Szymon Hołownia: Zakonnik odmówił udzielenia mi komunii świętej. Rzecznik kurii przeprasza

AIP
Przemysław Świderski/ Polska Press
Szymon Hołownia, dziennikarz i kandydat na prezydenta, brał w środę udział w wieczornej mszy świętej w kościele karmelitów bosych na warszawskim Solcu. W trakcie komunii świętej doszło do nietypowej sytuacji - ksiądz - zakonnik, odmówił Hołowni jej udzielenia. Ostatecznie, po dłuższej wymianie zdań, Hołownia przyjął komunię, ale nie kryje oburzenia. Rzecznik prasowy archidiecezji warszawskiej zadzwonił do Hołowni z przeprosinami, sprawa ma zostać formalnie wyjaśniona.

Szymon Hołownia opisał całe zajście w mediach społecznościowych. Wpis wywołał falę komentarzy, część internautów staje po stronie dziennikarza, ale wielu broni też księdza.

Czy ksiądz może odmówić udzielenia komunii? W jakiej sytuacji ksiądz może nie udzielić komunii świętej? Obowiązujący od 1983 roku Kodeks Prawa Kanonicznego, podstawowy dokument ustawodawczy w Kościele rzymskokatolickim mówi, że "Każdy ochrzczony, jeśli tylko prawo tego nie zabrania, może i powinien być dopuszczony do Komunii świętej".W jakich przypadkach duchowny może odmówić wiernemu uczestnictwa w eucharystii? Kto może się spodziewać odmowy udzielenia komunii świętej od księdza? Sprawdź na kolejnych slajdach >>>

Ksiądz odmawia udzielenia komunii? Sprawdź, kiedy może to zrobić

"Wieczorna Msza w kościele karmelitów bosych na warszawskim Solcu, przychodzę tu często. Gdy w kolejce innych wiernych podchodzę do komunii, celebrans odwraca się do mnie bokiem i udziela komunii innym. Przez parę dekad doświadczyłem w moim Kościele wiele, odmawiano mi komunii na rękę, pokrzykiwano że nie tak stoję, ale to - publiczny osąd sumienia - przyznam: wprawia mnie w osłupienie" - napisał Hołownia.

"Pytam: „Dlaczego?”. Ksiądz, nadal odwrócony do innych, odpowiada: „Nie. Sumienie mi nie pozwala. Za poglądy, które pan głosi”. Odpowiadam mu: „Ale które? I przecież nie wie ksiądz nic o moim sumieniu, motywacjach, nie rozmawiał ksiądz ze mną, nie zna mnie ksiądz, nie jest moim spowiednikiem”. Na ten dialog patrzy cały kościół. Nie odpuszczam, stoję. Minutę, dwie, trzy. Ksiądz (a w zasadzie ojciec, bo karmelita) grozi mi publicznie palcem, po czym wzdycha i udziela komunii kręcąc głową, po czym znów grozi mi palcem jak dwuletniemu dziecku" - relacjonował.

"Żeby była jasność: grube emocje opadły mi pięć minut później. Nie mam wątpliwości, że ów kapłan w duchu miał dobre intencje. Chciał pewnie bronić Kościoła, Jezusa, bliskich sobie wartości. Pytanie tylko, czy na pewno powinien ich bronić przede mną. Pytanie, czy powinien to robić bez rozmowy z tym, którego publicznie ze wspólnoty wyklucza" - zaznaczył.

"Ja sobie oczywiście poradzę, z Kościoła nikt mnie tak łatwo nie wyrzuci, tę świątynię - w trosce o komfort pracujących tam duchownych i swój - omijał będę szerokim łukiem, znam inne, w których preferuje się otwarte ramiona nie grożące palce. Zastanawiam się jednak, gdzie doszliśmy - nie tylko przecież w Kościele - skoro przy wątpliwościach (każdy może je mieć) nie pada najpierw: „Zapraszam pana później na herbatę, mam parę pytań, pogadajmy”. Że zamiast przyjmować człowieka pytajnikiem, przyjmuje się wykrzyknikiem. Że osąd i wykluczenie jest zanim jest rozmowa. Dziś jeszcze mocniej czuję, że trzeba zrobić wszystko co się da (i nie da), by to zmienić. Bo my to musimy zmienić. Zanim to do szczętu zmieni nas" - czytamy w obszernym wpisie na Facebooku.

Dziennikarz zaznaczył, że gdy opisał sprawę, zadzwonił do niego z przeprosinami rzecznik prasowy archidiecezji warszawskiej ks. Przemysław Śliwiński. "Zapowiedział, że sprawa zostanie formalnie wyjaśniona, a ów zakonnik złamał kościelne przepisy, one bowiem wyraźnie stanowią w jakiej sytuacji można odmówić komuś komunii, i jak się o tym mówi, a w tym wypadku ani nie było takiej potrzeby, ani forma nie była zgodna z prawem. Przeprosiny przyjąłem, żadnych formalnych skarg składał rzecz jasna nie będę" - przyznał Hołownia.

"W związku z zamieszaniem powstałym podczas udzielania Komunii Świętej panu Szymonowi Hołowni pragniemy wyrazić ubolewanie z powodu zaistniałej sytuacji. Nie powinna ona mieć miejsca. Odpowiedzialny za zamieszanie został upomniany i pouczony o zasadach udzielania Komunii w Kościele Katolickim" - napisał o. Piotr Ziewiec OCD, administrator parafii Trójcy Świętej w Warszawie.

W ostatnich tygodniach Hołownia, który chce zostać prezydentem Polski, był pytany o ważne tematy światopoglądowe - aborcję czy in vitro. "Moim zdaniem procedura in vitro jest czymś, co naprawdę ułatwia życie ludziom i pomaga - zarówno w sytuacji zdrowotnej, jak i demograficznej" - przyznał niedawno w TOK FM. - Uważam, że ustawy (dot. aborcji - red.) nazywanej "zgniłym kompromisem", ale jednak kompromisem, wypracowanym w debacie długiej i ostrej, nie należy zmieniać ani w jedną, ani w drugą stronę – przyznał w Polsacie News. Jak podkreślił, naruszenie kompromisu "wywoła wojnę światopoglądową w Polsce".

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 38

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Elżbieta Fleszar

Widać, że niektórzy chcą koniecznie mieć jakąś władzę i być "bardziej papiescy niż sam Papież", a najgorsze jest to, że wyrabiają sobie opinię tylko i wyłącznie na doniesieniach mediów...

M
Maszka

Kościół jasno określa zasady i skoro komuś nie podobają się to po co tam się pcha. Nie mówię o tych co nie widzą ale o tych co krzycza: Widzę.

G
Gość
19 stycznia, 19:00, Stach:

Tym palcem to mógł w dupie sobie pogrzebać jedynie,a nie grozić. Co za palant, to ma byc zakonnik

komunie świętą może przyjąćosoba wierząca po spowiedzi i odbyciu sakramentu pokuty .Inaczej jest to świętokractwo i zbeszczeszczenie sakramentu.PAN BÓG ROZLICZY KAŻDEGO.

G
Gość

Najlepszy i najbardziej inteligentny z kandydatów na prezydenta. Mam nadzieję że idzie po zwycięstwo.

D
Dogwir
19 stycznia, 13:21, kazio:

holownia kolejny blazen medialny po biedroniu,oprocz lansu samego siebie typowe dno i mul

Kazik Ty jesteś blazen, zamilcz i nie pisz

L
Lolek

Bardzo lubie pana Holownie, bardzo inteligentny facet,popieram z całych sił, brawo

G
Gość
16 stycznia, 11:51, iustus:

Zakonnik zachowal sie prawidowo bo Szymo Holownia produkt TVN udajacy katolika a popierajacy publicznie:

- zdejmowanie krzyzy

- zwiazki partnerskie

- in vitro

W zwiazku z tym podpada pod przepisy Kodeksu Prawa Kanonicznego o publicznym zgorszeniu a w takim wypadku udzielenie mu Komunii sw. jest kolejnym publicznym zgorszeniem.

Niestety kard. Nycz ( czyli PO-wska frakcja w Episkopacie Polski) i jego ludzie go bronia wbrew KPK.

Fala nienawiści przemawia przez łudzi. Bardzo przykro. Panie Hołownia rób pan swoje, jak elektryk był prezydentem,dlaczego nie pan? Jest pan bezpartyjny i tak trzymać.

