Wyprodukowanie izery w Jaworznie będzie kosztowało pięć miliardów złotych. Ile zapłacimy za pierwszy polski samochód elektryczny?

Patryk Osadnik
Patryk Osadnik
Fabryka izery powstanie w Jaworznie. Ile zapłacimy za pierwszy polski samochód elektryczny?Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Fabryka izery powstanie w Jaworznie. Ile zapłacimy za pierwszy polski samochód elektryczny?Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugała-Azarko
Budowa fabryki ElektroMobility Poland w Jaworznie i uruchomienie produkcji pierwszego polskiego samochodu elektrycznego pochłonie pięć miliardów złotych. W zamian w województwie śląskim ma powstać piętnaście tysięcy nowych miejsc pracy. A ile zapłacimy za samą izerę? Będzie sprzedawana na raty i w internecie.

Wiemy już, że fabryka ElectroMobility Poland (MEP) powstanie w Jaworznie. Budowa ma rozpocząć się w trzecim kwartale 2021 roku. Produkcja izery, czyli pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, powinna ruszyć zgodnie z planem trzy lata później, czyli w roku 2024. Ile to będzie kosztowało?

Pięć miliardów złotych. Oto szacunkowy koszt uruchomienia izery

Jaworzno wybrano spośród trzydziestu lokalizacji, w których mogła powstać fabryka EMP.

- Kluczową rolę odgrywały takie czynniki, jak: dostęp do mediów, infrastruktury drogowej, ukształtowanie i sposób użytkowania terenu oraz kwestie prawne związane z własnością gruntów. Ważna była nie tylko możliwość zbudowania fabryki, ale też odpowiedniego zaplecza logistycznego i stworzenie parku dostawców w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu - wyjaśnia Piotr Zaremba, prezes EMP.

Wszystkie te warunki spełnia Jaworzno. Chodzi m.in. o doskonały dostęp do dróg: DK 78, S1 oraz A4, sieci kolejowej, a także odpowiednio wysoką moc energii elektrycznej i bliskość Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która jest zagłębiem samochodowym polskiego przemysłu i tutaj w założeniu produkowane mają być podzespoły do izery.

- Tu, na terenie KSSE, funkcjonuje znaczna część firm produkujących komponenty do samochodów. Nasi inwestorzy mogą stać się partnerami Izery i pomóc w tworzeniu lokalnego łańcucha dostaw. Jesteśmy motorem branży automotive - uważa dr Janusz Michałek, prezes KSSE.

Nawet w tak komfortowych warunkach budowa fabryki nie jest tania. Chodzi o kwotę sięgającą dwóch miliardów złotych. A co z pozostałymi kosztami uruchomienia projektu? To dodatkowe trzy miliardy złotych. Prosta matematyka pozwala oszacować, że projekt pt. izera to na tym etapie już pięć miliardów złotych, a trzeba być gotowym na kolejne wydatki.

Zobacz koniecznie

Izera na raty i do kupienia przez internet. W jakiej cenie?

Prezydent Jaworzna Paweł Silbert zwraca uwagę na korzyści, które płyną bezpośrednio z uruchomienia produkcji izery właśnie w województwie śląskim. Chodzi o trzy tysiące nowych miejsc pracy w samej fabryce, a także dwanaście tysięcy etatów o podwykonawców. Do kasy miasta będą też płynęły odpowiednio wysokie sumy z tytułu podatków. Czysty zysk.

Ważnym aspektem są jednak ludzie, również ci, którzy przy produkcji izety będą pracować. W końcu ma to być nie tylko pierwszy polski samochód elektryczny, ale też jeden z pierwszych elektryków, na który będzie stać przysłowiowego Kowalskiego, czyli np. pracownika fabryki.

Produkcja izery ma rozpocząć się w 2024 roku. Fabryka powstanie w JaworznieZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Siedziałem w środku izery, w pierwszym polskim samochodzie e...

Ile będzie kosztowała izera? W 2017 roku prezes Piotr Zaremb mówił, że chodzi o kwotę od 50 do 60 tysięcy złotych. Czy to realne? Zweryfikuje czas.

- Samochód elektryczny jest tańszy w eksploatacji, ale droższy przy zakupie. Dlatego chcemy oferować go w systemie finansowania, w którym rata miesięczna obejmie koszt samochodu oraz energii do jego ładowania - wyjaśnia Zaremba.

Nie przeocz

Samochód EMP ma być też tańszy od konkurencji ze względu na formę zakupu. Nie będzie się tego załatwiało poprzez pośredników w salonach, ale przez internet. Bezpośrednio w salonie producenta klient odbierze jedynie przygotowany produkt.

- Zmienił się sposób, w jaki kupujemy samochody. Dziś klient do salonu idzie z już podjętą decyzją po przeanalizowaniu informacji i ofert. Obserwujemy rozwój car-sharingu i uważamy, że to może być bezstresowy sposób na zapoznanie się z marką - dodaje prezes EMP.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl