Zakupy w sieci będą bezpieczniejsze. Za dwa lata

Marta Rakowska
Tomasz Hołod/Polskapresse
Około 10 tys. sklepów internetowych będzie musiało zrewidować zasady prowadzenia biznesu ze względu na nową dyrektywę Unii Europejskiej - oceniają eksperci firmy doradczej Deloitte. Za dwa lata wejdą w życie nowe przepisy, które dla konsumentów oznaczają bezpieczniejsze i prostsze zakupy, a dla e-sklepów nowe obowiązki.

Państwa członkowskie Unii Europejskiej mają dwa lata na wprowadzenie w życie nowej dyrektywy. Oznacza to, że w Polsce zmiany muszą zostać uchwalone i ogłoszone do połowy grudnia przyszłego roku i zgodnie z okresem przejściowym wejdą w życie najpóźniej do 13 czerwca 2014 r. Co się zmieni? We wszystkich krajach unijnych ujednolicone mają zostać zasady prowadzenia sprzedaży produktów i usług w internecie. Wprowadzony będzie m.in. identyczny dla wszystkich krajów formularz odstąpienia od umowy, wyeliminowane zostaną opłaty za korzystanie z kart kredytowych i infolinii prowadzonych przez przedsiębiorców. Umieszczone mają być także jasne informacje o tym, kto ponosi koszty zwrotu towaru.

Czytaj też: Komisja Europejska: Kupowanie przez internet będzie łatwiejsze, pomoże "niebieski przycisk"

Wprowadzony będzie identyczny dla wszystkich krajów wzór odstąpienia od umowy
Istotną zmianą będzie też wydłużenie do 14 dni czasu odstąpienia od umowy zawartej na odległość. - Obecne regulacje UE przewidują na odstąpienie siedem dni, w Polsce termin ten jest stosunkowo długi, gdyż wynosi 10 dni. Dodatkowo, w przypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta przedsiębiorca będzie zobligowany do zwrotu zapłaconej przez niego sumy w terminie 14 dni. Co ważne, zwrot kosztów będzie obejmował również koszty wysyłki - mówi Krzysztof Furtan z kancelarii prawnej Deloitte Legal.

Czytaj też: Bankowość wirtualna, ale zagrożenie realne. Jak nie dać się okraść?

Zwiększona ochrona konsumentów to jednocześnie nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Przede wszystkim sprzedawcy będą musieli zadbać o przegląd regulaminów i formularzy zamówień swoich sklepów internetowych pod kątem ich zgodności z nowymi przepisami. Dodatkowo na witrynie internetowej sklepu trzeba będzie umieścić jasne informacje o tym, kto ponosi koszty zwrotu towaru, a także zabezpieczyć się przed bezkarnym zwrotem towarów przez konsumenta po ich wykorzystaniu lub użyciu. Firmy będą musiały też wyeliminować praktykę automatycznego zaznaczania pól przy zamówieniach na swoich stronach internetowych. Teraz zdarza się, że na przykład przy zakupie biletów lotniczych czy wynajmie samochodów pojawiają się zapisy z góry zaznaczone przez przedsiębiorcę jako opcje wybrane przez konsumenta. Aby z nich zrezygnować, trzeba każdorazowo odznaczyć wypełnione wcześniej pole. Dyrektywa zakazuje stosowania tego typu praktyk - tylko konsumenci będą mogli zaznaczać wybrane przez siebie opcje związane z zakupem towaru lub usługi.

Czytaj też: Coraz chętniej i bezpieczniej kupujemy w internecie

Unijne zmiany zwiększą koszty prowadzenia działalności e-sklepów, bo będą one musiały płacić za przesyłkę zwracanych towarów i ponosić ewentualne kary niedostosowania się do nowych przepisów. - Z drugiej jednak strony dyrektywa zlikwiduje bariery regulacyjne dla handlu transgranicznego, tym samym zwiększy prawdopodobieństwo znalezienia korzystniejszej oferty. Konsumenci uzyskają dostęp do produktów niedostępnych na rynku krajowym, a przedsiębiorcy możliwość pozyskania klientów poza granicami kraju - podkreśla Anna Ostrowska-Tomańska z Deloitte Legal.

Eksperci Deloitte radzą sklepom, by już teraz pomyślały o uruchomieniu dodatkowej strony w obcym języku, co pomoże zwiększyć szansę na zaistnienie na internetowym rynku wspólnotowym. Dzięki jednolitym regułom zaufanie konsumentów z innych krajów UE do zakupów w polskich sklepach, oferujących konkurencyjne ceny w porównaniu z rynkami zachodniej Europy, może wzrosnąć, co przełoży się na większe obroty polskich firm.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gośkacośtam
właśnie zastanawiam się jak to będzie wyglądać bo często kupuję w necie, na allegro, na zakupach grupowych na gruperze i innych sklepach internetowych i czy coś się zmieni w dotychczasowym funkcjonowaniu portali
k
krzysiek
i kto za to zapłaci? klienci sklepów internetowych ^^
Dodaj ogłoszenie