Wojna cenowa sklepów zaostrza się. W popularnym dyskoncie puszka piwa tańsza od butelki wody mineralnej

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W internecie od kilku dni szeroko komentowana jest promocja w popularnych dyskontach dotycząca wódki – półlitrową butelkę można kupić poniżej 10 zł. Jednak to nie wszystko. Popularna sieć sprzedaje piwo w cenie wody mineralnej, a nawet taniej. Eksperci od leczenia uzależnień alarmują.

Spis treści

W Biedronce piwo jest tańsze od wody mineralnej.
To nie żart. W Biedronce możemy kupić puszkę piwa w niższej cenie niż 1,5 litrowa butelka wody mineralnej. Polska Press

Pół litra wódki poniżej 10 zł. Piwo w cenie wody

Popularne dyskonty: Lidl i Biedronka o jakiegoś czasu prowadzą tzw. wojnę cenową. Tym razem sieci prześcigają się w obniżce cen napojów alkoholowych. W Lidlu za pól litrową butelkę wódki „Polnej" należy zapłacić 9,99 zł za sztukę. Biedronka poszła o krok dalej i wódkę „Parkową" oferuje w cenie 8,99 zł za sztukę.

Jednak to nie wszystko. Okazuje się, że w Biedronce możemy kupić piwo w cenie popularnej wody mineralnej. W czwartek 22 lutego 2024 roku w Biedronce woda źródlana o pojemności 1,5 litra Żywiec Zdrój kosztowała 2,89 zł, a woda Muszynianka 2,85 zł za tę samą pojemność. Jednak ta druga była oznaczona pomarańczową metką „super cena".

Dla porównania przy zakupie 12- paku piwa Łomża, za sztukę zapłacimy 2,89 zł, z kolei w przypadku piwa Carslberg, decydując się również na 12- pak zapłacimy 2,99 zł za sztukę. Natomiast, w nawiązaniu do tytułu, decydując się na 12 piw Harnaś, za sztukę zapłacimy 2,69 zł, czyli mniej niż za butelkę wody mineralnej.

Aktywista i działacz społeczny Jan Śpiewak na platformie „X" opublikował grafikę z wynikami badań NielsenIQ, Gfk i zwraca uwagę, że „w koszyku wydatków podstawowych 1/5 to wydatki na wódkę i piwo!!". – Przerażające – dodał.

Pijemy i palimy coraz więcej

Portal StronaZdrowia.pl w jednym z artykułów alarmuje, że wzrasta spożycie alkoholu i wyrobów nikotynowych w kraju, a choroby wywołane przez te używki powodują coraz więcej zgonów.

W 2019 r. sprzedano w Polsce ok. 1,2 mld sztuk małpek. Doszło do zwiększenia dostępności i zmiany stylu picia alkoholu. Papierosy i alkohol wywołują cichą epidemię w Polsce – powiedział prof. Wojciech Hanke, cytowany przez portal.

Z kolei z publikacji „Zwrot w modelach konsumpcji. 2. Edycja raportu Alkohol w Polsce” wynika, że zamiast napojów niskoprocentowych, coraz częściej wybierane są mocne alkohole. W rezultacie napoje spirytusowe zyskały największy od ponad 20 lat, bo ponad 39-procentowy, udział w strukturze spożycia napojów alkoholowych.

Zdaniem ekspertów OECD czas pandemii koronawirusa spotęgował na świecie negatywne zachowania związane z piciem alkoholu.Izolacja przyczyniła się do zwiększenia ilości i częstotliwości picia, szczególnie wśród osób, które już wcześniej piły ryzykownie.

W Polsce w sposób ryzykowny i szkodliwy pije 27 proc. osób (w tym 11,6 proc. to osoby nadużywające) i jest to o 8 p.p. więcej niż przed pandemią. Przyjmuje się, że odpowiadają one za zakup ponad 70 proc. całego sprzedawanego alkoholu. W opinii ekspertów, niestety złe nawyki z lockdownów utrzymały się, a czasami nawet pogłębiły.

„Wojna cenowa” między sklepami i dyskontami

„Wojna cenowa" pomiędzy dyskontami i sklepami spożywczymi w Polsce przybiera na sile. Jednak musimy się zastanowić, czy jeżeli dany sklep mówi nam, że jest najtańszy, to czy on rzeczywiście jest najtańszy. Jak tłumaczy w rozmowie z nami prezeska Forum Konsumentów Agnieszka Plencler „sklepom zależy, żebyśmy dokładnie tak myśleli”.

Ekspertka przy okazji „wojny cenowej” zwraca uwagę na fakt, że jeżeli sklepy są w stanie drastycznie zejść z ceny przy konkretnych produktach, to warto mieć na uwadze, że sklepy nie schodzą z ceny „produkcji danego towaru” tylko z marży narzuconej na dany produkt.

– To pokazuje, ile „ten margines” faktycznie wynosi – przyznaje. – My też możemy ulegać takiej pułapce, że jeżeli wszystko drożeje, mamy wysoką inflację, to wszystko stale musi więcej kosztować i rzeczywiście bardzo często tak jest, natomiast kiedy inflacja zaczyna hamować, to konsumenci nie odczuwają tego bezpośrednio – dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu