Czego może domagać się pasażer, jeśli nie zostanie wpuszczony na pokład samolotu lub z innych przyczyn - np. w przypadku zamknięcia lotniska z przyczyn losowych (jak awaryjne lądowanie lub złe warunki atmosferyczne) jego samolot nie odleci.
Przypadki opóźnienia, odwołania lotu, bądź odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera regulują przepisy unijne, a dokładnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku.
Na co można liczyć w przypadku odwołania lotu według Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
- Przewoźnik jest zobowiązany wręczyć każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących minimalnych praw pasażerów, w tym prawa do odszkodowania i opieki polegającej na zapewnieniu posiłków i napojów adekwatnych do czasu oczekiwania oraz zapewnieniu noclegu w przypadku, gdy wylot odbywa się następnego dnia.
- Pasażer ma również prawo do odszkodowania za stracony czas, ale tylko wówczas, gdy samolot jest opóźniony z winy przewoźnika o co najmniej trzy godziny. O wysokości odszkodowania decyduje długość lotu. Może ono wynosić od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy.
- Wniosek o odszkodowanie składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika.
Może się jednak zdarzyć, że przewoźnik, czyli linie lotnicze odmówią uwzględnienia skargi. Pasażerowi przysługuje wtedy odwołanie do
do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego - ale dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika.
Skargi przysługują w trzech sytuacjach:
- Odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera.
- Odwołania lotu.
- Dużego opóźnienia lotu.
Do skargi pasażer powinien załączyć:
- Kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika.
- Kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację.
- Kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.
- Podanie (skarga) wniesiona do Prezesa ULC powinna być wniesiona na piśmie oraz własnoręcznie podpisana przez wszystkich wnoszących, albo ich pełnomocnika.
- Podanie (skarga) wniesiona do Prezesa ULC drogą elektroniczną powinna być podpisana za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Ponadto: postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której Prezes ULC określa zakres naruszenia i termin jego usunięcia.
Żródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?