Matura ustna w 2021 roku. Jak będą wyglądać matury w 2021 roku? Czy będzie matura ustna w 2021 roku? Lista lektur maturalnych! 5.05.2021

Maciej Kałach
Maciej Kałach
Matura 2021 i egzamin ósmoklasisty nadchodzącej wiosny były tematami konferencji prasowej Przemysława Czarnka, ministra edukacji i nauki w środę (16 grudnia). Nie będzie ustnej matury 2021! Z listy lektur obowiązkowych na egzamin ósmoklasisty 2021 wypadła kolejna pozycja.Matura 2021 i następny egzamin ósmoklasisty na koniec podstawówki – w ograniczonej formie, z powodu zdalnego nauczania jesienią 2020 r. – są przedmiotem prac resortu Przemysława Czarnka od ponad miesiąca. W środę (16 grudnia) resort ogłosił, że nie będzie ustnej matury.>>> Czytaj dalej na kolejnej ilustracji >>>
Matura 2021 i egzamin ósmoklasisty nadchodzącej wiosny były tematami konferencji prasowej Przemysława Czarnka, ministra edukacji i nauki w środę (16 grudnia). Nie będzie ustnej matury 2021! Z listy lektur obowiązkowych na egzamin ósmoklasisty 2021 wypadła kolejna pozycja.Matura 2021 i następny egzamin ósmoklasisty na koniec podstawówki – w ograniczonej formie, z powodu zdalnego nauczania jesienią 2020 r. – są przedmiotem prac resortu Przemysława Czarnka od ponad miesiąca. W środę (16 grudnia) resort ogłosił, że nie będzie ustnej matury.>>> Czytaj dalej na kolejnej ilustracji >>>Adam Jankowski (archiwum Polskapresse)
Matura ustna w 2021 roku. Jak będą wyglądać matury w 2021 roku? Czy będzie matura ustna w 2021 roku? Lista lektur maturalnych! Matura 2021 i egzamin ósmoklasisty nadchodzącej wiosny były tematami konferencji prasowej Przemysława Czarnka, ministra edukacji i nauki.

Matura ustna w 2021 roku. Jak będą wyglądać matury w 2021 roku? Czy będzie matura ustna w 2021 roku? Lista lektur maturalnych!

Matura 2021 i następny egzamin ósmoklasisty na koniec podstawówki – w ograniczonej formie, z powodu zdalnego nauczania jesienią 2020 r. – są przedmiotem prac resortu Przemysława Czarnka od ponad miesiąca. W środę (16 grudnia) resort ogłosił, że nie będzie ustnej matury.

Matura 2021 i egzamin ósmoklasisty. O zmniejszeniu wymagań wiadomo od listopada. Ale kwestia matury ustnej była nierozstrzygnięta...

Przypomnijmy. Już 16 listopada minister zastrzegł, że zakres wiedzy na obu państwowych sprawdzianach będzie zmniejszony o 20-30 proc. Poza tym na maturze 2021 nie będzie obowiązku zapisywania się na jeden z egzaminów dodatkowych (na poziomie rozszerzonym). W poprzednich latach absolwent musiał zdecydować się na jeden z takich egzaminów – chociaż nie obowiązywał próg zdawalności. Na czym, według listopadowych zapowiedzi, polega ograniczenie wymagań? Np. na sprawdzianie kończącym podstawówkę w 2021 r, we wszystkich jego częściach (z języka polskiego, wybranego obcego oraz matematyki) zmniejszy się liczba pytań, przy utrzymaniu czasu na rozwiązanie testu z 2020 r.

Przemysław Czarnek ogłosił wtedy także, iż w przypadku polskiego zmniejszy się liczba lektur, których znajomość będzie wymagana. To uczeń wybierze lekturę jako "bazę" swojego wypracowania: zamiast jej konkretnego wskazywania przez autorów arkusza. Tym wypracowaniem w 2021 r. okaże się, albo rozprawka, albo opowiadanie (co wyklucza np. charakterystykę bohatera).

Z kolei 20 listopada ministerstwo opublikowało gotowy projekt ze zmniejszonymi wymaganiami egzaminacyjnymi. Wśród nich znalazła się lista lektur obowiązkowych na egzamin ósmoklasisty (tylko w 2021 r.). Ósmoklasiści z 2020 r. musieli znać 12 pozycji z listy lektur obowiązkowych i to do nich odnosili się autorzy arkusza egzaminacyjnego z języka polskiego (żeby nie było za prosto, np. na jedyną pozycję składały się "Quo vadis" i "Latarnik" Henryka Sienkiewicza - jedną pozycję tworzyło też kilka dzieł Adama Mickiewicza).

Ogłoszona w listopadzie lista lektur obowiązkowych zawierała tylko 10 pozycji. W dodatku dziesiątą pozycją były enigmatycznie zapisane "wiersze wybranych poetów". Nauczyciele polskiego najbardziej zwrócili uwagę na brak "Syzyfowych prac" Stefana Żeromskiego. Okazało się, że na tym nie koniec cięć w lekturach...

Matura oraz egzamin ósmoklasisty 2021. Co wiadomo w środę (16 grudnia)?

Przemysław Czarnek dał czas środowisku oświatowemu na konsultację listopadowego projektu. I w środę (16 grudnia) ogłosił, co one przyniosły. Generalnie listopadowe ustalenia są utrzymane, a ponadto dochodzą kolejne ograniczenia materiału do sprawdzianów.

Egzamin maturalny, podobnie jak w 2020 r., będzie przeprowadzany tylko w części pisemnej.

"Odpowiadając na szereg próśb przesłanych do resortu, Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek podjął decyzję, że w 2021 r. część ustna egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka mniejszości narodowej i języka obcego nowożytnego nie będzie obowiązkowa. Będą mogli przystąpić do niej – podobnie jak w 2020 r. – absolwenci, którym wynik części ustnej egzaminu z danego przedmiotu jest potrzebny w postępowaniu rekrutacyjnym na uczelnię zagraniczną." - brzmi komunikat MEN ze środy.

W zakresie egzaminu pisemnego z matematyki na poziomie podstawowym – ministerstwo ograniczyło wymagania dotyczące funkcji i graniastosłupów, ponadto w całości zredukowano wymagania dotyczące brył obrotowych.

Egzamin ósmoklasisty 2021. Z listy na sprawdzian z polskiego wypada kolejna lektura

W przypadku listy lektur na egzamin ósmoklasisty z języka polskiego - po konsultacjach - wypada kolejna pozycja. Chodzi o "Tędy i owędy" Melchiora Wańkowicza. Zatem liczba tych pozycji spada do dziewięciu.

Poniżej aktualna lista lektur na egzamin ósmoklasisty z języka polskiego 2021.

  1. Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
  2. Aleksander Fredro, Zemsta;
  3. Jan Kochanowski, wybór fraszek i trenów, w tym tren VII i VIII;
  4. Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
  5. Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (całość);
  6. Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;
  7. Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;
  8. Juliusz Słowacki, Balladyna;
  9. wiersze wybranych poetów.

Nie będzie matury ustnej 2021. Komentarze nauczycieli

„Oni wierzą w odwołanie tej części matury” – mówił o trzecioklasistach ze swojej szkoły i ustnym egzaminie dojrzałości w 2021 r. Dariusz Chętkowski, nauczyciel języka polskiego w XXI Liceum Ogólnokształcącym w Łodzi (w wywiadzie z 26 listopada).
Jednak sam Dariusz Chętkowski jest ogromnym zwolennikiem matury ustnej, bo „wypowiedź przed komisją to tradycja polskiego nauczania, zaś dla młodzieży ważny sprawdzian umiejętności formułowania sądów”.

Mamy też komentarz Wojciecha Ulatowskiego, dyrektora XLVII LO w Łodzi, uzyskany zaraz po środowej konferencji Przemysława Czarnka. Dyrektor podziela przekonanie o wartości egzaminu ustnego, zwłaszcza w kontekście sprawdzania wiedzy z języka obcego.

„Poza tym nie zmienia się zasad w trakcie gry. Co z uczniami, którzy solidnie przygotowywali się do matury ustnej 2021?” - pyta Wojciech Ulatowski.

Dyrektor z Łodzi zauważa, iż obecni drugoklasiści z ogólniaków spędzili połowę z dotychczasowej edukacji w ogólniakach „na zdalnym”, zatem mogą poczuć się pokrzywdzeni, jeśli w ich przypadku władza od ustnej matury (2022) nie odstąpi...

W październiku 2020 r. informowaliśmy, iż internetowa petycja z postulatem odwołania ustnej matury 2021 zebrała już wtedy ponad 30 tys. podpisów. Nie trzeba być wróżką, aby przepowiedzieć pojawienie się podobnej petycji dotyczącej roku 2022...

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
21 kwietnia, 11:35, Gość:

"7 szkód jakie wyrządza dzieciom i młodzieży nauczanie zdalne

Nauczanie zdalne bywa koniecznością. Jednak nie można lekceważyć związanych z nim problemów. Zmarnowane miesiące, a w zasadzie niemal rok, nie wrócą. Czas ten minął bezpowrotnie. Natomiast strat nie da się łatwo nadrobić. Obejmują one pogorszenie relacji rówieśniczych, utratę zdrowia, straty gospodarcze oraz niższą efektywność nauki.

Trudniej o przyjaźń

Nauka zdalna wiąże się ze znacznym utrudnieniem relacji z rówieśnikami. Szkoła nie służy bowiem wyłącznie nauce, lecz również nawiązywaniu relacji z nimi. Te zaś trudno pielęgnować za pośrednictwem MS Teamsa i jemu podobnych wyznalazków. Pokolenie dzisiejszych (pra)dziadków zwykło mówić, że nigdzie nie nawiązuje się tak trwałych i prawdziwych więzi przyjacielskich, jak np. w wojsku, czy właśnie szkole. I właśnie bez tej szkoły młodzi ludzie mogą utracić bezpowrotnie szansę na przyjaźń, będącą według Arystotelesa, jednym z największych dóbr.

Problem ten został dostrzeżony przez psychologa – Bognę Białecką. „Z jednej strony nastolatki pozbawione możliwości budowania normalnych więzi rówieśniczych szukają ich namiastek w Internecie. Tyle że to nie są normalne rozmowy, konflikty i wspólne robienie różnych rzeczy. Wiele z konwersacji jest pozbawionych treści, część polega na wzajemnym obrzucaniu się inwektywami i ucieczce, gdy robi się przykro. Tyle jeśli chodzi o budowanie relacji rówieśniczych” – zauważa na łamach PCh24.pl.

Jak zauważa lek. med. Paweł Basiukiewicz w rozmowie z „Do Rzeczy” „mamy do czynienia z okrucieństwem i nieumiejętnością przyznania się do błędu ze strony rządzących. Chodzi mi o zamykanie szkół i trzymanie dzieci w jakiejś dyssocjalnej bańce”. Jako szczególnie nieuzasadnione z medycznego punktu widzenia uznaje on uniemożliwianie aktywności na zewnątrz, ale problem stanowi też zamykanie szkół..."

https://pch24.pl/7-szkod-jakie-wyrzadza-dzieciom-i-mlodziezy-nauczanie-zdalne/



I taki oto komentarz z artykułu:

"Jak zatrudniano mnie do biura to na szkoleniu z BHP pytano czy będę spędzał przed komputerem więcej niż 4 godzinny dziennie, jeśli tak to jest to praca w SZKODLIWYCH WARUNKACH. Dzieci przesiadują przed komputerem po kilkanaście godzin – najpierw na pseudo lekcjach a potem odrabiając zadania domowe. Gdzie są psycholodzy dziecięcy, Rzecznik Praw Dziecka? Rodzice? Pasuje im? O Ministrze Edukacji nie wspominam, bo sam to wprowadził. Wielki obrońca Wiary i Dzieci. Jest odpowiedzialny za choroby dzieci, które w wyniku tego chorego pomysłu u dzieci wystąpią. Brak słów. Nauczyciele to demoralizatorzy, złamasy i z pedagogiką nie mają nic wspólnego – stali się urzędasami bez kręgosłupa, bo wiedzy i moralności. Jeśli ktoś ma władze, to ponosi odpowiedzialność. Owoce tej chorej edukacji już są. Nauczyciele zapomnieli o tym, że dziecko musi pisać ręcznie, bo w ten sposób wyrabia się koordynacja psychosomatyczna. A teraz tylko pliki, tabelki i inne bzdury tresujące. Kompromitacja. RZĄD, POLICJA, PRACOWNICY niesłużby ZDROWIA, SANEPID, NAUCZYCIELE NA BRUK. Jeszcze chwila…"

G
Gość

CZARNkowo to widzę....

G
Gość
"7 szkód jakie wyrządza dzieciom i młodzieży nauczanie zdalne

Nauczanie zdalne bywa koniecznością. Jednak nie można lekceważyć związanych z nim problemów. Zmarnowane miesiące, a w zasadzie niemal rok, nie wrócą. Czas ten minął bezpowrotnie. Natomiast strat nie da się łatwo nadrobić. Obejmują one pogorszenie relacji rówieśniczych, utratę zdrowia, straty gospodarcze oraz niższą efektywność nauki.

Trudniej o przyjaźń

Nauka zdalna wiąże się ze znacznym utrudnieniem relacji z rówieśnikami. Szkoła nie służy bowiem wyłącznie nauce, lecz również nawiązywaniu relacji z nimi. Te zaś trudno pielęgnować za pośrednictwem MS Teamsa i jemu podobnych wyznalazków. Pokolenie dzisiejszych (pra)dziadków zwykło mówić, że nigdzie nie nawiązuje się tak trwałych i prawdziwych więzi przyjacielskich, jak np. w wojsku, czy właśnie szkole. I właśnie bez tej szkoły młodzi ludzie mogą utracić bezpowrotnie szansę na przyjaźń, będącą według Arystotelesa, jednym z największych dóbr.

Problem ten został dostrzeżony przez psychologa – Bognę Białecką. „Z jednej strony nastolatki pozbawione możliwości budowania normalnych więzi rówieśniczych szukają ich namiastek w Internecie. Tyle że to nie są normalne rozmowy, konflikty i wspólne robienie różnych rzeczy. Wiele z konwersacji jest pozbawionych treści, część polega na wzajemnym obrzucaniu się inwektywami i ucieczce, gdy robi się przykro. Tyle jeśli chodzi o budowanie relacji rówieśniczych” – zauważa na łamach PCh24.pl.

Jak zauważa lek. med. Paweł Basiukiewicz w rozmowie z „Do Rzeczy” „mamy do czynienia z okrucieństwem i nieumiejętnością przyznania się do błędu ze strony rządzących. Chodzi mi o zamykanie szkół i trzymanie dzieci w jakiejś dyssocjalnej bańce”. Jako szczególnie nieuzasadnione z medycznego punktu widzenia uznaje on uniemożliwianie aktywności na zewnątrz, ale problem stanowi też zamykanie szkół..."

https://pch24.pl/7-szkod-jakie-wyrzadza-dzieciom-i-mlodziezy-nauczanie-zdalne/
G
Gość

Jak będą wyglądać matury?

Jakoś (formalnie) trzeba ten "problem" przetrwać. Wszak, jedynie, "spełniona" matura (egzamin matiralny) uprawniają do podjęcia studiów (samodzielnego zdobywania wiedzy) na poziomie akademickim.

(Jakoś) trzeba to przetrwać !. Wszak, i tak, oczekujemy na zdecydowaną reformę metodyki kształcenia ogólnego (a w tym i akademickiego). W założeniu, "naukowość" ma przestać funkcjonować jako religia(podstawa sensu bytowania) !. NAUKA ma poznawać otaczająca rzeczywistość, nie zaś "zajmować się" rzeczywistością. Oczekuje się, że wiele tzw. "uniwersytetów" przestanie istnieć, gdyż (w tym aspekcie) nie są UNIWERSYTETAMI.

G
Gość

Po co matura ? Wystarczą kupony od proboszcza. 10 kuponów bdb, 8 kuponów db, 6 kuponów dost. , 4 kupony - piekło. 1 du.pon = celujący

G
Gość

Po co Panu wykształcony niewolnik?

Wróć na i.pl Portal i.pl