Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w zasadach prezentowania negatywnych ocen produktów na Ceneo.pl i Opineo.pl

OPRAC.:
Alicja Durka
Alicja Durka
123RF
Według badań przeprowadzonych przez PBS na zlecenie UOKiK aż 84 proc. ankietowanych przed zakupami sprawdza opinie na temat produktu w Internecie. Okazuje się, że niektóre z opinii i ocen negatywnych jest nieuwzględniane w statystykach. Ta praktyka ma już wkrótce zostać zmieniona.

Nieprawdziwe opinie konsumenckie

W wyniku działań Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji, ceneo.pl oraz opineo.pl zmienią zasady prezentowania negatywnych ocen wystawianych przez konsumentów. Według badań aż 84 proc. ankietowanych przed zakupem korzysta z opinii zamieszczonych w internecie.

- Konsumenci mają prawo do rzetelnej informacji – zwłaszcza w przypadku zakupów przez Internet jest to niezmiernie ważne, dlatego podejmujemy działania, aby zapewnić konsumentom dostęp do w pełni wiarygodnych opinii zakupowych

– wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Polacy kupują na zapas

od 16 lat

Trzech na czterech badanych deklaruje, że słyszało o tym, że opinie mogą nie odzwierciedlać rzeczywistości. Prawie połowa ankietowanych obawia się, że przy wyborze produktu może kierować się fałszywymi opiniami. Jednocześnie ponad 80 proc. konsumentów uważa, że wysoka ocena w rankingu lub pozytywne opinie o produkcie są raczej lub bardzo ważne podczas dokonywania zakupów internetowych. Konsumenci jednak często nie sprawdzają prawdziwości opinii, ponieważ nie wiedzą, jak mogą to zrobić. Prawie połowa osób wskazuje na ten problem.

Facebookowy profil Niezgodność produktu z opisem prowadzi zbiór zdjęć, na których niezadowoleni klienci z całego świata publikują przykłady swoich nieudanych internetowych zakupów. Autorką profilu jest kobieta pochodząca z Morąga. Kupujący porównują realny towar z tym przedstawionym na zdjęciu. Często obie rzeczy są zupełnie do siebie niepodobne. Zobaczcie sami na co można trafić w wirtualnych zakupach.

Produkt niezgodny z opisem. Największe bomby zakupów powraca...

Wątpliwości co do działania portali ceneo.pl i opineo.pl

Problematyczne okazały się sposoby prezentowania negatywnych opinii i ocen oraz nieuwzględnianie ich w pewnych przypadkach w statystykach. Niektóre z nich był ukrywane, gdy sprzedawca nawiązał kontakt z konsumentem. Ceneo.pl oraz opineo.pl umożliwiają wymianę korespondencji pomiędzy sklepem a klientem, np. przedsiębiorca korzystał z tego, gdy został nisko oceniony. Jeśli konsument nie zareagował na taką wiadomość, jego opinia była ukrywana. Nie wliczała się także do średniej oceny punktowej sklepu. Na obu stronach opinie negatywne nie były również wyświetlane, gdy spór został rozwiązany, a konsument wycofał opinię.

Przypominamy, że portal udostępniający opinie konsumentów może zapewnić narzędzie do komunikacji między klientem a sprzedawcą, ale taki kontakt nie powinien oznaczać usunięcia negatywnej oceny, a tym samym zaburzania statystyk. Jeśli konsument może wycofać negatywną opinię, ponieważ spór między nim a sprzedawcą zakończył się pozytywnie, to informacja o liczbie wycofanych ocen też powinna znaleźć się w serwisie. Mogło się to wiązać z otrzymaniem jakiejś korzyści

- informuje UOKiK.

Obie platformy zadeklarowały zmianę tej praktyki.

Zobacz też:

Dużo się mówi o tym, że ceny w sklepach drastycznie rosną, a ile w tym prawdy? Postanowiliśmy to sprawdzić, porównując ceny przykładowych podstawowych produktów (chleb, mleko, jajka, mięso, owoce, warzywa itp.) z grudnia 2019 r. z tymi z grudnia 2020 r. Jako punkt odniesienia wzięliśmy średnie ceny popularnych produktów z koszyka zakupów serwisu dlahandlu.pl. Sprawdź, które produkty najbardziej podrożały, a które staniały ---->

Co podrożało, a co staniało przez ostatni rok? Zobacz porówn...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski