Wyniki Biedronki i Hebe są jasne: agresywny marketing działa. Jeronimo Martins publikuje finanse

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
W czwartym kwartale 2023 roku Biedronka znacząco obniżyła marże na swoje produkty.
W czwartym kwartale 2023 roku Biedronka znacząco obniżyła marże na swoje produkty. Adam Jankowski / Polska Press
Właściciel sieci Biedronka pokazał wyniki finansowe za 2023 rok. Spółka zarobiła ponownie więcej, mimo że obniżała także marżę. W siłę rośnie także inna marka należąca do Jeronimo Martins. Widać także nowy trend, który wpływa na każdego z nas.

Spis treści

Coraz więcej sklepów Biedronka w Polsce

Tylko w ubiegłym roku przybyły w naszym kraju 174 sklepy Biedronka - otwarto 203 placówki, zamknięto 29. Oznacza to, że łącznie mamy już grubo ponad 3,5 tys. Przychody Biedronki także wzrosły. W przeliczeniu na złotówki mowa o wzrośnie o ponad 18 proc. rok do roku, a tylko w ostatnim kwartale 2023 roku przychody wzrosły o 9,4 proc.

Całościowo jednak sprzedaż Biedronki głównie spadała w ubiegłym roku. Sprzedaż LFL (bez uwzględniania otwarć i zamknięć sklepów), rosła tylko w pierwszym kwartale. Dynamika sprzedaży spadała w trzech kolejnych kwartałach, osiągając poziom ponad 5 proc. w IV kwartale.

Polacy kupują mniej. Widać to w wynikach Biedronki

Inflacja żywieniowa wynosiła w Polsce w 2023 roku nieco ponad 15 proc. Spadek sprzedaży Biedronki wynika z pewnością także z tego faktu. Sieć szybko zareagowała i już w czwartym kwartale obniżyła znacząco marże z 8,8 proc. do 6,9 proc. W całym ubiegłym roku marża w Biedronce spadła do 8,5 proc., o 0,3 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Business Insider wylicza, że dla każdego z nas oznacza to, że w IV kwartale Biedronka na każdych 100 zł przychodu zarobiła tylko 6,9 zł. Łącznie Biedronka wypracowała w 2023 roku 756 mln euro zysku netto.

(Biedronka znajduje się - red.) w otoczeniu, które stało się bardziej konkurencyjne i w którym cena stała się decydującym czynnikiem bardziej niż kiedykolwiek - czytamy w komunikacie.

To zdanie wydaje się potwierdzeniem, że wojna Lidla i Biedronki realnie wpływa na kondycję finansową spółki, zmuszając ją do obniżek marży, a nam dając niższe, bardziej konkurencyjne ceny.

Jeronimo Martins to nie tylko Biedronka

Hebe kojarzy się w naszym kraju z główną konkurencją Rossmanna, a niewielu z nas wie, że właścicielem tej sieci jest właśnie portugalska spółka Jeronimo Martins. Sukces tej sieci jest jeszcze bardziej wyraźny niż w przypadku Biedronki. Przychody ze sprzedaży sięgnęły w Hebe 469 mln euro w 2023 roku, co oznacza wzrost o blisko 40 proc. rok do roku.

W ubiegłym roku przybyło 30 drogerii Hebe (10 proc. rdr), co oznacza, że w grudniu 2023 roku było ich już 345. Czy to efekt intensywnych działań marketingowych? Prawdopodobnie, chociaż nadal sieć Rossmann jest tutaj daleko z przodu. Drogeria ta liczy już blisko 1800 sklepów, a tylko w ubiegłym roku przybyły 122 jej punkty w naszym kraju.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu