Zakupowa rewolucja czai się w telefonie

Joanna Pieńczykowska
Telefony komórkowe - to one w najbliższych kilku latach istotnie zmienią obraz handlu detalicznego - wynika z badań przeprowadzonych przez MasterCard wśród 300 dużych firm handlu detalicznego z całej Europy. Badanie jest częścią najnowszego raportu na temat branży handlu detalicznego, przygotowanego przez Economist Intelligence Unit - instytucję badawczą związaną z tygodnikiem "The Economist".

"Do roku 2020 telefon komórkowy przejmie rolę tradycyjnego sklepu, strony internetowej oraz centrum telefonicznej obsługi klienta" - czytamy w raporcie.

Niewielkie urządzenie, które jeszcze do niedawna służyło głównie do przeprowadzania rozmów, stanie się nieodłącznym narzędziem podczas zakupów - wynika z prognoz. Będziemy za jego pośrednictwem kupować w sklepach internetowych: wyświetlacze komórek staną się swoistą witryną sklepów przyszłości. Wzrośnie też rola tego gadżetu podczas zakupów w stacjonarnych sklepach, m.in. stanie się elektroniczną portmonetką umożliwiającą dokonanie płatności w sposób szybki i wygodny.

To między innymi efekt coraz większych możliwości telefonu komórkowego: na rynek wchodzą coraz lepsze i doskonalsze smartfony, wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, m.in. w funkcję NFC - umożliwiającą dokonywanie płatności zbliżeniowych i przekształcenie aparatu w elektroniczną portmonetkę. W efekcie w przyszłości - idąc na zakupy - nie będziemy musieli zabierać plastikowej karty kredytowej. Wystarczy nam telefon. Zaakceptujemy transakcję, zbliżając aparat do terminalu płatniczego lub wpisując kod PIN na klawiaturze.

- W opinii 43 proc. badanych do roku 2020 telefon komórkowy stanie się najważniejszym kanałem sprzedaży, wyprzedzając sklep, kontakty za pośrednictwem komputera, centra telefonicznej obsługi klienta oraz bezpośredni kontakt za pomocą poczty - wynika z raportu.

Technologie mobilne to bowiem znakomite pole do popisu dla marketingowców. Idziesz do centrum handlowego? Jeśli jesteś uczestnikiem programu lojalnościowego któregokolwiek ze sklepów w nim się znajdujących - sklep namierzy cię dzięki usłudze geolokalizacji, a specjalna aplikacja powiadomi cię, że czeka na ciebie promocja.

"Już dziś telefony komórkowe wykorzystywane są do komunikacji z konsumentami przez 32 proc. detalistów w Europie" - czytamy w raporcie MasterCard. Także w Polsce już obecnie za pośrednictwem komórki wielu sprzedawców namawia klientów do skorzystania z ich oferty. Informuje klientów o promocjach, zniżkach, wykorzystując najczęściej zwykłe SMS-y. Ale pojawiają się też specjalne aplikacje instalowane w pamięci telefonu. Taką aplikację wprowadziła firma Loyalty Partner Polska - operator najpopularniejszego w Polsce programu lojalnościowego Payback. Co kilka tygodni klient otrzymuje za jej pośrednictwem propozycje od partnerów programu. Idąc do sklepu, może aktywować interesującą ofertę i natychmiast skorzystać z promocji, np. otrzymać zniżkę lub dodatkowe punkty na konto w programie lojalnościowym.

Telefon komórkowy przejmie rolę tradycyjnego sklepu, strony internetowej oraz... portmonetki

Nie oznacza to, że tradycyjne sklepy znikną. - Przyszłość to wielokanałowość, konsumenci dokonywać będą zakupów za pośrednictwem wielu różnych kanałów - przekonują autorzy raportu.

Banki też zdają sobie sprawę z nadchodzącej rewolucji. Wiele z nich w ostatnim czasie wprowadza lub udoskonala ofertę obsługi konta osobistego przez telefon. Niektóre poszły o krok dalej: wprowadziły lub przygotowują się do zaoferowania możliwości dokonania płatności bezstykowej za pośrednictwem zwykłej komórki.

W czerwcu zapłaciliśmy w sklepach mniej niż w maju

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie