Za opóźniony lub odwołany z winy przewoźnika należy się odszkodowanie. Jak złożyć reklamację i czego można się domagać

KW
Waldemar Wylegalski
Jakie odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot samolotem? Kwestie praw pasażerów w takich przypadkach jak zamknięte lotnisko z powodu awaryjnego lądowania lub np. złych warunków atmosferycznych reguluje prawo Unii Europejskiej oraz w Polsce przepisy Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Czego może domagać się pasażer, jeśli nie zostanie wpuszczony na pokład samolotu lub z innych przyczyn - np. w przypadku zamknięcia lotniska z przyczyn losowych (jak awaryjne lądowanie lub złe warunki atmosferyczne) jego samolot nie odleci.

Przypadki opóźnienia, odwołania lotu, bądź odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera regulują przepisy unijne, a dokładnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku.

Na co można liczyć w przypadku odwołania lotu według Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

  1. Przewoźnik jest zobowiązany wręczyć każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących minimalnych praw pasażerów, w tym prawa do odszkodowania i opieki polegającej na zapewnieniu posiłków i napojów adekwatnych do czasu oczekiwania oraz zapewnieniu noclegu w przypadku, gdy wylot odbywa się następnego dnia.
  2. Pasażer ma również prawo do odszkodowania za stracony czas, ale tylko wówczas, gdy samolot jest opóźniony z winy przewoźnika o co najmniej trzy godziny. O wysokości odszkodowania decyduje długość lotu. Może ono wynosić od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy.
  3. Wniosek o odszkodowanie składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika.

Może się jednak zdarzyć, że przewoźnik, czyli linie lotnicze odmówią uwzględnienia skargi. Pasażerowi przysługuje wtedy odwołanie do
do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego - ale dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika.

Skargi przysługują w trzech sytuacjach:

  1. Odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera.
  2. Odwołania lotu.
  3. Dużego opóźnienia lotu.

Do skargi pasażer powinien załączyć:

  1. Kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika.
  2. Kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację.
  3. Kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.
  4. Podanie (skarga) wniesiona do Prezesa ULC powinna być wniesiona na piśmie oraz własnoręcznie podpisana przez wszystkich wnoszących, albo ich pełnomocnika.
  5. Podanie (skarga) wniesiona do Prezesa ULC drogą elektroniczną powinna być podpisana za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Ponadto: postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której Prezes ULC określa zakres naruszenia i termin jego usunięcia.

Żródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl