Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zimowa, świąteczna jazda. Ekspert mówi, jak przygotować się do drogi w trudnych warunkach

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Powinniśmy stosować się do zasad: noga z gazu, zachowanie dystansu. Zadbać także o prawidłowe oświetlenie. Przede wszystkim, nie spieszyć się. Pośpiech i prędkość to nadal główne czynniki wpływające na liczbę wypadków drogowych w Polsce - mówi ekspert o zimowej jeździe.
Powinniśmy stosować się do zasad: noga z gazu, zachowanie dystansu. Zadbać także o prawidłowe oświetlenie. Przede wszystkim, nie spieszyć się. Pośpiech i prędkość to nadal główne czynniki wpływające na liczbę wypadków drogowych w Polsce - mówi ekspert o zimowej jeździe. Przemysław Świderski
Jazda w warunkach zimowych jest znacznie bardziej wymagająca dla kierowców. Pomóc może odpowiednie przygotowanie pojazdu i znacznie większa doza ostrożności i rozwagi za kierownicą – mówi Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie.

Oczywiste jest, że cała śnieżna pokrywa musi być usunięta z pojazdu przed jazdą. Regulują to odpowiednie przepisy.
Samochód musi być przygotowany do drogi, w szeroko rozumiany sposób – tak stanowią przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego. Chodzi m.in. o zapewnienie widoczności kierowcy. Jego pole widzenia nie może być ograniczone w żaden sposób. Rozmawiamy o poruszaniu się w warunkach zimowych, zatem samochód musi całkowicie odśnieżony, nie tylko szyby, lusterka, dach, maska, ale też reflektory i tablice rejestracyjne. Samochód poruszający się po drodze nie może być także zagrożeniem dla innych użytkowników dróg. Mam tu na myśli choćby śnieżną mgiełkę, sypki śnieg unoszący się z dachów nieodśnieżonych dostatecznie pojazdów i zakłócający widoczność kierowcom innych pojazdów. To bardzo niebezpieczne. Dlatego za jazdę nieodśnieżonym samochodem grozi kilkuset złotowy mandat.

Szczególnie niebezpieczne mogą być nieodśnieżone pojazdy ciężarowe… Nie tylko śnieg, ale i fragmenty lodu, które tego typu pojazdy są w stanie „zebrać” w czasie jazdy w zimowej aurze…

Z czasem coraz więcej Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) przy autostradach i trasach szybkiego ruchu będzie wyposażanych w specjalne rampy, dzięki którym kierowcy ciężarowych pojazdów będą mogli, za pomocą specjalnych narzędzi, usunąć śnieg i lód z dachów ciągników czy naczep. Myślę, że zawodowi kierowcy w znacznej mierze pamiętają, by swoje samochody odśnieżać. Większym problemem, moim zdaniem, są tu kierowcy osobówek, zmierzających rano do pracy. Bądź co bądź, odśnieżenie pojazdu po śnieżnej nocy zajmuje kilka-kilkanaście minut. Im większe auto, tym więcej pracy. Warto jednak ten czas wygospodarować i poświęcić na przygotowanie samochodu do drogi.

Co z jazdą po drogach pokrytych warstwą śniegu? O ile główne trasy są na bieżąco odśnieżane, to jest wiele tras lokalnych, czy mniejszych uliczek miejskich, gdzie asfaltu nie widać. Absolutną podstawą są opony zimowe i wolniejsza jazda. Powinniśmy jeszcze o czymś pamiętać?

Bez względu na to, czy wybieramy się w góry, czy będziemy jeździć po równinach, powinniśmy mieć w naszym pojeździe opony zimowe. One spełniają swoją rolę poniżej temperatury 7 st. C. Specjalna mieszanka gumy zapewnia większą przyczepność. Statystyki wskazują, że większość polskich kierowców, ponad 80 proc. pamięta o wymianie opon na zimowe. Bardzo dobrze, że o to dbają. Warto natomiast pamiętać o odpowiedniej głębokości bieżnika. Przepisy mówią, że powinna ona wynosić 1,6 mm. Jest to absolutne minimum. Żeby opona dobrze sprawowała się na drodze w trudnych warunkach bieżnik powinien mieć 4-5 mm głębokości. Krótko mówiąc, opony nie mogą być zużyte, by zapewniały jeszcze lepszą trakcję. I jeszcze jedna kwestia, o której większość doświadczonych kierowców zapewne wie, ale warto ją przypomnieć – samochód na śniegu inaczej się zachowuje niż na asfalcie.

Dłuższa jest droga hamowania, inna stabilność. Dlatego lepiej zachować dłuższe odstępy od innych samochodów…
Mieliśmy tego niedawno przykłady na naszych drogach, w trakcie tzw. szklanki. W takich warunkach prowadzenie pojazdu jest bardzo trudne, nawet mimo że na kołach są opony zimowe i to o odpowiednich parametrach. Zgadzam się, że dystans od innych pojazdów powinniśmy zimą wydłużyć. Do tego bardziej ostrożnie wykonywać manewry skrętu, mijania, wyprzedzania, zwłaszcza po zmroku i na drogach poza miastami, poza terenem zabudowanym. Statystki wskazują, że wypadki na autostradach, drogach ekspresowych, krajowych mają znacznie częściej najtragiczniejsze skutki z uwagi na rozwijane prędkości. Powinniśmy zatem stosować się do zasad: noga z gazu, zachowanie dystansu. Zadbać także o prawidłowe oświetlenie. Przede wszystkim, nie spieszyć się. Pośpiech i prędkość to nadal główne czynniki wpływające na liczbę wypadków drogowych w Polsce.

Wybierasz się samochodem na święta? Przeczytaj porady ekspertów

Przed nami Święta Bożego Narodzenia. Szczególny okres dla wszystkich, także dla kierowców. Do szybko zapadającego zmroku i trudniejszych warunków jazdy dochodzi wiele czynników, które mają wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Pamiętając o kilku podstawowych zasadach, możemy sprawić, że podróżowanie w tym czasie będzie komfortowe i bezpieczne.

· Przebywanie wśród tłumów jest jednym z istotnych czynników stresogennych. Może wzbudzać w nas irytację i poczucie zagrożenia. Zagrożenie zaś zwiększa tendencję do bardziej agresywnych i nieoczekiwanych zachowań, także na drodze. Dlatego nie odkładajmy świątecznych zakupów na ostatnią chwilę.

· Stres ograniczymy także, gdy w świąteczną podróż wyruszymy z wyprzedzeniem, planując ją tak, by uniknąć wzmożonego ruchu na drogach. A jeśli nawet wyjedziemy za późno, to nie próbujmy nadrabiać czasu prędkością. Lepiej się spóźnić, niż nie dojechać wcale.

· Do wyjazdu przygotowany musi być zarówno kierowca, jak i auto. Przed planowaną podróżą trzeba zadbać o stan techniczny samochodu. Należy sprawdzić: prawidłowe ciśnienie w ogumieniu i dostosować je do obciążenia samochodu, skontrolować stan zużycia bieżnika (prawo wymaga by nie był on mniejszy niż 1,6 mm), poziom płynów eksploatacyjnych (oleju silnikowego, płynu hamulcowego, chłodniczego, wspomagania kierownicy oraz przede wszystkim zimowego płynu do spryskiwaczy).

· Lusterka i lampy powinny być dobrze ustawione (z uwzględnieniem obciążenia samochodu), sprawne i czyste. Ważne jest również sprawdzenie działania wszystkich świateł oraz kierunkowskazów w samochodzie.

· Bagaż oraz luźne przedmioty powinny być zabezpieczone na czas podróży. Niezamocowany przedmiot podczas zderzenia przy prędkości 50 km/h staje się od 30 do 50 razy cięższy!

· Po zmroku pamiętajmy o większej ostrożności podczas manewrów: skrętu, omijania i przede wszystkim wyprzedzania. Dostosujmy prędkość do warunków panujących na drodze.

· Kierowca powinien być wypoczęty przed podróżą, a w trakcie jazdy powinien robić kilkunastominutowe przerwy co 2-3 godziny, nawet jeśli nie odczuwa zmęczenia.

· Zamiast napojów energetycznych lepiej jest zabrać wodę i tabliczkę gorzkiej czekolady. Taka energia jest zdecydowania korzystniejsza dla organizmu.

· Temperatura w pojeździe ma wpływ na sprawność motoryczną kierowcy – jej optymalna wartość w samochodzie to 20-22°C.

· Skupienie uwagi kierowcy na drodze to jeden z najważniejszych elementów bezpiecznej jazdy – nic i nikt nie powinno rozpraszać kierującego pojazdem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki