Zamiast kartami płacimy naklejkami: Rynek kart zbliżeniowych rozwija się na potęgę

Joanna Ćwiek-Świdecka
Rynek kart zbliżeniowych rozwija się na potęgę. Dane pokazują, że tylko w dwa miesiące przybyło ich około miliona. Na koniec września ich liczba przekroczyła 7,6 mln sztuk - wynika z raportu opracowanego przez Open Finance.

Obecnie takie karty można otrzymać m.in. w: PKO BP, Banku Pekao, ING Banku Śląskim, BZ WBK, Citi Handlowym, Crédit Agricole, DnB Nord oraz Nordei.

Czytaj też:Coraz więcej kart zbliżeniowych w portfelach Polaków

Karty bezstykowe umożliwiają dokonywanie drobnych płatności (jednorazowo do 50 zł) za pomocą przybliżenia ich do terminalu. Dzięki temu klient nie musi przekazywać karty sprzedawcy oraz wklepywać kodu PIN. Będzie on niezbędny dopiero, jeśli rachunek do zapłaty przekroczy 50 zł. Wtedy również uwidacznia się różnica między technologami zastosowanymi przez organizacje MasterCard i Visa. Karty drugiej z nich, wydawane pod nazwą payWave, dla płatności powyżej 50 zł wymagają umieszczenia w terminalu - wtedy transakcja odbywa się w klasyczny sposób. Natomiast właściciel nośnika z technologią zbliżeniową PayPass (MasterCard) wciąż może zapłacić bez fizycznego kontaktu karty z terminalem. Tak jak poprzednio transakcję autoryzuje się kodem PIN.

Brak konieczności umieszczania kart w czytniku umożliwił powstanie nośników płatniczych w nietypowych formach. I tak na przykład można zapłacić naklejką umieszczoną na dowolnie wybranym przedmiocie, takim jak na przykład zegarek czy breloczek do kluczy. Obecnie tego typu gadżety oferuje Bank Millennium, BZ WBK, Citi Handlowy, ING Bank Śląski, mBank i Polbank. Do końca września wydano ich prawie 46 tys. sztuk.

Czytaj też:Coraz więcej nowych kart

Aby rynek płatności zbliżeniowych rzeczywiście mógł się rozwijać, konieczny jest nie tylko wzrost liczby kart, ale również postęp na polu terminali akceptujących tego rodzaju transakcje. Ich liczba na terenie kraju przekracza obecnie 30 tys. Rosnącą popularność zbliżeniowej technologii potwierdzają statystyki Visy - od początku roku firma odnotowała dwunastokrotny wzrost liczby transakcji bezdotykową metodą.

Wraz z rozwojem rynku płatności zbliżeniowych coraz częściej mówi się o bezpieczeństwie tego typu transakcji. Jednak jak na razie nie ma informacji, które by udowadniały, że tego typu transakcje obarczone są większym ryzykiem.

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie