Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wojciech Czajkowski: E-przelewy wypierają gotówkę

tik
Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU
Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU nadesłane
W sieci królują płatności bezgotówkowe - wynika z badań, przeprowadzonych w marcu - dostawcy usług płatniczych.

Najpopularniejszą metodą płatności wśród użytkowników Allegro, deklarujących również dokonywanie zakupów w sklepach działających poza platformą, są e-przelewy - podaje Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU.

- Obecnie e-konsument ma do dyspozycji znacznie więcej opcji płatności, niż kupujący w sklepie tradycyjnym - twierdzi. - Wymieńmy między innymi takie metody jak: szybki e-przelew (tzw. pay by link), zwykły przelew bankowy, karta płatnicza online, e-portfel, raty online, ale również płatność za pobraniem czy zapłata kartą lub gotówką u kuriera, na poczcie lub podczas odbioru osobistego w sklepie.

Z naszych analiz wynika, że w ciągu ostatniego roku za zakupy w sieci najczęściej płacono szybkim e-przelewem udostępnianym przez dostawców usług płatniczych. W ten sposób transakcję online przynajmniej raz sfinalizowało aż dziewięć na 10 badanych. Co więcej, niemal 60 procent internautów wybierało tę metodę płatności zawsze, gdy była ona dostępna – jest to zdecydowana przewaga nad pozostałymi wskazaniami (w dalszej kolejności uplasował się zwykły przelew bankowy ze wskaźnikiem na poziomie 18 proc.). Na drugim miejscu w rankingu najpopularniejszych metod płatności znalazły się zwykłe przelewy bankowe, z których skorzystało 86 proc. konsumentów płacących za zakupy w sieci.

Skąd tak duża popularność e-przelewów (pay by-linków)? Chodzi przede wszystkim o czas i wygodę użytkownika. Płacąc w ten sposób kupujący nie musi samodzielnie wypełniać formularza na stronie banku, wszystko uzupełnia się automatycznie i nie ma tu ryzyka popełnienia błędu. Poza tym informacja o dokonaniu płatności e-przelewem niemal natychmiastowo jest przekazywana do sprzedawcy, dzięki czemu wie on, że pieniądze są na jego koncie i może szybciej rozpocząć wysyłkę towaru.

Z płatności za pobraniem skorzystało w ciągu ostatniego roku 65 proc. badanych.  Najczęściej płacono u kuriera przy odbiorze przesyłki, rzadziej  u listonosza czy na poczcie. Natomiast 4 na 10 badanych skorzystało z możliwości odbioru osobistego w sklepie i tam zapłaciło gotówką.

Karty tak, ale nie dla wszystkich
40 proc. kupujących w sieci korzysta z płatności kartą online. Mniejsza popularność plastikowego pieniądza w porównaniu do np. e-przelewów może wynikać z tego, że konsumenci nie do końca poznali jego zastosowanie. Wiele osób nie wie np., że w internecie można płacić nie tylko wypukłą kartą kredytową, ale także zwykłą debetową, która jest wydawana do  rachunku bankowego.

Warto sięgać po karty płatnicze podczas zakupów w e-sklepie, gdyż transakcje te są nie tylko bezpieczne i szybkie - autoryzacja płatności następuje zaraz po jej dokonaniu, co wpływa na szybszą realizację zamówienia, ale również dają gwarancję tzw. chargebacku. Mechanizm ten umożliwia zwrot środków bezpośrednio na naszą kartę w przypadku, gdy otrzymany towar nie zostanie dostarczony lub będzie się różnił od zamawianego. Płacąc kartą w sieci możemy także uniknąć każdorazowego wprowadzania danych. Wystarczy w tym celu założyć konto PayU, które udostępniamy w kilku tysiącach e-sklepów w Polsce. Po zapisaniu danych karty w koncie użytkownika możliwe jest opłacanie zakupów prostym kliknięciem.

Czas na raty?
Niemal co dziesiąty badany zapłacił w ciągu ostatniego roku za zakupy internetowe korzystając z rat online, czyli, bez organizowania formalności w tradycyjnym sklepie i podpisywania papierowych umów. - Raty online z pewnością będą zyskiwać na znaczeniu - uważa dyrektor zarządzający PayU. - Po tym, jak w ubiegłym roku udostępniliśmy raty PayU na platformie Allegro okazało się, że niemal połowa użytkowników płacących w ten sposób  dokonała tą metodą płatności najwyższej transakcji w historii swoich dotychczasowych e-zakupów. Umożliwienie kupującemu rozłożenia płatności na części i finalizacja transakcji online potencjalnie wpływa więc na zwiększenie transakcyjności e-sklepu. Ponadto, płatność ratalna pozwala internaucie na nabycie sprzętu RTV, AGD czy asortymentu sportowego tu i teraz, zakupy, nawet te droższe, stają się więc łatwiejsze i bardziej spontaniczne, co ma następnie odzwierciedlenie w obrotach e-sklepu.

Rynek e-commerce zmierza do maksymalnego uproszczenia procesu zakupowego, a rozwój płatności bezgotówkowych to umożliwia. Rosnąca popularność płatności internetowych i coraz większe zaufanie do dostawców usług płatniczych to bardzo pozytywne symptomy, zwiastujące odejście gotówki do lamusa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska