Władze Poznania blokują odbudowę Pomnika Wdzięczności - mówi abp Gądecki. Wiceprezydent Wiśniewski: "Niczego nie blokujemy"

Błażej Dąbkowski
Błażej Dąbkowski
Przypomnijmy, że ubiegłym roku nad Jeziorem Maltańskim odbyło się spotkanie modlitewno-patriotyczne. Prezydent Poznania, przyznał, że miasto wyraziło na nią zgodę. Organizatorzy jednak poszli o krok dalej i na miejscu postawili ołtarz, który nawiązywał do Pomnika Wdzięczności.
Przypomnijmy, że ubiegłym roku nad Jeziorem Maltańskim odbyło się spotkanie modlitewno-patriotyczne. Prezydent Poznania, przyznał, że miasto wyraziło na nią zgodę. Organizatorzy jednak poszli o krok dalej i na miejscu postawili ołtarz, który nawiązywał do Pomnika Wdzięczności. Łukasz Gdak
Metropolita poznański abp Stanisław Gądecki uważa, że władze Poznania blokują odbudowę Pomnika Wdzięczności. - Niczego nie blokujemy. Tereny na Malcie są przeznaczone pod sport i rekreację - odpowiada wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski.

W sobotę mszy św. w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa i św. Floriana w Poznaniu, w 80. rocznicę zburzenia Pomnika Wdzięczności przewodniczył abp Stanisław Gądecki.W swojej homilii metropolita poznański zaznaczył, że pomnik już dawno powinien być odbudowany.

Arcybiskup Gądecki: Blokowanie odbudowy Pomnika Wdzięczności w Poznaniu jest smutnym obrazem dzisiejszych czasów

- Blokowanie odbudowy Pomnika Wdzięczności w godnym dla Poznania miejscu jest smutnym obrazem dzisiejszych czasów. Gdyby Społeczny Komitet zgodził się na odbudowanie pomnika na peryferiach, gdzie przewija się niewiele osób, prawdopodobnie nie byłoby większych problemów. Problemy pojawiają się głównie dlatego, ponieważ starania dotyczą miejsca godnego; przynajmniej podobnego temu, w jakim pomnik został pierwotnie wzniesiony. Dla niektórych osób pomnik pozostaje jednak dalej „niebezpiecznym symbolem chrześcijańskiego i polskiego ducha”. Krótko mówiąc, idzie o to, jaka ma być przyszła Polska, na jakich wartościach ma się opierać - powiedział abp Gądecki.

Czytaj też: Poznań: Jacek Jaśkowiak krytykuje "Pomnik Wdzięczności" nad Maltą. Kuria odpiera zarzuty

Według metropolity monument powinien stanąć wzdłuż ulicy Jana Pawła II, nad poznańską Maltą. - Propozycję tę poparł Klemens Mikuła, generalny projektant otoczenia Jeziora Maltańskiego, wraz ze współpracującym z nim architektem Jerzym Gurawskim. Architekci ci określili lokalizację przy ul. Jana Pawła II jako „najodpowiedniejszą”, bo znajdującą się na osi Kopiec Wolności - Katedra. Samo zaś ustawienie pomnika w postaci łuku triumfalnego uznali za coś, co "wzbogaca obrzeże Malty o element wiążący się z historią, kulturą i pamięcią przekazywaną przez pokolenia" - przypominał duchowny.

Ze słowami arcybiskupa zdecydowanie nie zgadzają się jednak władze Poznania. Wiceprezydent Mariusz Wiśniewski podkreśla, że miasto niczego nie blokuje. - Tereny na Malcie są przeznaczone pod sport i rekreację. Tak definiuje je uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, dlatego nie możemy naginać, czy łamać prawa w tym zakresie - tłumaczy zastępca Jacka Jaśkowiaka.

Komitet Odbudowy Pomnika Wdzięczności od kilku lat planuje, by monument stanął nad Jeziorem Malta. To ma być "wersja kompromisowa", bowiem wcześniej planowano odbudować go w pierwotnej lokalizacji, czyli na placu Mickiewicza. Na to zgody nie mogło wydać miasto. Monument miał 22 m długości i 12,5 m wysokości i na placu by się po prostu nie zmieścił. Na budowę monumentu nad Maltą też nie wydano zgody. Przychylny pomysłowi nie był ani Ryszard Grobelny, ani Jacek Jaśkowiak.

Odbudowa Pomnika Wdzięczności zawieszona. "Zapowiada się skandal"

- Miasto proponowało komitetowi miejsce na pomnik w Parku Jana Pawła II - zaznacza Mariusz Wiśniewski. - Ale przecież nie jest to jedyna możliwa lokalizacja. Skoro rada miasta w 2012 roku wydała zgodę na jego odbudowę, jesteśmy otwarci na rozmowę. Niestety przedstawiciele komitetu nie wykazują takich chęci, wolą za to stawiać nas przed faktem dokonanym - dodaje.

Przypomnijmy, że ubiegłym roku nad Jeziorem Maltańskim odbyło się spotkanie modlitewno-patriotyczne. Prezydent Poznania, przyznał, że miasto wyraziło na nią zgodę. Organizatorzy jednak poszli o krok dalej i na miejscu postawili ołtarz, który nawiązywał do Pomnika Wdzięczności. - Zarządca terenu, czyli POSiR nie wyraziło wtedy na to zgody. Szkoda, że komitet zamiast łączyć poznaniaków, woli ich dzielić - podsumowuje wiceprezydent.

11 listopada w Poznaniu wyruszył Bieg Niepodległości 2019. Na starcie pojawiło się około 15 tysięcy osób. Wielki bieg to nie tylko wielkie wydarzenie sportowe, ale również wielkie wyzwanie logistyczne. Start i meta biegu zlokalizowane są na alei Niepodległości w okolicach Urzędu Marszałkowskiego. Trasa przebiega przez Winogrady i centrum Poznania. Zobacz zdjęcie biegaczy z pierwszego kilometra wyścigu --->

Bieg Niepodległości w Poznaniu: Zobacz zdjęcia biegaczy [FOTO]

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 44

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
12 listopada, 06:45, Jurek:

Panie Gądecki znowu kłamiesz,to nie miasto tylko ty wstrzymujesz budowę.Miejsca wskazane przez miasto są idealne,ale przez swoją pazerność chcesz następnych terenów.Postaw nieszczęsną figurę Jezusa[zresztą wygląda jak narkoman] sobie pod oknem a od Malty wara

Popieram ten głos w całej rozciągłości. Typowa taktyka czarnego terroru na wzór goebelsowskich Niemiec: to nie my atakujemy - to nas atakują vide: polscy bandyci napadli na spokojny naród niemiecki w Gliwicach, a biedni Niemcy byli bici, maltretowani i prześladowani przez Czechów w Sudetenlandzie. Totalitaryzmy zawsze umiały łgać. Czarni to ćwiczą od ponad 2000 lat.

G
Gość
12 listopada, 10:52, Poznańczyk:

Niemcy pomnik rozwalili w 1939 roku i nie mogą pozwolić, aby odbudowano go w godnym miejscu.

Głupiś synku i nie rozumiesz co się wokół ciebie dzieje.

G
Gość
12 listopada, 13:14, Gość:

Niech sobie budują na swojej ziemi , mają jej przecież dużo!

Zgadzam się. Niech sobie 'czarna zaraza' stawia swoje totemy bałwochwalcze w swoich ogródkach i na swoich działkach. Nagrabili ich dosyć od państwa gdy tylko mieli okazję. Won z przestrzeni publicznej, wynocha z miejsc wspólnych, które służą wszystkim. Niech sobie swoje gusła odprawiają tam gdzie ich nie widać.

I
Iks
11 listopada, 21:36, Ischias:

Jak Różowa Landryna przestanie chronić swoich pedofili, wtedy będzie można z nim podjąć jakąkolwiek rozmowę. Obecnie chroniący zboczeńców "hierarcha" powinien być objęty całkowitym ostracyzmem przez wszystkich przyzwoitych ludzi, a próby pouczania innych, to już całkowita bezczelność.

Racja!

G
Gość
11 listopada, 21:32, Gość:

Poznaniacy wybrali tego nieciekawego osobnika na prezydenta miasta , to pomnika nie ma. Z tego wynika,że mieszkańcy popierają fakt zniszczenia pomnika w czasie wojny przez zbrodniarzy niemieckich bo nie chcą jego odbudowy poprzez swojego prezydenta i radnych .

mieszkam od urodzenia w Poznaniu i myślę sobie, że dlaczego nie Łęgi, tam Jan Paweł II odprawiał nabożeństwo, bo komuna nie zgodziła się na modlitwę na pl. Mickiewicza, może by tak do tego nawiązać i nie będzie problemu, i miejsce zacznie żyć na nowo, ciut inaczej, bo religijnie, a na razie nie widać chęci porozumienia, uparli się w AKO imienia wiadomo kogo i trwa taka jazda i szczucie...

G
Gość
11 listopada, 21:07, Maćko:

Widać komentarze tych co w Poznaniu nie mieszkają od urodzenia,Pomnik powinien zostać odbudowany,został zniszczony a stanowił jeden z symboli tego miasta,platformowym włodarzom nie jest to na rękę blokują co się da związane z przejawem naszych tradycji.

12 listopada, 8:15, Poznaniak:

Ja nie mieszam od urodzenia ale od kilkunastu lat. Płacę tu podatki, w waszego bożka nie wierzę i nie chcę tego paskudztwa nad Maltą. Watykański okupant ma swoją siedzibę na Ostrowie. Niech sobie tam buduje co chce. Od Malty wara.

12 listopada, 8:16, Maniek:

Ja bym postawił pomnik Peatza. Jako symbol trwania, mimo beszczelnych ataków lewactwa, na posterunku. Hi hi hi...

12 listopada, 8:36, Gość:

Ja tu mieszkam od urodzenia i nie życzę sobie aby w takim miejscu stawiano takie pomniki. Jeśli jesteś pisiorkiem zapewne nie zrozumiesz tego że istnieją w tym kraju i na tym świecie tez ludzie z innymi poglądami politycznymi i religijnymi których zdanie tez należy szanować. Przykro mi bardzo ale w Poznaniu jesteś w mniejszości i wątpię że partia Twojego Pana i Władcy prezesa cokolwiek w tym mieście zadziała. Jeżeli chcesz pomnika w Poznaniu podobnego do "schodów" w Warszawie to współczuję ci gustu i proponuję przeprowadzkę do PisLandii na wschód ?

12 listopada, 11:04, www:

Biorąc pod uwagę ilosc wierzących to ty pajacu jesteś w mniejszości to raz. Po drugie ie tylko ty mieszkasz wPoznaiu.

Wierzących i prakrykujących jest tylko jakieś 26% i jest ich z każdym rokiem coraz mniej. A po tym co kk zrobiłł jako koalicjant pisgniętych będzie jeszcze mniej.

G
Gość
12 listopada, 08:17, Głos Poznaniaka:

Pedofile chcą postawić na Malcie a następnie powiedzą, że teraz to przecież teren kościelny...

właśnie tak, a dlaczego nie Łęgi, tam Jan Paweł II odprawiał nabożeństwo, bo komuna nie zgodziła się na modlitwę na pl. Mickiewicza, może by tak do tego nawiązać i nie będzie problemu, i miejsce zacznie żyć na nowo...

G
Gość
11 listopada, 21:07, Maćko:

Widać komentarze tych co w Poznaniu nie mieszkają od urodzenia,Pomnik powinien zostać odbudowany,został zniszczony a stanowił jeden z symboli tego miasta,platformowym włodarzom nie jest to na rękę blokują co się da związane z przejawem naszych tradycji.

12 listopada, 8:15, Poznaniak:

Ja nie mieszam od urodzenia ale od kilkunastu lat. Płacę tu podatki, w waszego bożka nie wierzę i nie chcę tego paskudztwa nad Maltą. Watykański okupant ma swoją siedzibę na Ostrowie. Niech sobie tam buduje co chce. Od Malty wara.

12 listopada, 8:16, Maniek:

Ja bym postawił pomnik Peatza. Jako symbol trwania, mimo beszczelnych ataków lewactwa, na posterunku. Hi hi hi...

12 listopada, 8:36, Gość:

Ja tu mieszkam od urodzenia i nie życzę sobie aby w takim miejscu stawiano takie pomniki. Jeśli jesteś pisiorkiem zapewne nie zrozumiesz tego że istnieją w tym kraju i na tym świecie tez ludzie z innymi poglądami politycznymi i religijnymi których zdanie tez należy szanować. Przykro mi bardzo ale w Poznaniu jesteś w mniejszości i wątpię że partia Twojego Pana i Władcy prezesa cokolwiek w tym mieście zadziała. Jeżeli chcesz pomnika w Poznaniu podobnego do "schodów" w Warszawie to współczuję ci gustu i proponuję przeprowadzkę do PisLandii na wschód ?

Brawo !Ja też nie chcę.

G
Gość

Niech sobie budują na swojej ziemi , mają jej przecież dużo!

G
Gość
12 listopada, 8:31, Pelagia:

Upośledzone jednostki w akcji. Na szczęście są w zdecydowanej mniejszości, ale mają swojego pupilka, dlatego są tacy mądrzy. W końcu Pomnik Wdzięczności został zbudowany ze składek nie tylko mieszkańców Poznania jako wotum wdzięczności za odzyskanie niepodległości. Tylko upośledzone jednostki oraz wrogowie Polski nie chcą tego przyjąć do wiadomości.

Standardowa manipulacja: pomnik religijny, ale trzeba wpleść sprawę polityczną. Wtedy kto przeciw pomnikowi - również nie-patriotą.

Wdzięczność za niepodległość należy się raczej ludziom, którzy ją wywalczyli niż "Chrystusowi" czy czemu tam ten pomnik jest poświęcony.

Powstańcy Wielkopolscy, w latach 20-30 umierali w biedzie, co okaleczeni bez pracy jako żebracy. Bo "z wdzięczności za niepodległość" stawiano pomniki.

G
Gość

Zagarnianie przestrzeni publicznej!

Może Chrześcijanie Katolicy zamiast łożyć na kolejny, bezsensowny pomnik, raz pomogą potrzebującym? Jest ich wokół sporo, cała lista.

Nie będzie trzeba wtedy aż tak zwalczać WOŚP ;)

w
www
11 listopada, 21:07, Maćko:

Widać komentarze tych co w Poznaniu nie mieszkają od urodzenia,Pomnik powinien zostać odbudowany,został zniszczony a stanowił jeden z symboli tego miasta,platformowym włodarzom nie jest to na rękę blokują co się da związane z przejawem naszych tradycji.

12 listopada, 8:15, Poznaniak:

Ja nie mieszam od urodzenia ale od kilkunastu lat. Płacę tu podatki, w waszego bożka nie wierzę i nie chcę tego paskudztwa nad Maltą. Watykański okupant ma swoją siedzibę na Ostrowie. Niech sobie tam buduje co chce. Od Malty wara.

12 listopada, 8:16, Maniek:

Ja bym postawił pomnik Peatza. Jako symbol trwania, mimo beszczelnych ataków lewactwa, na posterunku. Hi hi hi...

12 listopada, 8:36, Gość:

Ja tu mieszkam od urodzenia i nie życzę sobie aby w takim miejscu stawiano takie pomniki. Jeśli jesteś pisiorkiem zapewne nie zrozumiesz tego że istnieją w tym kraju i na tym świecie tez ludzie z innymi poglądami politycznymi i religijnymi których zdanie tez należy szanować. Przykro mi bardzo ale w Poznaniu jesteś w mniejszości i wątpię że partia Twojego Pana i Władcy prezesa cokolwiek w tym mieście zadziała. Jeżeli chcesz pomnika w Poznaniu podobnego do "schodów" w Warszawie to współczuję ci gustu i proponuję przeprowadzkę do PisLandii na wschód ?

Biorąc pod uwagę ilosc wierzących to ty pajacu jesteś w mniejszości to raz. Po drugie ie tylko ty mieszkasz wPoznaiu.

P
Poznańczyk

Niemcy pomnik rozwalili w 1939 roku i nie mogą pozwolić, aby odbudowano go w godnym miejscu.

G
Gość
12 listopada, 9:28, Gość:

Potrzebny Poznaniowi, jak przyslowiowa koszulaw......

Ciekawe dlaczego Kościół nie zaproponuje posadowienia pomnika na swoich terenach...

P
Polak ateista

Malta to dobra lokalizacja ale nie ta poznańska. Niech stawiają na wyspie.

Wróć na i.pl Portal i.pl