Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wybierasz się na urlop? Sprawdź, co warto wiedzieć przed wakacjami [PORADNIK]

Monika Krężel
arc
Wraz z początkiem wakacji i sezonu turystycznego rozpoczyna się swoisty "sezon na turystę". Dlatego warto wiedzieć, na co trzeba zwracać uwagę, gdy zamawiamy obiad w restauracji, albo spisujemy umowę z biurem podróży. Sprawdźmy przed wyjazdem, czy nasz hotel jest hotelem, czy tylko nosi taką nazwę. I dowiedzmy się, jak można reklamować nieudany wyjazd.

Okazuje się, że zaledwie 7 proc. konsumentów wie, ile czasu ma uczestnik imprezy turystycznej na reklamację nieudanego wyjazdu, 57 proc. nie czyta umów przed decyzją o wyborze biura podróży. Za to 51 proc. wie, że kupując wycieczkę first lub last minute, nie traci prawa do reklamacji - to niektóre wnioski z badań opinii przeprowadzonych dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez TNS OBOB.

Zanim zdecydujemy się na wybór oferty danego biura podróży, warto sprawdzić, czy działa ono legalnie i co oznacza, że jest wpisane do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki i urzędy marszałkowskie.

SŁONECZNE STRONY - ZOBACZ WAKACYJNY SERWIS SPECJALNY DZ

Wpis ten potwierdza, że dane biuro podróży ma gwarancję bankową lub ubezpieczeniową albo umowę ubezpieczenia, które w przypadku bankructwa przedsiębiorcy umożliwiają pokrycie kosztów powrotu uczestników wycieczki do miejsca jej rozpoczęcia.

W ramach wspólnej akcji "Przed wakacjami - co warto wiedzieć?" 31 instytucji, a wśród nich UOKiK i inspekcje handlowe, radzą, o czym musimy pamiętać wybierając się na urlop. Na stronach internetowych wszystkich uczestników projektu można znaleźć potrzebne informacje, m.in. na temat bezpieczeństwa i praw urlopowicza.

Pamiętaj!

Jeżeli zamówiłeś posiłek w restauracji czy lokalu gastronomicznym, pamiętaj:

W każdym lokalu powinien być aktualny cennik wraz z gramaturą i pojemnością oferowanych potraw oraz napojów. Klient ma prawo wiedzieć, ile i za co płaci. Takie same informacje powinna zawierać karta menu.

Jeżeli danie, które nam podano, jest nieświeże lub zimne zamiast gorące, mamy prawo złożyć reklamację, żądając jego zamiany lub zwrotu pieniędzy.

Warto też dokładnie przeanalizować wystawiony rachunek, by nie płacić za coś, czego nie zamawialiśmy.

W sklepach przede wszystkim sprawdzajmy daty ważności i zwracajmy szczególną uwagę na warunki przechowywania towarów - czy są zgodne z tymi, które producent zalecił na opakowaniu. MOKR

Czy nasz hotel jest aby hotelem?

Katarzyna Kielar, rzeczniczka prasowa Inspekcji Hanlowej w Katowicach

Okazuje się, że nie każdy hotel - to hotel, a liczba gwiazdek to często tylko chwyt reklamowy. Każdy obiekt hotelarski, aby nazywać się hotelem, motelem czy pensjonatem - musi spełniać pewne wymogi architektoniczne i wyposażenia. Powyższe potwierdza decyzja marszałka województwa, w którym zlokalizowany jest dany obiekt, o zaszeregowaniu obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju. Podobna decyzja wydawana jest w sprawie kategoryzacji obiektu, czyli przyznawania gwiazdek.

SŁONECZNE STRONY - ZOBACZ WAKACYJNY SERWIS SPECJALNY DZ

Nie jest to tylko formalność, gdyż za każdą gwiazdkę płacimy więcej, więc dlaczego mamy płacić za standard bezgwiazdkowy tak jak za czterogwiazdkowy?

Informację o tym czy wybrany przez nas obiekt jest hotelem i do jakiej kategorii został zaszeregowany, można uzyskać na stronach internetowych Ministerstwa Sportu i Turystyki: www.turystyka.gov.pl, a także u marszałka konkretnego województwa.

Warto pamiętać, że kategoryzacje hoteli w innych krajach - zwłaszcza tych egzotycznych - mogą być inne i standard, który tam oznaczono czterema gwiazdkami, niekoniecznie odzwierciedla ten, który znamy i z którego korzystamy podczas urlopu.

Zobacz, co powinno być w umowie

Zanim podpiszemy umowę z biurem podróży, przeczytajmy ją dokładnie. Umowa powinna określać m.in. organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru organizatorów turystyki.

W umowie musi być podane miejsce pobytu lub trasa wycieczki, czas trwania całej imprezy, jej program obejmujący: rodzaj, charakter i kategorię środka transportu, datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu, położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego - zgodnie z przepisami kraju pobytu - oraz liczbę i rodzaj posiłków.

SŁONECZNE STRONY - ZOBACZ WAKACYJNY SERWIS SPECJALNY DZ

Nie może zabraknąć ceny wraz z wyszczególnieniem koniecznych należności, jeżeli nie są one zawarte w cenie, a także jasno sformułowanych okoliczności podwyższenia ceny. Cena może być podwyższona tylko w przypadku wzrostu: kosztów transportu, kursu walut, opłat urzędowych, podatków lub opłat za usługi lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych oraz pod warunkiem, że prze-widziane jest to w umowie.

Uwaga! Cena ustalona w umowie nie może być podwyższona w okresie 20 dni przed datą wyjazdu.

Umowa powinna określać rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów, nazwę i adres ubezpieczyciela oraz sposób zgła-szania reklamacji świadczonej usługi wraz z terminem jej zgłaszania. MOKR


*Burze szaleją nad Śląskiem. Idą kolejne. Zobacz zdjęcia
*Nowy podział Śląska: koniec woj. opolskiego i śląskiego, wspólne górnośląskie

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty