Wypadek w Bolonii pokazuje, że standardowe OC czasami może nie wystarczyć

AIP
Jakub Czekała/ Polska Press
Odszkodowania za wypadek pod Bolonią mogą osiągnąć pułap przekraczający standardowe sumy gwarancyjne OC ppm. Niektóre szkody mogą wykraczać poza zakres ubezpieczenia komunikacyjnego. Firmy transportowe powinny posiadać ubezpieczenia dodatkowe w postaci OC przewoźnika i polisy środowiskowej.

Wczorajszy wypadek pod Bolonią we Włoszech pokazuje, do jak rozległych szkód może doprowadzić wypadek drogowy. Wybuch cysterny z materiałami łatwopalnymi, do którego doszło wskutek kolizji, spowodował śmierć co najmniej dwóch osób (oficjalne dane nie są jeszcze znane), a rannych zostało kilkadziesiąt, są wśród nich również przedstawiciele służb ratowniczych i mundurowych. Co więcej, wynikiem eksplozji było nie tylko zniszczenie i uszkodzenie wielu pojazdów na drodze, ale i samochodów zaparkowanych w pobliżu, jak również zawalenie część wiaduktu. Niektóre doniesienia wspominają także o uszkodzeniu okolicznych budynków.

– Biorąc pod uwagę skalę zniszczeń spowodowanych tym wypadkiem drogowym, może się okazać, że koszty ich likwidacji przekroczą wysokość standardowych sum gwarancyjnych OC komunikacyjnego. Dlatego przewoźnicy powinni rozważyć ich zwiększenie w momencie zawierania umowy ubezpieczenia. Skutkiem zdarzenia może być również skażenie okolicznych terenów. W związku z czym właściciel cysterny, której kierowca jak wynika z opublikowanych w mediach materiałów, ponosi prawdopodobnie winę za wypadek, powinien się liczyć także z kosztami likwidacji ewentualnych szkód środowiskowych oraz karami administracyjnymi. Środki na pokrycie tych wydatków nie są uwzględnione w warunkach polis komunikacyjnych. Są one przedmiotem specjalistycznych ubezpieczeń środowiskowych – zauważa Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych.

Jakie ubezpieczenia wykupić?

Ruch drogowy jest najbardziej niebezpieczną formą transportu na świecie. W związku z czym właściciele pojazdów ciężarowych oraz autobusów powinni zadbać o zakup szeregu ubezpieczeń minimalizujących ewentualne straty finansowe wynikające ze zdarzeń drogowych. Oprócz standardowych polis OC powinni oni pomyśleć przede wszystkim o zwiększeniu sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia oraz skorzystać z innych rozwiązań przeznaczonych specjalnie dla działalności transportowej. Najważniejszymi są ubezpieczenie OC przewoźników drogowych oraz polisa środowiskowa.

Polisa OC przewoźników zapewnia pokrycie kosztów wynikających z uszkodzeń mienia w transporcie powstałych z winy przewoźnika, np. wskutek wypadku czy kradzieży środka transportu. Może także zapewniać wypłatę odszkodowania za opóźnienie spowodowane wypadkiem drogowym, zwrot kosztów przeładunku i podstawienia dodatkowego pojazdu czy też przechowania materiałów w czasie naprawy uszkodzonego pojazdu. Co do zasady podstawowy wariant polisy pozwala także na refundację kosztów postępowań sądowych i mediacji czy postępowań pojednawczych. Ochronę można również rozszerzyć o dodatkowe klauzule uwzględniające skutki rozboju, przewóz materiałów niebezpiecznych czy zwierząt oraz szkody powstałe w czasie postoju poza strzeżonym parkingiem.

Nie wolno zapominać o środowisku

Ubezpieczeniem, o którym niektórzy zapominają, są polisy środowiskowe. Owszem, zazwyczaj polisy OC posiadają dodatkową klauzulę obejmującą szkody w środowisku, ale należy pamiętać, że zapewnia ona wyłącznie wypłatę odszkodowania dla osób poszkodowanych, a nie uwzględnia odpowiedzialności administracyjnej, czyli obowiązku likwidacji skażenia.

– Polisy środowiskowe zapewniają m.in. nakłady finansowe na przeprowadzenie działań zapobiegających rozprzestrzenieniu się skażenia, likwidacji szkód oraz przywrócenia środowiska do stanu sprzed wypadku. Istotnym elementem jest także zabezpieczenie kosztów ewentualnych postępowań prawnych oraz kar administracyjnych. Należy pamiętać, że efekty zanieczyszczenia mogą mieć długofalowe konsekwencje lub ujawnić się dopiero jakiś czas po zdarzeniu powodującym niekontrolowane uwolnienie szkodliwych substancji. W związku z tym koszty działań naprawczych mogą osiągnąć poziom setek tysięcy – dodaje Łukasz Zoń.

Wydawać by się mogło, że zakupem tego ubezpieczenia powinni zainteresować się przedsiębiorcy współpracujący z przemysłem ciężkim, chemicznym czy firmami zajmującymi się gospodarką odpadami. Jednak brzemienne w skutkach skażenie może spowodować również zwykły wyciek oleju silnikowego, o ile nastąpi w nieodpowiednim miejscu, gdzie może spowodować skażenie środowiska.

Źródło: Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wypadek w Bolonii pokazuje, że standardowe OC czasami może nie wystarczyć - Portal i.pl

Wróć na i.pl Portal i.pl