Zderzenie pociągów w Szczekocinach. "To nie miało prawa się wydarzyć"

Redakcja
Ryszard Węcławik
Ryszard Węcławik fot.archiwum
- Przy prawidłowo działających urządzeniach taka sytuacja byłaby niemożliwa. Pytanie, czy system jednak działał prawidłowo? Jeśli coś przebudowywano w tym miejscu, to czy przypadkiem nie wyłączono jakiegoś elementu blokady? To trzeba będzie wyjaśnić - mówi Ryszard Węcławik, ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Jak to możliwe, że na jednej z najważniejszych tras kolejowych w kraju dochodzi do takiej katastrofy? Powinne istnieć tam chyba jakieś systemy zabezpieczające?
One istnieją. Pierwszym ich elementem są semafory. Jeśli mamy do czynienia z jazdą po jednym torze, to dyżurny ze stacji A wypuszczając pociąg w stronę stacji B ma obowiązek wysłać do tamtejszego dyżurnego stosowną wiadomość. Tamten zaś nie ma prawa puścić ze swej strony żadnego pociągu, dopóki jadący z naprzeciwko skład nie wjedzie na jego stację.

A co jeśli maszynista nie zauważy czerwonego światła na semaforze?
Zarówno dyżurni, jak i maszyniści wyposażeni są w radiotelefony. Za ich pomocą dyżurny może w każdej chwili skontaktować się z maszynistą i nakazać mu zatrzymanie się. Radiotelefon zabudowany jest na stałe w kabinie maszynisty, więc nie ma możliwości, aby ten takiego polecenia nie mógł usłyszeć. Co więcej sam dyżurny również może zatrzymać taki pociąg! Radiotelefony wyposażone są bowiem w tzw. radiostop, który pozwala zatrzymać każdy pociąg w zasięgu takiego urządzenia.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
Leoś
sKOro system bezpieczeństwa jest sprzed 50 lat, gdzie nie było takich prędkości i pociągów, katastrofy MUSZĄ SIĘ ZDARZYĆ. Ta katastrofa to dopiero początek. Gdyby maszynista nie hamował, zginęłoby ze 200 osób.
Ś
Śledź
W każdym wypadku zainicjować blokady musi człowiek, a to niestety jest istota ułomna ze względów psychologicznych i fizycznych. Psychologicznych bo łatwo ulega złudzeniu, ma słabą wprowadzającą siebie samego w błąd pamięć, ulegająca sugestiom i autosugestiom, ulegająca drugiemu człowiekowi, przenosząca odpowiedzialność na drugiego człowieka itd itd. Ze względów fizycznych możecie dopowiedzieć sobie sami.
Często bywa tak, że człowiek czymś sam siebie sugeruje. Przykładowo będąc jednym z wielu świadków wypadku myśli: "napewno ktoś wezwał już pomoc". Tak mogą myśleć wszyscy świadkowie i nikt nie wezwie pomocy. Tak dzieje sie bardzo często.
D
Dogi
PO i ich "rząd" nie wykorzystały subwencji UE na kolejnictwo !!!!! Nie wiem czy pieniadze w koncu przepadły, ale pamietam że UE stanowczo sprzeciwiła się przekazaniu tych pieniędzy na budowę autostrad jak chciał POlski "rząd". Rząd PełO był konsekwentny : pociągami jeżdzi motłoch a oligarchowie, któ... rozwiń całośćrych reprezentują POtrzebują autostrad, które tak i tak nieudacznicy nie są w stanie wybudować nawet z pęknięciami, które oglądamy w reżimowej TVN, czy POlsacie.
k
krakowiak
POlska to biznes ,układy, znajomki , brak kompetencji tylko kasa- motłoch się nie liczy
p
pasażer
To jak wygląda na mniej ważnych - horror
m
ministro Nowak
na nią ochłapy. To są skutki tej POlityki.
A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Zderzenie pociągów w Szczekocinach. "To nie miało prawa się wydarzyć"
A
Adrian
nie miała prawa się wydarzyć a jednak się wydarzyła. Cuda jakieś. Na kogo teraz winę zwalić skoro dyżurni byli trzeźwi. Bo jeśli byłoby inaczej to po problemie kozłem ofiarnym byliby dyżurni nietrzeźwi sprawa zamknięta , a główny winowajca pewnie niekompetentny na stanowisku na wolności.
p
pol
Ta katastrofa to jest ostrzeżenie, żeby nie podejmować nieprzemyślanych decyzji dotyczących znoszenia uprawnień zawodowych.
Dodaj ogłoszenie