G
Gość
19 stycznia, 13:51, Gość:

Najzwyczajniej lansowanie przed wyborami moze 1 procent poparcia kapnie żenada

jest szansa ,ze przgoni walesa z 1 % na 1,1% masakra co za sprzedajne kur......

G
Gość
19 stycznia, 12:15, piaskiem po oczach:

Jezus nie szedł na kompromisy. A p. Hołownia chciałby Panu Bogu świeczkę a diabłu piątek

Popieram Pan Jezus zapewne poradził by sobie z Hołownia że Szymkowi grzeszników w pięty by poszło! Ksiądz miał rację ! Hołownia grzeszy na potęgę otwarcie . . . !

G
Gość
16 stycznia, 15:16, kasienka:

Gdy patrz na te gabczasta twarz bez wyrazu zastanawiamsie czy to przod czy tyl. W kazdym razie gosc ktory oswiadza ze nie ma problem z aborcja I tzw malzenstwami pederastow nie jest katolikiem I przyjmuje Sw Komunie swietokradczo. Zakonnik chcial postapic prawidlowo, a proboszcz nie powinien sie tlumaczyc.

16 stycznia, 16:21, kasienka:

Musze sprostowac nie wiem czy Holownia wypowiadal sie pozytywnie o aborcji ale na pewno o in vitro.

16 stycznia, 19:01, jhw:

Twój idol Victor Orban będzie Węgrom fundował za darmo dziecko z in vitro z troski o swój naród. Orban nie kieruje się opiniami czarnych okupantów jak w Polsce tylko interesem swojego narodu.

16 stycznia, 22:54, kasienka:

ja nie mieszkam na Węgrzech tylko w Polsce, kieruje się nie "opiniami czarnych okupantow" ( cokolwiek to znaczy ) ale słowem wyraźnym w Piśmie sw., a idolow sama sobie wybieram bez Twojego mało zaszczytnego POsrednictwa. I grzecznie prosze.

16 stycznia, 23:24, jhw:

Biedaczko, popełniasz grzech ciężki samowolnie bez zgody pasterzy czytając Pismo św. Św. Tomasz Akwinata uczy, że gmin nie może samowolnie czytać Pisma nie mówiąc już o niewiastach.

Też z plebsu pochodzisz to widać słychać i czuć.A fe.

G
Gość

Najzwyczajniej lansowanie przed wyborami moze 1 procent poparcia kapnie żenada

p
piaskiem po oczach

Jezus nie szedł na kompromisy. A p. Hołownia chciałby Panu Bogu świeczkę a diabłu piątek

t
teolog świecki

Czy wiecie, że od czasu soboru trydenckiego katolicy zjadają podczas komunii prawdziwe ludzkie mięso i popijają je prawdziwą ludzką krwią?

Nikt tego dotąd nie odwołał. TO JEST CHORE

z
znaffca

Łojezu, chłopczyk nie dostał wafelka i się poskarżył...

Religia jest tak potrzebna człowiekowi, jak rybie rower z przerzutką, jest źródłem wszelkiego zła. To proteza dla moralnych i intelektualnych kalek.

k
kasienka
16 stycznia, 15:16, kasienka:

Gdy patrz na te gabczasta twarz bez wyrazu zastanawiamsie czy to przod czy tyl. W kazdym razie gosc ktory oswiadza ze nie ma problem z aborcja I tzw malzenstwami pederastow nie jest katolikiem I przyjmuje Sw Komunie swietokradczo. Zakonnik chcial postapic prawidlowo, a proboszcz nie powinien sie tlumaczyc.

16 stycznia, 16:21, kasienka:

Musze sprostowac nie wiem czy Holownia wypowiadal sie pozytywnie o aborcji ale na pewno o in vitro.

16 stycznia, 19:01, jhw:

Twój idol Victor Orban będzie Węgrom fundował za darmo dziecko z in vitro z troski o swój naród. Orban nie kieruje się opiniami czarnych okupantów jak w Polsce tylko interesem swojego narodu.

ja nie mieszkam na Węgrzech tylko w Polsce, kieruje się nie "opiniami czarnych okupantow" ( cokolwiek to znaczy ) ale słowem wyraźnym w Piśmie sw., a idolow sama sobie wybieram bez Twojego mało zaszczytnego POsrednictwa. I grzecznie prosze.

Wróć na i.pl Portal i.pl