Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wodna wersja Pięknej i Bestii podbija festiwal w Wenecji

Urszula Wolak
Urszula Wolak
„Shape of the Water” na pewno podbije publiczność na całym świecie
„Shape of the Water” na pewno podbije publiczność na całym świecie archiwum
Wydarzenie. Prestiżowe Złote Lwy powędrowały do widowiskowego „The Shape of the Water”. Doceniono też Polaków za „Księcia i dybuka” - dokument o Michale Waszyńskim.

Opowieść o życiu polskiego filmowca Michała Waszyńskiego (1904-1965) wygrała konkurs w sekcji Venice Classics - Best Documentary on Cinema, w której przedstawiono filmy na temat kina i sztuki filmowej. Polsko-niemiecka koprodukcja jest dokumentalną podróżą śladami Waszyńskiego, tajemniczej postaci światowego kina, twórcy wielu znanych przedwojennych filmów z Eugeniuszem Bodo, reżysera m.in. mistycznego „Dybuka”, a także producenta hollywoodzkich przebojów z Sofią Loren i Claudią Cardinale.

Jury w konkursie głównym 74. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji zachwycił natomiast film „Shape of the Water” w reżyserii Guillermo del Toro („Labirynt Fauna”). Widowiskowe dzieło Amerykanina zgarnęło prestiżowe Złote Lwy.

- Film był jednym z faworytów w rankingach międzynarodowych krytyków. Cieszył się również uznaniem zwykłych widzów, którzy również mają okazję wyrażać swoją opinię na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji. Czy zasłużenie zdobył Złote Lwy? Odpowiedź na to pytanie jest złożona, gdyż z jednej strony to film zrealizowany w imponujący sposób przez niezwykle sprawnego reżysera, który z pewnością podbije masową publiczność. Z drugiej zaś strony, zastanawiam się, czy jury weneckiego festiwalu nie powinno nagrodzić filmu, który stroniąc od widowiskowości, porusza ważny społecznie temat i dlatego na długo pozostaje w naszej pamięci - ocenia Ewa Szponar, filmoznawczyni, która obserwowała konkurs w Wenecji.

„The Shape of the Water” jest fantastycznym thrillerem rozgrywającym się w Stanach Zjednoczonych w czasie zimnej wojny. To historia ekscentrycznej Elisy, która zakochuje się w morskim potworze.

- W tej wodnej wersji Pięknej i Bestii nie ma podziału na ślicznych i brzydkich, ale jest siła uczucia, która sprawia, że oboje uwalniają się mentalnie ze swoich niedoskonałych ciał. I jest coś jeszcze. Potęga wyobraźni - ocenia Mariola Wiktor, krytyczka filmowa.

Jury Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji przyznało drugą nagrodę bardzo interesującemu formalnie „Foxtrotowi” izraelskiego twórcy Samuela Maoza. Dzieło, które niejednego widza festiwalu wprawiło w konsternację, porusza problem traumy po stracie najbliższych i temat obowiązkowej służby wojskowej w Izraelu. Reżyser „Foxtrota” ma już na swoim koncie weneckie Złote Lwy za „Liban”.

Z pewnością głośno będzie też o wyróżnionych - za sprawą aktorskich kreacji - „The Insult” i „Hannah”. W tym pierwszym zobaczyliśmy Palestyńczyka Kamela El Basha, a w drugim Charlotte Rampling. Trzymający w napięciu „The Insult” opowiada o tym, jak przypadkowa kłótnia może przerodzić się w konflikt o charakterze międzynarodowym; o tym jak nienawiść i męska duma zaburzają prawdziwy obraz rzeczywistości i uniemożliwiają porozumienie między ludźmi. Reżyser filmu Ziad Doueiri zdradził, że casting do nagrodzonej roli Yassera przeprowadził przez internetowy komunikator Skype. - Nie miałem wątpliwości, że El Basha będzie idealny - powiedział Doueiri.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 9. Co oznacza słowo "ducka?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski