Wojewoda: Zielone koperty we Wrocławiu do likwidacji

Malwina Gadawa
Malwina Gadawa
Dwieście kopert z zielonym trójkątem, które wyznaczają miejsca zarezerwowane dla samochodów z miejskiej wypożyczalni aut elektrycznych ma zniknąć z parkingów w centrum Wrocławia. To polecenie wojewody dolnośląskiego Pawła Hreniaka. Nie przyjął on tłumaczeń urzędników Rafała Dutkiewicza i uznał, że wymalowane na ich polecenie zielone koperty są niezgodne z prawem. - W takiej sytuacji policja i straż miejska nie powinny wyciągać konsekwencji wobec kierowców, którzy zaparkują samochodami na zielonych kopertach. Jeżeli stanie się inaczej, to kierowca nie powinien przyjąć mandatu i w sądzie walczyć o swoje prawa - radzi Andrzej Kubica, wieloletni szef działu prawnego w urzędzie wojewódzkim.

Portal GazetaWroclawska.pl jako pierwszy informował, że zielone koperty wymalowane w całym mieście na polecenie urzędników z ratusza są niezgodne z przepisami. Bo to znaki drogowe, które urzędnicy sami sobie wymyślili. - Nie powinny w ogóle znaleźć się na drogach - potwierdzało nam wówczas ministerstwo infrastruktury.

To jak mają wyglądać poszczególne znaki na polskich drogach, ustala w swoim rozporządzeniu właśnie minister infrastruktury. Obowiązujące przepisy mówią jasno, że koperty na jezdniach - czyli tak zwane zastrzeżone miejsca parkingowe - powinny być białe, a to dla kogo są zarezerwowane powinien określać znajdujący się na kopercie napis. Rozporządzenie ministra określa nawet jaka powinna być wielkość tego napisu. Wyjątek to koperty dla niepełnosprawnych, które powinny mieć niebieskie tło, a zamiast napisu - symbol osoby niepełnosprawnej. O kopertach z zielonym trójkątem, które są we Wrocławiu nie ma mowy.

Zobacz też - Policja:

Po naszym tekście wojewoda Paweł Hreniak zażądał od prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza wyjaśnień, na jakiej podstawie wymalowali na ulicach znaki, które sami sobie wymyślili. Elżbieta Urbanek, dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki we wrocławskim magistracie odpowiedziała wojewodzie, że nowe koperty we Wrocławiu są zgodne z przepisami. Przekonywała, że koperty mają zgodne z przepisami wymiary, a przy każdej jest także oznakowanie pionowe, które informuje, że jest to miejsce przeznaczone dla aut z miejskiej wypożyczalni samochodów elektrycznych. Przekonywała, że prawo nie mówi nic o tym jakie może być tło kopert, dlatego miasto postanowiło że będzie ono zielone - by kojarzyło się z ekologią.

Takie tłumaczenie jednak wojewody nie zadowoliło. - Organy administracji publicznej są zobowiązane działać w granicach i na podstawie prawa - grzmi Paweł Hreniak w kolejnym piśmie przesłanym do ratusza. Wojewoda pisze w nim, że miasto powinno dostosować koperty dla wypożyczalni aut do obowiązujących przepisów. Czyli zielone koperty zastąpić zwykłymi, z napisem dla kogo są przeznaczone.

- Przepisy nie określają tła, stąd też należy przyjąć, że powinna je stanowić nawierzchnia jezdni, niezależnie czy będzie to kostka brukowa, granitowa, czy jakikolwiek rodzaj nawierzchni bitumicznej - czytamy dalej.
- Gdyby ustawodawca dopuścił możliwość dowolnego kreowania tła kopert, to stosowne umocowanie zawarłby w przepisach, skoro tego nie uczynił, to wypełnianie spornego oznakowania kolorem, należy uznać za niedopuszczalne - pisze dalej wojewoda. I przekonuje, że w takiej sytuacji w innymi mieście koperta wykonana w sposób analogiczny, jak we Wrocławiu, mogłaby oznaczać zupełnie co innego, a tym samym wprowadzać w błąd użytkowników drogi.

Nie wiadomo jeszcze co zrobi magistrat w tej sprawie. Elżbieta Urbanek, dyrektor departamentu, który odpowiada za wymalowane zielone koperty, nie chciała z nami o tym rozmawiać. Mówi, że pismo wojewody z zaleceniem likwidacji zielonych kopert do niej jeszcze nie dotarło.

Andrzej Kubica, wieloletni szef działu prawnego w urzędzie wojewódzkim przyznaje, że w praktyce miasto może zignorować pismo wojewody, ponieważ ten nie ma do dyspozycji żadnych sankcji, aby przymusić urzędników do zmiany oznakowania.
- W ekstremalnym przypadku, kiedy dochodzi do notorycznego łamania prawa, wojewoda może rozpocząć procedurę wygaszenia mandatu szefa gminy, ale nie sądzę, żeby tak się stało w tym przypadku - mówi Andrzej Kubica.

Co w takim razie mają zrobić kierowcy? Czy interpretacja ministerstwa i wojewody oznacza, że mogą oni bez żadnych konsekwencji parkować na zielonych kopertach, bo skoro takiego znaku nie ma w przepisach, mają prawo nie wiedzieć co on oznacza?

- Według mnie, policja i straż miejska nie powinna wyciągać konsekwencji wobec kierowców, którzy zaparkują samochodami na zielonych kopertach. Jeżeli stanie się inaczej, to kierowca nie powinien przyjąć mandatu i w sądzie walczyć o swoje prawa - mówi Andrzej Kubica.

Komisarz Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji przyznaje, że sprawa jest skomplikowana i przypomina przykład Łowicza. Tam namalowano przejście dla pieszych, między tradycyjnymi białymi pasami namalowano także łowickie pasiaki. Doszło wtedy do sporu i dyskusji czy jest to znak poziomy, czy już nie.

- Niektóre znaki funkcjonują pomimo tego, że nie mają unormowania w przepisach. Wszystko to jednak kwestia interpretacji, a ta może być różna. Dlatego, w tym konkretnym przypadku, we Wrocławiu nie ukarałbym kierowcy, który zaparkuje na zielonej kopercie. Nie jest to wykroczenie, które wpływa na bezpieczeństwo w ruchu drogowym - mówi komisarz.

COMPONENT {"params":{"text":"Zobacz też:","id":"zobacz-tez"},"component":"subheading"}

Policja kupuje nowe, laserowe radary. Zmierzą naszą prędkość z daleka, nagrają film i zrobią zdjęcia, a policjant zobaczy nawet czy rozmawiasz przez telefon

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wojewoda: Zielone koperty we Wrocławiu do likwidacji - Gazeta Wrocławska

Komentarze 289

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bonio
Na samochód elektryczny .też bym chciał elektryka skoro tak bardzo zależy na ekologi to niech dofinansuja.aha ciekawe czy znajdzie się winny i czy beknie za samowole, napewno nie!tylko uczciwy obywatel ponosi karę tak to działa.
T
Tomek z IP
Rację ma miasto w tym sporze. Jeżeli przepisy nie mówią nic o tym jakie jest tło koperty, a Wojewoda sam wskazuje, że tłem jest sama jezdnia, to proszę o wskazanie przepisu, który zabrania zielonej jezdni.
Skoro jezdnia może mieć różne kolory (za wyjątkiem barw określonych przepisami) to koperty z zielonym tłem są jak najbardziej legalne.
Potwierdzi to ostatecznie sąd administracyjny.
D
Doradca Instytutu OŚ
Czy jeżeli przejedzie obok Ciebie elektryczny samochód to czujesz spaliny? A jeżeli przejedzie stary diesel bez DPF to co czujesz? Tak naprawdę to ekologiczne dla Ciebie są elektryczne samochody, jakby nie patrzeć.

Tomek,
Doradca online Instytutu Ochrony Środowiska
elektromobilnapolska
D
Doradca Instytutu OŚ
Cześć!
Wszystko sprowadza się do tego, że miasto chce wspomóc rozwój elektromobilności w mieście m. in. poprzez rozwój infrastruktury dla tego typu aut. Wszystko to m. in. po to by ograniczyć w mieście smog czyli dla zdrowia mieszkańców.

Tomek,
Doradca online Instytutu Ochrony Środowiska
elektromobilnapolska
D
Doombringerpl
Gwoli ścisłości. Ilość, rozmieszczenie, kolor i intensywność świecenia wszelkich świateł samochodu określa rozporządzenie ministra infrastruktury. I nadal w nim nie ma nic o "trzecim" świetle stop. Tak samo jak nie ma nic na temat ledowego źródła światła, stąd nie można uzyskać homologacji na na takie wynalazki. Tyle, że uznano, że skoro światło stop jest elementem konstrukcyjnym samochodu, to nie będą się czepiać. Czy któryś z Was zwrócił uwagę, że trzecie światło stop w wielu autach nie ma wybitych oznaczeń homologacyjnych? Jakość wykonania niektórych (przykład VW Touran GP) jest gorsza od jakości wykonania zamienników żarówek ledowych typu H
G
Gość
To kolejne usilowanie zaboru miejsc parkingowych i innych glupot wymienialem: buspasy, przystanki nie wiedenskie ,slupeczki,drogi rowerowe(zima dla sanek), parkingi( Hala Ludowa np.) i inne kretynizmy. A moze by tak jakis bezradny radny znalazl fundusze i firme z Karcherem bo "Wiadukty "w naszym miescie strasza, sa brudne smierdzace i nie powiem jezcze co, np ulice: Stawowa ,Pulaskiego ,Trzebnicka i inne tez. Straszna wizytowka a za nie wielkie pieniadze i troche farby mozna to zmienic.
Tylko wymalowanie 200 miejsc i wyczyszczenie tego kosztuje. Czemu podatników, a nie urzędasa, który takie coś wymyślił? Poza tym zgadzam się z wojewodą, Wrocław nie może sam sobie wymyślać przepisów i oznaczeń. Jak każde miasto coś sobie wymyśli, to ogarnięcię tych głupot będzie niemożliwe...
m
masz gwarancję
zainstalowania w Ratuszu przekaźnika poleceń z Wawy. Ta partia oficjalnie głosi prymat dobra narodu i państwa nad dobrem jednostki, nie wspominając już o interesach lokalnych społeczności. Oczywiście o tym, co jest dobre dla narodu, decydują oni sami. Jak dla mnie PiS nie ma czego szukać w samorządach, co najwyżej stanowisk dla swych lokalnych działaczy, ale zawsze znajdą się idioci, co uwierzą w chwytliwe hasełka i na nich zagłosują...
a
aerg
One nie powstały z powietrza ale z naszych podatków. Tak samo jak nie ma darmowych chodników bo też na nie skłądaliśmy się. To co piszesz to fałszowanie rzeczywistości. Opłaty wprowadza sie tylko po to aby z pieniędzy najbiedniejszych budowano a potem pobierano opłaty na które stac najbogatszych. To zwykłe złodziejstwo!!!!
r
rtr
Szkoda że ludzie maja oszukiwanie samuch siebie gdy dzieje sie coś złego i nie wierz, że moga coś zmienic. Dlatego szofer i białkołnierzykowe ludziki tak łatwo sobie radzą z Wrocławianami!!!!
K
Krzysztof
Ludziom wraz z powiększającym się kontem ubywa mózgu. Jak te auta mają być ekologiczne skoro prąd został wytworzony węglem. Sam proces ładowania baterii jest długi i nieekonomiczny. W efekcie końcowym tylko elity z własnym domem będzie stać na auto a reszta na piechotę. W internecie kursuje zdjęcie ładowania auta elektrycznego przy pomocy agregatu.
h
hih
Prawo drogowe nie nadąża za nieskrępowana wyobraźnią magistratu, ale za tym nikt nie nadąży, więc majstrowanie w prawie jest bezcelowe.
No i nie utożsamiaj tego, co się odstawia we Wrocławiu z postępem i potrzebami obywateli. Akurat potrzeby obywateli są z reguły dokładnie na przeciwległym biegunie.
h
hih
Prawo drogowe nie nadąża za nieskrępowana wyobraźnią magistratu, ale za tym nikt nie nadąży, więc majstrowanie w prawie jest bezcelowe.
No i nie utożsamiaj tego, co się odstawia we Wrocławiu z postępem i potrzebami obywateli. Akurat potrzeby obywateli są z reguły dokładnie na przeciwległym biegunie.
P
Pawel
Zacznijmy od tego, że pozwalasz sobie na obrażanie ludzi z których zdaniem się nie zgadzasz. Jestem pewien, że podczas rozmowy ze mną na żywo byś sobie nie pozwolił na obelgi o potomkach ruskich gwałcicieli i sprzedawczykach. W internecie czujesz się bezkarny. Skoro to już sobie wyjaśniliśmy odniosę się do reszty Twojej wypowiedzi.

Tak zwane "wożenie tyłka w samochodzie" to nieraz konieczność. Do samochodu nie przyrosłem i korzystam również z komunikacji miejskiej, zwłaszcza udając się do centrum. Nasze wspólne miejsca parkingowe uwłaszczono na rzecz prywatnej firmy, mam prawo to krytykować. To, jak sa pomalowane koperty jest w tym kontekście tematem wtórnym i faktycznie zwykłym czepialstwem. Komunikacja miejska jest, jaka jest i każdy by chciał aby była lepsza, lecz jak dla mnie zazwyczaj jest wystarczająco dobra. Wydzielenie DDR na rzecz rowerzystów jest z założenia dobre i wpływa na bezpieczeństwo. Niestety nie zawsze jest to robione z sensem i niektóre rozwiązania to bezpieczeństwo wręcz obniżają. Piszę to, jako osoba poruszająca się również na rowerze. Polityka przestrzenna miasta jest nastawiona na sprzedaż jak największej ilości gruntów pod inwestycje, bez jakiegoś głębszego zamysłu urbanistycznego. Zgadzam się, że brakuje parkingów P+R.

Misja i długofalowe efekty promowania samochodów elektrycznych to wysokie koszta, problemy z utylizacją akumulatorów, wysoka szkodliwość ekologiczna i energochłonność produkcji ogniw, zasilanie prądem wyprodukowanym w elektrowniach węglowych, straty energii na liniach przesyłowych i niezdolność infrastruktury energetycznej kraju do obsłużenia takich aut, gdyby stały się popularne i powszechne.
k
komentator
Ten łysy ch uj ramiszowski niech sobie tą łysa pałe na zielono pomaluje!!!!!
Wróć na i.pl Portal i.pl