Zarząd Transportu Miejskiego wprowadza nowatorskie rozwiązanie w warszawskich autobusach. Pomoże pokonać trasę punktualnie

Redakcja
Adam Jankowski/Polska Press
Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził kolejne nowatorskie rozwiązanie promujące Warszawski Transport Publiczny - priorytet w sygnalizacji świetlnej dla autobusów. Sygnalizacja „widzi” autobus i daje mu zielone światło, co usprawni przejazd i pomoże pokonać trasę punktualnie.

W Warszawie od dłuższego czasu funkcjonuje już priorytet dla tramwajów. Gdy skład zbliża się do skrzyżowania, system decyduje, w jaki sposób może pomóc pasażerom komunikacji miejskiej: dać wcześniej „zielone” światło albo wydłużyć trwające, aby tramwaj zdążył przejechać. Zyskane dziesiątki sekund składają się na szybszy przejazd całej trasy. Dzięki priorytetom możliwe jest też dokładniejsze ułożenie rozkładu i większa punktualność. Teraz podobne rozwiązanie wprowadzamy dla autobusów.

- To kolejne rozwiązanie, które nadaje priorytet komunikacji miejskiej w Warszawie. Od dłuższego czasu rozwijamy system „zielonej fali” dla tramwajów, dzięki czemu na niektórych liniach pasażerowie będą mogli oszczędzić nawet 10 minut. Teraz przyszedł czas na wprowadzenie podobnego systemu dla autobusów, na czym ponownie zyskają mieszkańcy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Oszczędność czasu

Przygotowanie priorytetów dla autobusów jest trudniejsze niż dla tramwajów. Autobusy, w przeciwieństwie do tramwajów, nie mają oddzielnej przestrzeni na drodze i poruszają się wraz z innymi uczestnikami ruchu. Nawet jeżeli wytyczony jest buspas, to i tak, poza kilkoma wyjątkami, sygnalizacja świetlna jest wspólna dla wszystkich pasów ruchu.

- A jest o co walczyć – jeśli autobus przejedzie przez skrzyżowanie o jeden cykl wcześniej niż bez priorytetu, można zyskać nawet dwie minuty na czasie przejazdu - informuje stołeczny ratusz.

Priorytet - jak wyjaśniają urzędnicy - zależy od wielu czynników, jak np. liczba autobusów na ulicach poprzecznych („zysk” jednego autobusu nie może być stratą dla innego) czy natężenie ruchu wszystkich pojazdów. Wyższy priorytet będzie podczas nocy oraz w święta, gdy ruch na ulicach jest mniejszy - wtedy zatrzymania autobusów będą minimalizowane. Stworzenie w takich warunkach priorytetu dla komunikacji miejskiej wymaga dokładnych danych i precyzyjnych analiz.

- Założeniem było wykorzystanie systemów, w które autobusy już są wyposażone. Pojazdy na bieżąco wysyłają do centralnego systemu różne dane, m.in. swoją pozycję, prędkość, numer linii, liczbę pasażerów. Przygotowana w ZTM aplikacja zbiera dane z pojazdów, analizuje warunki ruchu na drodze i przekazuje odpowiednie informacje dla systemu sygnalizacji świetlnej, a stąd do sterownika na konkretnym skrzyżowaniu - tłumaczy ratusz.

Wszystko to dzieje się w czasie rzeczywistym. By system działał, musi być do niego dostosowana przede wszystkim sygnalizacja świetlna, dlatego przy każdym remoncie czy budowie nowego skrzyżowania, miasto stara się uwzględnić w projekcie sygnalizacji świetlnej priorytetu dla autobusów.

Na autostradzie A4 znikną szlabany i bramki autostradowe. Wc...

System już działa

Miasto wprowadziło priorytet dla autobusów już w styczniu tego roku na ulicy Puławskiej dla skrzyżowań z al. Lotników i ul. Niedźwiedzią oraz na Wale Miedzeszyńskim – przy Przewodowej i Ogórkowej.

- Wyniki były zgodne z oczekiwaniami – dzięki priorytetowi autobusy komunikacji miejskiej tracą tu mniej czasu, rzadziej lub krócej stoją na czerwonym świetle. W zależności od pory dnia, niepożądane postoje udało się je zredukować nawet o jedną piątą. To właśnie ten parametr, czyli przejazd bez zatrzymania lub skrócenie postoju na czerwonym świetle, doskonale pokazuje, że priorytet działa - informuje stołeczny ratusz.

Przekłada się to wprost na skrócenie czasu przejazdu, dochodzące na niektórych odcinkach nawet do 20 procent. Urzędnicy zaznaczają, że docenią to z pewnością pasażerowie, którzy w porannym szczycie spieszą się do pracy. - Te dwa odcinki pozwoliły sprawdzić, że priorytet dla autobusów, choć w dużym stopniu zależny od warunków ruchu samochodów i pieszych, uwzględniający ulice poprzeczne i kursujące nimi autobusy – działa - dodają urzędnicy.

Od piątku, 26 lutego priorytet dla autobusów zaczął funkcjonować na długim odcinku ulicy, z wieloma skrzyżowaniami i buspasem a dokładnie na pięciu skrzyżowaniach ulicy Radzymińskiej - z Gorzykowską, Trocką, gen. T. Rozwadowskiego, Jórskiego i Tarnogórską.

- Tak jak na dwóch pierwszych odcinkach ulic z autobusowym priorytetem, także tu algorytm będzie uwzględniał nie tylko ruch autobusów ulicą Radzymińską, ale także ulicami poprzecznymi. Na każdym z tych skrzyżowań autobusy WTP skręcają lub wjeżdżają na ulicę Radzymińską. Dużo zyskają więc również pasażerowie autobusów, jadący ulicą Trocką od stacji metra czy mieszkańcy Zacisza. Ponadto cykle pozostałych sygnalizacji na ulicy Radzymińskiej zostały dostosowane do odcinka, na którym działa priorytet - tłumaczy stołeczny ratusz.

Przyszłość komunikacji miejskiej

Urzędnicy nie mają wątpliwości, że przyszłość komunikacji miejskiej należy do takich systemów. Dzięki niemu możliwe będzie regulowanie rozkładów jazdy kolejnych autobusów na danej linii, żeby jechały zgodnie z rozkładem i rozkładowymi przerwami. Spóźnionemu autobusowi będzie można pomóc dzięki „zielonej fali”, a jadący przed czasem zatrzyma się na czerwonym świetle. - System uwzględni nie tylko czas, ale i to, ilu pasażerów podróżuje w konkretnym autobusie. Im więcej skrzyżowań zostanie nim objętych, im więcej system będzie „widział”, tym sprawniej będzie działał. Dlatego sukcesywnie będziemy rozbudowywali i powiększali obszar objęty priorytetem dla pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego - wyjaśniają.

Tu zapłacisz najwięcej: 10 polskich miast z najdroższym park...

Od 1 maja 2021 r. pojawią się nowe, unijne etykiety na oponach

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie