Wspólna troska o czysty Bałtyk

Redakcja
Potrzeba ochrony morza łączy wszystkie nadbałtyckie regiony
Potrzeba ochrony morza łączy wszystkie nadbałtyckie regiony fot. materiałyprasowe
Program Europejskiej Współpracy Terytorialnej to dodatkowe pieniądze na ochronę środowiska.

Fundusze unijne to nie tylko wiele programów realizowanych na szczeblu centralnym, o których pisaliśmy dotąd w naszym cyklu. To także specyficzne programy pomocowe, które swoim zasięgiem obejmują tylko wybrane regiony kraju. Są to programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej.

U źródeł idei współpracy terytorialnej leży dość oczywiste założenie, że granice administracyjne nie powinny stanowić barier dla szans rozwoju jakiegoś regionu, a wspólnie realizowane projekty dadzą korzyść wszystkim zaangażowanym w nie stronom. Jeżeli np. dzięki budowie oczyszczalni w mieście po jednej stronie granicznej rzeki zmniejszy się jej zanieczyszczenie, skorzystają na tym lokalne społeczności z dwóch państw. Takie wzajemne korzyści można uzyskać także na wielką skalę, realizując wspólne projekty w kilku regionach należących do różnych państw europejskich.

O tym, że współpraca terytorialna jest niezwykle istotnym elementem pomysłu na wspólną Europę, świadczy to, że na projekty tego typu na lata 2007-2013 przeznaczono znaczącą kwotę 7,75 mld euro. Polska otrzymała na ten cel 557,8 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Dodatkowe 173,3 mln euro nasz kraj przeznaczył na współpracę transgraniczną z państwami spoza Unii w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (EISP). Polska zarządza dwoma programami EISP. Pierwszy to Polska - Białoruś - Ukraina, a drugi Litwa - Polska - Rosja.

Realizacja tego drugiego rozpoczęła się w czerwcu tego roku akcentem pomorskim, a mianowicie podpisaniem w Sopocie umowy dotyczącej pierwszego z projektów "Ochrona wód przybrzeżnych Bałtyku - NEFA BALT II", który otrzymał 7,3 mln euro dofinansowania. W projekcie tym Sopot współpracuje z Tolkmickiem i rosyjskim Mamonowem. Każda z miejscowości pracuje nad budową instalacji, które pomogą w oczyszczeniu wód przybrzeżnych w ich regionie. W efekcie z poprawy czystości wód Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego skorzystają mieszkańcy obu krajów i turyści. To pierwszy z łącznie 60 projektów, które będą realizowane w tym programie.

Współpraca transgraniczna obejmuje obszary oddalone od siebie najwyżej o 150 km. Polska bierze udział w siedmiu programach takiej współpracy, a zarządza trzema z nich: są to Polska - Republika Słowacka, Polska (Województwo Lubuskie) - Niemcy (Brandenburgia) i Południowy Bałtyk (Polska - Szwecja - Dania - Litwa - Niemcy) - w tym ostatnim uczestniczą liczne firmy i instytucje z naszego regionu. Większość projektów w programie Południowy Bałtyk ma na celu ochronę wód Bałtyku przed szkodliwym wpływem działalności człowieka.

Polska uczestniczy także w dwóch programach unijnych poświęconych współpracy transnarodowej. W programie Regionu Morza Bałtyckiego wspólnie z państwami leżącymi nad tym morzem, także spoza Unii, oraz w Programie dla Europy Środkowej wspólnie z Austrią, Czechami, Niemcami, Słowacją, Słowenią, Węgrami, Włochami i Ukrainą.

W realizacji projektów w ramach tego ostatniego programu także bierze udział wiele podmiotów z województwa pomorskiego. Jednym z przykładów jest projekt Creative Cities, w którym oprócz miasta Gdańsk i Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości uczestniczą partnerzy z Węgier, Niemiec, Słowenii i Włoch. Celem projektu jest wspieranie tzw. kreatywnych branż, czyli np. reklamy, architektury, filmu, muzyki, mediów, designu, sztuki, rzemiosła artystycznego czy wreszcie branży wydawniczej i programistycznej.

Kolejnym projektem, w którym biorą udział pomorskie podmioty (miasta Gdańsk i Tczew oraz Pomorskie Stowarzyszenie "Wspólna Europa"), jest projekt Central MeetBike, który ma na celu upowszechnienie transportu rowerowego w Europie Środkowej. I nie chodzi tu tylko o popularyzację tej formy aktywności wśród mieszkańców, ale o rozwiązania systemowe i włączenie transportu rowerowego do samorządowej polityki rozwoju danego regionu. Poważna dyskusja na temat tego ekologicznego rozwiązania komunikacyjnego wymaga zaangażowania decydentów, m.in. władz lokalnych, planistów i urbanistów czy architektów miejskich. Uczestnicy projektu korzystają z bogatych niemieckich doświadczeń w tym zakresie.
Innym projektem środkowoeuropejskim, który koncentruje się na ekologicznym transporcie, tym razem publicznym, jest projekt TROLLEY, który ma na celu promowanie trolejbusów. Nietrudno się więc domyślić, że spośród pomorskich miast uczestniczy w nim Gdynia, we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim.

To tylko kilka wybranych przykładów z listy projektów realizowanych w Programie dla Europy Środkowej z udziałem podmiotów z Pomorza.

Projekt realizowany w ramach konkursu dotacji organizowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie