Wolimy pewny biznes: Franczyzna coraz popularniejsza w Polsce

Joanna Pieńczykowska
Franczyzna pozwala na zostanie właścicielem restauracji z logo znanej sieci
Franczyzna pozwala na zostanie właścicielem restauracji z logo znanej sieci KRZYSZTOF CZEGLIK
Każdy może sobie kupić znaną restaurację albo bank. Można mieć swoją restaurację z logo znanej sieci, a nawet własną placówkę bankową. Jak? Zostając franczyzobiorcą. Drogę prowadzenia własnego biznesu pod kupionym, sprawdzonym szyldem wybiera z roku na rok coraz więcej osób.

W 2011 roku działało ponad 42,5 tysiąca placówek franczyzowych, czyli o 5,3 tysiąca więcej niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy ci działali pod 746 różnymi szyldami - wynika z najnowszego raportu firmy doradczej PROFIT system. W tym roku znów padnie rekord - przewidują eksperci firmy PROFIT system. Z raportu wynika, że w tym roku liczba oddziałów prowadzonych przez franczyzobiorców może wzrosnąć nawet do 50 tysięcy, a liczba sieci do 840.

Czytaj również: Pielęgniarki, lekarze, inżynierowie - oni najczęściej chcą pracować do siedemdziesiątki

Najliczniej w systemach franczyzowych uczestniczą właściciele sklepów spożywczych - w ubiegłym roku na licencji działało ponad 21 tysięcy takich placówek. - Liderem, kolejny rok z rzędu, jest należąca do Grupy Eurocash sieć abc, która liczy 4,6 tysiąca sklepów - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system.

Największy wybór marek franczyzowych ma jednak do zaoferowania branża odzieżowa. W ubiegłym roku na naszym rynku działały 163 marki modowe - wynika z raportu. Chętnie wiedzą na temat prowadzenia sprawdzonego biznesu dzielili się przedstawiciele branży gastronomicznej: już 111 marek zdecydowało się na rozwój poprzez sprzedaż licencji, z czego blisko 20 tylko w zeszłym roku.

Czytaj również: Polacy mają w portfelach 10 mln kart zbliżeniowych

Ale także dla banków budowa sieci placówek franczyzowych może być sposobem na rozwinięcie skrzydeł. Na przykład Getin Bank, który ma łącznie 500 oddziałów, aż 240 z nich uruchomił dzięki partnerom, i to w ciągu zaledwie czterech lat. W tym roku zapowiada dalszy intensywny rozwój sieci - do końca 2012 r. planuje rozbudować sieć franczyzową nawet o 60 nowych lokalizacji. Placówki będą otwierane w miastach od 15 do 60 tys. mieszkańców.

Ile trzeba mieć, żeby działać pod znaną marką? Reguł nie ma. Wszystko zależy od rodzaju konceptu, od tego, co dostaniemy od firmy udzielającej franczyzy. - 40 proc. franczyzodawców zadeklarowało, że do inwestycji w ich biznes wystarczy 50 tysięcy złotych - mówi Wiśniewski. Na przykład aby stać się właścicielem oddziału Getin Banku, wystarczy już 15-30 tysięcy złotych. Z kolei Grupa Muszkieterów, która otworzyła w ubiegłym roku 18 supermarketów Intermarché i Bricomarché, wymaga od kandydata 500 tysięcy złotych wkładu. Ponad połowa sieci nie pobiera opłaty za przystąpienie do sieci, ale np. wymaga odbioru towaru.

Czytaj również: Kredyty gotówkowe w natarciu

Zanim podejmiemy decyzję - warto dokładnie przestudiować ofertę. Materiały zachęcające do zakupu licencji wyglądają zwykle atrakcyjnie. Ale warto poznać dokładne warunki, sprawdzić umowę, dowiedzieć się, czy inni działający przedsiębiorcy rzeczywiście odnieśli sukces. Rotacja jest olbrzymia.

- Tylko w ubiegłym roku pojawiło się 116 nowych konceptów, a jednocześnie aż 67 zrezygnowało ze sprzedaży swojej licencji. Największa rotacja dotyczyła nowych systemów, głównie na skutek niewystarczającego doświadczenia, niesprawdzonych konceptów oraz niewłaściwie zbudowanych systemów franczyzowych - mówi Wiśniewski.

Z tego, że biznes musi przynosić zyski również agentom, zdają sobie sprawę oferujący franczyzę. - Już jedna trzecia naszych franczyzobiorców to multiagenci, czyli osoby, które posiadają co najmniej dwie placówki. W 2011 r. żaden nie odszedł z naszego systemu - chwali się Tomasz Majewski, dyrektor departamentu dystrybucji pośredniej Getin Banku.

Sklepowy patriotyzm, to polska specjalność.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
reks
Tylko z czym ta franczyza jest taka pewna? Ja tutaj żadnej pewności nie widzę. Pewnym interesem jest teraz inwestowanie w nieruchomości, w hale magazynowe. W ten sposób można zrobić całkiem niezły interes. Obserwujcie hale magazynowe Jartomu - szczególnie te pod Warszawą. Co rusz pojawia się cenowa okazja.
A
Adam
Kaja spokojnie po prostu nie każdy wie ze są takie możliwości. Po to jest internet by się dowiedzieć. I o to właśnie chodzi.
k
kaja
No ale nie powiesz mi, że jest to jakaś wielka filozofia. Ja kupuję raporty od verdict i po prostu je analizuję. Nie są skomplikowane, wiec nie ma problemów z ich przeczytaniem. Według mnei takie gadanie jest bezzasadne.
R
Rafał
Sam myślę coraz poważniej nad własnym biznesem, jak na razie jestem na etapie sprawdzania konkurencji niestety to nie takie łatwe. A przecież trzeba wiedzieć z kim się będzie walczyć o klienta.
Dodaj ogłoszenie