Władza nad pilotem to już za mało - chcemy tworzyć własną telewizję

Sebastian Kucharski
Polacy chcą oglądać swoje ulubione seriale w dowolnie wybranej porze dnia fot. tvn
Telewizja, w której amerykańskie filmy przeplatają się z teleturniejami i letenowelami z Ameryki Południowej, przestała już zaspokajać potrzeby przeciętnego Polaka. Dziś nie tylko chcemy mieć dużo różnych programów, ale też władzę nad nimi.

Polski telewidz chce mieć możliwość przewijania reklam, korzystania za pośrednictwem telewizora z internetu i oglądania ulubionych filmów o dowolnej porze.

Do takich wniosków skłania raport TNS OBOP na zlecenie firmy telekomunikacyjnej Inotel. Wynika z niego m.in., że aż 45 proc. widzów nie chce oglądać reklam. Polaków nie zadowala już bierne patrzenie na to, co serwują im ramówki poszczególnych stacji. 30 proc. badanych chciałoby, żeby w telewizor był podłączony do sieci internetowej, a 23 proc. pragnęłoby za jego pośrednictwem prowadzić pogawędki ze znajomymi za pomocą wideo rozmów. Telewizor przestaje być biernym medium. Chcemy by był "aktywnym domownikiem", naszym partnerem.

Oczekujemy więc od niego, by umożliwił nam nagrywanie filmów bez konieczności kupowania magnetowidów i nagrywarek (25 proc.). 18 na 100 badanych chciałoby też samodzielnie tworzyć własne listy programów, kompilując je z tego, co oferują różne stacje.

Wbrew pozorom, żądając takiej telewizji przyszłości, nie liczymy na zbyt wiele. Niektóre ze wspomnianych usług mają już w swoich ofertach trzy polskie platformy cyfrowe: Platforma "N", Cyfra+ i Cyfrowy Polsat. Ale o telewidzów zaczynają walczyć także operatorzy telekomunikacyjni. Netia uruchomiła ostatnio usługę, która jej użytkownikom internetu pozwala skorzystać z opcji wideo na żądanie. O planach uruchomienia własnej platformy cyfrowej na jesieni tego roku informowała już Telekomunikacja Polska.

- Takie usługi łatwiej wprowadzać operatorom telekomunikacyjnym. Tyle że na ich wdrażaniu najbardziej zależy stacjom telewizyjnym - podkreśla medioznawca prof. Wiesław Godzic.

Dlatego duże stacje telewizyjne cały czas pracują nad rozwojem związanych z nimi platform cyfrowych: "N" (25 proc. jej udziałów kupi TVN) i Cyfrowego Polsatu. - Liderem pod względem liczby abonentów jest Polsat - ma ich prawie 2,2 mln. Ale najbardziej zaawansowane usługi ma najmłodsza na rynku "N" - zaznacza Andrzej Zarębski, przewodniczący rady nadzorczej Polskiego Operatora Telewizyjnego (wspólnego przedsięwzięcia Polsatu i TVN).

Telewizja Polska pozostaje z tyłu, dopiero planując stworzenie własnej platformy cyfrowej. - TVP prowadzi rozmowy na ten temat z satelitarnym operatorem Astra- mówi Zarębski.

Zdaniem ekspertów już wkrótce z naszych domów znikną pokoje telewizyjne - sanktuaria rozrywki dla całej rodziny. Zamiast tego każdy z nas będzie oglądał telewizję interaktywną. Tylko dla siebie.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie