Zielona Góra: najmniejsze lotnisko w Polsce może się zmienić nie do poznania. Nowy terminal pasażerski coraz bliżej. Co przewiduje projekt?

Emil Hoff
Emil Hoff
Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost to obecnie najmniejsze lotnisko w Polsce. Szybko się jednak rozwija, a w 2022 r. pobiło rekord frekwencji. Plany budowy nowego terminala pasażerskiego stają się coraz bardziej konkretne. Wybrano już pracownię architektoniczną i pojawiły się pierwsze wizualizacje budynku. Warto je obejrzeć.
Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost to obecnie najmniejsze lotnisko w Polsce. Szybko się jednak rozwija, a w 2022 r. pobiło rekord frekwencji. Plany budowy nowego terminala pasażerskiego stają się coraz bardziej konkretne. Wybrano już pracownię architektoniczną i pojawiły się pierwsze wizualizacje budynku. Warto je obejrzeć. Architekt Paweł Gołębiowski, Pracownia Architektoniczna PROPAGO, za zgodą
Mieszkańcy Zielonej Góry mają się z czego cieszyć. Lokalne lotnisko pobiło swój rekord frekwencji i powiększa ofertę turystyczną, a w przyszłości być może uzyska nowy terminal pasażerski. Są już pierwsze wizualizacje, stworzone przez pracownię architektoniczną, która wygrała konkurs na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Jak duży może być przyszły nowy terminal na lotnisku Zielonej Góry?

Spis treści

Lotnisko Zielonej Góry odnosi kolejne sukcesy

Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost w Nowym Kramsku to najmniejsze lotnisko pasażerskie w Polsce. Leży ok. 4 km od Babimostu i 34 km od Zielonej Góry, z którą jest połączone drogą szybkiego ruchu S3.

Choć lotnisko Zielonej Góry jest niewielkie, szybko się rozwija i stale powiększa siatkę połączeń. W 2022 r. pobiło swój rekord – obsłużyło ok. 40 tys. pasażerów. W grudniu 2022 obył się też pierwszy lot spod Zielonej Góry do Egiptu, a na sezon 2023 dużym zainteresowaniem cieszą się m.in. Turcja i Bułgaria.

Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost: mapa

Nowy terminal pasażerski lotniska Zielona Góra-Babimost ma mieć 8 tys. metrów kwadratowych powierzchni. Terminal ma umożliwiać swobodną obsługę dwóch
Nowy terminal pasażerski lotniska Zielona Góra-Babimost ma mieć 8 tys. metrów kwadratowych powierzchni. Terminal ma umożliwiać swobodną obsługę dwóch grup pasażerów po 180 osób w ciągu 2 godzin. Architekt Paweł Gołębiowski, Pracownia Architektoniczna PROPAGO, za zgodą

Czytaj też: Lotnisko: kontrola bezpieczeństwa bez stresu i kolejek? W 2023 r. może nas czekać rewolucja technologii i komfortu podróży

Najmniejsze lotnisko w Polsce może się powiększyć. Powstał projekt nowego terminala

Nic dziwnego, że zarządcy lotniska już od dawna myślą o powiększeniu go. Jak donosi portal Rynek Lotniczy, zamiar ten wreszcie może zostać zrealizowany. W końcu listopada 2022 wybrano ofertę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej nowego terminala pasażerskiego. Konkurs wygrała pracownia architektoniczna PROPAGO Paweł Gołębiowski, która przedstawiła ofertę na kwotę niecałych 750 tys. zł.

Projekt przewiduje wzniesienie nowego terminalu pasażerskiego na lotnisku Zielona Góra-Babimost. Terminal będzie miał powierzchnię 8,5 tys. metrów kwadratowych i parking na 908 samochodów oraz 4 autokary (obecnie parking mieści tylko 34 samochody).

Projekt zakłada także, że nowy terminal będzie mógł obsłużyć w ciągu dwóch godzin dwie grupy pasażerów po 180 osób, na zmianę podróżujących do krajów Strefy Schengen i poza nią. Terminal ma także umożliwiać bezkolizyjne przesiadki z jednego samolotu do drugiego, bez konieczności kolejnego przechodzenia kontroli bezpieczeństwa.

Duży parking przed prjektowanym terminalem pomieści ponad 900 samochodów i 4 autokary.
Duży parking przed prjektowanym terminalem pomieści ponad 900 samochodów i 4 autokary. Architekt Paweł Gołębiowski, Pracownia Architektoniczna PROPAGO, za zgodą

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze: "Jeszcze nic nie jest pewne"

Trzeba jednak doprecyzować, że choć zlecono wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej nowego terminala, nie wiadomo jeszcze, czy projekt zostanie w ogóle zrealizowany.

Jak tłumaczy Piotr Rudzki, pracownik biura prasowego Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPPL), stworzenie dokumentacji zleciła spółka Lotnisko Babimost, w której udział większościowy ma Urząd Marszałkowski woj. lubuskiego. Jednak faktycznym zarządcą Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost jest PPPL, które nie brało udziału w całym przedsięwzięciu i nie podjęło żadnych decyzji w związku z powstającym projektem nowego terminala.

Projekt nowego terminala pasażerskiego lotniska pod Zieloną Górą pozostaje więc na razie propozycją, której losy dopiero się rozstrzygną.

Źródło: Pracownia Architektoniczna PROPAGO, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, Rynek Lotniczy

Czytaj też: Powstał ranking najbardziej stresujących lotnisk na świecie i w Europie. Jak wypadają polskie lotniska?

Dodaj firmę
Logo firmy Polska Organizacja Turystyczna
Warszawa, Chałubińskiego 8
Autopromocja
od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Zielona Góra: najmniejsze lotnisko w Polsce może się zmienić nie do poznania. Nowy terminal pasażerski coraz bliżej. Co przewiduje projekt? - Strona Podróży

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krul Bul
Zarząd Województwa, który to cudo traktuje PO-ważnie, musi być nieźle naćpany i/lub nachlany, przynajmniej w trakcie podejmowania decyzji o tej stodole w Nowym Kramsku (nie obrażając stodoły).

Tadziu 07 wlej mi się - rozumiem, jest wytłumaczenie odlotów. Miss województwa, sama marszałek PO-coś tam, o głosie tak delikatnym, niczym puch gołębia, tak subtelnym, jak np. śpiew Celine Dion - sam bym odleciał z tak aksamitnym wokalem. Odlot trzeba więc zrozumieć i zaakceptować.

Tomczyszyn, Porycki, Jabłoński - nie wiem chłopy, co zażywacie, ale musi być niezłe. A skoro niezłe - to i niezły odlot!
T
Tylko LOT.
To niby lotnisko jest POdobne do stodoły mojego szwagra . Nie lepiej to dziwadło rozebrać i zrobić dodatkowe kursy do Berlina lub Poznania a nawet do Wrocławia ? Śmiech na sali , że to jeszcze istnieje .
K
Krul Bul
A z tym to chyba ktoś nieźle przedawkował.

"Terminal ma także umożliwiać bezkolizyjne przesiadki z jednego samolotu do drugiego, bez konieczności kolejnego przechodzenia kontroli bezpieczeństwa".

Pół samolotu (statystycznie) dziennie leci, to gdzie tu jakakolwiek kolizja? Kogo z kim i kiedy, w jakim czasie?

Autorze tych cytowanych słów: POdziel się wiedzą tajemną, co brałeś, bo odlot musi być po tym MEGA, MEGA, MEGA! Nie bądź samolubem!

My też chcemy odlotu! Choćby w kosmos z Nowego Kramska!
K
Krul Bul
Ktoś tu się chyba platformianie (czytaj: s e k s u a l n i e) na głowy z czymś pozamieniał.

Rekord 40 tys. pasażerów rocznie? Niewiele ponad 100 OSÓB DZIENNIE?!!! Połowa jednego, średniego samolotu typu Boeing 737-800?

Nie można wytłumaczyć logicznie sensu tej szopki, tej hucpy, inaczej niż DZIAŁALNOŚĆ MAFIJNA MAFII - Platformy O.

Jprdl!!!

Po stokroć!!!

Jprdl!!!
Wróć na i.pl Portal i.pl