1/14
Kandydat stowarzyszenia Wolne Miasto Warszawa. Były prezes...
fot. Bartek Syta/ Polska Press

Jan Śpiewak

Kandydat stowarzyszenia Wolne Miasto Warszawa. Były prezes stowarzyszenia Miasto Jest Nasze. Działacz społeczny, nagłośnił warszawską aferę reprywatyzacyjną. Wiek: 31 lat

Dlaczego chce pan zostać prezydentem Warszawy?

Po 12 latach rządów Platformy Obywatelskiej nadszedł czas na zmianę. Najwyższy czas, by odpowiedzialność za rozwój Warszawy mogło wziąć nowe pokolenie. Komitet Wygra Warszawa składa się właśnie z takich osób.

Jak ocenia pan 12-letnią kadencję prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz?

Plusy: rozwój komunikacji publicznej, zwrócenie Warszawy w stronę Wisły. Minusy: Afera reprywatyzacyjna, smog i chaos przestrzenny

Jakie pana zdaniem są obecnie największe problemy Warszawy i warszawiaków?

Rosnące koszty życia, głównie mieszkań, przez co wiele osób traci poczucie bezpieczeństwa, a także chaos, przez który tracimy czas w korkach i dojazdach. To generuje poczucie, że miasto zostawia mieszkańców samym sobie.

Jakie kluczowe decyzje podejmie pan w ciągu pierwszych 100 dni swojego urzędowania?

Zaczniemy prace nad utworzeniem Parku Centralnego i obejmiemy mikroplanami zagospodarowania zagrożone tereny zielone, jak ogrody działkowe. Stworzymy również zespół ds. przeciwdziałania skutkom reformy edukacji. To zadanie pilne, bo za kilka miesięcy czeka nas katastrofa związana z podwójnym rocznikiem w szkołach średnich.

Czym zazwyczaj porusza się pan po stolicy? W jakim kierunku powinien rozwijać się transport w Warszawie?

Po stolicy poruszam się głównie komunikacją publiczną i na rowerze. A jedyną receptą na korki jest rozwój różnych form transportu publicznego - nowe linie tramwajowe i autobusowe szczególnie pomiędzy dzielnicami i zrównoważony rozwój miasta, dzięki któremu szkoła, przedszkole, a nawet miejsca pracy położone będą blisko miejsca zamieszkania.

Lotnisko - czy Warszawa potrzebuje nowego portu lotniczego (CPK), czy może rozbudować Modlin?

Należy zostawić lotnisko na Okęciu i rozbudować, a także lepiej skomunikować lotnisko w Modlinie. Dwa istniejące lotniska blisko miasta to wizja lepsza, niż megaport, który kosztować będzie 30 miliardów złotych.

Jak wygląda pana wizja warszawskiego metra? Zamierza pan budować nowe linie?

Mamy pomysł na linię szybkiej kolei obwodowej po istniejących torach. Choć bardziej przypominać będzie S-Bahn w Berlinie, to można ją nazwać trzecią linią metra. Dalsze linie trzeba planować z namysłem, a nie rysować wizje patykiem na piasku, jak robią to Patryk Jaki z Rafałem Trzaskowskim.

Tęcza na placu Zbawiciela - pana zdaniem powinna stać, czy powinna zostać usunięta?

W tym momencie Tęczy na Placu Zbawiciela nie ma, ale jest duże oczekiwanie społeczne, by ją przywrócić. Tęcza to symbol nadziei - czyli również nadziei na lepsze miasto.

Za pana kadencji po warszawskich ulicach będą mogły przejść Parada Równości i marsz ONR?

Parada Równości to wielkie i radosne święto, ale nie dla Hanny Gronkiewicz-Waltz, która nie rozumie, że niektóre działania to po prostu kwestia przyzwoitości. Jako prezydent Warszawy nie odmówię Paradzie swojego patronatu. ONR jest organizacją skrajną, odwołującą się do symboli totalitarnych. Respektuję zasadę wolności zgromadzeń, ale nie będę miał skrupułów, by manifestację, na której pojawią się takie symbole czy gesty rozwiązać.

Reklamy w przestrzeni miejskiej - czy pana zdaniem ich ilość powinna zostać ograniczona?

Nie zgadzam się na dalsze zaśmiecanie przestrzeni publicznej. Radni komitetu Wygra Warszawa będą głosować za restrykcyjną uchwałą krajobrazową.

Co po pana zwycięstwie stanie się z kwestią wyjaśniania dzikiej reprywatyzacji w Warszawie?

Pierwsze akty oskarżenia za aferę reprywatyzacyjną są kierowane do sądów dopiero teraz. Pomimo tego, że od dwóch lat nie było w Warszawie żadnej decyzji zwrotowej, reprywatyzacja trwa nadal i wiele rodzin nie ma poczucia bezpieczeństwa. Chcę wyraźnie zadeklarować: będziemy dążyć do tego, by wszystkie poszkodowane rodziny wróciły do swoich domów albo uzyskały odszkodowania.






2/14
Kandydat Koalicji Obywatelskiej, czyli Platformy...
fot. fot. Marek Szawdyn/ Polska Press

Rafał Trzaskowski

Kandydat Koalicji Obywatelskiej, czyli Platformy Obywatelskiej i Nowoczesnej. Były minister, aktualnie poseł. Doktor nauk humanistycznych, zna kilka języków obcych. Wiek: 46 lat

Dlaczego chce pan zostać prezydentem Warszawy?

Żeby zmienić Warszawę na lepsze. Poprawić jakość życia wszystkich warszawiaków, zszyć ze sobą 18 dzielnic naszego miasta i zagwarantować, że Warszawa będzie gospodarczą, kulturalną i naukową stolicą całego regionu, konkurującą z największymi metropoliami Europy.

Jak ocenia pan 12-letnią kadencję prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz?

Największe sukcesy to na pewno: rekordowe inwestycje w infrastrukturę - rozwój komunikacji, budowa bulwarów nadwiślańskich; sukcesy w zdobywaniu i wykorzystywaniu funduszy europejskich; wprowadzenie budżetu obywatelskiego. Widzę tylko jeden, oczywisty problem: cieniem na prezydenturze Hanny Gronkiwicz-Waltz kładą się nieprawidłowości przy reprywatyzacji.

Jakie pana zdaniem są obecnie największe problemy Warszawy i warszawiaków?

Poprawa jakości życia jest najbardziej oczekiwana w służbie zdrowia, komunikacji, edukacji, polityce mieszkaniowej i ochronie środowiska. Największą bolączką jest służba zdrowia - warszawiacy skarżą się na kolejki do lekarzy, zbyt długi czas oczekiwania na właściwą opiekę. To obszar odpowiedzialności rządu PiS, ale samorząd powinien zrobić wszystko, żeby choć częściowo ułatwić życie warszawiakom. Mieszkańcy stolicy oczekują też poprawy komunikacji - wszyscy jesteśmy zmęczeni korkami na ulicach. Warszawiacy chcą lepszych szkół, łatwiejszego dostępu do mieszkań po przystępnej cenie i, last but not least, czystego powietrza, bez smogu.

Jakie kluczowe decyzje podejmie pan w ciągu pierwszych 100 dni swojego urzędowania?

Uruchomię programy wspierające warszawskie rodziny: darmowe żłobki dla wszystkich chętnych, darmową komunikację publiczną dla uczniów szkół średnich. W pierwszych tygodniach zajmę się warszawskimi szkołami: musimy przygotować się na falę „podwójnego rocznika”, którą zafundował nam rząd PiS. Częścią mojego planu są podwyżki dla nauczycieli i pieniądze dla uczniów na zajęcia pozalekcyjne. W ciągu 100 dni chcę też wdrożyć nowe rozwiązania w służbie zdrowia - dodatkowe dyżury lekarzy w przychodniach miejskich - i uruchomić nowe rodzaje wsparcia dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami (np. urlopy wytchnieniowe). Będę też uruchamiał projekty inwestycyjne - tramwaj na Gocław, trasę Wola - Ochota - Mokotów - Wilanów i budowę nowych skrzyżowań bezkolizyjnych. Chcę też uruchomić program budowy tanich mieszkań na wynajem.

Czym zazwyczaj porusza się pan po stolicy? W jakim kierunku powinien rozwijać się transport w Warszawie?

Kiedy mam dużo spotkań w biurze poselskim i w Sejmie, wybieram metro. Kiedy wiem, że w ciągu dnia będę musiał pojechać w kilka bardzo oddalonych do siebie miejsc - wybieram taksówkę albo własny samochód. W weekendy, kiedy robię zakupy na bazarkach na Ursynowie, często jeżdżę rowerem. Jestem typowym warszawiakiem, który korzysta z różnych środków transportu.

Lotnisko - czy Warszawa potrzebuje nowego portu lotniczego (CPK), czy może rozbudować Modlin?

Warszawa nie chcą słyszeć bajek o CPK, warszawiacy nie chcą tracić wielu godzin na dojazd na lotnisko. Zamiast CPK, Warszawa potrzebuje modernizacji lotniska na Okęciu i równoczesnej rozbudowy lotniska w Modlinie. Po modernizacji te dwa lotniska zaspokoją lotnicze potrzeby Warszawy na kolejne kilkadziesiąt lat. Bliskość Okęcia to jeden z największych biznesowych atutów Warszawy, docenianych przez inwestorów z całego świata.

Jak wygląda pana wizja warszawskiego metra? Zamierza pan budować nowe linie?

Metro będzie najważniejszym środkiem transportu w Warszawie, łączącym gęsto zaludnione obszary. Chcę, żeby umożliwiało nie tylko dojazdy do centrum, Północ - Południe i Wschód - Zachód, ale także ruch obwodowy, łączący największe dzielnice Warszawy (zwłaszcza Mokotów i Pragę Południe) z ominięciem Śródmieścia. Pierwszy etap to jak najszybsze dokończenie budowy II linii metra, wraz z wydłużeniem jej do stacji PKP Warszawa Toruńska i na Ursus. Kolejnym krokiem powinna być budowa III linii, łączącej Pragę Południe i Mokotów. Kolejne etapy, już na kolejną kadencję, to budowa linii IV, łączącej Mokotów, Włochy i Ursus oraz linii V, łączącej Bielany i Białołękę. Linia V będzie miała bardzo silny, miastotwórczy charakter.

Tęcza na placu Zbawiciela - pana zdaniem powinna stać, czy powinna zostać usunięta?

Chciałbym, żeby tęcza wróciła na Plac Zbawiciela.

Za pana kadencji po warszawskich ulicach będą mogły przejść Parada Równości i marsz ONR?

Parada Równości - zdecydowanie tak. Marsz ONR - nie! W Warszawie nie ma miejsca na nienawiść i ksenofobię, ale miasto nie może zakazywać prewencyjnie jakichkolwiek zgromadzeń. Możemy zrobić to dopiero po stwierdzeniu naruszenia prawa i tak będziemy robić.

Reklamy w przestrzeni miejskiej - czy pana zdaniem ich ilość powinna zostać ograniczona?

Obecność reklam musi być ograniczona. Warszawiacy mają już serdecznie dość krzykliwych i przewymiarowanych reklam, wciskających się w każdą przestrzeń i zasłaniających niekiedy całe budynki. Warszawa potrzebuje uchwały krajobrazowej, która wprowadzi porządek estetyczny i zmniejszy skalę zaśmiecenia miasta reklamami.

Co po pana zwycięstwie stanie się z kwestią wyjaśniania dzikiej reprywatyzacji w Warszawie?

Wyjaśnieniem tego skandalu powinna zająć się prokuratura. Osoby odpowiedzialne za oszustwa, fałszowanie dokumentów, wprowadzanie urzędników miejskich w błąd, osoby odpowiedzialne za krzywdy lokatorów, powinny zostać sprawiedliwie osądzone przed niezawisłym sądem. Wszystkim tym, którzy ucierpieli z powodu reprywatyzacji, Warszawa powinna pomóc. Problemu odzyskiwania nieruchomości nie rozwiążemy ostatecznie bez uchwalenia ustawy reprywatyzacyjnej. Mój rywal, wiceminister sprawiedliwości Patryk Jaki, obiecał taką ustawę warszawiakom, ale do tej pory słowa nie dotrzymał.




3/14
Kandydat Bezpartyjnych. Burmistrz Targówka, związany ze...
fot. Szymon Starnawski /Polska Press

Sławomir Antonik

Kandydat Bezpartyjnych. Burmistrz Targówka, związany ze Spółdzielnią Mieszkaniową „Bródno”. Rodowity warszawiak, z wykształcenia inżynier. W samorządzie od 12 lat. Wiek: 59 lat


Dlaczego chce pan zostać prezydentem Warszawy?

Mam mnóstwo innowacyjnych pomysłów, jak rozwiązać problemy realizacji zadań samorządu warszawskiego. Moim zdaniem można zrobić więcej, lepiej i taniej, bo mądrze! Trzeba tylko chcieć i wiedzieć jak. Ja chcę i wiem, bo mam wieloletnie doświadczenie w samorządzie.

Jak ocenia pan/i 12-letnią kadencję prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz?

Prezydent Gronkiewicz-Waltz zrealizowała wiele inwestycji, z których warszawiacy będą korzystać przez długie lata - II linia metra, most Północny i bulwary nad Wisłą to tylko niektóre z długiej listy. W ferworze inwestycji pani prezydent trochę zapomniała o człowieku, miała słaby kontakt z pracownikami i radnymi oraz często nie przychodziła na Sesje Rady m. st. Warszawy.

Jakie pana zdaniem są obecnie największe problemy Warszawy i warszawiaków?

Smog, korki oraz nieuregulowane stany własności. Mam wiele pomysłów na rozwiązanie tych problemów. Wszystkie są w moim programie i artykułach programowych na stronie bezpartyjniwarszawiacy.pl

Jakie kluczowe decyzje podejmie pan w ciągu pierwszych 100 dni swojego urzędowania?

Zmienię statut miasta st. Warszawy i inne uchwały, by przekazać więcej kompetencji dzielnicom, a szczególnie radom osiedli, by je upodmiotowić oraz wprowadzę system konsultacji społecznych spraw ważnych dla miasta. Moją wiarygodność potwierdzi transparentność w działaniu i pytanie obywateli o zdanie, bo będę traktował ich po partnersku.

Czym zazwyczaj porusza się pan po stolicy? W jakim kierunku powinien rozwijać się transport w Warszawie?

Jak tylko pogoda pozwala, jeżdżę motocyklem. W zimie przesiadam się do komunikacji miejskiej. Pragnę zmniejszyć ruch samochodowy poprzez metropolitalny system parkowania i transportu tj. darmowe parkingi Parkuj i Jedź realizowane poza miastem wspólnie z gminami mazowieckimi przy stacjach kolejowych i przystankach autobusowych na trasach dojazdowych. Kierowców należy zachęcić do skorzystania z komunikacji publicznej przez jej wysoki standard i odpowiednią cenę biletów oraz dogodną częstotliwość kursowania, co oznacza potrzebę zwiększenia liczby autobusów miejskich i podmiejskich.

Lotnisko - czy Warszawa potrzebuje nowego portu lotniczego (CPK), czy może rozbudować Modlin?

Rozbudowa lotniska w Modlinie i w Warszawie wystarczyłaby niestety tylko na 2-3 lata. Za chwilę oba porty wypełnią się pasażerami, bo roczny ich wzrost wynosi ok. 15 proc. Zatem Warszawa potrzebuje nowego portu lotniczego.

Jak wygląda pana wizja warszawskiego metra? Zamierza pan budować nowe linie?

Dokończę II linię metra i zacznę projektować III linię, a może i budowę III linii. Gruszek na wierzbie nie będę obiecywał. Metra nie buduje się jak za pstryknięciem palców. Byle jak i prymitywnie, jak w starych tunelach w Bułgarii. Nie obiecujemy, że wybudujemy w 2 kadencje IV-tą i V-tą, ani kolejną linię metra, jak obiecują nasi oponenci. Na to potrzeba grubo ponad 30 mld złotych. Miasto nie ma takich możliwości finansowych.

Tęcza na placu Zbawiciela - pana zdaniem powinna stać, czy powinna zostać usunięta?

Tęczy nie ma i nie powinno być, ale nie ze względów ideologicznych, tylko z powodów bezpieczeństwa. To jest przecież droga publiczna, a nie teren zabaw z zapałkami.

Za pana kadencji po warszawskich ulicach będą mogły przejść Parada Równości i marsz ONR?

Nie jestem organizatorem, tylko urzędnikiem, który powinien postępować zgodnie z prawem.

Reklamy w przestrzeni miejskiej - czy pana/i zdaniem ich ilość powinna zostać ograniczona?

Jestem za tym, by z Warszawy zniknęły wszelkiego rodzaju samowole budowlane, w tym dzikie reklamy. A w miejscach, gdzie reklamy są dozwolone podniosę opłaty, by zasilić budżet Warszawy. Wtedy część szybko zniknie.

Co po pana/i zwycięstwie stanie się z kwestią wyjaśniania dzikiej reprywatyzacji w Warszawie?

Potrzebna jest duża ustawa reprywatyzacyjna! Przy jej braku należy stosować następujące zasady:

- Nieoddawanie nieruchomości z lokatorami;

- Wypłacanie odszkodowań nie według wyceny obecnej, tylko ich wartości na dzień wywłaszczenia (dekretu) z uwzględnieniem waloryzacji;

- Wypłacenie odszkodowań w formie oprocentowanych obligacji 10-20 letnich;

- Potrącenie z wyceny przedwojennych obciążeń hipotecznych z Banków Państwowych i Komunalnych (Warszawskiego);

- Nieoddawanie nieruchomości odbudowanych przez miasto;

- Pomoc obywatelom polskim w dochodzeniu odszkodowań za zburzenie ich budynków przez Niemców oraz przez władze komunistyczne.


4/14
Kandydatka Miasto Jest Nasze - Ruchy Miejskie. Absolwentka...
fot. fot. MJN

Justyna Glusman

Kandydatka Miasto Jest Nasze - Ruchy Miejskie. Absolwentka SGH i London School of Economics. Działaczka społeczna i aktywistka miejska oraz wykładowca ekonomii na SGH. Wiek: 44 lata

Dlaczego chce pani zostać prezydentem Warszawy?

Mam dość bylejakości, obłudy, ignorowania prawdziwych potrzeb mieszkańców. Popierają mnie osoby o różnych poglądach, głosujące w wyborach krajowych na różne ugrupowania polityczne, którym zależy na tym, aby Warszawa była miastem zapewniającym komfort życia, bezpiecznym, zielonym.

Jak ocenia pani 12-letnią kadencję prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz?

Prezydentura Hanny Gronkiewicz-Waltz to kilka sukcesów, ale także czas niewykorzystanych możliwości. Największe plusy ostatnich kadencji to realizacja wielu dużych inwestycji, m.in. budowa II linii metra, zachowanie dyscypliny budżetowej, wzrost gospodarczy. Największe minusy? Duże inwestycje wyparły z pola widzenia te mniejsze, równie, jeśli nie bardziej istotne dla mieszkańców.

Jakie pani zdaniem są obecnie największe problemy Warszawy i warszawiaków?

Problemy miasta sprowadzają się do złego zarządzania, którego przejawem jest nieumiejętność realizacji budżetu miasta, mała przejrzystość działania władz, czy niewielki wpływ mieszkańców na podejmowane decyzje. Warszawa mierzy się też z problemami, które pozostają od lat nierozwiązane. To smog, katastrofalny stan techniczny mieszkań komunalnych, brak dobrego transportu do dzielnic podmiejskich.

Jakie kluczowe decyzje podejmie pani w ciągu pierwszych 100 dni swojego urzędowania?

Kluczowe jest przeprowadzenie audytu stanu miasta i urzędu oraz audytu z reprywatyzacji, przedstawienie jego wyników mieszkańcom i przygotowanie planu realizacji inwestycji na kolejne 5 lat. Konieczna jest reorganizacja urzędu miasta, by zaczął w końcu działać efektywnie. To wymaga współpracy poszczególnych komórek.

Czym zazwyczaj porusza się pani po stolicy? W jakim kierunku powinien rozwijać się transport w Warszawie?

Przez większą część roku jeżdżę rowerem, zimą komunikacją miejską. Czasem jeżdżę też samochodem, np. gdy wiozę dzieci na basen. Miasto powinno inwestować w rozwój transportu publicznego i ekologicznych środków transportu, takich jak rower, ale też zadbać o pieszych - przejścia w poziomie ulicy i równe chodniki. Już dziś widzimy, jak wielu więcej na ulicach jest rowerzystów. Nie przystaje jednak do tej ilości rowerów infrastruktura rowerowa. Jako prezydent uzupełnię także sieć autobusową, wyznaczę nowe buspasy po to, aby podróż autobusem odbywała się szybciej niż podróż samochodem.

Lotnisko - czy Warszawa potrzebuje nowego portu lotniczego (CPK), czy może rozbudować Modlin?

Mieszkańcy wielu dzielnic są narażeni na negatywne oddziaływanie Okęcia. Korzystne z ich perspektywy będzie odciążenie warszawskiego portu i przeniesienie części lotów na inne lotnisko. Rozwój duoportu Okęcie-Modlin, w którym na to drugie lotnisko przeniosłyby się loty w najbardziej uciążliwych porach jest dobrym i realizowanym już pomysłem. Jeżeli chodzi o CPK, to jest to projekt z perspektywy warszawiaków możliwy do zaakceptowania jedynie w sytuacji, gdy jego nieodłączną częścią będzie budowa szybkiej kolei.

Jak wygląda pani wizja warszawskiego metra? Zamierza pani budować nowe linie?

Metro to bardzo droga inwestycja. Biorąc pod uwagę, że rzeczywisty roczny budżet inwestycyjny miasta to ok 2.5 mld, widać, że samo metro pochłonęłoby większość dostępnych środków. A miasto musi się przecież rozwijać i realizować inne potrzeby mieszkańców. Możliwości rozpoczęcia tej inwestycji są więc ściśle związane z tym, ile środków unijnych uda się rządowi pozyskać w negocjacjach z Unią Europejską. Z niecierpliwością czekam na ich wynik.

Tęcza na placu Zbawiciela - pani zdaniem powinna stać, czy powinna zostać usunięta?


Tęcza została usunięta, a o jej ewentualnym powrocie powinny zadecydować względy architektoniczne i estetyczne.

Za pani kadencji po warszawskich ulicach będą mogły przejść Parada Równości i marsz ONR?

Promowanie pozytywnych wartości, czyli równości i tolerancji - tak. Organizacje łamiące prawo, promujące ksenofobię i rasizm - nie.

Reklamy w przestrzeni miejskiej - czy pani zdaniem ich ilość powinna zostać ograniczona?

Kwestię reklam trzeba w końcu uregulować przyjmując uchwałę krajobrazową. Na terenie dzielnic centralnych, czyli w obrębie dawnej gminy Centrum reklamy średnio - i wielkoformatowe powinny być zakazane.

Co po pani zwycięstwie stanie się z kwestią wyjaśniania dzikiej reprywatyzacji w Warszawie?

Czekamy na obiecaną przez Ministra Jakiego ustawę reprywatyzacyjną. Jednym z moich pierwszych działań po objęciu urzędu będzie wewnętrzny audyt reprywatyzacji.



Pozostało jeszcze 10 zdjęć.

Polecamy

Tawuła japońska to idealny krzew do małego ogrodu. Wygląda pięknie i zmienia kolory

Tawuła japońska to idealny krzew do małego ogrodu. Wygląda pięknie i zmienia kolory

Zabójstwo matki i córki. Kiedy zapadnie wyrok w tej głośnej sprawie?

Zabójstwo matki i córki. Kiedy zapadnie wyrok w tej głośnej sprawie?

Iwona Wieczorek odnaleziona? Zachowaj czujność, to oszustwo!

O TYM SIĘ MÓWI
Iwona Wieczorek odnaleziona? Zachowaj czujność, to oszustwo!

Zobacz również

Premier Wielkiej Brytanii w Warszawie. Mówił o wsparciu dla Ukrainy

Premier Wielkiej Brytanii w Warszawie. Mówił o wsparciu dla Ukrainy

Groźny wypadek! Osobówka została doszczętnie zniszczona

Groźny wypadek! Osobówka została doszczętnie zniszczona