nas. Dziękujemy za tak liczne upowszechnianie naszych depesz, zdjęć, filmów, nagrań oraz postów przez Państwa. (...) Tych z Państwa, którzy są wierzący, prosimy o modlitwę za nas i za Księdza Arcybiskupa, wszystkim dziękujemy z nadzieją na spotkanie już w innych rolach i zadaniach, których jesteśmy zmuszone dość pilnie szukać” - pisała wtedy Adamik.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Zwolnienia w krakowskiej kurii. Sprawą zajmie się RPO. Niewykluczona kontrola PIP - Gazeta Krakowska

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anna D

Jędraszewski! Ty też nie masz męża ani żony więc zwolnij się ze stanowiska. Nie zasługujesz na te zaszczyty. Nie chcemy cię

G
Gość

Bodnarze zajmij się swoją zastępczynią od krów

M
MiDoG
23 września, 10:34, Jarpako:

Coś jednak te "babki" musiały nawywijać skoro Biskup znany z pobłażliwości je zwolnił. Ja zostałem zwolniony z pracy to taki homofil bodnar odpisał, że to moja sprawa i pracodawcy, ewentualnie sądu. Zacytuję klasyka " gdzie z tym ryjem bodnar"?

23 września, 13:48, Settembrini:

Kuria napisała w swoim oświadczeniu, co „nawywijały” te „babki”: nie miały mężów. Chyba, że uważasz, że kuria kłamie i ukrywa prawdziwe powody zwolnienia - w takim razie napisz to wyraźnie.

23 września, 14:30, Jarpako:

Czy na pewno czytałeś oświadczenie kurii i jest tam tak napisane? Bo jak nie to jesteś powielaczem kłamstwa. I pomyśl logicznie nawet jako leninowiec. Nikt o zdrowych zmysłach za coś takiego nie zwolniłby człowieka. Myśl samodzielnie to nie boli.

23 września, 18:28, Gość:

I znowu ta sama obsesja - każdy kto ośmieli się wyrazić krytykę z automatu musi być "komuchem". Ręce opadają. Co do oświadczenia to nie ma nim rzeczywiście wprost, że zwolnione zostały za brak mężów - jest za to co innego, informacja, że z grupy to kobiety zamężne pozostawiono na etatach (zatrudniono do dalszej pracy). Spokojnie brzmi to jak sugestia kryterium doboru pracownika. Jedna z tych, którymi nie wolno się posługiwać.

24 września, 08:43, Jarpako:

Twoja odwaga jest imponująca. Skrytykuj np. lgbt, którzy na marszach deprawują małoletnich. Skrytykuj Izrael, że chce od Polski wyłudzić pieniądze. Jak na razie to atakujesz słabszych - którzy się nie bronią bez zapoznania się z sytuacją. Panie były zatrudnione przez firmę zewnętrzną, którą wynajęła kuria. Przyjrzyj się pseudokonkursom na stanowiska w gminach, powiatach, województwach. czysta fikcja i ustawki. Taką Polskę zostawili nam złodzieje (po) i komuchy (sld).

Szanowny Jarpako,

Przede wszystkim współczuję, że nie uzyskałeś pomocy w chwili kiedy zwalniano Cię z pracy. Mam nadzieję że uzyskałeś pomoc od bliskich.

Masz rację, że nie znamy powodu rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami. Jednak w kwestii zachowania Kurii ludzi zbulwersował fakt, że w swoim oświadczeniu zasugerowała, że powodem jest kwestia małżeństwa. Ludzie i ich historie są różne, i powody braku stałego związku również. Nie powinniśmy ich oceniać, bo ich właśnie nie znamy. Natomiast ten wpis spowodował, że wiele osób niezamężnych poczuło się gorszymi ludźmi.

Od Kościoła i Kurii oczekujemy i wymagamy wyjątkowej wrażliwości i skupienia się na człowieku. W tym przypadku tego zabrało. Był to błąd i jak zauważysz oświadczenie w tej treści zniknęło ze strony Kurii, więc poniekąd sama zdała sobie z tego sprawę.

Bezkrytyczne podejście do naszych autorytetów nigdy nie będzie im służyło. Nikt nie jest nieomylny - polityk, partia, naród czy kościół. Obrona czy bagatelizowanie przez nas ich błędów spowodują ich upadek. Jak mają być lepsi, skoro uważamy ich za doskonałych?

Nie obrażajmy ale też nie udawajmy że nic się nie stało. Zachęcajmy by byli lepsi.

Życzę Ci więcej szczęścia w życiu.

J
Jarpako
23 września, 10:34, Jarpako:

Coś jednak te "babki" musiały nawywijać skoro Biskup znany z pobłażliwości je zwolnił. Ja zostałem zwolniony z pracy to taki homofil bodnar odpisał, że to moja sprawa i pracodawcy, ewentualnie sądu. Zacytuję klasyka " gdzie z tym ryjem bodnar"?

23 września, 13:48, Settembrini:

Kuria napisała w swoim oświadczeniu, co „nawywijały” te „babki”: nie miały mężów. Chyba, że uważasz, że kuria kłamie i ukrywa prawdziwe powody zwolnienia - w takim razie napisz to wyraźnie.

23 września, 14:30, Jarpako:

Czy na pewno czytałeś oświadczenie kurii i jest tam tak napisane? Bo jak nie to jesteś powielaczem kłamstwa. I pomyśl logicznie nawet jako leninowiec. Nikt o zdrowych zmysłach za coś takiego nie zwolniłby człowieka. Myśl samodzielnie to nie boli.

23 września, 18:28, Gość:

I znowu ta sama obsesja - każdy kto ośmieli się wyrazić krytykę z automatu musi być "komuchem". Ręce opadają. Co do oświadczenia to nie ma nim rzeczywiście wprost, że zwolnione zostały za brak mężów - jest za to co innego, informacja, że z grupy to kobiety zamężne pozostawiono na etatach (zatrudniono do dalszej pracy). Spokojnie brzmi to jak sugestia kryterium doboru pracownika. Jedna z tych, którymi nie wolno się posługiwać.

Twoja odwaga jest imponująca. Skrytykuj np. lgbt, którzy na marszach deprawują małoletnich. Skrytykuj Izrael, że chce od Polski wyłudzić pieniądze. Jak na razie to atakujesz słabszych - którzy się nie bronią bez zapoznania się z sytuacją. Panie były zatrudnione przez firmę zewnętrzną, którą wynajęła kuria. Przyjrzyj się pseudokonkursom na stanowiska w gminach, powiatach, województwach. czysta fikcja i ustawki. Taką Polskę zostawili nam złodzieje (po) i komuchy (sld).

G
Gość
23 września, 10:34, Jarpako:

Coś jednak te "babki" musiały nawywijać skoro Biskup znany z pobłażliwości je zwolnił. Ja zostałem zwolniony z pracy to taki homofil bodnar odpisał, że to moja sprawa i pracodawcy, ewentualnie sądu. Zacytuję klasyka " gdzie z tym ryjem bodnar"?

23 września, 13:48, Settembrini:

Kuria napisała w swoim oświadczeniu, co „nawywijały” te „babki”: nie miały mężów. Chyba, że uważasz, że kuria kłamie i ukrywa prawdziwe powody zwolnienia - w takim razie napisz to wyraźnie.

23 września, 14:30, Jarpako:

Czy na pewno czytałeś oświadczenie kurii i jest tam tak napisane? Bo jak nie to jesteś powielaczem kłamstwa. I pomyśl logicznie nawet jako leninowiec. Nikt o zdrowych zmysłach za coś takiego nie zwolniłby człowieka. Myśl samodzielnie to nie boli.

I znowu ta sama obsesja - każdy kto ośmieli się wyrazić krytykę z automatu musi być "komuchem". Ręce opadają. Co do oświadczenia to nie ma nim rzeczywiście wprost, że zwolnione zostały za brak mężów - jest za to co innego, informacja, że z grupy to kobiety zamężne pozostawiono na etatach (zatrudniono do dalszej pracy). Spokojnie brzmi to jak sugestia kryterium doboru pracownika. Jedna z tych, którymi nie wolno się posługiwać.

W
Wiedzieliście,

że Kuria to "prywatny podmiot"? Dziwne, że prywatny podmiot poucza obywateli na co dzień i mówi jak mają żyć.

J
Jarpako
23 września, 10:34, Jarpako:

Coś jednak te "babki" musiały nawywijać skoro Biskup znany z pobłażliwości je zwolnił. Ja zostałem zwolniony z pracy to taki homofil bodnar odpisał, że to moja sprawa i pracodawcy, ewentualnie sądu. Zacytuję klasyka " gdzie z tym ryjem bodnar"?

23 września, 13:48, Settembrini:

Kuria napisała w swoim oświadczeniu, co „nawywijały” te „babki”: nie miały mężów. Chyba, że uważasz, że kuria kłamie i ukrywa prawdziwe powody zwolnienia - w takim razie napisz to wyraźnie.

Czy na pewno czytałeś oświadczenie kurii i jest tam tak napisane? Bo jak nie to jesteś powielaczem kłamstwa. I pomyśl logicznie nawet jako leninowiec. Nikt o zdrowych zmysłach za coś takiego nie zwolniłby człowieka. Myśl samodzielnie to nie boli.

S
Settembrini
23 września, 10:34, Jarpako:

Coś jednak te "babki" musiały nawywijać skoro Biskup znany z pobłażliwości je zwolnił. Ja zostałem zwolniony z pracy to taki homofil bodnar odpisał, że to moja sprawa i pracodawcy, ewentualnie sądu. Zacytuję klasyka " gdzie z tym ryjem bodnar"?

Kuria napisała w swoim oświadczeniu, co „nawywijały” te „babki”: nie miały mężów. Chyba, że uważasz, że kuria kłamie i ukrywa prawdziwe powody zwolnienia - w takim razie napisz to wyraźnie.

J
Jarpako
23 września, 10:34, Jarpako:

Coś jednak te "babki" musiały nawywijać skoro Biskup znany z pobłażliwości je zwolnił. Ja zostałem zwolniony z pracy to taki homofil bodnar odpisał, że to moja sprawa i pracodawcy, ewentualnie sądu. Zacytuję klasyka " gdzie z tym ryjem bodnar"?

Dodam jeszcze, że kuria nie była pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy. Niech w końcu ten niedorzecznik poczyta coś, może to być nawet jakiś przepis prawny np. Kodeks Cywilny.

k
ktozabroniksiędzu

Miał objawienie, że mu te kobiety zagrażają, to zwolnił. Może były pobożniejsze od niego, cokolwiek to może znaczyć?

J
Jarpako

Coś jednak te "babki" musiały nawywijać skoro Biskup znany z pobłażliwości je zwolnił. Ja zostałem zwolniony z pracy to taki homofil bodnar odpisał, że to moja sprawa i pracodawcy, ewentualnie sądu. Zacytuję klasyka " gdzie z tym ryjem bodnar"?

W
Waldi
22 września, 19:28, Gość.:

Jesteśmy z arcybiskupem Krakowianie.A czy zwolnienia były tylko w Kurii.

23 września, 09:57, Gość:

Nie, nie jesteśmy.

Ja nie jestem w tej sytuacji za Arcybiskupem Jędraszewskim mimo że nie jestem z Krakowa.

W
Waldi
23 września, 08:32, Ehh:

A prawda najpewniej i tak leży po środku. Jak tak dalej pójdzie, to msze będą zlecane firmom zewnętrznym, a księża katoliccy nie będą musieli być...katolikami.Bo jak można zabronić chłopu być babą, a ateiscie bycia księdzem?

Zupełnie się z tobą nie zgadzam Arcybiskup Marek Jędraszewski zrobił coś nie dobrego zwolnił Matki samotnie wychowujące dzieci i zrobił to dla tego że nie mają mężów dziwny powód.

Uważam że Księża Powinni być w kościele i odprawiać mszę dalej ale powinni traktować wszystkie osoby równo a ty wrzucasz tą sytuację w jakieś dziwne inne sytuacje a zupełnie nie o nie tu chodzi naprawdę czasami warto zastanowić się co się piszę.

G
Gość
23 września, 09:31, Ryś:

A JAK MNIE ZWALNIANO, TO NIKT SIĘ TYM NIE PRZEJMOWAŁ ! MÓWILI MI ŻE TAKI JEST INTERES FIRMY !!! ALBO JAK MNIE ZMUSZANO DO ZAŁOŻENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ BY OKRAŚĆ MNIE Z URLOPU I CZASU PRACY ! TO BYŁO W PORZĄDKU !!! COŚ KOMUŚ SIĘ W GŁOWIE POMIESZAŁO !!!

A może zamiast żałować innym, pomyśl, że to właśnie okazja, żeby głośno zacząć mówić o wszystkich takich sprawach, także twoich. Zmuszanie do zakładania działalności jest obecnie powszechną, skandaliczną praktyką. Po podniesieniu płacy minimalnej będzie jeszcze gorzej.

G
Gość
22 września, 19:28, Gość.:

Jesteśmy z arcybiskupem Krakowianie.A czy zwolnienia były tylko w Kurii.

Nie, nie jesteśmy.

Wróć na i.pl Portal i.pl