Wielkanoc w warunkach „nowej normalności” – tylko niecałe 40 proc. Polaków planuje tradycyjne święta

Materiał informacyjny Provident Polska
Zeszłoroczna Wielkanoc była inna niż wszystkie. Pandemia i związane z nią obostrzenia wpłynęły na nasze, poczynione już wcześniej plany – w ubiegłorocznej edycji Barometru Providenta zaledwie 10 proc. badanych zadeklarowało, że nie zamierza zmieniać sposobu świętowania ze względu koronawirusa. Jak sytuacja przedstawia się w tym roku, gdy już od roku borykamy się z pandemią?

W tym roku mieliśmy zdecydowanie więcej czasu, by przygotować się do świąt w nowej, pandemicznej rzeczywistości. Około 37 proc. badanych stwierdziło, że tegoroczną Wielkanoc będzie obchodzić w tradycyjny sposób i spotka się z rodziną i przyjaciółmi. Wielu z nas także w tym roku chce zachować większą ostrożność. Niemal 19 proc. respondentów twierdzi, że nie planuje żadnych spotkań podczas świąt i spędzi je jedynie w towarzystwie domowników lub samotnie. Natomiast ok. 13 proc. ograniczy się do rozmowy z najbliższymi przez telefon lub kamerkę internetową. Ograniczenie świętowania wpływa także na nasze wydatki. W zeszłym roku, jeszcze przed pandemią koronawirusa planowaliśmy wydać średnio 637 złotych. W tym roku myślimy o zdecydowanie niższej kwocie, czyli średnio 478 zł.

Tęsknimy za rodzinnymi świętami

- W 2021 roku najważniejszą dla Polaków tradycją wielkanocną jest niedzielne śniadanie. Jego praktykowanie zadeklarowało niemal 90 proc. respondentów. Ten zwyczaj zawsze był dla nas istotny, ale jeszcze w 2019 roku popularniejsza okazała się święconka - zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Uroczysty posiłek to jedna z tradycji, którą najłatwiej kultywować w pandemicznej rzeczywistości. Jednocześnie wielu z nas marzy o tym, by przy wielkanocnym stole spotkać się w większym gronie niż tylko domowników. Przywiązanie do tej tradycji pokazuje jak ważny jest dla nas rodzinny charakter świąt – dodaje Karolina Łuczak.

Drugim najpopularniejszym wielkanocnym zwyczajem jest wspomniana przez ekspertkę święconka, którą przygotowuje 84,5 proc. respondentów. Popularnością cieszy się także Śmigus-Dyngus (62,3 proc.) oraz robienie pisanek (58, 4 proc.). Natomiast 48 proc. ankietowanych zadeklarowało, że przed świętami tradycyjnie umyje okna.

Na stole tradycja

Już po raz trzeci z rzędu kulinarną bitwę żurek vs barszcz biały wygrywa pierwsza z zup, którą za niezbędną na wielkanocnym stole uważa 50,7 proc. badanych. Na barszcz biały czeka 37 proc. respondentów. Jednak to nie te dania królują na naszych stołach, a oczywiście jajka, które ważne są dla ok. 90 proc. Polaków. Ważnym specjałem jest także biała kiełbasa. Bez niej wielkanocnego świętowania nie wyobraża sobie niemal 60 proc. badanych.

- Z Barometru Providenta można wyciągnąć wniosek, że młodzi dużo liberalniej podchodzą do wielkonocnego menu i rzadziej rozpatrują tradycyjne poprawy jako niezbędne – podkreśla Karolina Łuczak. – W przypadku większości dań, badani w wieku 18-24 lat, wskazywali poszczególnie potrawy rzadziej niż wynikałoby to ze średniej dla wszystkich respondentów. Wyjątkiem okazał się barszcz biały. Aż 42,5 proc. młodych chciałoby zjeść go w Wielkanoc. Jest to jedyna grupa wiekowa, która przedkłada go nad żurek – dodaje Karolina Łuczak.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1156 dorosłych Polaków, w lutym 2021 roku.

************

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2020 roku Provident zaprezentował czwarty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2018-2019. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017 i 2018 otrzymał tytuł „Etyczna Firma”, a za rok 2019 tytuł Super Etycznej Firmy przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma ośmiokrotnie wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2020).

Wideo

Dodaj ogłoszenie